Ixus 870IS, 970IS, 980IS

pekinneri

Moro!

Olen hankkimassa digikameraa enkä ole mikään asiantuntija näissä asioissa joten voisitteko antaa vinkkejä kameran valinnassa. Olen katsellut noita otsikon laitteita ja ainakin tuota 870IS kameraa on kehuttu. Onko laitteissa suuria eroja, hintaerot eivät ainakaan verkkokaupassa ole suuria joskin toisissa liikkeissä 980IS on selkeästi kallein...

Kamera tulisi kaikenlaiseen käyttöön mutta toivoisin että sillä pystyisi ottamaan edes jonkinlaisia maisemakuvia. Pliisss kertokaa mikä noista kannattaa valita vai olisiko markkinoilla tuossa hintaluokassa kenties vielä parempia laitteita??

5

1097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaas

Mulla on 970 ja oon siihen niiiin tyytyväinen. Ainakin itse. Tuottaa tarkkoja kuvia ja värit ja tarkennus OK. 870 oli mullakin vertailussa. 980 taas on tosiaan aika kallis.

Kannatan siis 970:aa.

• Canonisti minäkin

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_sd880is,canon_sd890is,canon_sd990is&show=all

Itse pudottaisin heti pois tuon 870IS:n, koska siitä puuttuu etsin. Noista kahdesta muusta sitten ihan sama, kumman valitsee. Tuolla kennokoolla saattaa olla, että kymppimiljoonainen antaa paremman kuvan kuin neljätoistanen, joten 970IS voi olla paras vaihtoehto. Tosin neljtoistasen sensori on kyllä isompi ja tiheydeltään sama kuin kympissä.

• pekinneri

Kiitos vastauksista!
        Tuolta verkkokaupasta hankkiessa tuon 870 hinta on 259e 970 on 305e ja 980 on 300e eli hinta ei tässä ratkaise. Kai valinta sitten on 970 tai 980, 980 on ilmeisesti paperilla parempi. 970 mallissa on 1/2.3" CCD-kenno ja 980 on 1/1.7" CCD-kenno mitähän nuokin sitten meinaavat...jotain eroo kuitenkin muutakin kuin tuo pikselimäärä. Taidan valita 980 mallin koska se on muissa kaupoissa kalliimpi... :)

• Niin siis millä logiikalla se pikselitiheydeltään suurempi kymppimeganen antaa paremman kuvan kuin 14,7 meganen pienempi pikselitiheydeltään? Siinä 14,7 megasessa taitaa olla digitaalinen telejatke, jolla ovi käyttää vain keskiosan kennosta, jos haluaa.

• pekinneri kirjoitti:

Kiitos vastauksista!
        Tuolta verkkokaupasta hankkiessa tuon 870 hinta on 259e 970 on 305e ja 980 on 300e eli hinta ei tässä ratkaise. Kai valinta sitten on 970 tai 980, 980 on ilmeisesti paperilla parempi. 970 mallissa on 1/2.3" CCD-kenno ja 980 on 1/1.7" CCD-kenno mitähän nuokin sitten meinaavat...jotain eroo kuitenkin muutakin kuin tuo pikselimäärä. Taidan valita 980 mallin koska se on muissa kaupoissa kalliimpi... :)

Isompi kenno on parempi. Se kohisee vähemmän. Huomaa olennainen ero objektiivin polttoväleissä noiden kolmen kesken.

Eli siis lyhyesti:

870 IS: laajakulmainen objektiivi (28-112 mm)
        970 IS: telepäästä pitkä zoom (37-185 mm)
        980 IS: suhteellisen normaali zoom (36-133 mm)

Em. polttovälit ovat kinokokoon skaalattuja, eivät todellisia.

Valovoima ja salaman kantama on 970 IS:ssä surkea. Kaikki kolme ovat suhteellisen isoja ja raskaita. Paino on 200 gramman paikkeilla kun keveimmissä Ixuksissa se on n. 120 grammaa.

Jos kuvaat paljon sisällä pienissä huoneissa, ota 870 IS. Ulkona kaukaa kuvatessa 970 IS voi olla paras. Yleiskamerana 980 IS on paras suuremman kennon ja käsisäätöjen takia. Sen suurempi ja tarkempi kenno melkein korvaa sen mitä lyhyemmässä zoomissa menettää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4128
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      26
      3000
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe