Hei! Olen siis nyt vasta 15 vuotta, ja menen ensi syksynä helsinkiin lukioon, ja muutan pois kotoani, paitsi käyn joka viikonloppu äidin luona. Olen siis silloin jo 16. Minulla on kani, ja sen otan mukaan helsinkiin. Olen aina halunnut kovasti koiraa, mutta meillä oli sen verran paljon muita eläimiä, ja äiti ei erityisesti halunnut koiraa, niin ei sitten koskaan otettu... Olisiko teidän mielestä ihan mahdoton ajatus ottaa kerrostalon kaksioon koiraa tai kahta koiraa? Yksi niistä huoneista ei edes olisi koirien käytössä, vaan kanille... eli niillä/sillä olisi aika pieni tila, mutta kävisin sen/niitten kanssa mahdollisimman paljon ulkona! Jos koiria ottaisin, ottaisin pieniä ja mahdollisimman paljon näihin oloihin sopivia:) Miten olisi 2 amerikancockerspanielia? Tai kääpiösnautseri? bichon havanais? Onko rotu ehdotuksia? Yksi vai kaksi koiraa? Kahdella koiralla olisi enemmän seuraa toisistaan, mutta yhdelle riittää pienemmän tilan jne. Missä päin Helsinkiä on koirapuisto? kuinka lähellä Pasilaa? Onko siis ihan mahdoton ja hullu idea ottaa vielä koiraa, minä niin toivoisin saavani koira kaverin! On kokemusta koirista, mutta ei ole siis ollut koskaan omaa... Olen hoidellut ja kävelyttänyt ulkona ja koirapuistossa kaikkien tuttujeni koiria: Tiibetinmastiffia, kahta tiibetinspanielia, chihuahua/kääpiösnautseria, bichon havanaisea, dalmantialasta, kahta silkkiterrieriä, pentu austraalianterrieriä, kahta aikuista austraalianterrieriä, kahta suomenpystykorvaa, suomenlapinkoiraa, berninpaimenkoiraa, kahta collieta, mopsia, kahta saksanpaimenkorvaa, sekarotuista keskikokoista jne jne jne... Olen lukenut pajon koirista sieltä 13 vuotiaasta asti, ja etenkin amerikancockerspanieleista. Sopisiko sellainen siis minun talouteeni teidän mielestänne? Lenkittäisin aamulla ennen kouluun lähtöä, koulusta tultuani, läksyjen teon jälkeen joskus kuuden maissa, ja vielä joskus illalla kahdeksan maissa. Ottaisin koiran/koirat kesäloman alussa kun koulut loppuvat. Niin olisi aikaa kouluttaa ja pissattaa useammin, kouluttaisin koirakoulussa! Ja jois löytyisi jostain mahd. nuori, mutta valmiiksi koulutettu hyvä käytöksinen koira niin ottaisin sellaisen! Kuulostaako aivan mahdottomalle ajatukselle? En käyttäisi koiria näyttelyissä! Ja kanillekkin pitäisin ohella seuraa aina esim. 6-8 välillä tiiviisti ja siivoskelisin! Kani on siinä huoneessa vuorokauden ympäri aina vapaana, niin koiraa ei voi sinne päästää, ja sen huoneen ovi on kiinni, ja siellä ei ole sähköjohtaja tai muuta vaarallista! Vastailkaa kysymyksiin, ja voitte vaikka jos haluatte niin kertoa omista kokemuksista ja tietoa koirista ja eri roduista! Kiitti jo etukäteen! T: Jenni
Lukiolaiselle koira?
30
1522
Vastaukset
- Keskustelun aloittaja
Niin menen aina kaikiksi lomiksi äitini luo, ja se sopii äidin puolesta , että koira on sillä aikaa mukanani, jos koira ei ole "kuolakoira" eli sillä ei ole suupieliä, joista tuppaa valumaan sylkeä! heheh...
- Keskustelun aloittaja
Niin unohdin mainita, että äidinkin suosikit ovat amerikancockerspanieli ja bichon havanais! Ja äidille siis sopii, että penikka on kesän meillä. Ja asutaan kolmiossa, mistä yksi huone on siis kanin!
- psaniel
Jos et nyt lainkaan ole liioitellut viitseliäsyyttäsi koiran hoitajuudesta, niin kyllä koira tuntuu ihan kunnon elämän sinulta saavan.
Minä suosittelisin hankkimaan mielummin amerikancockerspanielia kuin bichon havanaissia, sillä amerikancockeri ei ole vielä kärsinyt yhtä paljoa ylisuosion aiheuttamista sukusiitoksista ja sitä kautta sydänvioista.
Tietysti teette itse oman rotuvalintanne, mutta muistakaa amerikancockerspanielista yksi tärkeä seikka - turkinhoito on työlästä, se on pennusta asti jokapäiväinen, aikaa vievä potressi-. Mutta loppujen lopuksi turkinhoitoon kyllä tottuu ja siitä rupeaa jopa nauttimaan. Tiedän sen, koska itselläni on lemmikkinä cockerspanieli. Mutta valmistautukaa turkinhoitoon.
Jos koiranpennun hankitte, niin varmistakaa, että sen molempien vanhempien terveystilanne on hyvä ja sukusiitosprosentti 0.00 - ei yhtään enempää-.
Älkää nyt kahta koiraa ainakaan ottako (herran jumala), vaan aloittakaa yhdestä. Heti alkuun ei kannata ottaa kahta koiraa. Malttia nyt ja hommatkaa vain yksi koira aluksi. Koiran omistaminen on paljon rankempi potressi kuin jonkun toisen koiran hoidossa pito. En suosittele hankkimaan heti aluksi koiria yhtä enempää.
Mutta päätökset ovat kumminkin loppujen lopuksi teidän omat. Onnea koiran huoltajuuteen, mutta muistakaa - koira on täynnä haasteita-.
- jattajutta
Sinä olet kuitenkin vielä kauan alaikäinen, ja siis vanhemmat ovat vastuussa esim. eläimistäsi. Koirankaan hoitoa ei voi / sälyttää lapsen vastuulle.
Odota nyt hyvä ystävä, että kasvat aikuiseksi ja tienaat itse koirasi ruokarahat, kyllä sitten ehdit hankkia koiria.
Saahan sitä haveilla kaikenlaista;))- ...........
Itseasiassa tuota ikähommaa ei kannattaisi yleistää.15-16 -vuotias on vielä nuori,mutta ikä ei tarkoita sitä etteikö olisi kykenevä eläimestä huolehtimaan.Kas kun niitä löytyy sellaisia aikuisiakin joille en koiraa tai muutakaan eläintä soisi,vastaavasti taas nuoria ihmisiä jotka ovat hyvinkin vastuuntuntoisia!Ikä ei kerro kaikkea.
itse sain omani ollessani 12-v.Minä sen koiran opetin ja sen kanssa harrastin kaikenlaista.Muuttaessani kotoa 16-vuotiaana koira asui hetken vanhemmillani,mutta muutti perästä luokseni.Ja tämä oli koira joka oli noutajan ja malamuutin sekoitus,eli onnellisen elämän 14-vuotiaaksi asti.
Hötkyillä ei toki kannata,pitää miettiä tarkoin mikä rotu itselle sopii.Mutta mielestäni aloittajan kohdalla ei suinkaan poissuljettu vaihtoehto tuo koiran hankinta. - 16 v
...mutta emmehän me häntä täysin tunne. >>Jos>> tuo lukiolainen silti on riittävän varakas ruokkimaan koiraansa seuraavat 10-15 vuotta, niin mikäs olisi esteenä elämälle koiran kanssa?
- -wazzzaaaaa
........... kirjoitti:
Itseasiassa tuota ikähommaa ei kannattaisi yleistää.15-16 -vuotias on vielä nuori,mutta ikä ei tarkoita sitä etteikö olisi kykenevä eläimestä huolehtimaan.Kas kun niitä löytyy sellaisia aikuisiakin joille en koiraa tai muutakaan eläintä soisi,vastaavasti taas nuoria ihmisiä jotka ovat hyvinkin vastuuntuntoisia!Ikä ei kerro kaikkea.
itse sain omani ollessani 12-v.Minä sen koiran opetin ja sen kanssa harrastin kaikenlaista.Muuttaessani kotoa 16-vuotiaana koira asui hetken vanhemmillani,mutta muutti perästä luokseni.Ja tämä oli koira joka oli noutajan ja malamuutin sekoitus,eli onnellisen elämän 14-vuotiaaksi asti.
Hötkyillä ei toki kannata,pitää miettiä tarkoin mikä rotu itselle sopii.Mutta mielestäni aloittajan kohdalla ei suinkaan poissuljettu vaihtoehto tuo koiran hankinta.No noiden tietojen mukaan voisit mun mielestä ottaa koiran, mutta koira vaatii seuraa, seuraeläin kun on .
:) - Herra Seksi
-wazzzaaaaa kirjoitti:
No noiden tietojen mukaan voisit mun mielestä ottaa koiran, mutta koira vaatii seuraa, seuraeläin kun on .
:)Tuolle nuorelle ei sentään joudu sillä lailla järkeä tupruttamaan kuin useille muille näiden palstojen keskustelijoille.
Kyllä hän vaikuttaa olevan niin määrätietoinen ja tarkka teksteissään, että osaa kai ottaan kunnollisen vastuun koirastakin.
Hänen hoivissaan koira taitaa voida paljon paremmin kuin niiden monien, jotka ovat tuoneet täällä esiin pettämättömiä koirariippuvuuksiaan.
Minä en nyt hänen ajankohtaista koiranhankintaansa tuomitsisi. - lukionkäynyt
16 v kirjoitti:
...mutta emmehän me häntä täysin tunne. >>Jos>> tuo lukiolainen silti on riittävän varakas ruokkimaan koiraansa seuraavat 10-15 vuotta, niin mikäs olisi esteenä elämälle koiran kanssa?
Ei pelkällä rahalla koiraa hoideta, tarvitsee olla aikaa (sitä lukiossa ei ole läksyvuorien ja pitkien koulupäivien jälkeen. Itselläni oli ekat 2vuotta klo 8-16 lähestulkoon joka päivä), ja täytyy olla jonkin näköinen käsitys koiran kasvatuksesta.
- 16 v
lukionkäynyt kirjoitti:
Ei pelkällä rahalla koiraa hoideta, tarvitsee olla aikaa (sitä lukiossa ei ole läksyvuorien ja pitkien koulupäivien jälkeen. Itselläni oli ekat 2vuotta klo 8-16 lähestulkoon joka päivä), ja täytyy olla jonkin näköinen käsitys koiran kasvatuksesta.
Tuohan kertoi uhraavansa mahdollisimman paljon aikaa koiraansa varten. Ja hän kertoi myös, että hänellä on paljon kokemusta toisten koirien hoitamisesta.
- lukionkäynyt
16 v kirjoitti:
Tuohan kertoi uhraavansa mahdollisimman paljon aikaa koiraansa varten. Ja hän kertoi myös, että hänellä on paljon kokemusta toisten koirien hoitamisesta.
Niinhän ne aina lupaa, pikkusiskoni lupasi tehdä vaikka mitä koiransa kanssa, kunhan vain sellaisen saisi. Ei se sitä käytä edes jokapäivä lenkillä. Onneksi asuvat maalla. Lupaukset ovat usein tekoja ihmeellisempiä.
Vaikka ajan kuinka laskee etukäteen niin ei se silti mene niin. Aina tulee jotain yllättäviä käänteitä, noista ajanlaskuista mieleeni tulee superihminen, en itse jaksaisi ensin istua 8 tuntia koulussa aamusta asti, ja sen jälkeen tehdä 3h läksyjä ja sitten mennä vielä pitkälle lenkille koiran kanssa.En tiedä muista, mutta itse tarvin päivässä myös aikaa siihen, ettei minun tarvitse tehdä yhtään mitään (sellaista aikaa mitä ei ole kellotettu).
Totuus on se, että lukioaikanakin olisi varmaan hänenkin kiva mennä joskus johonkin, ja silloin se koira saattaa olla riippakivi. Lisäksi 8h on aivan liian pitkä aika koiran olla yksin. - ihme siinä
lukionkäynyt kirjoitti:
Niinhän ne aina lupaa, pikkusiskoni lupasi tehdä vaikka mitä koiransa kanssa, kunhan vain sellaisen saisi. Ei se sitä käytä edes jokapäivä lenkillä. Onneksi asuvat maalla. Lupaukset ovat usein tekoja ihmeellisempiä.
Vaikka ajan kuinka laskee etukäteen niin ei se silti mene niin. Aina tulee jotain yllättäviä käänteitä, noista ajanlaskuista mieleeni tulee superihminen, en itse jaksaisi ensin istua 8 tuntia koulussa aamusta asti, ja sen jälkeen tehdä 3h läksyjä ja sitten mennä vielä pitkälle lenkille koiran kanssa.En tiedä muista, mutta itse tarvin päivässä myös aikaa siihen, ettei minun tarvitse tehdä yhtään mitään (sellaista aikaa mitä ei ole kellotettu).
Totuus on se, että lukioaikanakin olisi varmaan hänenkin kiva mennä joskus johonkin, ja silloin se koira saattaa olla riippakivi. Lisäksi 8h on aivan liian pitkä aika koiran olla yksin.on, että täällä saa usein sen käsityksen että et voi koiraa hommata ellet ole reilusti yli 25, kotoa poissa koiran luota tuskin ollenkaan, ilman tuhansien eurojen säästöä tai aikaa opettaa koiralle kaikenmaailman sirkustemppuja? Koira tyytyy loppujen lopuksi kuitenkin aika vähään, ja kyllä normaali terve ihminen pystyy siitä huolehtimaan työn/koulun ohella.
Koira on onnellinen kun saa olla koira, saa ruuan pari kertaa päivässä, saa seuraa ja rapsutuksia päivittäin ja pääsee tarpeilleen. Ainakin itse pystyn ujuttamaan aikaa koiran kanssa puuhailuun kotitöiden ja koulutöiden ohella, rauhoittaa minuakin kun on joku jota silitellä eikä tarvitse yksin olla. Ja varsin onnellisen iloisen oloinen koira minulta löytyykin: vaikka olenkin vain 20, se on iso, kuukauden ruokasäkki maksaa 60 euroa, olen opiskelija ja koirani on yksin kotona reilu 8h päivässä.
- haaveita vaan.
Voi voi !
Kun ei se elämä kuule mene haaveiden mukaan. Totuushan tulisi ennen pitkää eteen - ulkona sataa, sua väsyttää, koira pitäis lenkittää ennen kouluun menoa !!! yms.
Väsyttää, kaverit haluaa sinne ja tänne, ei ole aikaa koiralle .
Hoida kuule se kanisi vaan kunnolla ja unohda koiran hankinta.
"Onko siis ihan mahdoton ja hullu idea ottaa vielä koiraa, minä niin toivoisin saavani koira kaverin! "
Vastaan, että kyllä on aivan mahdoton ja pähkähullu idea! Ihan jo vastuukysymystenkin takia.
Nuo haaveelliset päiväunelmat kuuluvat tuohon ikään;))- ei vielä...
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että kannattaa odotella sen koiran hankkimista muutama vuosi. En ollenkaan epäile sitä ettetkö tietäisi paljon koirista niistä lukeneena ja siten osaisi niitä hoitaa, mutta siltikään kaikkea koiran kanssa eteen tulevia asioita et varmasti tule "koirahuumassasi" ajatelleeksi, etenkin kun koiraa ei ole ennestään perheessäsi ollut.
Mitenkäs sitten, kun koirasi sairastuu ripuliin, yskään ja kuumeilisi ja siten vaatisi, että olet hoitamissa sitä useampia päiviä keskellä viikkoa (tai koeviikon aikaan), joskus ehkä viettämään jopa unettomia öitäkin sairauden vuoksi, onnistuisiko se?
Lukiokin yleensä vie todella paljon aikaa, joten riittäisikö sinulla todella aikaa? Entä onko sinulla muita harrastuksia ja kuinka paljon ne nappaavat ajastasi?
Ainakaan minä en olisi voinut pitää huolta yksinäni koirasta lukiota käydessäni. Meidän perheemme koira kaiken lisäksi sairastui sydämen vajaatoimintaan ja joutui syömään mm. nestelääkettä. Siksi sitä piti ulkoiluttaa TODELLA monta kertaa päivässä, lääkkeen vaikutuksen aikana jopa puolentoista-parin tunnin välein. Tiedän, että harvemmin nuorella koiralla on mitään näin vakavia sairauksia, mutta siltikin tällaisia asioita on mietittävä, kun koiran hankkimista on harkitsemassa. Mitäs, jos vielä odottelisit muutamia vuosia sen koiran hankkimisen kanssa ja menisit tässä välissä vaikka johonkin eläinsuojeluyhdistykseen tms. avuksi, vaikka lenkittämään ja hoitamaan siellä olevia koiria ja siten hankkimaan vielä lisäkokemusta, jotta voisit olla paras mahdollinen kaveri ja hoitaja koirallesi sitten kun sen hankit. - lukionkäynyt
Pitipä vielä mainita, että meidän ryhmässä oli tyttö, joka asui omassa kämpässä lukioaikana (yksin). Hän hankki koiran, ja käytti sitä monasti syynä lintsaukseen ja siihen kun piti lähteä aikasemmin tunneilta.
Loppujen lopuksi hän yritti myydä koiraansa kaikille ryhmäläisille. Kyllä hän sai sitten koiransa myytyä jollekin kotikuntansa tuttavalle. Inhottaa tuollainen vastuuttomuus, jos koira otetaan se otetaan sen loppuelämäksi. Ei lapsiakaan pois anneta vaikka tulisikin tiukempia aikoja.
- lähtökohdat
kuulostavat varsin hyviltä, enkä tuomitse haavettasi. Toivoisin kuitenkin että asuskelet ensin kanin kanssa totutellen uuteen elämänrytmiisi lukion kanssa, ennen kuin teet lopullisen päätöksen. Kun saat lukion kulumaan rutiinilla, on aikaa koirallekki enemmän eikä se joudu kärsimään väsymyksestäsi.
(Mulla on muuten kani ja koira, ja tulevat toimeen keskenään. Kanilla ei ole häkkiä, joten elelee asunnossa myös vapaana. Tulevat hyvin toimeen keskenään kun pienestä pennusta asti olen koiralle totuttanut. Nukkuvat usein vierekkäin ja rapsuttelevat toisiaan, ja ovat kyllä korvaamattoman arvokkaita seuranpitäjiä toisillensa kun olen töissä!)- Monimielinen
Minulla oli joskus lemmikkinä kani, kaksi kissaa ja kooikerhondje. Kaikki olivat keskenään loistavia ystäviä. Yksikään ei jäänyt ilman kaveria siinä joukossa. Nyt mulla on jäljellä enää kissa ja kooikerhondje, kun ikä yllätti kanin ja toisen kissani.
- lukionkäynyt
Suosittelen lykkäämään koiran ottamista lukion jälkeen.. Vaikka saattaisit olla vastuuntuntoinen lukio on mielestäni tosi rankka loppuaikoina jne.
Kirjotukset stressaa ihan sikana.
Otin itse koiran ekan korkeakoulu vuoden jälkeen, jotta tietäisin kuinka paljon itselleni jää vapaa-aikaa, ja millainen yleensäkin on opiskelujen rytmi, mutta tuskin olisin ottanut koiraa, jollen asuisi mieheni kanssa. Se on niin paljon helpompaa kun on joku joka huolehtii koirasta jos ei itse kerkiä joskus.
Itsestäni voin sanoa, etten ole mikään juhlija ihminen niin koira sopii elämänrytmiini hyvin, ja meillä on aina ollut koira joten tiedän mitä se on.Lisäksi olen kouluttanut yhden lapsuuskotimme koirista. Sinulla kun ei koiraa ole ollut, niin et varmaan tiedä käytännösssä kuinka koirassa ollaan paljon enemmän kiinni kuin kanissa(minulla on niitäkin ollut).
Vaikka itselläni ei vielä lasta ole, mutta vertaan silti että koiran pentu on kuin lapsi. Silloin ei paljon mennä mihinkään, vaikka koulun jälkeen tai iltaisin. Koira/koirat odottaa kotona, ja niiden on ulos päästävä. Ja vaikka niitä olisi kaksi niin, kun pomo ei ole paikalla pitkään aikaan niin kyllä ne silti pahojaan voi tehdä. Enkä kyllä suosittele kokemattomaa ottamaan heti kahta koiraa. En itsekään ottaisi kahta pentua samaan aikaan.
Vielä huomionarvioinen asia aamusta. Ensimäiseksi kun herään niin vien koiran pihalle, jos koira alkaa jaloittelemaan pitkään pidäteltyään niin sisälle se ne asiat tekee. Se ei ole mitään herkkua se suoraan sängystä viimaan meneminen, mutta omakotitaloa odotellessa kestettävä. - yoooga
Hanki se rotu mistä pidät ja jaa sen kustannukset sen jälkeen jaa ne paikat joihin voit viedä koiran kun olet itse kiinnityksessä muualla.
Tee tästä yhtälö. - mirah_012
Hei!
älä nyt ainakaan ota sitä koiraa ennen kuin olet muuttanut yksikseen, ja jos koiran hommaat niin ota yksi.
Lukiossa päivät voi venyä pidemmäksi kuin työpäivät, sen lisäksi läksyt päälle. Oletko itse vielä kaikkien koulutöiden päälle halukas hoitamaan koiraa? ja molemmat ehdottamasi rodut ovat vaikeita turkeiltaan.
Itse otin koiran kun olin 15. Nyt ikää on jo 22 vuotta ja koiria kolme, mutta suosittelen silti, että älä ota koiraa. Se sitoo nuorta liikaa. Haluatko OIKEASTI olla illat kotona koiran kanssa sen takia kun koira on päivät yksin? Ehdt hankkimaan koiran vielä moneen kertaan, suosittelen ennemmin sitä, että otat hoitoon lomien ajaksi muiden koiria ja kokeilet sitä, mitä koiran omistaminen oikeasti vaatii.
Kirjoituksestasi päätellen olet vastuuntuntoinen nuori, ja uskon, että varmasti hoitaisit koiran hienosti, mutta silti kehottaisin miettimään vielä. Sinulla kuitenkin on jo kani, joka sekin vaatii hoitoa, mutta voit silti jättää sen illaksi yksin pelkäämättä, että se aiheuttaa sinulle häädön haukkumisellaan tms.- mirah_012
lisäystä vielä..
Joku kirjoittaja tuolla aikaisemmin totesi, että koiran hommaaminen on kuin lapsen saisi, ja yhdyn siihen täysin! Mieti olisitko valmis hankkimaan lasta ennen lukioikää?
Olen itse käynyt lukion, ja koeviikot oli sen verran rankkoja, että meillä porukat käytännössä hoiti koirani koko tuon ajan. Lisäksi minulla on ollut muita pienempiäkin eläimiä, ja ei niitä voi verrata koiran ottamiseen...
Ja jos näistä varoitteluista huolimatta päätät hankkia koiran, niin ota ainakin sellainen koira, josta itse pidät. Tiesitkö esim. sen, että amerikancockerspanieli pitää pestä ja kuivata kerran viikossa? Jos äitisi tällaisesta koirasta pitää, niin hän ei kuitenkaan joudu sen turkkia hoitamaan. - kerran viikossako?
mirah_012 kirjoitti:
lisäystä vielä..
Joku kirjoittaja tuolla aikaisemmin totesi, että koiran hommaaminen on kuin lapsen saisi, ja yhdyn siihen täysin! Mieti olisitko valmis hankkimaan lasta ennen lukioikää?
Olen itse käynyt lukion, ja koeviikot oli sen verran rankkoja, että meillä porukat käytännössä hoiti koirani koko tuon ajan. Lisäksi minulla on ollut muita pienempiäkin eläimiä, ja ei niitä voi verrata koiran ottamiseen...
Ja jos näistä varoitteluista huolimatta päätät hankkia koiran, niin ota ainakin sellainen koira, josta itse pidät. Tiesitkö esim. sen, että amerikancockerspanieli pitää pestä ja kuivata kerran viikossa? Jos äitisi tällaisesta koirasta pitää, niin hän ei kuitenkaan joudu sen turkkia hoitamaan.kerran kuukaudessa pesen minä maksimissaan, aina silloin kun on likainen eikä ole sitä todellakaan heti viikon päästä pesusta.
- mira_012
kerran viikossako? kirjoitti:
kerran kuukaudessa pesen minä maksimissaan, aina silloin kun on likainen eikä ole sitä todellakaan heti viikon päästä pesusta.
no, tiedän muutamalla ihmisellä noita cockereita ja ne pestään viikon välein. kuulemma ei tarvi harjata jos pesee kerran viikossa.
- Aihui
mira_012 kirjoitti:
no, tiedän muutamalla ihmisellä noita cockereita ja ne pestään viikon välein. kuulemma ei tarvi harjata jos pesee kerran viikossa.
Minulla on pelkkä cockerspanieli, ja sen turkki vaatii huolellisen harjauksen vähintään joka kolmas päivä, ettei takkuja synny. Pestä se tulee ainakin kerran kahdessa-kolmessa viikossa, jotta se pysyy riittävän sileänä.
- sulotar89
Kauniit on suunnitelmat - niinkuin tuossa joku jo kirjoittikin; - nehän tosiaan kuuluvat juuri tuohon ikään;))
Mutta kaikesta huolimatta suosittelen, että hoitelet sitä kaniasi vaan ja suoritat koulun loppuun ja unohdat koiran hankkimiset vielä ainakin muutamaksi vuodeksi. - sentään siellä
Kun luin tuon tekstin, ajattelin sen kirjoittajaksi korkeintaan 9 -vuotiasta lasta, jolla on ollut pienen ikänsä haaveena saada oma koira.
Kuka koirasi maksaa?
Kuka kustantaa eläinlääkärikäynnit?
Kuka kustantaa rokotukset?
Kuka kustantaa ruoat?
Kuka kustantaa hoitovälineet?
Kuka koiraa hoitaa kun olet koulussa?
Kuka koiraa hoitaa kun teet läksyjä?
Kuka koiralle pitää seuraa?
Ainiin, ja olet alaikäinen.
Harva kasvattaja myy koiraansa lapselle.
Älä siis unta nää.
Kipaise äipän kanssa lähimarkettiin ja osta semmonen pehmokoira, niin vältyt kaikelta vastuulta, MIHIN IKÄISESI LAPSI EI TODELLAKAAN OLE VALMIS.
Koira on ELÄVÄ OLENTO eikä mikään lelu, millä voi kehuskella ympäriinsä.
Ei koiraa voi sysätä johonkin nurkkaan ja ottaa esiin kun koulupäivä on ohi ja läksyt tehty ja pari tuntia aikaa ennen nukkumaanmenoaikaa.
Se, että olet ulkoiluttanut jos jonkinrotuista koiraa silloin tällöin, PELKÄSTÄÄN ULKOILUTTANUT, ei tee TODELLAKAAN sinusta pätevää koiran OMISTAJAA.
Minä ainakin, mikäli tuntisin tapauksesi henk.koht. tekisin sinusta ilmoituksen eteenpäin. - -sss-
Moi Jenni!
Vaikutat oikein järkevältä nuorelta naiselta! Mahtavaa lukea, että joku oikeasti ajattelee nenäänsä pidemmälle. Suurinosa kun saa päähänsä, että haluaa koiran niin ei näytä ajattelevan käytännön asioita ollenkaan tai mihin oikeasti sitoutuu. Ja valitettavasti suurinosa näistä on ihan aikuisia ihmisiä :(
Koirassa on ISO vastuu, jos haluat tehdä sen elämästä oikeasti onnellisen. Koira on ihan eri asia kuin kani. Itselläni on ollut marsuja ja kani, mutta en uskaltanut ottaa koiraa, kun nyt vasta 27-vuotiaana. Haaveilin kovasti omasta koira kaverista, mutta olen ylpeä siitä etten sitä aikaisemmin ottanut. Tuli baarit, kaverit, miehet ja harrastukset kuvioihin. Koira olisi ollut yksin liian paljon.
Olet miettinyt asioita ihailtavan paljon! Lisää listaasi vielä;
* Riittääkö rahasi oikeasti, jos koira sairastuu. (meillä takana esim. 2000e koiran jalan leikkaus). Harva joutuu noin paljon laittamaan rahaa, mutta varaudu kuitenkin. Cockersseilla on paljon kroonisia korvatulehduksia, eläinlääkäriin menee yllättävän paljon jo yhdellä kerralla (koiran yskän hoito, siis yksi käynti lääkkeet, Espoon päivystyksessä maksoin minulle 90e).
* Onko sinulla oikeasti aikaa puuhastella koiran kanssa päivittäin?
* Koira elää yli 10-vuotta, mitä aijot lukion jälkeen? Jatko-opiskelua AMK:ssa tai yliopistossa? Muistathan, että korkeakoulut vievät oikeasti lähes kaiken aikasi, missä koira silloin olisi?
* Sitten on ne juhlimiset ja pojat, oletko valmis luopumaan niistä ennen kuin olet aloittanutkaan? Tai siis tuo juhlimis puoli ainakin.
Kunhan mietit ainakin nuo asiat niin olet oikeilla jäljillä.
Muistathan, että jos otat koiran omaksi iloksesi niin sinustakin pitää olla iloa sille. EI riitä pari lenkkiä päivässä, muutama minuutti hajamielistä rapsutusta ja ruoka, jos siis haluat onnellisen koiran- Herra Seksi
>>Tuli baarit, kaverit, miehet ja harrastukset kuvioihin. Koira olisi ollut yksin liian paljon.>>
Oletko ajatellut, mikä on nuoren naisen elämässä vastuullisempaa ja rankempaa kuin mikään noista sinun faktoistasi? No tietysti lapset.
Et sitten viitsinyt mainita noiden baarien, miesten ja muiden harrastustesi joukkoon lapsia, joista on monille suuri ilo.
Siinä valissä kun koira on viettämässä elämäänsa, sen nuori emäntä saattaa puhkaistua myös vauvakuumeeseen. Kannattaa tätäkin asiaa pähkäillä etukäteen. Koirassa ja lapsissa on yhdessä suuri vastuu. Tosin se on hyvä tieto, että mitä vähemmän nainen välttelee koiria, sitä pienempi riski hänen tulevilla jälkeläisillään on altistua koira-allergiaan. Siksi on sinänsä hyvä, että perheeseen on tullut koira ennen lapsia. - -sss-
Herra Seksi kirjoitti:
>>Tuli baarit, kaverit, miehet ja harrastukset kuvioihin. Koira olisi ollut yksin liian paljon.>>
Oletko ajatellut, mikä on nuoren naisen elämässä vastuullisempaa ja rankempaa kuin mikään noista sinun faktoistasi? No tietysti lapset.
Et sitten viitsinyt mainita noiden baarien, miesten ja muiden harrastustesi joukkoon lapsia, joista on monille suuri ilo.
Siinä valissä kun koira on viettämässä elämäänsa, sen nuori emäntä saattaa puhkaistua myös vauvakuumeeseen. Kannattaa tätäkin asiaa pähkäillä etukäteen. Koirassa ja lapsissa on yhdessä suuri vastuu. Tosin se on hyvä tieto, että mitä vähemmän nainen välttelee koiria, sitä pienempi riski hänen tulevilla jälkeläisillään on altistua koira-allergiaan. Siksi on sinänsä hyvä, että perheeseen on tullut koira ennen lapsia.Olet aivan oikeassa.
Ei tullut pieneen mieleenikään ajatella lapsia. Johtuneeko siitä, etten itse niistä pidä vai siitä, että vastasin 15-vuotiaalle tytölle jolle lapset ei (toivottavasti) tule ajankohtaiseksi ainakaan kymmeneen vuoteen...
Lapset ja koirathan ei toisiaan pois sulje, päin vastoin. Veikkaan, että lapsesta on enemmän seuraa ja kaveria koiralle kuin aikuisesta ja toisin päin. Samalla tasollahan ne taitaa olla :) - Herra Seksi
-sss- kirjoitti:
Olet aivan oikeassa.
Ei tullut pieneen mieleenikään ajatella lapsia. Johtuneeko siitä, etten itse niistä pidä vai siitä, että vastasin 15-vuotiaalle tytölle jolle lapset ei (toivottavasti) tule ajankohtaiseksi ainakaan kymmeneen vuoteen...
Lapset ja koirathan ei toisiaan pois sulje, päin vastoin. Veikkaan, että lapsesta on enemmän seuraa ja kaveria koiralle kuin aikuisesta ja toisin päin. Samalla tasollahan ne taitaa olla :)Okei, eihän se meidän päätöksemme ole, tekeekö joku lapsia tänään tai edes koskaan. Mutta tuli siitä mieleen huomauttaa, kun yleensä amerikancockerspanielit elävä yli 10-vuotiaiksi. Ja kuka nyt oasisi nähdä elämänsä kymmenen vuoden heitolta eteenpäin? Se on pitkä aika.
Mutta minäkin toivon, ettei tuo nuori, fiksu lukiotyttö ala viettää samanlaista elämää kuin sinä: baarit ja jätkät elinehtoina. Noin nuorta ei saisi painostaa mihinkään baareihiin tai miesten nahoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361