Ei ole ihme että nuoriso häviää ja odottavat pääsyään pois Mäntyharjulta. Täällä ei nuorille ole yhtään mitään minkä takia tänne jäisi. Nykyään mitä nuoret tekevät?!?! Istuvat kauppojen tuulikaapeissa ja juttelevat porukalla, ONKO TÄMÄ OIKEIN!?!?!
MIKSI NUORILLE EI OLE MITÄÄN PAIKKAA MISSÄ VOISI VAIN OLLA???????
Alkaa pikkuhiljaa VITUTTAMAAN nuorten puolesta! Komppa on muutaman päivän auki nuorille, missäs vietetään muu aika? ja se mitä kompalla saa tehdä riippuu millä päällä kompan ohjaajat ovat (näin olen kuullut nuorilta).
Nuorissa on mäntyharjun tulevaisuus, mutta ketään se ei näytä kiinnostavan, valitetaan nuorista jatkuvasti kun tekevät sitä ja tätä, mutta minkäs teet jos heillä olisi jotakin oikeeta tekemistä niin valitusta ei jatkuvasti varmasti kuuluisi!
Joten itse ainakin kannustan nuoria lähtemään pois täältä, täällä ei ole mitään heille minkä takia jäisivät/tulisivat takaisin. Ja tuskin itselleni lapsia tulee, ei tänne kannata lapsia tehdä!
Nuoret ajetaan kyllä niin nurkkaan niin opettajat kuin koko kunta!
Ja se mitä tulee yläasteeseen... ei sielläkään paljon oppilaita kannusteta, itse muistan aikoinaan opettajan joka sanoi minulle että sinusta ei tule mitään koskaan, turha siispä lähteä opiskelemaan (nyt kaksi ammattia) ja kuulin myös nuorilta että SAMA jatkuu vielä ko.opettajalla. MITÄ VITUN opetusta ja nuorten KANNUSTAMISTA TÄMÄ ON?!?!
Oma ja vain yksin OMA mielipiteeni asiasta!
Mjun nuoret
60
5585
Vastaukset
- Ruikuttaja
Voi puolestani suksia vaikka kuuseen!!
Tämä on minun oma mielipiteeni!- myöskin
Kiitos kommentistasi, mutta samaa voi sanoa tuollaiselle itsekeskeiselle ihmiselle, joka ei varmaan mieti muuta kuin itseään, ei muista välitä.
Että selleinainen on minun mielipiteeni sinusta. - valtuushallitsija
Siis sähän olet kunnanvaltuutettu vai peräti paikallisen hallituksen jäsen?En varmaan arvannut kovin väärin?Ootsä toi K.A.?
- kokemusta on.
joo toi kyllä pitää ihan paikkaansa. ite oon yksi näistä nuorista joka liikkuu tuolla kylillä, ja on todella ärsyttävää ku meidät aina häädetään joka paikasta pois! tänne pitäisi meille saada joku paikka missä oleskella, kuin että olla tuolla kylmässä pakkasessa joka päivä, vai odotetaanko täällä sitä että joku paleltuu tuonne ulos joku kaunis kerta..? kesä on sitten iha eri juttu, kun sillon on kyllä noita paikkoja, ja ei tarvii missää kaupassa nuokkua. itse kyllä muutan tältä paikkakunnalta pois samantien ku vaa on mahollista, täällä en kyllä koko loppuelämääni vietä !!! suoraan sanoen mävi on nuorille aika paska paikka, ja tuskin siihen mitään muutosta tulee, ku ei täällä koskaan saada mtn aikasesks nuorten hyväks, jonka olis parempi muuttua, ku me nuorethan ollaan 'mäntyharjun tulevaisuus', mutta tällä menolla sitä ei ainakaan tuu.
- poikaluonnos
mieltä olen,itse jo viiskymppinen mut omien aikuisten lapsien kanssa jutellut,tääkylä on outo ei mitään ymmärrystä nuoriin,tulevaisuuteen.lapseni kasvoivat mäntyharjulla,sama vika silloinkin,ei
kunta huomioinut mitenkään.esim harrastutiloja kokoontumispaikkoja ja nuorten yhteistä kanssakäymistä.Tämä on junttien isäntien ja kierojen bisnesmiehien luvattu kunta.nuoret ei juuri nyt tuota rahaa heille,kun påivänsana on äkkiä,heti,mulle.
- ettei
enää tarvitse maitokopilla värjötellä? No hieman provosoivaa, mutta niin oli aloituskin. Olisko hyviä ehdotuksia, mitä tehtäis nuorten hyväksi? Kuntalaisiahan ollaan kuitenkin kaikki ja sen verran yhteisöllisyyttä pitäis näin pienellä paikkakunnalla löytyä, että keksittäis jotain. Sehän on selvä, ettei verorahat riitä mihinkään, mutta jos sitä yrittäis jotain aktiivisuutta saada meihin aikuisväestöön. Itse kuullut saman laulun jo aiemmin omassa nuoruudessa ja puolison löytyminen ainoastaan tähän kuntaan takaisi toi, mutta tiedän että ongelma ei ole uusi. Ei sitä ennenkään mitään ollut, mutta aikuisilla olisi enempi mahdollisuus vaikuttaa, kun vaihtoehtona vois olla sen oman lapsen joutminen ihan väärälaisten harrastusten pariin.
- Isoiita
Mietin että eikö Mharjulla ole paljon mahdollisuuksia urheilla? MäVi ym ym. Mutta ei urheilu nyt tietenkään ole vastaus tähän kysymykseen. Onko täällä nuorisotaloa? Mikä on Komppa? (sorry en tiedä).Onko täällä nuorisotyöntekijöitä? Heidänhän pitäisi kehitellä nuorille tekemistä ja paikkoja tekemiseen.
- ....
Komppa on sellainen nuortenpaikka missä voi olla 14 vuotiaasta eteenpäin, suunnilleen 18 ikävuoteen saakka. siellä on tietokoneita (2kpl),bilispöytä,pingispöytä,pleikkari 3, nintendo wii..siellä on ihan mukava viettää aikaa, ma-ke se on kaikille, mutta torstaina vaan 7-luokkalaisille. komppa silaitsee lähellä seurakuntakeskusta.
- t.omppeli -
Taass tuota ruikutusta ja saamattomuutta. Kaikki muka pitää tehdä nuorille VALMIIKSI.
Saavat ne itsekin jotakin keksiä - ja haluavatkin tehdä niin, monet ainakin. Niin on ollut aikaisemminkin.
On sanottava että eivät kaikki muualle lähteneet ole suinkaan selvinneet loistavasti. Kaupunkien rappioalkoholistienkin joukosta löytyy niitä, joille MÄntyharjun rauihallinen ja siisti elämä olisi sopinut paremmin.- nähnyt
Eihän noita tuulikaapeissa olevia poikia ole kuin muutama ja aina samat pojat. Ja jos ne mukamas ovat kylmää karussa niin miksi ne siellä kesälläkin ovat.
En tiedä ovatko ryssineet mahdollisuutensa olla Kompalla vai mikä lie.
Viime kesänä näin yhden näistä vesseleistä Mikkelissä Prisman edessä samassa touhussa ja kylläpä tuli kotoinen olo. He He - niistä
vanhemman sukupolven ihmisistä kuka ei tiedä nuorten elämästä täällä. Huumeongelma täällä tiedetään yleisesti muissa kunnissa ja se että täällä siihen ei puututa, sitä pidetään jo normaalina. Nuoret on aika avuttomia keksimään tekemistä jos kukaan ei johda joukkoa oikeaan suuntaan. Tarvitaan lisää aikuisia puuttumaan nuorten toimiin.
- Esteri....
niistä kirjoitti:
vanhemman sukupolven ihmisistä kuka ei tiedä nuorten elämästä täällä. Huumeongelma täällä tiedetään yleisesti muissa kunnissa ja se että täällä siihen ei puututa, sitä pidetään jo normaalina. Nuoret on aika avuttomia keksimään tekemistä jos kukaan ei johda joukkoa oikeaan suuntaan. Tarvitaan lisää aikuisia puuttumaan nuorten toimiin.
Mietin mielessäni kainosti ja vienosti, saiskohan näitten nuorten vanhemmista niitä aikuisia, jotka puuttuisivat nuorten toimiin?
- kylläkin
Olen omia lapsia kannustanut lähtemään lukioon opiskelemaan johonkin kunnon lukioon.Ei tänne onnettomaan "kaikki pääsee ketkä tulee" opinahjoon. Jokainen varmaan ymmärtää että sellaisessa koulussa ei voi taso olla kovin korkea eikä tulokset päätähuimaavia!Ei niillä eväillä korkealle nousta mitä tuollainen pikkulukiossa opiskelu saa aikaan, varsinkin kun opetuksen taso ei ole mistään kotoisin.
- samaa mieltä
Aivan, olen kanssasi täysin samaa mieltä! :)
- kunniaan
Juuri näin!Kaikki muu on parempaa kuin jäädä pyörimään tänne!Lukio ilman minkäänlaisia pääsyrajoituksia kertoo aikalaisesta epätoivosta saada pelkkiä "ajanviete"opiskelijoita kyseiseen opinahjoon.Jos et muualle pääse tule Mäntyharjun lukioon!Voiko kukaan itseään kunnioittava opiskelija sortua tuohon?
- mutta.
kunniaan kirjoitti:
Juuri näin!Kaikki muu on parempaa kuin jäädä pyörimään tänne!Lukio ilman minkäänlaisia pääsyrajoituksia kertoo aikalaisesta epätoivosta saada pelkkiä "ajanviete"opiskelijoita kyseiseen opinahjoon.Jos et muualle pääse tule Mäntyharjun lukioon!Voiko kukaan itseään kunnioittava opiskelija sortua tuohon?
Syksyllä oli pääsyvaatimuksena lukuaineiden keskiarvo 7.0
- wanha opettaja
mutta. kirjoitti:
Syksyllä oli pääsyvaatimuksena lukuaineiden keskiarvo 7.0
Jos noin on ollut, niin lukioon on päässyt opiskelemaan keskinkertaisuuksiakin, joiden edellytykset voivat olla kyseenalaiset lukiosta selviytymiseen.
Olisi mukava tietää, kuinka paljon on ollut keskeyttäneitä. - aliarvioida lukiota
kunniaan kirjoitti:
Minkä takia uutta lukiota ja siellä opiskelevia aletaan nyt mollata opettajat mukaan lukien??
Olen itse aikoinani täällä lukion käynyt ja hyvin
edennyt elämässäni. Kävin katsomassa uutta lukiota ja todella hienot puitteet opiskella nyt,
on läppärit ja kaikki. Oppilaat tyytyväisiä. - laidunmaan loogikko
aliarvioida lukiota kirjoitti:
Minkä takia uutta lukiota ja siellä opiskelevia aletaan nyt mollata opettajat mukaan lukien??
Olen itse aikoinani täällä lukion käynyt ja hyvin
edennyt elämässäni. Kävin katsomassa uutta lukiota ja todella hienot puitteet opiskella nyt,
on läppärit ja kaikki. Oppilaat tyytyväisiä.Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Kuka selittäisi sen, miksi ylioppilaskirjoituksissa Mjun lukio oli viime vuonnakin Etelä-Savon toiseksi heikoin? - lukio
laidunmaan loogikko kirjoitti:
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Kuka selittäisi sen, miksi ylioppilaskirjoituksissa Mjun lukio oli viime vuonnakin Etelä-Savon toiseksi heikoin?Selitys on hyvin yksinkertainen:Mäntyharjun "uudistettuun lukioon"haalitaan epätoivoisena oppilaita hinnalla millä hyvänsä,ilman minkäänlaista pääsyrajaa.Kait kaikki ympäristökuntien oppilaat mitkä eivät pääse mihinkään oikeisiin lukiohin tai oppilaitoksiin tulevat viettämään välivuotta tänne "läppärilukioon".Voitte ihan käydä kukin vertailemassa valtakunnallisessa vertailussa lukioitten tasoa.Ei tarvi arpoa näillä sivuilla parhaita opinahjoja!
- dftyuikk7
wanha opettaja kirjoitti:
Jos noin on ollut, niin lukioon on päässyt opiskelemaan keskinkertaisuuksiakin, joiden edellytykset voivat olla kyseenalaiset lukiosta selviytymiseen.
Olisi mukava tietää, kuinka paljon on ollut keskeyttäneitä.Mitkä pääsyvaatimukset oli valtakunnallisesti lukioon viimesyksynä?
- ---
Kylläpä taas Mäntyharjua sorretaan. Jos tämä on sinun mielestäsi niin huono paikka, miksi jaksat edes kirjoitella tänne?
Mäntyharjun nuorilla on vaikka mitä - virkistyksen alla on urheilulajeja vaikka kuinka, näyttelemistä, laulua, soittoa jne. voi harrastaa kansalaisopistossa, ratsastusta kahdella eri ratsastuskoululla, lisäksi voi luistella, hiihtää ihan itsenäisesti.
Paikka missä olla? Komppa, perjantaisin vaikka kirkon nuortenillat, kirjastossakin voi vaan olla, ja mites ois KOTONA? kai nuorilla koti on!!
Opetuksen tasoon en osaa sen kummemmin ottaa kantaa, kuin että ei tutkimustuloksetkaan aukottomia ole. MIelummin opiskelisin pienessä lukiossa, jossa on mahdollisuus tukiopetukseen ja pieniin opetusryhmiin, kuin hehtaarilukiossa jossain kaupungissa.- haloo ---
oikeesti, kirkon nuorten illat?!?!?! herätys, ehkä joku uskovainen haluaa sinne mennä, mutta mitäs ne joita ei kiinnosta?!?!? ja jos haluaa olla kavereiden kanssa, ehkä sinulle kirkko ja koti on vastaus kaikkeen, muille ei välttämättä!
- löytyy
haloo --- kirjoitti:
oikeesti, kirkon nuorten illat?!?!?! herätys, ehkä joku uskovainen haluaa sinne mennä, mutta mitäs ne joita ei kiinnosta?!?!? ja jos haluaa olla kavereiden kanssa, ehkä sinulle kirkko ja koti on vastaus kaikkeen, muille ei välttämättä!
Kun näin kipakasti vastasit, lienet niitä nuoria, joilla ns "kaverien kanssa oleminen" tarkoittaa nurkantakana pullon kallistusta. Jos olemassa olevat nuorten paikat kokoontua ei kelpaa, pankaa itse pystyyn jotain muuta. Hyvään tarkoitukseen tästä kylästä löytyy varmasti sopiva tilakin. Muistatte vain, että dokaaminen ja tupakointi ei sisätiloissa onnistu missään, joten sellaisia harjoittavat jäävät AINA ja AUTOMAATTISESTI kaiken ulkopuolelle. Jos kotiin ei voi viedä kavereita, kannattaa ottaa vanhempien kanssa vakavasti puheeksi, mikä tilanteelle saattaa olla vaihtoehto.
- tulee mieleen
haloo --- kirjoitti:
että olet itse Mäntyharjun nuorisoa...ja olet tasan oikeassa. Kirkon nuorten illat ja muut jeesustelut saavat monet nykynuoret voimaan pahoin, se on varma keino karkottaa omilla aivoilla ajattelevat nuoret pois kirkon piiristä. Ja minun mielestä se on ihan terve suuntaus mutta se siitä.
Mäntyharjun lukiosta: Lukiossa odotetaan että nuoret OPISKELEVAT asioita, niitä ei enää hierota samalla tavalla kuin peruskoulussa. Jos jollain ei paukut riitä tyydyttävään opintomenestykseen, lienee oikea aika harkita jotain muuta vaihtoehtoa kuin lukio. Suomi on koulutusmahdollisuuksia pullollaan. Jokaisella nuorella on mahdollisuus ponnistaa Mäntyharjun lukiosta aivan mihin saakka tahansa, esimerkkejä on menneiltä vuosilta vaikka kuinka paljon enkä epäile hetkeäkään etteikö niitä tulisi myös tulevaisuudessa.
Nykyistä opettajakuntaa en tunne kokonaisuudessaan sillä omasta lukioajasta on jo aikaa, mutta tiedän että lukiossa vaikuttaa edelleen monta samaa opettajaa kuin minun aikoina; rautaisia ammattilaisia kaikki nimiä mainitsematta! Toivottavasti myös uudet opettajat ovat yhtä hyvää tasoa.
En muista että Mäntyharjussa olisi koskaan ollut mitään kovin fiksua paikkaa nuorten illanviettoon joten helpostihan se menee siiderin tissutteluun kaveriporukassa milloin järjen rannalla (myönnän että talvisin vähintäänkin arveluttava ratkaisu), milloin kotibileissä ja milloin missäkin. Ja siinä ei ole mitään pahaa! Se on hauskanpitoa ja olennainen osa usean lukioikäisen elämää. Alkoholista ja tupakasta voisi jeesustella loputtomiin mutta kun se ei johda mihinkään. Kaikistä järjettömin ratkaisu on nakittaa nuoret kotiin perjantai- ja lauantai-illoiksi...sen varmempaa aikapommia ei varmaan ole olemassakaan. - on jäänyt huomaamatta?
löytyy kirjoitti:
Kun näin kipakasti vastasit, lienet niitä nuoria, joilla ns "kaverien kanssa oleminen" tarkoittaa nurkantakana pullon kallistusta. Jos olemassa olevat nuorten paikat kokoontua ei kelpaa, pankaa itse pystyyn jotain muuta. Hyvään tarkoitukseen tästä kylästä löytyy varmasti sopiva tilakin. Muistatte vain, että dokaaminen ja tupakointi ei sisätiloissa onnistu missään, joten sellaisia harjoittavat jäävät AINA ja AUTOMAATTISESTI kaiken ulkopuolelle. Jos kotiin ei voi viedä kavereita, kannattaa ottaa vanhempien kanssa vakavasti puheeksi, mikä tilanteelle saattaa olla vaihtoehto.
Siis onko tällä kylällä jotain vaihtoehtoja?Älkää ihmeessä sanoko jotain lentopallosta tai jostain muusta yhtä tyhmästä!
- näin on ..
löytyy kirjoitti:
Nää meidän tuulikaappi pojat on lähinnä seiskaluokkalaisia, noin puolen tusinaa poitsua ja kaikella ystävyydellä ei sen ikäistenkään pitäisi jatkuvasti notkua pitkin iltoja tuolla kylän raitilla. Vai kui?
- oikeest
luuletko oikeesti että meitä nuorisoo kiinnostaa jotku vitun nuortenillat ?! ei vois kiinnostaa pätkän vertaa. mikäs siinä jos on joku himouskovainen ja haluu kirkossa istuu ja nuortenilloissa olla, mut ei kovin moni sinne mee. naurettavaa ees ohdottaa mtn tollasta :'DDDDd
- esteri....
oikeest kirjoitti:
luuletko oikeesti että meitä nuorisoo kiinnostaa jotku vitun nuortenillat ?! ei vois kiinnostaa pätkän vertaa. mikäs siinä jos on joku himouskovainen ja haluu kirkossa istuu ja nuortenilloissa olla, mut ei kovin moni sinne mee. naurettavaa ees ohdottaa mtn tollasta :'DDDDd
Onko sulla ehdottaa jotain kivempaa?
- !!!!!!
...ajatteluttamaan,miten on aikoinaan Mäntyharjun nuoret päässeet elämässä eteenpäin,kun ei ollu nuorisotaloa,urheiluhalleja ym.valmiina odottamassa.
Ei ollu iltasin kunnan palkkaamia nuorisotyöntekijöitä keksimässä viriketoimintaa.
Ei hajotettu ja sotkettu paikkoja!
Herätkää,ja alkakaa käyttämään aivojanne,vai täytyykö sekin jonkun tehdä nuorille valmiiksi!!!- silmillä
Niin mutta se olikin MÄNTYHARJU,missä itse tehtiin asiat.Ei nykyinen housuunpissivä jolkottaja,mikä odottaa noutajaa!
- kova paikka
Mielipiteeni on sama asiasta.Luulenpa että ei ole mikään muuttunut.Tuomio oli tyly:sinusta ei ole mihinkään.Pikkasen tuli suorituspaineita opiskelun suhteen.Nyt toivon että paikalliset nuoret ymmärtää lähteä rohkeasti hakemaan opiskelupaikkaa vaikka ihan Ressusta,norssista tai muusta kovasta lukiosta,on siellä muitakin kuin Hesalaisia,ja sen jälkeen on ovet auki mihin tahansa!Heitä arvostetaan!
- V........ttaa!!!
Kuudesluokkalainen poikani odottaa jo nyt että pääsee täältä pois.Opettajien asenne on ihan perseestä,mainitsin tästä asiasta opettajalle että kun olisi joku paikka missä tämän ikäiset voisivat olla kun kompalle ei päästetä mutta opettaja sanoi että ei tämän ikäisille tarvitse olla mitään paikkaa,koti on sitä varten!!!!!
Ei enää eletä sitä aikaa että penskat istu vaan kotona eikä käyty missään.
Kaikkien täytyy ymmärtää että ajat muuttuu....- mari..
Siinä se on vasta mielipide! Lapsilla pitää muka olla paikka minne mennä, ettei tarvitsisi sietää niitä kotona!Tästä vielä tullaan opettajalle napisemaan!
Sanottakoon vihjeeksi, että lapset voivat olla kodin ulkopuolella muuallakin kuin Kompassa.
Vai niin että "ei enää eletä sitä aikaa että penskat istu vaan kotona eikä käyty missään"!
Koskahan täällä sellaista aikaa on eletty?
Olisikohan sellainen mahdollista, että kirjoittaja puuhailisi sen pojan kanssa kahdestaankin jotakin? Opettelisi edes sitä. - samaa mieltä
mari.. kirjoitti:
Siinä se on vasta mielipide! Lapsilla pitää muka olla paikka minne mennä, ettei tarvitsisi sietää niitä kotona!Tästä vielä tullaan opettajalle napisemaan!
Sanottakoon vihjeeksi, että lapset voivat olla kodin ulkopuolella muuallakin kuin Kompassa.
Vai niin että "ei enää eletä sitä aikaa että penskat istu vaan kotona eikä käyty missään"!
Olisikohan sellainen mahdollista, että kirjoittaja puuhailisi sen pojan kanssa kahdestaankin jotakin? Opettelisi edes sitä.Meillä ainakin kolme nuorta, yksi jo pois muuttanut, kaksi teiniä, on viettänyt kavereiden kanssa aikaa meillä kotona tai sitten vastavuoroisesti kaverin luona. Ei koskaan ole valittaneet ettei ole mitään paikkaa mihin mennä tai tehdä. Eivätkä notku kylällä.
Ovat myös olleet sitä mieltä että kyllä kouluaikaan saa olla tarpeeksi kavereiden kanssa, välillä on mukava viettää aikaa kotona. Onhan nyt meset ja kaikki. - mie vuan...
mari.. kirjoitti:
Olisikohan sellainen mahdollista, että kirjoittaja puuhailisi sen pojan kanssa kahdestaankin jotakin? Opettelisi edes sitä.Ja taas se antirasiti MarinaMari aukoo täällä päätään!!!Muiden mielipide ei merkitse mitään kunhan provoMari aukoo rumaa turpaansa. Sinulla kun Mari on se oma (pankin)asunto niin sähän voisit lainata sitä mänden nuorille kokoontumispaikaksi.
Kyllä huomaa ettei sinulla ole lapsia!!!
Luojan kiitos!!!
Terveisin Työtön köyhä 6lapsen äiti!!! - mari ..
mie vuan... kirjoitti:
Ja taas se antirasiti MarinaMari aukoo täällä päätään!!!Muiden mielipide ei merkitse mitään kunhan provoMari aukoo rumaa turpaansa. Sinulla kun Mari on se oma (pankin)asunto niin sähän voisit lainata sitä mänden nuorille kokoontumispaikaksi.
Luojan kiitos!!!
Terveisin Työtön köyhä 6lapsen äiti!!!Työtön köyhä kuuden lapsen äiti!Kun muut ovat rumia, hän on varmaan oikein kaunotar!
Huolehtisi mieluummin lapsistaan, sen sijaan että kirjoittelee tänne puuta heinää. - mie vuan...
mari .. kirjoitti:
Työtön köyhä kuuden lapsen äiti!Kun muut ovat rumia, hän on varmaan oikein kaunotar!
Huolehtisi mieluummin lapsistaan, sen sijaan että kirjoittelee tänne puuta heinää.Ja antirasisti taas tyrmää toisen mielipiteet merkityksettöminä "puutaheinää" kirjoitteluksi.
Googleta antirasisti ja näe itsesi sielusi silmin!
Enkä ole mielestäni ruma enkä kaunis! Mistä sen tähän asiaan tempaisit. Taasko arjalainen rotuoppi nostaa päätään? Köyhät kyykkyyn ja kaasukammioon!!!
Hoidan kyllä lapseni hyvin ja ihan itse. Tosin vanhin lapsikin jo 23vuotias ja asuu muualla. Vain 2enää kotona. Muut opin ja leivän perässä suuremmilla paikkakunnilla missä nuoria vielä arvostetaan.
Entäs sinulla? Ei taida olla mitään? Taitaa olla elämäsi tyhjää? Huolehdi omista asioistasi äläkä auo sitä tyhjää päätäsi kun ei sieltä tule kun tyhjää helinää! Katsos elämä opettaa ja kokemusta kartuu...
T. 46vuotias työtön köyhä 6 lapsen äiti. - sieppari
mie vuan... kirjoitti:
Ja antirasisti taas tyrmää toisen mielipiteet merkityksettöminä "puutaheinää" kirjoitteluksi.
Enkä ole mielestäni ruma enkä kaunis! Mistä sen tähän asiaan tempaisit. Taasko arjalainen rotuoppi nostaa päätään? Köyhät kyykkyyn ja kaasukammioon!!!
Hoidan kyllä lapseni hyvin ja ihan itse. Tosin vanhin lapsikin jo 23vuotias ja asuu muualla. Vain 2enää kotona. Muut opin ja leivän perässä suuremmilla paikkakunnilla missä nuoria vielä arvostetaan.
Entäs sinulla? Ei taida olla mitään? Taitaa olla elämäsi tyhjää? Huolehdi omista asioistasi äläkä auo sitä tyhjää päätäsi kun ei sieltä tule kun tyhjää helinää! Katsos elämä opettaa ja kokemusta kartuu...
T. 46vuotias työtön köyhä 6 lapsen äiti."Huolehdi omista asioistasi äläkä auo sitä tyhjää päätäsi kun ei sieltä tule kun tyhjää helinää!"
- Siinäpä kirjoittaja antoi ohjeen itselleen.
On muuten syytä kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen lainatussa tekstinosassa: päätäsi-sanan jälkeen tulee pilkku ja toinen kun-sana tule korvata kuin-sanalla. Virheelliset kirjoitustavat jätettiin lainaukseen näkyväksi muistutukseksi.
Yllä olevat oihjeet annetaan kirjoittajalle mitä hyväntahtoisimmin toivoen niiden olevan opiksi. - enzi.
mie vuan... kirjoitti:
Ja taas se antirasiti MarinaMari aukoo täällä päätään!!!Muiden mielipide ei merkitse mitään kunhan provoMari aukoo rumaa turpaansa. Sinulla kun Mari on se oma (pankin)asunto niin sähän voisit lainata sitä mänden nuorille kokoontumispaikaksi.
Luojan kiitos!!!
Terveisin Työtön köyhä 6lapsen äiti!!!Antirasisti on muuten rasismin VASTUSTAJA. Sehän on hyvä piirre.
Ai työtön? Tekevälle löytyy kyllä työtä täälläkin, eikö "mie vuan" olekaan sellainen? - sdgfj
Kertokaapas mitä nuorisolle tarkoitettuja aktiviteettejä ja kokoontumispaikkoja on muualla samankokoisissa maaseutukunnissa.
Jos kuudesluokkalainen odottaa pois pääsemistä täältä ja opettajat kaikki mulk.. niin minusta tuntuu että se ongelma taitaa olla ihan jossain muualla kuin yhteiskunnassa. - 4:n ippä
sieppari kirjoitti:
"Huolehdi omista asioistasi äläkä auo sitä tyhjää päätäsi kun ei sieltä tule kun tyhjää helinää!"
- Siinäpä kirjoittaja antoi ohjeen itselleen.
On muuten syytä kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen lainatussa tekstinosassa: päätäsi-sanan jälkeen tulee pilkku ja toinen kun-sana tule korvata kuin-sanalla. Virheelliset kirjoitustavat jätettiin lainaukseen näkyväksi muistutukseksi.
Yllä olevat oihjeet annetaan kirjoittajalle mitä hyväntahtoisimmin toivoen niiden olevan opiksi.virheisiin.kuitenkin jokainen ymmärti mitä kirjoittaja tarkoitti
vihjeenä siulle - wanha opettaja
mie vuan... kirjoitti:
Luojan kiitos!!!
Terveisin Työtön köyhä 6lapsen äiti!!!Kirjoittaja, "työtön köyhä 6lapsen äiti", luonnehtii jotakuta muuta palstan kirjoittajaa nimityksellä "antirasisti".
Rasistihan on henkilö, joka korostaa ihmisrotujen - valkoinen, musta, keltainen - välisiä eroja korostaen tällöin yleensä valkoisen rodun etevämmyyttä ja yleensäkin paremmuutta.
Antirasisti on tällaisen henkilön vastakohta. Hän korostaa kaikkien ihmisrotujen yhdenvertaisuutta.
Näin ollen kyseisen kirjoittaja luonnehdinnallaan "ja taas se antirasiti (pitää ilmeisestikin olla: antirasisti, kuten otsikossa) MarinaMari aukoo" haluaa ilmaista seuraavaa: "ja taas se kaikkien ihmisrotujen yhdenvertaisuutta korostava MarinaMari aukoo...". - kaukaa
sdgfj kirjoitti:
Kertokaapas mitä nuorisolle tarkoitettuja aktiviteettejä ja kokoontumispaikkoja on muualla samankokoisissa maaseutukunnissa.
Jos kuudesluokkalainen odottaa pois pääsemistä täältä ja opettajat kaikki mulk.. niin minusta tuntuu että se ongelma taitaa olla ihan jossain muualla kuin yhteiskunnassa.Totta!Se on sun omassa päässä!Sun pitää käsitellä toi epäonnistuminen jonkun ammattilaisen kanssa.Älä tee mitään tyhmää!
- t.omppeli
mie vuan... kirjoitti:
Ja antirasisti taas tyrmää toisen mielipiteet merkityksettöminä "puutaheinää" kirjoitteluksi.
T. 46vuotias työtön köyhä 6 lapsen äiti.Olisi hyvä kirjoitella tänne selvin päin, ettei tule tuollaista sekamelskaa.
- nuoriso
Tän paikkakunnan ongelmahan on se,että nää isot pojat haluaa esitellä hienoja puitteita,ei sillä sisällöllä ole väliä.Ei ketään kiinnosta opetuksen taso saatikka nuorten aktiviteetit.Pääasia että on hienoja mediacenttereitä ja muita vitkuttimia.Ja että nuoriso pysyy pois silmistä eikä häiritse näitä kunnon kansalaisia!!!!!
- Vai poissa silmistä?
Hemmetti, jos tän kunnan isoin satsaus vuosiin oli LUKION KORJAUS, niin eikö se nimenomaan ole NUORTEN HUOMIOIMISTA?
Tiedän ettei se ole kaikkien paikka, mutta mielestäni aika iso osoitus kunnalta siitä, että nuorista välitetään - olisihan ne voineet sulkee koko lukion ja ajaa nuoret mikkeliin lukioon.
Ja nyt korjataan seuraavaksi kyttälän koulu, jonne tulee myös toinen liikuntasali, jotta harrastuspaikkoja riittää.
Ja tosiaan, miten on muissa kunnissa? Vertaa esim. Juva - mites siellä? Entäpä mitä tekevät Pertunmaan nuoret, Ristiinan, Hirvensalmen? Kunnat on pienempiä toki, mutta elää niitä nuoria sielläkin.
Ja kyllä sekin on sanottava, että vikaa taitaa olla myös nuorissa itsessään!
Mahdollisuuksia on, mutta jos kaikki pitäisi olla valmiina eikä omaa aktiivisuutta löydy yhtään edes osallistua järjestettyihin tapahtumiin, on aivan turha valittaa.
Ei aikuisillekaan kaikkea tehdä valmiiksi, elämä ei vaan toimi niin. Nuorten olisi opittava siihen.
Ja jos Mäntyharju ei kiinnosta, niin voihan sitä muuttaa pois. Aidan toisella puolella ruoho on varmasti vihreämpää! - jeps..
Vai poissa silmistä? kirjoitti:
Hemmetti, jos tän kunnan isoin satsaus vuosiin oli LUKION KORJAUS, niin eikö se nimenomaan ole NUORTEN HUOMIOIMISTA?
Tiedän ettei se ole kaikkien paikka, mutta mielestäni aika iso osoitus kunnalta siitä, että nuorista välitetään - olisihan ne voineet sulkee koko lukion ja ajaa nuoret mikkeliin lukioon.
Ja nyt korjataan seuraavaksi kyttälän koulu, jonne tulee myös toinen liikuntasali, jotta harrastuspaikkoja riittää.
Ja tosiaan, miten on muissa kunnissa? Vertaa esim. Juva - mites siellä? Entäpä mitä tekevät Pertunmaan nuoret, Ristiinan, Hirvensalmen? Kunnat on pienempiä toki, mutta elää niitä nuoria sielläkin.
Mahdollisuuksia on, mutta jos kaikki pitäisi olla valmiina eikä omaa aktiivisuutta löydy yhtään edes osallistua järjestettyihin tapahtumiin, on aivan turha valittaa.
Ei aikuisillekaan kaikkea tehdä valmiiksi, elämä ei vaan toimi niin. Nuorten olisi opittava siihen.
Ja jos Mäntyharju ei kiinnosta, niin voihan sitä muuttaa pois. Aidan toisella puolella ruoho on varmasti vihreämpää!Osuitpas naulan kantaan! Kyllä nuorten olis syytä katsoa peiliin muutakin kuin meikkaustarkoituksessa. Kyllä Mäntyharjussa on mahdollisuuksia vaikka muille jakaa! Nuoret hankkikaa itse elämänne!
- arvostettu
Ja jos Mäntyharju ei kiinnosta, niin voihan sitä muuttaa pois. Aidan toisella puolella ruoho on varmasti vihreämpää!"Suurin satsaus oli lukion korjaus"Hemmetti kuinka moni näistä mainion lukion oppilaista pääsee opiskelemaan yliopistoon Tai johonkin oikeaan kouluun?En nyt tarkoita jotain teennäistä aämkoota!
tai muuta vastaavaa.Paikallisen lukion taso on sitä luokkaa että ei sillä paljon juhlita,saatikka niillä eväillä mennä opiskelemaan johonkin oikeasti arvostettuun opistoon! - meininkinnen
Ja jos Mäntyharju ei kiinnosta, niin voihan sitä muuttaa pois. Aidan toisella puolella ruoho on varmasti vihreämpää!Niin,olisiko se ratkaisu ajaa nuoret pois paikallisesta lukiosta?Hyvä kysymys. Näin sivusta seuranneenna vastaus on kovin helppo:En laittaisi omaa lastani paikalliseen lukioon.Näitä luusereita löytyy liian paljon.Opetus ei ole varmaan niitä Suomen parhaimpia.Eikä tuosta lukiosta tule niitä johtajia!Sorry!
- vika
meininkinnen kirjoitti:
Niin,olisiko se ratkaisu ajaa nuoret pois paikallisesta lukiosta?Hyvä kysymys. Näin sivusta seuranneenna vastaus on kovin helppo:En laittaisi omaa lastani paikalliseen lukioon.Näitä luusereita löytyy liian paljon.Opetus ei ole varmaan niitä Suomen parhaimpia.Eikä tuosta lukiosta tule niitä johtajia!Sorry!
oppilaissa itsessään, kysyn vaan.
Jos on tahtoa päästä eteenpäin, sen eteen tekee myös töitä. Eikä pieni kannustus kotoakaan tee pahaa. Luuseri-asenteella ei pärjää kukaan ja sen viljeleminen on turhaa, kaikki ei ole valmiina kuin Manulle illallinen. - huhheii
meininkinnen kirjoitti:
Niin,olisiko se ratkaisu ajaa nuoret pois paikallisesta lukiosta?Hyvä kysymys. Näin sivusta seuranneenna vastaus on kovin helppo:En laittaisi omaa lastani paikalliseen lukioon.Näitä luusereita löytyy liian paljon.Opetus ei ole varmaan niitä Suomen parhaimpia.Eikä tuosta lukiosta tule niitä johtajia!Sorry!
Toivottavasti Mäntyharjun lukiosta tulee fiksuja ja sympaattisia nuoria jotka arvostavat myös muita ihmisiä.
Se kuusi ällää ei vielä taivaita elämässä aukaise, riippuu tietysti mikä elämässä on itse kullekkin tärkeätä.
Hienoa on varmasti päästä opiskelujen jälkeen duuniin mistä pitää ja millä elää ja elättää perheensä. Ei kaikille riitä niitä johtajan paikkoja Suomessa, jonkun pitäis olla se työntekijäkin :) - hanhi
vika kirjoitti:
oppilaissa itsessään, kysyn vaan.
Jos on tahtoa päästä eteenpäin, sen eteen tekee myös töitä. Eikä pieni kannustus kotoakaan tee pahaa. Luuseri-asenteella ei pärjää kukaan ja sen viljeleminen on turhaa, kaikki ei ole valmiina kuin Manulle illallinen.Niinpä!Se taapertaminen tästä pikkulukiosta ei ainakaan mieltä ylentänyt!Hyvät nuoret lähtekää rohkeasti hakemaan haasteita,se on tie elämään.Älkää jääkö sinne jonnekin!
- putoaa
huhheii kirjoitti:
Toivottavasti Mäntyharjun lukiosta tulee fiksuja ja sympaattisia nuoria jotka arvostavat myös muita ihmisiä.
Se kuusi ällää ei vielä taivaita elämässä aukaise, riippuu tietysti mikä elämässä on itse kullekkin tärkeätä.
Hienoa on varmasti päästä opiskelujen jälkeen duuniin mistä pitää ja millä elää ja elättää perheensä. Ei kaikille riitä niitä johtajan paikkoja Suomessa, jonkun pitäis olla se työntekijäkin :)Jep!Jos ajattele tätä Mäntyharjun nykystä johtajaaa?No joo,eipä ole korkeakouluja paljon takana!Jos ei edessäkään!
- Toistan itseäni
huhheii kirjoitti:
Hienoa on varmasti päästä opiskelujen jälkeen duuniin mistä pitää ja millä elää ja elättää perheensä. Ei kaikille riitä niitä johtajan paikkoja Suomessa, jonkun pitäis olla se työntekijäkin :)Nuoret tykkää rajoista vaikkei ne tietenkään sitä sano.
Pitää olla topakat rajat kotona SEKÄ koulussa. Vain sellaisia sääntöjä, jotka todella huolehditaan, että toteutuvat ja jos niistä joustetaan, se sovitaan sitten.
Rajoja pitää olla pienempiinkin asioihin, ettei tarvi rajuilla keinoilla huomiota hakea. Sitten voi löysätä kun nähdään, että vastaa asioistaan.
Koulunkäynnin pitäisi kiinnostaa vanhempiakin.
Vaikka lapset kasvavat meitä suuremmiksi, lapsia ne on silti vielä lukioiässä.
Kun välitetään, pidetään lämpimästi huolta ja ollaan läsnä, kasvavat tavoille, eikä ole niin kovaa hinkua poiskaan.
Mäntyharjun lukiosta päästään kyllä yliopistoon.
On toki asioissa parantamisen varaakin, missäpä ei? - vai eikö
Toistan itseäni kirjoitti:
Nuoret tykkää rajoista vaikkei ne tietenkään sitä sano.
Pitää olla topakat rajat kotona SEKÄ koulussa. Vain sellaisia sääntöjä, jotka todella huolehditaan, että toteutuvat ja jos niistä joustetaan, se sovitaan sitten.
Rajoja pitää olla pienempiinkin asioihin, ettei tarvi rajuilla keinoilla huomiota hakea. Sitten voi löysätä kun nähdään, että vastaa asioistaan.
Koulunkäynnin pitäisi kiinnostaa vanhempiakin.
Vaikka lapset kasvavat meitä suuremmiksi, lapsia ne on silti vielä lukioiässä.
Kun välitetään, pidetään lämpimästi huolta ja ollaan läsnä, kasvavat tavoille, eikä ole niin kovaa hinkua poiskaan.
Mäntyharjun lukiosta päästään kyllä yliopistoon.
On toki asioissa parantamisen varaakin, missäpä ei?Olisi hauska tietää kuinka monta Mjun lukiosta päättänyttä pääsee yliopistoon?Ei taida olla kovin monta?
- mina_tiedan
vai eikö kirjoitti:
Olisi hauska tietää kuinka monta Mjun lukiosta päättänyttä pääsee yliopistoon?Ei taida olla kovin monta?
etsi vaikka hakusanalla lukiot. Kyllähän se tieto löytyy. Mutta mitä hittoa tänne akateemisesti koulutetaan ketään. Ei täällä ole töitä kuin metsureille, maalareille ja maanviljelijöille?
Ja tämänkin viestiketjun taso osoittaa, ettei täällä maisterit kirjoita :) - 27
Ja jos Mäntyharju ei kiinnosta, niin voihan sitä muuttaa pois. Aidan toisella puolella ruoho on varmasti vihreämpää!Syy varmasti paikkakunnalla; samaa sukua keskenään erittäin paljon vieläkin.
Eivät ymmärrä laajentaa omaa ajatusmaailmaansa.
Ennenkin osattu ilman kyydityksiä painua merta edemmäs kalaan.
Alaikäisenäkin olimme yritteliäitä ja porukat pääsi aika pitkälle elämässäänkin.
Opet tekevät minkä näitten "kasvattamattomien" ylenannetttujen vanhempien kakaroille
voivat. Ei mitään. - 14
meininkinnen kirjoitti:
ei varmasti jos paikallinen ravintelihoitaja päässee suoraan lukion at:n lehtoriksi...
itse oppinut.
jumpan ope lu:n rehtoriksi....
akkiä pois muuanne.
välittömästi.
lasten psta.
toivon
- 24
Mielenkiintoa piisaa ja elämää kotona at koulussa. Siinähän kasvavat oppivat jymmärtää ehkä sopivampaa elämäntapaa tulevalle itsekkäällekin perheelle. Ja taas unohtuu ne toisten nuorten kouluaikaiset vapaan ongelmat.
Savon radankin kuuulemma tekivät muut ku savolaiset.
Myhäilevä Mikkeli lähistöllä sopii kuvaan.
"Viime tippaa" jos ei ois olemassa savolaisilla/ eivät tee mitään.
Juorut mutt niissäkään ei toimi ku se toinen puoli oikein.
Häntämurjussa pakko kasvattaa mielikuvitusta.
MIELIKUVITUKSELLA fiksummatkin selviää ns. kouluopetuksesta/lukiosta puhumattakaan...
selvimmillekin vesille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603649- 443605
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062831Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv512559Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151629Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211539- 321493
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801251