Bataatit sopivat lihakeittoihin, laatikoihin yms.
Meikää miellyttää niiden hiukan imelähkö maku.
Ei maha mittää, bataattiruuat ovat vaan herkullisia.
Uusi löytö
20
1400
Vastaukset
- 83%
Bataattisadosta tulisi Kiinasta.
- resepti
Anna ihmeessä joku tarkempi resepti!
- Raspikurkku
Bataattiloora
1 bataatti
vettä keittämiseen
2 desiä kermaa
reilu 1 desi korppujauhoja
2 rkl siirappia margariinia/voita
inkivääriä
pippuria
muskottipähkinää
Kuori bataatti perunankuorimaveitsellä. Pilko palasiksi ja laita veteen kiehumaan.
Kun bataatin palaset ovat pehmenneet (ei mene kauaa, 10-15 minuuttia max), survo bataatti soseeksi.
Helpoiten homma onnistuu sauvasekoittimella tms. vempaimella. Jos käytät sauvasekoitinta, älä yritäkään survoa koko bataattia kerrallaan, vaan esim. kolmessa erässä.
Soseuttamista helpottaa keitinvesitilkkasten lisääminen bataatin sekaan. Sekoita kerma ja melkein kaikki korppujauhot keskenään.
Lisää siirappi ja ripaus muita mausteita).
Sotke bataattisose ja kerma/korppujauhoseos ja kaada lopputulos voideltuun uunivuokaan.
Veistele joukkoon rasvasiivuja ja ripota päälle korppujauhoja. Työnnä uuniin.
Laatikko tarvitsee noin kaksi tuntia 200 asteessa.
Bataattikeitto
2 bataattia pilkottuna
1 keltasipuli pilkottuna
2 valkosipulin kynttä
2 dl vettä (kanalientä)
2 dl kermaa
suolaa
pippuria
oliiviöljyä
Kuullota vihannekset ja lisää nesteet (paitsi kerma). Keitä kypsiksi ja lisää kerma. Soseuta ja mausta. Tarjoile. - kiinanherkkua
Raspikurkku kirjoitti:
Bataattiloora
1 bataatti
vettä keittämiseen
2 desiä kermaa
reilu 1 desi korppujauhoja
2 rkl siirappia margariinia/voita
inkivääriä
pippuria
muskottipähkinää
Kuori bataatti perunankuorimaveitsellä. Pilko palasiksi ja laita veteen kiehumaan.
Kun bataatin palaset ovat pehmenneet (ei mene kauaa, 10-15 minuuttia max), survo bataatti soseeksi.
Helpoiten homma onnistuu sauvasekoittimella tms. vempaimella. Jos käytät sauvasekoitinta, älä yritäkään survoa koko bataattia kerrallaan, vaan esim. kolmessa erässä.
Soseuttamista helpottaa keitinvesitilkkasten lisääminen bataatin sekaan. Sekoita kerma ja melkein kaikki korppujauhot keskenään.
Lisää siirappi ja ripaus muita mausteita).
Sotke bataattisose ja kerma/korppujauhoseos ja kaada lopputulos voideltuun uunivuokaan.
Veistele joukkoon rasvasiivuja ja ripota päälle korppujauhoja. Työnnä uuniin.
Laatikko tarvitsee noin kaksi tuntia 200 asteessa.
Bataattikeitto
2 bataattia pilkottuna
1 keltasipuli pilkottuna
2 valkosipulin kynttä
2 dl vettä (kanalientä)
2 dl kermaa
suolaa
pippuria
oliiviöljyä
Kuullota vihannekset ja lisää nesteet (paitsi kerma). Keitä kypsiksi ja lisää kerma. Soseuta ja mausta. Tarjoile.kadmium- ym. myrkkylisineen.
Olet yksi niistä ajattelemattomista kuluttajista, jotka lisäävät hiilidioksidipäästöjä omilla valinnoillaan.
Ostoslistaasi kuulunee totta kai myös kaikki muut ulkomaan ruuat, mitä ikinä kauppa keksii tarjota.
Minä syön potattia, onpa hyvää luomu-uuniperuna voisilmän kanssa, eikä myrkkyjä lain! - hinnasta
kiinanherkkua kirjoitti:
kadmium- ym. myrkkylisineen.
Olet yksi niistä ajattelemattomista kuluttajista, jotka lisäävät hiilidioksidipäästöjä omilla valinnoillaan.
Ostoslistaasi kuulunee totta kai myös kaikki muut ulkomaan ruuat, mitä ikinä kauppa keksii tarjota.
Minä syön potattia, onpa hyvää luomu-uuniperuna voisilmän kanssa, eikä myrkkyjä lain!joka on moninkertainen esim perunaan tai porkkanaan verrattuna.
- Raspikurkku
kiinanherkkua kirjoitti:
kadmium- ym. myrkkylisineen.
Minä syön potattia, onpa hyvää luomu-uuniperuna voisilmän kanssa, eikä myrkkyjä lain!mistä tämä Kiina nyt tähän vedettiin. Ne bataatit mitä olen kaupassa katsellut ja joskus ostanutkin ovat kaikki olleet israelilaisa. Perunaa minä kasvatan omassa maassa mutta kun ihan kaikkea ei Suomessa kasva esim. kotimaista riisiä on vaikea löytää. Samoin näin talvisaikaan omenat, appelsiinit yms. hedelmät ovat aika harvoin kotimaisia. Niistäkö pitäisi luopua ? Mitä taas tulee CO2-päästöihin niin Suomen kokoisessa maassa on ihan yksi lysti mitä tehdään. Maapallon mittakaavassa sillä ei ole mitään merkitystä.
- Raspikurkku
hinnasta kirjoitti:
joka on moninkertainen esim perunaan tai porkkanaan verrattuna.
eikä kysymyksessä ole perunan tai porkkanan korvaaminen vaan ihan lisukejuures. Talvisaikaan esim. lanttu on kaikkea muuta kuin kotimaista, samoin kukkakaali ja monet muut. Tekö ette sitten talvella syö näitä ?
- kauppaa
Raspikurkku kirjoitti:
mistä tämä Kiina nyt tähän vedettiin. Ne bataatit mitä olen kaupassa katsellut ja joskus ostanutkin ovat kaikki olleet israelilaisa. Perunaa minä kasvatan omassa maassa mutta kun ihan kaikkea ei Suomessa kasva esim. kotimaista riisiä on vaikea löytää. Samoin näin talvisaikaan omenat, appelsiinit yms. hedelmät ovat aika harvoin kotimaisia. Niistäkö pitäisi luopua ? Mitä taas tulee CO2-päästöihin niin Suomen kokoisessa maassa on ihan yksi lysti mitä tehdään. Maapallon mittakaavassa sillä ei ole mitään merkitystä.
riittää taas rahaa pommeihin räjäytellä palestiinalaisia veriseksi tuusannuuskaksi.
Itse en ole vuosikymmeniin ostanut mitään israelilaista. Enkä osta. Ennen kuin politiikka muuttuu. - ettei
kauppaa kirjoitti:
riittää taas rahaa pommeihin räjäytellä palestiinalaisia veriseksi tuusannuuskaksi.
Itse en ole vuosikymmeniin ostanut mitään israelilaista. Enkä osta. Ennen kuin politiikka muuttuu."meidän hiilidioksidipäästöillä ole mitään merkitystä" lopputulos on katastrofi.
Minkä tiedetään olevan tulossa, mutta eletään kuin viimeistä päivää. Titanicin kannella vain tanssitaan, vaikka aallot jo jalkoja huuhtovat.
Mikään eläin ei ole niin tyhmä, että pesänsä pilaa. Mutta sitä on ihminen, bataatinsyöjä. - popsisivat
kotimaista porkkanaa ja vaikkapa vadelmia ulkomailta rahdattujen vihannesten ja hedelmien sijaan, syntyisi tuhansittain uusia kasvinviljelytiloja kuihtuvan maaseudun elämää elvyttämään.
Lähiruokaan siirtyminen vähentäisi romahdusmaisesti raskasta rekkarallia halki Suomen, sitä kautta myös liikennekuolemia.
Etenkin luomuruokaa syödessä ihmisten terveydentila paranisi. Uskon nykyisin yleisten vatsavaivojen johtuvan osittain siitä, että ihmiset tunkevat jatkuvalla syötöllä mahaansa mitä merkillisempää ties mistä vinkuintiasta rahdattua ruokaa, joka on geeniperimällemme täysin vierasta!
Kolmikuiselle vauvalle suositellaan annettavaksi (ainakin takavuosina suositeltiin) ensiruuaksi passionhedelmäsosetta! Siinäpä hyvä alkustartti allergioihin!
Omat lapseni söivät luomuperuna-porkkanamössöä ja terveempiä ja tyytyväisempiä vauvoja sai hakea! - Tattis ohjeista!
Kiitos Raspikurkku ja Meirikki resepteistä!
Kokeilen ilman muuta, vaikka täällä riidellään kuin vihaiset ampiaiset. Mahtaisiko bataatti haluta kasvaa Suomessa? - oletpa lapsellinen?
Jokainen osaa arkistoa käyttää, miksi et anna olla jo kirjoitetut paikoillaan?
Mikähän älynväläys on tuoda helmikuun kirjoituksia esille, - kuin mustamaalaus, rekkaudu rassu, niin sinäkin saat tehdä poistoja, itse siivoan parin kuukauden välein, kylmästi poistan sitävanhemmat, ja siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Pysyhän asiassa, vaikka keittääkin;DDD
- sano makuri
Pitää kokeilla. Onko muita ylläreitä tämän ikäisille? Mitään monomonimutkaisia en viitsi, ei tarvi päteä enää.
- Maailmalta
Minä käytän paljon bataattia, koska sitä kasvatetaan täällä.
Sen etu on nopea kypsyväisyys, hyvä säilyvyys ja
halpa hinta.
Parhaimmillaan se on valkosipulilla maustettuina
paahdettuina lohkoina.
Se sopii myös lantun tai kurpitsan lisukkeeksi
laatikoihin ja piiraisiin,
sekä happamen omenan, kirsikan tms kaveriksi
niin etu- kuin jälkiruokiinkin.
Keittoihin en sitä laita.
Bataatti on tuttu juures kaikkialla maailmassa.Ilmeisesti kirjoittelet kaukomailta, sillä minusta bataatilla on kyllä hintaa täällä oikein tuntuvasti. Kolmen euron luokkaa kilohinta muistaakseni. Ei mitenkään verrattavissa esim. perunan hintaan. Silti sitä tekee mieli ostaa, mutta yhden hengen taloudessa se ei kuitenkaan liikoja tunnu budjetissa.
- sillä uudella löydöllä,
että olit tavannut tuoreen petikaverin.
- Bataattilaatikko
Sain joulun aikaan ihanaa bataattilaatikkoa hotellissa. Toisetkin oli kyselleet oudosta herkusta, jossa oli sellaista ruskeaa tahnaa päällä.
Se oli haudutettu uunissa ja päälle oli ripoteltu piparkakun murusia. Uskomattoman hyvää.
Näin talven aikaan, kun tuorevihannekset ovat kalliita olen muistanut vaivattoman hyvän tuoreherkun. Siis nämä idut. Minulla on sinimailasta ja mungpapuja, jotka ovat hyvä vaihtelu ja riittoisa lisäke. - 1943
makeahkosta mausta perunaan verrattuna. Suosin kotimaisia juureksia kuten punajuurta, perunaa, lanttua ja porkkanaa. Itse kasvatan harvinaisempia mustajuurta ja maa-artisokkaa. Ympäri maapallon perusruokaan kuuluu vijatuotteita ja juureksia. Bataattia voisin syödä sellaisessa maassa, missä se kuuluu olennaisena osana ruokavalioon, en kaipaa täällä Suomessa.
Noudatan "lautasmallia", jossa vihanneksia on puolet ruoka-annoksesta. Höyrytän erilaisia vihanneksia, joiden joukossa on usein myös bataattia. Maultaan se on jotenkin lanttumainen, ei aivan yhtä makea. On miun maun mukkaan.
- kotimaassa
Kai maanviljelijät pysyvät vielä hengissä vaikka silloin tällöin bataatista kasvisosekeittoa teenkin.
Käytän siihen porkkanaa jos bataattia ei satu olemaaan.
En usko kenenkään korvaavan kotimaisia juureksia bataatilla.
Mutta vaihtelu virkistää.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841