baikal mp-153 omistajat

oletteko ampuneet

täyteisiä millasilla supistuksilla?
12/89

10

2132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täräräyttää-

      Sylinterillä niitä täyteisiä ammutaan, ettei piippu leviä naamalle.

    • apina

      Itse omistan baikal mp-153:n, mutta en ole sillä koskaan täyteisiä paukutellut. Syynä on se, että jostain olen lukenut että 12/70 täyteiset eivät tekisi kovin hyvää 12/89 haulikon patruunapesälle. Tuo saattaa olla ihan paskapuhetta, mutta en silti ole kehdannut riskiä ottaa.
      Niinpä olen jättänyt täyteisten ammunnan vanhalla rinnakkaispiippuiselle 12/70 haulikolleni. Siinä kiinteät supistukset piipuissa, eli puolisuppea ja 3/4 suppea. Molemmilla piipuilla olen Rottweil Brenneke täyteisiä ampunut, ilman mitään ongelmia. 20 metrin matkalle osumatarkkuus riittävä:)
      Sama pätee varmaan Baikal mp-153:n kanssa supistuksissa. Enemmän se toimivuus riippuu täyteisestä, kuin aseesta. Yleinen ohjesääntö on ettei täyteistä pidä mennä ampumaan puolisuppeaa tiukemmasta piipusta. Teräksestä, kuparista, tai messingistä sorvattuja täyteisiä ei kannata ampua minkään supistuksen läpi. Pienipaineisia, lyijystä valettuja, ja ilmarihlattuja täyteisiä, kuten Rottweil Brennekeä, voi lasketella vaikka täyssuppean läpi.

      Toimivuus ja tarkkuus onkin sitten eri asioita. Yleensä täyteisillä ei päästä tavallisilla sileäputkisilla haulikoilla kovin hyviin tarkkuuksiin. Paras tapa on vain ostaa laatikollinen täyteisiä, ja kokeilla radalla ampumista eri matkoilla ja eri supistuksilla.

    • winchester.

      SuperX slugia puolisuppeella just tolla mp-153.lla. Vei muistaakseni vähän oikealle, mitään muuta ongelmaa ei ollut, jos tuota oikealle menemistäkään voi sellaisena pitää.

    • Te ammutte

      Niin mihin Te käytätte täyteisiä?

      • Toiminnallisissa lajeissa saattaa olla joku noheva radantekijä, joka on asettanut haulikkorastilla painavan pleitin yli haulipatruunan tehollisen kantaman. Buckshotilla parvi jää harvaksi ja birdshotilla ei riitä voima. Tällöin kai on ammuttava täyteisellä.

        En ole itse täyteisillä ampunut, mutta joskus voi sekin päivä tulla eteen ja silloin varaan supparit sekä avaimen mukaan ettei tule ikäviä yllätyksiä. Aseina ovat Fabarmin tehtaan pumpparit, ei MP-153.


      • asff
        k0rh0nen kirjoitti:

        Toiminnallisissa lajeissa saattaa olla joku noheva radantekijä, joka on asettanut haulikkorastilla painavan pleitin yli haulipatruunan tehollisen kantaman. Buckshotilla parvi jää harvaksi ja birdshotilla ei riitä voima. Tällöin kai on ammuttava täyteisellä.

        En ole itse täyteisillä ampunut, mutta joskus voi sekin päivä tulla eteen ja silloin varaan supparit sekä avaimen mukaan ettei tule ikäviä yllätyksiä. Aseina ovat Fabarmin tehtaan pumpparit, ei MP-153.

        tääteene sissää ja annna mennä!


      • Täyteisellä
        asff kirjoitti:

        tääteene sissää ja annna mennä!

        Sataan metriin,jos osuu.


      • huh huh
        Täyteisellä kirjoitti:

        Sataan metriin,jos osuu.

        Onkos sinulla kokemusta hirven tai karhun ampumisesta täyteisellä? Jos on, niin olet syyllistynyt metsästysrikokseen.


      • aikaa, mut
        huh huh kirjoitti:

        Onkos sinulla kokemusta hirven tai karhun ampumisesta täyteisellä? Jos on, niin olet syyllistynyt metsästysrikokseen.

        ...mut edelliseen on pakko todeta et "niin, Suomessa"...


      • täytis
        huh huh kirjoitti:

        Onkos sinulla kokemusta hirven tai karhun ampumisesta täyteisellä? Jos on, niin olet syyllistynyt metsästysrikokseen.

        Esim liikenneonnettomuudessa vammautuneen hirven saa lopettaa täyteisellä koska tilanne ei ole lain tarkoittamaa metsästystä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe