Kuinka Vista käyttis pelailee nykyisin?

uutta konetta hankkimassa

Uutta konetta hankkimassa, ja kysyisin, että kuinkas Vista käyttöjärjestelmä toimii nykyisin, kun enpä ole sitä juuri kehumista kuullut aikaisemmin. Kaikissa pakettikoneissa kun nykyään sellainen näkyy olevan.Minulla tiettyjä vanhoja kuvankäsittelyohjelmia, jotka olisi hyvä saada myös vistassa toimimaan yms. Itsellä ollut XP käyttis, eikä minulla ole siitä kyllä ollut moitittavaa. Kiitos vastauksista

17

659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikein hyvin..

tosin pitää olla väh. vuoden vanhaa tekniikkaa. n.s pakettikoneissa tuppaa olemaan vanhetunutta kamaa komponetit joitakin osin.
      Itse en ole huomannut peleissä eroa Xp:ssä ja Vistassa, noh ehkä jonkun framen verran xp nopsempi mutta sitä ei pelatessa huomaa.
      Jos koneella on Xp niin sitä en suosittele vistalla korvattavaksi, uuteen koneseen kylläkin, mutta se onkin jo toinen juttu kannataako sekään.
      Seiska on jo ihan nurkan takana, loppu-syksyyn jos jaksaa Xp:llä keplotella niin parempaa on "ehkä" tulossa

• ....

kun myllystä löytyy 2 tai mieluummin 3 Gt keskusmuistia.

• ....

..se Vistan jatkuva lupien kyseleminen..

• saa sen pois...
        .... kirjoitti:

mutta turvaahan se edes vähän, nopeasormista klikkaajaa.

• lupien
        .... kirjoitti:

kysely pois päältä, niin ei jurpi enää...

Silleen mä tein ja käytettävyys parani kertaheitolla.

• ?????????????
        lupien kirjoitti:

kysely pois päältä, niin ei jurpi enää...

Silleen mä tein ja käytettävyys parani kertaheitolla.

"kysely pois päältä, niin ei jurpi enää...

Silleen mä tein ja käytettävyys parani kertaheitolla."

Ja samalla turvallisuus huitsin nevadaan.
        Vain idiootti käyttää ylipäätään mitään windowsia ilman UAC:ia. Toisekseen, myös Macissa ja Linuxissa on vastaava kyselytoiminto. Eikä sen käytöstä poistaminen edes vaikuta käytettävyyteen muuta kuin heikentävästi.

• .............
        .... kirjoitti:

jos ei kyselisi.

• onpi

Pöytäkone, Vista Ultimate 64-bit, eikä ole tosiaan pahaa sanottavaa. Tosin rauta on puolivuotta vanhaa ja suht tehokasta, joka omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että järjestelmä toimii halutulla tavalla.

Kokoonpano:

Emo: Asus P5E3 Deluxe

Prosessori: Intel Core Extreme X9650, kellotettu 3Ghz > 4Ghziin

Muistia: 4Gt

Näyttis: NVIDIA GeForce 8800 GT

Äänikortti: Greativen E-MU 1212" Tämä kortti on vahän vanhempi, mutta toimii silti kohtuu hyvin, pienistä ökköttelyistä huolimatta, silloin tällöin.

Emolla 8 usb-paikkaa ja jokainen on liitetty johonkin laitteeseen. On pankkikortin lukijaa, viivakoodikynää, pöytämikrofonia, usb-kuuloketta, printteriä, langaton hiiri näppis yhdistelmä....

Kaikki pelaa moitteetta, olen tyytyväinen.

Mutta tosiaan, luulisin, että Vistan hyvin toimimiseen vaikuttaa eniten se, että koneesta löytyy riittävästi potkua ja muistia.

Ja tietty se, että sattuu osat toimimaan toistensa kanssa hyvin, eli on hyvä yhteensopivuus raudassa.

Ohjelmistotkin toimii hyvin, pelejä myöten. Tosin, pelejä mulla nyt niin kovin paljoa olekaan, mutta mitä on, niin toimii hyvin. Esim. Mafia, Need For Speed: Undercower, myös NFS vanhemmat, GTA San Andreas, myös vanhemmat...

Ainoa, mikä on itselläni ollut haitaksi tämän käyttiksen kanssa, on se, että 64-bittisen version kanssa ei voi päivittää Topfield digiboksia, kun heillä ei ole 64-bittistä ajuria topparille. No, onneksi mulla on läppäri myöskin 32-bittisellä Vistalla, niin saa boksin päivitettyä. ;-)

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä käyttöjärjestelmä. Itsellä tosiaan ole pahaa sanottavaa siitä.

• "Uutta konetta hankkimassa, ja kysyisin, että kuinkas Vista käyttöjärjestelmä toimii nykyisin, kun enpä ole sitä juuri kehumista kuullut aikaisemmin."

Eilen piti käytellä Vistaa. Kone oli puolen vuoden ikäinen Läppäri, tuplaydin prossu, pari gigaa muistia ja ihan nopea kone ja SP1 laitettu. Tarkoituksenani oli laittaa siihen peliä toimimaan sekä päivittää pari ohjelmaa.

Vistan käynnistyminen vei useita minuutteja. Kun työpöytä viimeinään tuli esille ja olin siirtymässä ohjauspaneeliin, ei ohjauspaneelia näkynyt. Ohjauspaneelin latautuminen kesti vielä oman aikansa. Mitä tahansa asetusta muutettaessa Vista kysyi useaan kertaan varmistusta, toistamiseen.

Koneessa oli myös F-securen tietoturvaohjelmisto. Huomasin tämän noin vajaa 2min asetuksien ruuvaamisen jälkeen kun ruudulle pätkähti F-securen latauskuva. Kone siis olikin vielä käynnistymässä.. Vistan kyselyiden kruunasi sitten sem että kesken kaiken tulee kysymys että "haluatko antaa palautetta Microsoftille ohjauspaneelin toiminnasta (k/e)" tms.

Konffailun jäljeen piti jostain syystä käynnistää tietokone uudestaan ja uudelleen käynnistyksen jälkeen ruudulla tervehti joku kysymys vian selvityksistä. Ennen kuin peliä ehti laittaa päälle, kone sammui mystiseti. Koneen omistaja kertoi että tietokone ylikuumenee Vistaa käytettäessä. Vaikka koneen ylikuumentuminen onkin vika ihan siinä koneessa eikä Vistassa, koneen omistaja kertoi että yksi tärkeimmistä syistä miksi koneessa oli dual boot Ubuntulle oli se, että Ubuntulla tätä ylikuumenemista ei tapahdu.

Musiikin kuuntelu Windows Vistalla oli aika ikävää, sillä jos läppärin kytki stereoihin kiinni niin musiikkisoitin piti käynnistää uudestaan.

SP1 päivitetyllä Vistalla ei varsinaisesti bugittamista ilmennyt mitä on haukuttu, että kyllä se ihan toimiva on mutta se on järkyttävän hidas ja käytettävyys on äärimmäisen ärsyttävää.

"Kaikissa pakettikoneissa kun nykyään sellainen näkyy olevan."

Ei ole kaikissa. Windows nyt vaan kuitenkin on sellainen käyttöjärjestelmä, että sen hankkimista pitäisi jotenkin perustella nykypäivänä miksi kuluttaisi aikaa ja hermoja tähän.

"Minulla tiettyjä vanhoja kuvankäsittelyohjelmia, jotka olisi hyvä saada myös vistassa toimimaan yms."

Jos ne ohjelmistot on Windows -ohjelmia niin tämä voi mahdollisesti olla hyvä syy hankkia Windows. Itse kyllä selvittäisin löytyisikö nykypäivän ohjelmista samat toiminnot ja/tai voisiko näitä ohjelmia ajaa muualla kuin Windowsissa ja ostaa tietokoneen missä on toisenmerkkinen käyttöjärjestelmä.

Todennäköisyys sille, että voit tehdä samat hommat uusilla ohjelmilla on noin lähemmäksi 100%:n tasoa, että suosittelen harkitsemaan ottaako Windows -vaihtoehdon.

• taas .....

yhdenlainen sepustus. Kone ylikuumenee windowsista yms. Siis konehan kirjoittamasi mukaan oli ihan nopea ennen kuin asensit jonkun pelin. Taisi käydä niin, että et vaan osannut. Vai liekö vika ollut siinä ubuntussa.

• Mammatumpelo
        taas ..... kirjoitti:

yhdenlainen sepustus. Kone ylikuumenee windowsista yms. Siis konehan kirjoittamasi mukaan oli ihan nopea ennen kuin asensit jonkun pelin. Taisi käydä niin, että et vaan osannut. Vai liekö vika ollut siinä ubuntussa.

Minulla vista nyt jo toisessa koneessa. Hyvä varmaan kun eka varastettiin.
        Ei niin mitään ongelmia, vaan olisi se hyvä jos osaa käyttää konetta ja ohjelmia. Minulla ei ulkosuomalaisena tietokoneinsinööriapuja nuoremmista sukulaisista, vaan kaikki täytynyt opetella ja ottaa selville. Kaikilla kavereilla imurointien jäljiltä asennuspaketit poistamatta ja koko kone täynnä kaikkea tarpeetonta sälää, siinä ne avausvaikeudet.

• taas ..... kirjoitti:

"Siis konehan kirjoittamasi mukaan oli ihan nopea ennen kuin asensit jonkun pelin."

Ei. Kone oli ihan nopea raudaltaan, mutta se toimi uskomattoman hitaasti kun sitä käytti Windows Vistalla. Ubuntulla toimi paljon nopeammin. Se kyllä on edelleenkin mysteeri miksi kone ylikuumentuu Vistalla mutta ei Ubuntulla. En kuitenkaan sano tuota Vistan syyksi vaan paskan raudan viaksi mutta ilmeisesti Ubuntu osasi idlata osia enemmän että se kävi viileämpänä.

• ohjelma

Adobe photoshop elements 3.0 asentui ja toimii täysin vista 64bitt. käyttiksessä, ainakin tässä koneessa.

• For get it

Surkee on Visva, ei se miksikään ole muuttunut.

• Vistaa edes..

nähnytkään. Tai jos sulla on Vista niin et joko osaa tai koneesi on vanha paska.

• Forget it
        Vistaa edes.. kirjoitti:

nähnytkään. Tai jos sulla on Vista niin et joko osaa tai koneesi on vanha paska.

Tietokoneasentaja tiedän hommista hiukan enemmin kuin sinä pöhöpää. Lue viralliset raportit esim. Visvan ja XPn nopeuseroista, faktaa. Koneet on sellaisia mitä sulla ei oo varaa edes kaupassa katsella. Säädä sä vaan omia lelujas tupsumulkku.

• Myös uus kone

Itteki olen XP:tä tähän saakka käyttänyt nyt uudessa koneessa Vista.
      Päivityksiä vistaan tulee alussa aika iso pläjäys joka vie aikaa jonkunverran.

Ei tässä moittimista ole, nopea ainakin omassa koneessa ei juuri häviä xp:lle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      22
      1801
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      156
      1789
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      348
      1528
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      211
      1133
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1128
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      144
      1128
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      995
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      985
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      969
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      928
    Aihe