Rekkakuskeille maksetaan LIIKAA!!!

Miettikääs asiaa!

Auto-ja kuljetustyöväenliitto on vuosien saatossa
onnistunut monissa hankkeissaan joukkovoiman avulla.

Kattava jäsenkunta yhteiskunnan strategisesti tärkeillä paikoilla on antanut tähän mahdollisuuden.

Elintärkeät kuljetukset sekä satamien toiminta on mm.kyseisen työntekijäjärjestön hallinnassa.
Esim. näiden toimintojen keskeyttäminen aiheuttaa välittömästi vakavia vaikutuksia koko valtakunnan elämään.

Kun seurataan taaksepäin strategia on hyvin selvä.Talouselämän noususuhdanteen aikana kiristetään palkat ja edut mahdollisimman korkealle ja laskusuhdanteen aikaan tyydytään vain nauttimaan saavutetuista eduista.

Laskusuhdanteen aikana koko yhteiskunta natisee liitoksistaan ja yritykset tinkivät katteistaan,laskevat hintoja ja osakkeenomistajat jättävät osingot ottamatta.

Mitä tekee palkansaaja.Vaatii töitä saman verran kuin ennenkin tai jää ansiosidonnaiselle päivärahalle.Vaihtoehtoja tai joustoja ei ole yhtään.TESsin palkka on tultava tai mieluummin vähän enemmänkin!
Ei siinä tarvitse stressata pätkääkään!Vaikka lehdissä on kyllä juttuja joissa annetaan kriisiapua duunareille.Hui kamala kun ahdistaa!Saako liksan ansiotyöstä vai liitosta ja valtiolta!

Ed.mainitulla kiristystaktiikalla on kuskien palkkataso saatu nostettua esim. tunnilta reilusti yli 13 €ur/tunnilta.Aikas hyvä liksa
varsinkin kun vastuuta ei ole yhtään.Ja sunnuntaityöt tulee 100 prosentilla niin pyhinä kuski tienaa 24-27 €ur/tunti.Siihen kun lisätään sosiaalikulut ym.isännän maksut niin kokonaiskulu rengin tunnista on yli 50 €ur/tunti isännälle.Aikas kallista auton ajamista!Monissa ammateissa maksetaan paljon vähemmän vaikka ammattitaitovaatimukset niissä ovat ihan toista luokkaa kuin autokuskin hommassa.

Ja puikoissa on tyyppi joka EI VASTAA MISTÄÄN MITÄÄN!Kaikki vahingot, viat,ongelmat kustantaa isäntä!

Täällä näkee usein kun kuskit selittää omaa vastuutaan omasta työstään.Mistä te muka vastaatte?Mikä on sellainen asia josta kaivatte OMAA kuvetta tai kärsitte jonkin sanktion!

Jos tulee mieleen yksikin niin olisi kiva lukea.Eli tänne vaan listaa!

Ja siihen kannattavuuteen vielä.Jos ette usko voitte ihan kokeilla itsekin löytää kuorma-autolle sellainen ajopaikka Suomesta jossa maksetaan 100 €ur/tunti autolle.Se summa nimittäin on saatava nykyisillä kuskinpalkoilla.

AKT on ajanut joustamattomalla toiminnallaan yritykset puun ja kuoren väliin varsinkin heikon taloussuhdanteen aikaan.Ihmettelen kuka yrittäjä viitsii enää taistella näissä olosuhteissa.Masokisti pitää ainakin olla ja paljon!Ja paljon perintö-tai muualta saatua omisuutta!

17

2365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alan Greenspan

      Markkinat korjaa epäkelvot yritykset pois ja palkoilla ei ole tässä yhtälössä ratkaisevaa osaa. Elinkelvottomat yritykset kun ovat pois niin ala tervehtyy ja taksat nousee. Jos kuljetusyrittäen etujärjestöt eivät osaa toimia kunnolla turha siitä on AKT:tä soimata.

    • päästiin asiaan.

      En ole "liiton mies", vaikka liiton jäsenmaksua maksan. Tuskailen tässä jäsenmaksun suuruutta verrattuna esim Loimaan liittoon. Jostain syystä AKT:n lehti edelleen kotiini tulee kuitenkin. Kymmenisen vuotta olen näitä hommia nyt tehnyt ja olen pyrkinyt siihen että teen työni niin hyvin kuin osaan ja siitä myös edeltä sovitun palkan vaadin. Kertaakaan ei olla työnantajan ehdotuksesta palkanalennusneuvotteluja käyty. Saan siis enemmän TES:n mukaista liksaa mitä "pitäisi" (palkkausmuoto on siis TES, paremmilla kokemusvuosilla, huimat vajaan euron enemmän aloittelijaan nähden tunnille). Ja itsehän en niitä neuvotteluja aloita. Kuuntelen toki jos työnantaja sitä ehdottaa. Todennäköisesti lopputulos on selvä. Ei onnistu. Ilmaiseksi saa varmasti tehdä niin paljon töitä kuin haluaa.

      Ehkä tämä lama tai taantuma tervehdyttää tätäkin alaa. Turhanjauhajat ja kokeilijat, nopean tilin tekijät jäävät pois. Ne jatkavat jotka työnantajakin on todennut tekijöiksi. En puhu pelkästään henkilökohtaisesta onnistumisprosentista vaan myös yrittäjistä. Ei ole tavaran lähettäjällekään eduksi että yhteistyökumppani vaihtuu esim talousvaikeuksien vuoksi. Siihen suuntaan ollaan viimeaikoina oltu menossa että "halvin" ottaa ajot hoitaakseen. Ehkä vuodeksi tai jopa kahdeksi. Sitten sanotaan että pitää saada liksaa lisää.

      "Mitä tekee palkansaaja.Vaatii töitä saman verran kuin ennenkin tai jää ansiosidonnaiselle päivärahalle.Vaihtoehtoja tai joustoja ei ole yhtään." Juuri näin. Työntekijällä on omat taloudelliset velvoitteensa. Olen päässyt jo sen pisteen yli jossa ajaminen oli helvetin mukavaa ja kiva oli peilistä katsoa sitä kärryä kun se sittenkin seuraa perässä. Muistan ajan kun olin n.21v, olin haaveillut "rekkakuskin" työstä sillä olinhan tykästynyt kaikkien koneiden liikutteluun ja pääsin kokeilemaan liikenteessä täysperäyhdistelmää. Tunne oli kiva, etten sanoisi mahtava. Nyt olen sitä hinannut perässäni sen vajaan kymmenen vuotta. Edelleen se on kivaa, mutta tiedän vastuuni ja siitä liksan vaadin. Alihintaan en ammattitaitoani myy, ajakoon sitten joku muu.

      Vastuu on siinä että alla on vanhaa rahaa miljoonan arvoinen kalusto ja kyydissä toinen mokoma, ellei enemmän. Että se menee sovitusti sinne mihin oli tarkoituskin. Taloudellista vastuuta ei palkkatyöntekijällä juurikaan ole, näin sanoo lakipykälät. Laki myös edellyttää kuljettajalta kaikenlaista, miksi ei siis myös tätä pitäisi noudattaa? Hutiloivan kuskin saa mielestäni potkaista kilometritehtaalle, kuten tälläkin palstalla joku kehui että "isäntä rikastuu", siksi teen pientä vahinkoa.
      "Ja puikoissa on tyyppi joka EI VASTAA MISTÄÄN MITÄÄN!Kaikki vahingot, viat,ongelmat kustantaa isäntä!" Ei ihan näinkään. Kuljettaja maksaa useimmiten esim kalustosta saatavat sakot. Ja vaikka työnantaja nämä kuljettajalle maksaisi, jää kuljettajan ajokorttirekisteriin nämä sakot silti. Itse pyrin siihen että niitä ei tule, ja toistaiseksi hyvin on onnistunut. Olen mm. jättänyt minulle suunnitellun perävaunun terminaaliin todettuani sen liikennekelvottomaksi. Kumma juttu, kyllä se kärry ilmestyi määränpäähän vielä samana yönä. Enkä saanut edes potkuja vaikka mestari tämän minulle näillä sanoilla kertoi. Oliskohan ne trukkikuskit sen korjanneet silloin yöllä?

      Kannattavuus on sitten muiden päänsärky. Sanoinhan jo että teen työni niin hyvin kuin osaan, muut hinnoittelevat sitten sen mitä asiakkaalta pyydetään. Ja sitten kun myyntitykit myyvät alihintaan ja viivan alle ei jääkään tarpeeksi, mistä vähennys alkaa? Tuotannosta eli kuljetusalalla puhuttaessa kuljettajista joilla ei ole asiaan minkäänlaista sananvaltaa. Eiköhän se olisi mestareiden katseltava peiliin että missä meni vikaan.

      Aioin tämän kirjoittaa vanhalla rekisteröidyllä nimimerkilläni, mutta kun sinäkään et sitä tehnyt niin jätän omanikin piiloon. Kuten moni muukin viime aikoina.

      • Alan Greenspan

        Harvinaisen asiallinen kirjoitus tämä jälkimmäinen! Ei niitä isäntien kahvipöydässä hokemia "totuuksia" parane niin vakavasti ottaa ne vaan koittaa omaansa suojella mikä on ymmärrettävää. Rengit jolla on isännän elkeet on niitä pahimpia työpaikalla ja niitä kannattaa varoa. On ne rengeilläkin lainat niskassa ja muita menoja. Rengeillä taas ei ole tunnesiteitä niin paljon firmaan ja melkeinpä sama että lukeeko auton ovessa Möttönen vai Puttonen.


    • siinä jotain.

      Ne löytyy rakennusalalta ym. MITÄ NE ON PERKELE,tuleeko mammaa niin ikävä klo:16.00 jälkeen vai mitä? Kuljetuspuolella suhataan meneen vaikka 80h yhteen kyytiin eikä ainuttakaan ylityötä ole! Ja melken puolet kuljetuksista hoidetaan öiseen aikaan lumipyryissä jne,silloin moni muu liian korkealla palkalla oleva piereskelee sängyn pohjalla.

      Laskekaa esim. maitolitran hinta ensin,sitten tiputan minäkin välittömästi palkkaani.

      Ja sitten omasta perkeleen netto ansioita lähti pari vuotta sitten 500€ ! Tarkastajat kaivoivat firmassa säilytettävistä kiekoista reilun puolen vuoden takaa laittomuudet(esim. nukuttu 7h vaadittiin 9h,ajoaikoja ylitetty 1-1/2h jne.) ison talon isäntä oli ilmoittanut että itse maksatte sakkonne jo kauan etukäteen!! Ja mehän pojat maksoimme kun koitimme venyä jotta ei tehtaat toppais puuttuvan aineen takia!! Tuntejakaan ei aina kehdannut ylös merkata kaikkia,vaan idioottina niitäkin alakanttiin merkkasin.

      Siinä perhana kiitos? kertaakaan ei ole kiitetty vaikka saman talon palveluksessa 20v olin? Ja varmasti venyin talon puolesta...MUTTA SE PIENI SANA "KIITOS" ei IKINÄ! (olisin voinut käydä vaikka yhden reissun ilmaseksi siitä hyvästä)

      • 25v puutavaranajoa

        Atk kun vielä hoitas nuo päivä kohtaiset ylityöt niin olis palkka oikein.Loppuis ne 15 tunnin päivät.
        Mentäis sitten vähän ennemmän lain puitteissa.


    • kuski.

      Taitaa aloittaja olla näitä isäntiä jotka ei ole osannu laskea sitä taksaa oikealla korkeudelle silloin kun ajot on aloitettu, nyt sitten täällä itketään kuskien palkoista. Viitsisitkö muuten mainita sellaisen ammatin missä on huonompi palkka ja kovemmat koulutusvaatimukset???

      • Alan Greenspan

        Joo paistaa läpi että isäntämieshän siellä :-) Jos palkanalennusten tielle lähdetään niin se on loputon tie. Isännät jos saavat alentaa palkkoja niin tilaajat sen huomaavat ja rupeavat kiristämään ruuvia! Ei kyllä isännänkään rooli helppo ole puun ja kuoren välissä mutta tuntuvat vaan unohtavan että on se renginkin maksettava talot, autot ja harrastukset.


    • Scanian Rengasrauta Sisussa

      Ja puikoissa on tyyppi joka EI VASTAA MISTÄÄN MITÄÄN!Kaikki vahingot, viat,ongelmat kustantaa isäntä!

      Täällä näkee usein kun kuskit selittää omaa vastuutaan omasta työstään.Mistä te muka vastaatte?Mikä on sellainen asia josta kaivatte OMAA kuvetta tai kärsitte jonkin sanktion!

      Vastataas tähän...

      Miten olis ne sakot jotka koituu jos kuski ei pidä puoliaan ja ajaa miten käsket/yllytät...
      Ne on omalla kortilla ja pysyy ..ei sinun "rakas" isäntä.

      oletko unohtanut että kuskilla on isäntä tai renki on aina se vastuu välttää Suuronnettomuus.

      • Anonyymi

        Ylläoleva kirjoitus on yli 10 vuotta vanha, eikä sen kirjoittaja tätä kommenttiani varmaankaan lue, mutta kysyn kuitenkin, että mikä on se ammatti jossa työntekijä joutuu rahallisesti vastaamaan aiheuttamastaan vahingosta? Kuljetusalalla kuljettaja vastaa tietysti itse omista sakoistaan, mutta peltikolhut ja kolarit menee yrityksen piikkiin. Sillä on tietysti vakuutukset ja niiden kustannukset saadaan kuitattua yrityksen tuloista.
        Vahingot menee yrityksen piikkiin mutta vastakohtaisesti, kun yritys tuottaa voittoa, ehkä hyvinkin välillä, ei työntekijät siitä pääse nauttimaan, vaan yrittäjä vetää voitot ihan itselleen ja yritykselle. Jos osa vahinkojen vastuusta siirrettäisiin työntekijöille, pitäisi työntekijöidenkin sitten päästä osalliseksi yrityksen voitoista.


    • 25v puutavaranajoa

      Se on oma voi voi kun ei voi maksaa(halua) kuskille sille kuuluvaa palkkaa.Isännillä hirvee valitus kallista kallista.
      Laita seuraavaan tarjouskilpailuun sellainen hinta että ei tarvi valittaa.
      Auto yrittäjät aika kateellisia toisille kun ajetaan alle kannattavuuden ettei vain toinen saa ajoja.
      80-90 ei ollu noita ongelmia.

    • isididiid

      voi voi... itse ajan jäta-autoa ja palkkani on 15.50 KTA 80h 2viikkojaksoon ja 160h 1kk
      taitaa olla kateelisten puhetta toi liikaa palkkaa maksetaan

      • iteksesi

        mihin sinä kuskia tarttet, jos kerran on niin kaliita ajele ite .ei tartte kätistä palkoista.kato sitten mitä auto tienaa.


    • Anonyymi

      Yksinkeräinen asia on, hyvät työntekijät parjä hyvin.
      Keinotelijat joka ei halua tehda työtä ja halua vain palkka. Tästä se synty ongelmat.

      • Anonyymi

        Olen aina ihmetellyt miksi maksetaan kädettömille niin paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina ihmetellyt miksi maksetaan kädettömille niin paljon?

        Olen aina ihmetellyt mikä helvetin tarve sulla on joka vitun päivä trollata tällä palstalla ja väheksyä kuljetusalan työntekijöitä, vittuilla, linkitellä onnettomuusuutisia jne... jne?? Minkälaista tyydytystä siitä saat? Mistä johtuu katkeruutesi kuljetusalaa kohtaan? Olen kysynyt näitä ennenkin mutta ethän sinä tietenlään vastaa. Nettihäiriköt ja vittuilijat osaavat käyttää anonyymiteettiä hyväkseen.


      • Anonyymi

        Rekkakuskit maksavat liikaa, näin on tosi.


      • Anonyymi

        Rekkakuskit maksavat liikaa, onneksi tulee kabotaasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4365
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2428
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      112
      1763
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      334
      1363
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe