Tämän oli tarkoitus olla vastaus nimimerkille "Kauhea Akka" viestiketjussa "Mies piilotti herkut", mutta ajattelin alottaa uuden keskustelun aiheesta, kun täällä on ollut monia muitakin joilla on ylipainoinen puoliso. Ehkä tähän voisimme laittaa vinkkejä puolison laihdutuksen tukemiseen sekä lihavan että normaalipainoisen puolison näkökulmasta ja kokemuksia parisuhteista joissa ainakin toinen on lihava.
"Mieheni tiedostaa ongelman eikä missään nimessä halua joutua samaan tilanteeseen kuin isänsä - mutta se itsekuri mitä vaadittaisiin loppupeleissä kuitenkin uupuu. Jotain parannusta on sentään saatu aikaiseksi, mutta se aina vaan vaatii minun puuttumista asiaan, eli "komentelua ja nalkuttamista" (mitä rauhaa rakastavana ja riitoja karttavana ihmisenä inhoan)."
Jos miehesi tiedostaa ongelman, ja te molemmat olette tajunneet että ratkaisu kiikastaa itsekurista, niin ehkä pitäisi keskittyä juuri siihen?
Monet ihmiset eivät loppujen lopuksi osaa pitää kuria itselleen: tehdä epämiellyttäviä asioita tai kieltäytyä houkutuksista. Se saattaa olla kiinni luonteesta, kasvatuksen puutteesta lapsena, tai jostain muusta, mutta tosiasia on että sitä on todella vaikea lähteä muuttamaan jos on vuosikymmeniä toiminut sillä tavalla!
Yrittäkää miettiä, miten sinä voisit auttaa miestäsi kehittämään itsekuria ja laihduttamaan, ja mitä hän voisi itse tehdä. Todella positiivinen asia on se, että sinä sentään olet aikaansaava ja tehokas. Asiat ovat paljon huonommin niillä pariskunnilla, joista kumpikin on itsekuriton herkuttelija...
Ehkä voisit suhtautua tilanteeseen niin kuin kyseessä olisi lapsi. Tekisit tarkat taulukot, tavoitteet, aikataulut, palkinnot ja rangaistukset. Kaikki tietysti yhteistyössä miehen kanssa, niin että kumpikin hyväksyy säännöt ja sitoutuu ohjelmaan. Sinun tehtäväksesi jäisi valvoa että mies tekee mitä pitää, ja olettaa jo alunperin että hänen aikomuksensa on jokatapauksessa rikkoa sääntöjä milloin vain mahdollista, mutta ennen pitkää hän tulee huomaamaan että se ei onnistu.
Kuulostaa aika rasittavalta varmaan, mutta oikeasti kuvittelisin että siihen ei mene kovin kauan kun hän sillä keinolla laihtuu ja alkaa saada mielihyvää muustakin kuin syömisestä. Mielihyvän hakemisestahan siinä on kyse pohjimmiltaan. Syöminen on ainoa asia, mistä mielihyvää saa ilman mitään ponnistelua tai vaivannäköä - ihmisen olemassaolon äärimmäinen päämäärä.
Kirjoitin tämän lihavana henkilönä, siltä pohjalta, että mikä mahdollisesti voisi auttaa minua laihtumaan. Ymmärrän kyllä, että en voi vaatia puolisoltani tällaista, ja tiedän todellakin että ongelma on minun, en voi vierittää vastuuta kenenkään niskoille.
Tottakai vastuuton herkutteluni on itsekeskeistä ja kamalaa käytöstä, en puolustele sitä millään. Kerron vain miten asia on. Poliittisesti korrekti ratkaisu olisi tehdä jotain itse, mitä tahansa, ja sen seurauksena laihtua, mutta eikö kuitenkin ole parempi rehellisesti tunnustaa jos niin ei ikinä tule tapahtumaan?
Minä tarvitsen jonkun, joka laittaa minut tekemään asioita tietyllä, omien rajoitusteni sallimalla tavalla, niin että samalla motivoidun laihtumaan enkä tunne oloani kurjaksi. Tarvitsen olosuhteet, jotka kannustavat toivottuun toimintaan ja pitävät loitolla ei-toivotusta. Tahdon että muut asiat sujuvat haluamallani tavalla, jotta pystyn keskittymään suurimpaan ongelmaani ja minulla on edes jotain mahdollisuuksia onnistua laihdutuksessa. Tiedän että pystyn tekemään ankarasti töitä sen eteen, kunhan saan kaiken jonain päivänä osumaan kohdalleen.
lihava puoliso
3
1143
Vastaukset
- olisikin noin
Itse olen myös lihava ja tekstissäsi oli paljon hyvää.
Haluaisin vaan lisätä asioita jotka minulla toimii. Kyse ei varsinaisesti ole siitä että kumppanini haluaisi ennenkaikkea minun laihtuvan vaan haluan sitä itse. Tosin hänen tukensa asiassa on tärkeää.
ELI: jos kokkaileminen hiukaakaan kiinnostaa (minut sai laihdutus kiinnostumaan), seuraa reseptejä ja miettikää yhdessä vaikka kuinka niistä saisi kevyemmän vaihtoehdon.
Itseä henk.koht. keljuttaa se ettei laihduttaessa saisi syödä ns mitään. Hyvää saa kokattua pienellä vaivalla ja kevyesti. Teen omia versioita makeista makeutusaineella ja rasvattomalla maidolla jne. En kestäisi ikinä sitä että söisin pelkkiä kreippejä ja ituja.. (kärjistys)
Normaalista perusruuasta voi rasvaisimman vaihtoehdon hylätä helposti. Tonnikalat vedessä, ei öljyssä. Kahviin sokerin sijasta makeutusainetta, broilerista nahka syömättä. Liha uuniin ei pannulle. Kasvikset höyrytettyinä, ei paistettuina. Kookosmaitoa kerman sijaan. Täysjyväleipää tai näkkäriä paahtoleivän sijaan. Ei metvurstia vaan keittokinkkua.
Pienetkin muutokset auttavat eteenpäin ja makunystyrät tottuu pikkuhiljaa kevyempään. Näin alkaa salaatit maistua kun niitä lisäilee pikkuhiljaa ja vatsalaukun pienentyessä et kaipaakaan ruokaa niin paljoa ja rasvaisuus tuntuu inhottavalta. Kesää kohti mennessä ruuan raikkaus miellyttää.
Ja molemmat osapuolet voivat syödä samaa ruokaa. En voisi kuvitella seuraavani vierestä toisen syödessä ranskalaisia kun itse syön salaattia. Pelin tulee olla reilua.
Kauppaan tehdään yhdessä ostoslista ja mennään karkkihyllyn ohi. Tutkaillaan uusia ruokia ja luetaan niiden ravintosisältöjä. Ruokaan alkaa suhtautua erilailla.
Jos jokin herkku tuntuu ylitsepääsemättömän houkuttelevalta niin laske sen energiamäärät ja mieti mitä muuta saisit enää syödä sinä päivänä jotta kalorimäärä ei olisi päätä huimaava. Tässä vaiheessa kun puoliso alkaa tyhjentää kauppakorista ruokia sen yhden viinerin tilalta saattaa mieli muuttua.
Ylenmääräinen nipotus ei ainakaan minun kohdallani toimi, vaan ennemminkin kannustava kysely voisi viedä asioita eteenpäin. Esimerkiksi itse en juo päivän mittaan tarpeeksi. En odota että sitä kukaan eteeni kantaisi mutta voisi vaikka kysäistä asiaa silloin tällöin. Oletko juonut tänään paljonko sitä vettä? Oletko muistanut? Monesko lasillinen tuo on? Kiinnittäisin itse asiaan enemmän huomiota ja se jäisi kenties mieleen.
Myöskään kyyniset ja ivaavat kommentit enemmänkin saavat uhmani heräämään kuin edistäisivät laihdutusta. Eli jos herkuttelen joskus siitä ei kannata alkaa heti naljailemaan vaan siitä voi keksiä puheenaiheen. Repsahduksiakin voi sattua mutta niiden varaan laskea.. Milloin viimeksi söit tuota herkkuasi? Onko siitä niin vaikea luopua? Voisiko olla jokin kevyempi vaihtoehto?
En tiedä kannattaako niinkään tavoitteisiin pyrkiä..koska jollei niitä saavutakaan tietyssä ajassa niin pettymys voi olla tuhoisa. Palkinnot/rangaistuksetkaan ei kaikilla toimi. Ainakaan palkinnot ei saisi olla missään nimessä ruokaa. Minua itseäni palkitsee ja rankaisee ainoastaan vaaka.
Välillä on kausia jolloin ei millään onnistu ja välillä taas homma tuntuu helpommalta.
Enkä niin ymmärrä miksi kumppanin lihavuus voisi ollakaan kova ongelma. Tuskin sitä kumppaniksi on alunperinkään ulkonäön vuoksi halunnut. Mutta jos päätös on yhteinen niin siinä tulee tukea positiivisella asenteella. On inhottavaa tehdä jotain vain toisen vuoksi..etenkin muuttaa itseään, olla mieliksi. Tunne siitä ettei kelpaa on kamalaa. Tuki laihduttajalle ei tässä tapauksessa ole siis vain toisen edestä tehtävää, vaan itsehän haluat että toinen laihtuu.
Tuetaanhan kumppania ja ystävää monissa muissakin asioissa. Tuskin epäonnistuneesta työpäivästäkään annetaan "palautteeksi" sanoja; olisit nyt vaan ollut parempi. Miksi olet niin heikko? Etkö sinä lainkaan halua omaa parastasi, kuten palkkaasi?
Kaikilla tietenkin omat menetelmänsä. Mutta tuossa jotain jota kirjoituksesi sai minut miettimään.- Kauhea Akka
Tuossapa tulikin monta hyvää ja asiallista vinkkiä. Itse asiassa kävi niin, että eräs mieheni kavereista on hiljattain onnistunut laihduttamaan Montignacin (VHH-johdannainen) avulla, ja mies on innostunut kokeilemaan tätä. Minulle sopii mainiosti ja olen tosi iloinen asiasta - en itse usko kaikkiin Montignacin oppeihin, mutta mitäpä siitä, se on terveellistä perusruokaa (paljon vähärasvaista proteiinia ja kasviksia) ja sokeriset herkut, valkoinen vehnä jne karsitaan pois. Sopii minulle mainiosti.
Pidämme linjaa, että minä hoidan ruokaostokset ja kerran viikossa on karkkipäivä (lapsista puheenollen...). Sen olen jo kauan sitten oppinut, että jos kumppani on dieetillä niin eipä sitä itsekään passaa toisen nenän edessä herkutella, ja muutenkin on vedettävä aika askeettista linjaa, muuten väistämättä tulee niitä "niin mutta kyllähän sinäkin aina sitäsuntätä" - keskusteluja.
En sinänsä odota että mieheni laihtuisi mihinkään miesmallin mittoihin, vaan toistan itselleni sitä virallista mantraa että "jo 5-10% painonpudotus tuo myönteisiä terveysvaikutuksia".
Kiitokset vielä kerran!
- Piiskuri
Olen itse normaali painoinen nainen, puolisoni on noin 19 kg ylipainoinen, eli missään pahassa jamass emme siis ole. Puolisoni hokee joka viikko kuinka hänen tulisi pudottaa 10 kg painoa ja välillä hän aina skarppaakin ja saa muutaman kilon karisteltua, mikä tulee takaisin muutamassa viikossa sitten.
Olen itse perehtynyt ruokavalioon ja auttanut muutamia ylipainoisia ihmisiä löytämään kultaisen keskitien liikunnassa ja ruokailuissa, joten en ihan mikään amatööri asioissa ole, muttan myöskään ammattilainen.
Valmistan lähes kaiken ruoan meillä, lasken kalorit, katson hyvät ja huonot rasvat ja varmistan aterioiden monipuolisuuden sekä annoskoot. Luen ja tutkin hyvin paljon alan kirjallisuutta, sekä opiskelen jonkun verran omatoimisesti ihamisen fysiikkaa ja liikuntaa.
Yritän tukea siis puolisoani kaikin puolin onnistumaan ja olemaan tyytyväinen itseensä, mutta olen huomannut sen liian monta kertaa, ettei kukaan voi tehdä toiselle hyvää oloa valmiiksi.
Olen yös joutunut joskus pettymään, kun avustin ystäviäni ruokavalioissa ja liikunan aloittamisessa, koska he ovat suuttuneet minulle kun tuloksia ei ole tullut tarpeeksi nopeaan. Monelle ylipainoiselle ei riitä että tippuu 0-0,5kg / viikkoa, jos ylipainoa on reilusti. Tahdotaan löytää helpoin ja nopein oikotie onneen. Lopetin tovereideni kannustamisen ja ilmaisen auttamisen, koska itselleni tuli vain pahamieli kunm inulle kiukkusivat etteivät voi olla herkuttelematta. Tässä opin sen että vaikka kuinka oloisin itse intoa täynnä, en voi sitä kehenkään muuhun siirtää, vaikka tahtoisinkin.
Toinen asia on se että kun minulla on kerran viikossa herkkupäivä, alkaa puolisoni moralisoimaan minua herkkuvalinnoistani. Hänen mukaansa en saisi syödä niin "paljon" herkkuja jos hänkin joutuu vähentämään. Kysymyksessä ei siis ole kuin yksi päivä viikossa ja en todellakaan osta megapussia namuja ja sipsejä. Puolisoni alkaa viisastelemaan että kuinka paljon saan kaloreita, rasvoja tai hillareita siitä ja siihenpä iloni namupäivästä sitten tyssääkin. Ottaa huomiin sen että myös puolisollani on silloin herkkupäivä. Hän ottaa vain pienen pullan tms vaikka tiedän hänen syövän salaa milloin missäkin kebabbia ym. Hän on siis loistava minun kannustajani herkkupäivinä, mutta ei pysty arkisin pitämään itselleen kuria.
Toisen tukeminen taitaa olla vaikeampi tehtävä kuin itsensä kurissa pitäminen.
Tsemppiä kaikille oman polun kulkijoille sekä toisten tukijoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925941
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv943011Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262790Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252046Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125950- 48764