32-bit käyttis ja kaksi ydintä

onko hyötyä?

Onko kaksiytimisestä prossusta mitään nopeushyötyä jos käyttää vain 32-bittistä käyttistä? Mun käsitykseni on että ei mitään, tietääkseni kahdenkin ytimen käyttö, eli toiminnan nopeutuminen vaatisi 64-bittistä käyttistä...vai olenko väärässä? Tiedän että 2-ydin prossut osaa toki 32-bittiset tilat mutta nopeusetua niistä ei ole eli ne toimisi kuten 1-ydinprossut.

Eli jos käytän 32-bittistä käyttistä ja 32-bittisiä softia niin minunhan kannattaisi ostaa mielummin yhtä ydintä käyttävä 3 GHz prossu sen sijaan että ostaisin 2-ydin prossun jonka nopeus hertseinä olisi 2 GHz...vai olenko ihan hakoteillä?

Joku viisaampi osannee vastata näihin kysymyksiin..

5

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123456

olet väärässä. Voit kaiketi käyttää tuplaydinprossua millä tahansa windowsin versiolla xp (tarkista, en tiedä windowseista tuon taivaallista)... yli 4 gigaa et varmaan saa laitettua muistia 32-bit käyttiksellä. Yksi sovellus ei välttämättä tosin pysty käyttään kahta ydintä yhtäaikaa... ohjelman täytyy olla säikeistetty tai sen pitää jakautua useaksi prosessiksi.

• lähinnä tarkoitin

eli niistä on 32-bittiset käytössä. Mutta juuri tuo että pystyykö nuo hyödyntämään tuota kaksiytimisyyttä..

• jos haluat
        lähinnä tarkoitin kirjoitti:

eli niistä on 32-bittiset käytössä. Mutta juuri tuo että pystyykö nuo hyödyntämään tuota kaksiytimisyyttä..

64 bittisen version, niin lataa amd64 tai x86-64, älä ia-64. 32-bittinenkin linux osaa käyttää yli 4-gigaa muistia, jos kerneli on käännetty bigmem optiolla (veikkaan että ainakaan oletuskerneli ei ole). Ite ottaisin tuplaytimellä.

• useamman

prossun (ytimen) hyödyntäminen on toiminut ainakin NT4.0 alkaen. Se on ohjelmasta kiinni, osaako säikeistää yhdelle tai useammalle ytimelle.

Pentium Pro aikakaudella (n. 1997) tunnettiin jo moniprossuemot, jolloin oltiin vasta siirtymässä 16-bittisestä käyttöjärjestelmästä 32-bittiseen. Saattoi olla jo aikaisemminkin, ensimmäiset omat muistikuvat tuolta ajalta.

• xp543

Windows XP Home tukee useampaa ydintä eli voit ostaa vaikka 4 ytimisen prosessorin ja osaa käyttää.

Windows XP Home tukee yhtä prosessori sockettia eli et saa kuin yhden prosessorin mutta ytimiä voi olla useampia.

Windows XP Pro tukee 2 sockettiä eli sulla voi olla esim. 2kpl 4 ydin prosessoreita.

Mulla on XP ja AMD Phenom 9950 ja kyllä pystyy hyödyntämään. Itse suosittelisin juuri 4 ytimisiä prosessoreita koska niissä on eniten tehoa per euro.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2461
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      348
      2077
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1922
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1743
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1528
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1062
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1049
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      910
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      895
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      858
    Aihe