Lähijuna

aika on kypsä

Kuopio olisi otollinen kaupunki lähijunalle. Katainenkin taisi jotain tällaista lupailla. Bussien liput on älyttömän kovat ja valmis rata menee jo kaupungin läpi otollisten asemien lähellä. Asukasmassaakin on alueella se tarvittava yli 100 000.

Kurkimäki-IKEA/Matkus-Petonen/Pitkälahti-Pieni Neulamäki-Kolmisoppi/Levänen-Savilahti/KYS-Niirala/Jäähalli-Keskusta-Maljalahti-Saarijärvi/Kelloniemi-Päiväranta/Citymarket-Vuorela/Green Valley-Lentokenttä-Siilinjärvi

Kaikki pysäkit -päätepysäkkejä lukuunottamatta- ovat joko nykyisiä tai tulevia suuria keskittymiä, joissa liikkuu päivittäin suuria ihmismassoja asumisen, työpaikan ja vapaa-ajan vieton takia. Pysäkkien määrä jo kertoo että tarvetta olisi ja aika kivuttomasti tuo kattaisi lähes kaikki Kuopion vilkkaimmat kohteet. Joskus tulevaisuudessa voisi sitten miettiä yhtä metrotyylistä pysäkkiä torin alle ja linjan jatkamista Tahkolle asti sinne kun ilmeisesti ollaan suunnittelemassa rautatieasemaa. Tahkolle kun matkaa joka vuosi päivittäin yhä enemmän kuopiolaisia laskettelemaan, golfaamaan ja bilettämään.

62

2721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metrojuna.

      Kuopioon on pidemmän aikaa suunniteltu metroa siitä vain ei ole vielä julkista tietoa annettu edes lehtiin.
      Hanke etenee kuitenkin sillä tapaa,että matkukseen Ikean luokse tulee lähtöpiste josta petosen Lippumäkeen louhitun urheiluhallin kautta Jynkkään ,ja rauhalahteen,Särkiniemeen,Neulamäkeen,Kysille,torille,Männistöön;päivärantaa,sorsasaloonLentokentälle Ja siiliin.Puijollekkin saattaa tulla pistoraide koska puijon alla on valmis luola jonne aikoinaan suunniteltiinkin jo metroa joskuis50-60-luvun taitteessa luola tehtiin siten valmiiksi.
      Tämä hanke vain on pidetty salassa tänne saakka kunnos saatiin ensin kallis saaristokatu.Metron Rakentaminen on alkunut jo Matkuksen alueelta tunneli ulottuu jo Pitkäänlahteen saakka.

      • Järki hoi

        Älkää höpöttäkö. Kuopioon ei tule koskaan lähijunaa eikä metroa. Ei niitä ole nytkään kuin pääkaupunkiseudulla.


      • on ollut
        Järki hoi kirjoitti:

        Älkää höpöttäkö. Kuopioon ei tule koskaan lähijunaa eikä metroa. Ei niitä ole nytkään kuin pääkaupunkiseudulla.

        lähijuna. Sitä kutsuttiin lättähatuksi. Mm. rättimäessä KYS:n kohdalla on seisake, jossa juna pysähtyi.


      • paljonkin
        Järki hoi kirjoitti:

        Älkää höpöttäkö. Kuopioon ei tule koskaan lähijunaa eikä metroa. Ei niitä ole nytkään kuin pääkaupunkiseudulla.

        Onhan lähijunia esimerkiksi Tampereen, Porin, Turun, Hämeenlinnan, Riihimäen ja pääkaupunkiseudun tienoilla.


      • ole utopiaa
        paljonkin kirjoitti:

        Onhan lähijunia esimerkiksi Tampereen, Porin, Turun, Hämeenlinnan, Riihimäen ja pääkaupunkiseudun tienoilla.

        lähijuna. Nuo yleistyvät koko ajan kun öljyn saatavuus on koko ajan paperilla ja hinta heittelehtii.

        Turha verrata metroon ja naureskella tälle hankkeelle. Metro on tietenkin täyttä utopiaa, mutta lähijuna on todella paljon halvempi ja helpompi toteuttaa. Noita näkee maailmalla pienilläkin paikkakunnilla. Kuopio olisi tosiaan otollinen kaupunki lähijunalle, kun maantieteellisen sijainnin takia on joutunut kasvamaan nauhamaisesti ja etelässä kaukana keskustassa asuu sumpussa 20 000 ihmistä ja määrä kasvaa koko ajan. Siellä missä on paljon kerrostaloja on myös paljon autottomia ihmisiä. Siellä olisi siis junalle tarvetta ja miksei myös pohjoisessa asuuhan Siilinjärvelläkin yli 20 000 ihmistä.


      • Anonyymi

        Neulamäessä ei tien leveys riitä. Lieppo ei ole käyny.


    • on tilaus

      lähijunalle. Välimatka eteläisimmän ja pohjoisimman kaupungiosan välillä kasvaa kasvamistaan, puhumattakaan lähi kunntien alueista.
      Tulevaisuutta huomioiden, joukkoliikenteen parannukselle on yksi hyvä vaihtoehto lähijuna.

    • ...........

      Esim. Petosella pysäkki olisi ilman pistoraidetta niin kaukana asutuksesta, että suosio jäisi varmaan melko vähäiseksi petoslaisten osalta. Toisaalta pistoraide tarkoittaisi lisäkustannuksia ja sitä, ettei petoselta enää jatkettaisi eteenpäin.

      Kuitenkin ihan harkinnan arvoinen ajatus.

    • junailija...

      Ei riitä Kuopiossa/ Kuopion ympäristössä asukaspohja lähijunaliikenteelle.Sitäpaitsi joku sitä vastustas vaikka ihan periaatteessa kuitenkin, niin kuin Kuopiossa on tapana.

      • Rahtiruuna rein eissä

        Mittee? Ei tuu tapahtummaan. Minne sitä sillä sutkuteltas ku Kallavettä on koko ajan välissä! Ja hyvä jo, että ehkiis suahaan eis tuota yhtä siltoo kuntoon ku pittää ministeriötä myöten siitähhii tapella retostaa. Jotta antaaha olla veturloitten vai mitä ne on. Meilä on vossikka. Se riittää.


      • asukaspohja
        Rahtiruuna rein eissä kirjoitti:

        Mittee? Ei tuu tapahtummaan. Minne sitä sillä sutkuteltas ku Kallavettä on koko ajan välissä! Ja hyvä jo, että ehkiis suahaan eis tuota yhtä siltoo kuntoon ku pittää ministeriötä myöten siitähhii tapella retostaa. Jotta antaaha olla veturloitten vai mitä ne on. Meilä on vossikka. Se riittää.

        ei täällä ole kovin suuri. Se on noin 120 000 kun torilta piirtää harpilla reilun 20km säteeltään olevan ympyrän. Kuitenkin lähijunaa tukee se että Kuopio ei ole syntynyt pallomaiseksi kuten esim. Jyväskylä jossa lähijuna ei varmasti kannattaisi. Kuopiossa sen sijaan asutus on keskittynyt pitkänomaisesti ja vielä junaradan varteen. Vain Petosen ja lentokentän kohdalla rataa pitäisi rakentaa kauemmaksi vanhasta radasta. Yleensä kun kaupunki on rakentunut niin että kerrostaloalueet ovat lähellä keskustaa, niin tässäkin asiassa täällä päin ollaan vähän erilaisia. Kerrostaloalueethan ovat niitä joissa asuu paljon autottomia ja jotka tulisivat käyttämään lähijunaa. Saaristokaupunkilaisilla tuskin olisi paljon junalle käyttöä. Nyt on kuitenkin niin että sekä etelässä-Petonen-, että pohjoisessa-Vuorela ja Siilinjärvi- sijaitsee suuria kerrostaloalueita joiden takia junalle olisi varmasti käyttöä. Lisäksi käyhän Siilinjärven alueilta Kuopiossa kouluissa jo nyt suuri määrä nuoria. Nyt heillä menee matkaa bussilla lähes 50min suuntaansa joka päivä. He varmasti vaihtaisivat mieluusti junaan jolla aikaa menee paljon vähemmän.

        Lähijuna olisi näin taantuman aikaan iso työllistävä hanke, jonka merkitys vain korostuisi tulevaisuudessa. Yleinen suuntaushan on että yhä useammalla kaupunkilaisella ei ole omaa autoa.


      • Anonyymi

        Metron vois kyllä vetäistä keskustasta Petoselle.


    • -hki-

      Helsingin päärautatieaseman kautta kulkee päivittäin enemmän lähijunamatkustajia kun kuopiossa on edes asukkaita... se siitä, kai tajuatte?

      • tuo tieto

        liittyy tähän mitenkään?

        Ehkä yhtä paljon kun tämä tieto on oleellista Länsi-metron kannalta: Tokion metrolla on päivittäin enemmän käyttäjiä, kuin Helsingin seudulla yhteensä asukkaita.


      • mulattien vieressä

        Haistelet niitten hikisiä perseitä metrossa aina päivittäin ja "steissilläääää luuhaat päivät kun
        tyhjäntoimittajahäviäjä olet tajuuuut säääääää....


      • -hki-
        mulattien vieressä kirjoitti:

        Haistelet niitten hikisiä perseitä metrossa aina päivittäin ja "steissilläääää luuhaat päivät kun
        tyhjäntoimittajahäviäjä olet tajuuuut säääääää....

        Tiedoksi: Käytän espoon suunnan lähijunia, joissa ei paljon kaltaisiasi maalaisia, somaleita yms. täysin rinnastettavissa olevaa roskasakkia paljon näy.


      • lähijunaa
        -hki- kirjoitti:

        Tiedoksi: Käytän espoon suunnan lähijunia, joissa ei paljon kaltaisiasi maalaisia, somaleita yms. täysin rinnastettavissa olevaa roskasakkia paljon näy.

        ehdottomasti kaivattaisi. Bussien hinnat ovat korkeat ja niillä matkustaminen on hidasta. Lähijuna olisi hieno hanke ja toisi uusia työpaikkoja tänne laman keskelle. Toinen harkinnan arvoinen hanke olisi raitiovaunut. Nehän liikkuu keskustan ympärillä. Kuopioon nuo sopisi, kun täällä keskusta alue on rakennettu tiiviimmin kuin muissa Suomen kaupungeissa paitsi Helsingissä. Keskusta on sen verran isokin, että ei kehtaa montaa kertaa päivässä ravata jalan Vänärin kupeesta uimahallille. Bussit kulkee keskustassa tosi huonosti. Ei ole niistäkään apua. Raitsikasta olisi.


      • ratikassa
        lähijunaa kirjoitti:

        ehdottomasti kaivattaisi. Bussien hinnat ovat korkeat ja niillä matkustaminen on hidasta. Lähijuna olisi hieno hanke ja toisi uusia työpaikkoja tänne laman keskelle. Toinen harkinnan arvoinen hanke olisi raitiovaunut. Nehän liikkuu keskustan ympärillä. Kuopioon nuo sopisi, kun täällä keskusta alue on rakennettu tiiviimmin kuin muissa Suomen kaupungeissa paitsi Helsingissä. Keskusta on sen verran isokin, että ei kehtaa montaa kertaa päivässä ravata jalan Vänärin kupeesta uimahallille. Bussit kulkee keskustassa tosi huonosti. Ei ole niistäkään apua. Raitsikasta olisi.

        Pistähän juoksuksi mennessäsi niin kunto kasvaa ! =)

        On Kuopiolla liikaa tuota rahhoo, jotta vois sitä panna yl 100 miljoonoo muutaman hassun ratikan hankintaan. Ai niin ja vielä mänis niiden raiteijen rakentelluun lissee.


      • tilassa on
        ratikassa kirjoitti:

        Pistähän juoksuksi mennessäsi niin kunto kasvaa ! =)

        On Kuopiolla liikaa tuota rahhoo, jotta vois sitä panna yl 100 miljoonoo muutaman hassun ratikan hankintaan. Ai niin ja vielä mänis niiden raiteijen rakentelluun lissee.

        kuopion joukkoliikenne. onneksi kokoomus on nyt alkanut ajamaan asiaa. toivottavasti ei keskusta ja muut maalais- ja yksityisautoilupuolueet torppaa hanketta. katainen taisi jo viime vuonna esittää lähijunahanketta kuopioon. laittakaahan kokoomus nyt töpinäksi! luulisi ainakin vasemmiston ja vihreiden lähtevän tällaiseen hankkeeseen mukaan.


      • VIRMAVIRTANEN
        tilassa on kirjoitti:

        kuopion joukkoliikenne. onneksi kokoomus on nyt alkanut ajamaan asiaa. toivottavasti ei keskusta ja muut maalais- ja yksityisautoilupuolueet torppaa hanketta. katainen taisi jo viime vuonna esittää lähijunahanketta kuopioon. laittakaahan kokoomus nyt töpinäksi! luulisi ainakin vasemmiston ja vihreiden lähtevän tällaiseen hankkeeseen mukaan.

        Ajatelkaa jos junalle pääsis IKEAA, sieltä Pyörönkaaren ja Savilahden kautta keskustaan! Torin rempan yhteyteen vaan sinne maanalle se junan keskustan asema, niin on kuin isommassakin kaupungissa.


      • junan käyttäjiksi ?
        tilassa on kirjoitti:

        kuopion joukkoliikenne. onneksi kokoomus on nyt alkanut ajamaan asiaa. toivottavasti ei keskusta ja muut maalais- ja yksityisautoilupuolueet torppaa hanketta. katainen taisi jo viime vuonna esittää lähijunahanketta kuopioon. laittakaahan kokoomus nyt töpinäksi! luulisi ainakin vasemmiston ja vihreiden lähtevän tällaiseen hankkeeseen mukaan.

        Ei tule taatusti onnistumaan. Kun täällä on totuttu pääsemään omalla biilillä ovelta ovelle, on jo bussin käyttö vielä vaivalloisemmasta junasta puhumattakaan utopiaa. Juu varmasti ajavat rakkaansa parkkiin junaseisakkeen viereen ;=)


      • monillakaan
        junan käyttäjiksi ? kirjoitti:

        Ei tule taatusti onnistumaan. Kun täällä on totuttu pääsemään omalla biilillä ovelta ovelle, on jo bussin käyttö vielä vaivalloisemmasta junasta puhumattakaan utopiaa. Juu varmasti ajavat rakkaansa parkkiin junaseisakkeen viereen ;=)

        keskustassa tai petosella asuvalla edes ole autoa. Kuopiossa on vähiten autoja asukasta kohden helsingin jälkeen.


      • Kampissakin
        monillakaan kirjoitti:

        keskustassa tai petosella asuvalla edes ole autoa. Kuopiossa on vähiten autoja asukasta kohden helsingin jälkeen.

        Joo ,aletaan rakentaa tänne sellasta keskusta kuin on Helsingissä Kampin matkakeskus.Siellähän on hienot tilat linja-autoillekin maan alla.......


      • keskusta-asuja
        monillakaan kirjoitti:

        keskustassa tai petosella asuvalla edes ole autoa. Kuopiossa on vähiten autoja asukasta kohden helsingin jälkeen.

        missään kaupungissa tarvitse välttämättä autoa eikä kyllä lähijuniakaan.


      • Savolaisukkeli

      • että autoton
        Savolaisukkeli kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=AEZjzsnPhnw

        Ja kaikkihan muistaa miten tässä kävi....??

        keskusta-asuja ei koskaan käy missään muualla? kyllä sopisi lähijuna kuopioon kuin nyrkki silmään.


      • keskusta-asuja
        että autoton kirjoitti:

        keskusta-asuja ei koskaan käy missään muualla? kyllä sopisi lähijuna kuopioon kuin nyrkki silmään.

        pääsee paljon laajemmalle alueelle kuin vain raiteita pitkin mennessä. Bussiliikennettä pitää kehittää. Oikeassa keskustassa on tosin lähimain kaikki mitä asukas tarvitsee.


      • öghlkjöghlkdj
        keskusta-asuja kirjoitti:

        pääsee paljon laajemmalle alueelle kuin vain raiteita pitkin mennessä. Bussiliikennettä pitää kehittää. Oikeassa keskustassa on tosin lähimain kaikki mitä asukas tarvitsee.

        kyllä ihan kaikkea ole koskaan, kun sukulaiset, ystävät, harrastukset, työpaikka,oppilaitos. bussit on hyvä tapa järjestää joukkoliikennettä, jos se tehdään järkevästi. kuopiossa joukkoliikenne tökkii tällä hetkellä pahasti.


      • !?!?!?!?!!?!!!!
        öghlkjöghlkdj kirjoitti:

        kyllä ihan kaikkea ole koskaan, kun sukulaiset, ystävät, harrastukset, työpaikka,oppilaitos. bussit on hyvä tapa järjestää joukkoliikennettä, jos se tehdään järkevästi. kuopiossa joukkoliikenne tökkii tällä hetkellä pahasti.

        Nyt tämä on sitten päässyt jo päättäjien pöydällekin. Uusimmissa kaavoissa ollaan suunnittelemassa lähijunaa Suonenjoki-Matkus-Kuopio-Toivala-Siilinjärvi. Ehkä myös Tahko, jos sinne rakentavat junaradan mäen korotusta varten. Tuo kuulostaa hyvältä. Tosin pari pysäkkiä pitäisi saada Kuopioon lisää. Ainakin Savilahteen ja Päivärantaan.


      • WESSAA
        !?!?!?!?!!?!!!! kirjoitti:

        Nyt tämä on sitten päässyt jo päättäjien pöydällekin. Uusimmissa kaavoissa ollaan suunnittelemassa lähijunaa Suonenjoki-Matkus-Kuopio-Toivala-Siilinjärvi. Ehkä myös Tahko, jos sinne rakentavat junaradan mäen korotusta varten. Tuo kuulostaa hyvältä. Tosin pari pysäkkiä pitäisi saada Kuopioon lisää. Ainakin Savilahteen ja Päivärantaan.

        Lähijuna olisi selkeä aluetta yhdistävä hanke. Kaikki tuota varmasti haluaisi, mutta ehdoksi voisi laittaa kuntaliitoksen Kuopion kanssa. Lähijuna tekisi alueesta yhtä Suur-Kuopiota.


      • hahah1
        -hki- kirjoitti:

        Tiedoksi: Käytän espoon suunnan lähijunia, joissa ei paljon kaltaisiasi maalaisia, somaleita yms. täysin rinnastettavissa olevaa roskasakkia paljon näy.

        No sielläpä niitä varsinkin näkyy. Espoonkeskuksessa ei asu muitakun mamuja.


      • hankielämähomo

        ehkä sieltä kulkee enemmän matkustajia kun meillä kuopiossa, kun se on pääkaupunki. ei niitä voi verrata keskenään, helsinkiläis juntti :D


      • tuliko mieleen
        keskusta-asuja kirjoitti:

        pääsee paljon laajemmalle alueelle kuin vain raiteita pitkin mennessä. Bussiliikennettä pitää kehittää. Oikeassa keskustassa on tosin lähimain kaikki mitä asukas tarvitsee.

        kaikki ei asu keskustassa


    • Seikra

      MEtrosta sen verran, että taitaa mennä jo niiralan vuoren allakin jonkun näköiset tunnelit sille valmiina. Että hyvin mahdollista kuopioon metronkin tulo.

      Lähijunahan toimii myös pääkaupunkiseudulla siten, että matkustat eka bussilla/pyörällä lähelle asemaa ja siitä jatkat sitten junalla määränpäähän jossa ehkä taas jatkat matkaa bussilla perille. Tarkotushan ei lähijunalla olla päästä oven eteen ;) Kuopiossa tosin sitten pitäisi ottaa myös käyttöön nämä tunti liput vaikka nykyisten bussilippujen hinnoilla jolloinka liikkuminen joukkoliikenteellä muuttuisi kannattavammaksi.

      Raitiovaunuja tuskin kannattaa Kuopioon kyhätä, kun kallis investointi ja rumentaa vaan katukuvaa. Kannatan vaan 1 linjan bussien aikataulujen, reitin ja ehkä määrän parantamista nykyisestä.

      Tämä tuntiseutulippu tosin olisi ykkösasia mikä pitäisi kuopioonkin saada. Ei viiti maksaa siitä ilosta tuplasti, että tuut eka bussilla petosesta keskustaan ja sitten vielä pitäs vaikka 1 linjalla siirtyä keskustassa uudella maksulla.

      • onkomahdollista?

        miten olisi langaton ns: induktio virransyötttö raiteista?


    • Omat ideani

      Eihän raitiovaunu ruma ole, minusta se toisi Kuopioon kaivattua kaupunkimaista tunnelmaa. Keskustan kapeille kaduille se olisi loistava, sillä junaliikenne vie sivusuunnassa huomattavasti vähemmän tilaa kuin bussit. Välityskykykin on paljon parempi kuin peräkkäin ajavilla busseilla, sillä yksi kuljettaja vastaa huomattavasti suuremmasta matkustajamäärästä kerrallaan.

      Lähijunaraide olisi hyvä saada kulkemaan Saaristokadun reunaa, kun ratahan on jo olemassa Kumpusaareen asti. Kaluston tekniikka voisi olla vaikkapa sellaista, että junat voisivat saumattomasti vaihtaa raitiotielle Savilahdessa tai Niiralassa. Keilantorin alle voisi rakentaa maanalaisen päätepysäkin, josta olisi kätevä siirtyä junaan.

    • ´+p¨pö'+´po

      Lähijunalle voisi olla tilausta sillä tällä alueella on monta vilkasta keskittymään ns. nauhamuodossa ja lähellä nykyistä rataa. Näitä ovat Tahko, Siilinjärvi, Vuorela/Lentoasema, Kuopion keskusta, KYS/Yliopisto/Savilahti, Petonen ja tuleva Ikean alue. Lisäksi Pikku-Neulamäestä saattaa myös kasvaa mahdollisesti tällainen keskittymä. Ratahan menee jo sen alueen läpi.

      Moni asia tukee lähijunaa. Junan ansiosta Tahkon kilpailukyky tuplaantuisi¨muihin talvikeskuksiin nähden, kun etelästä, Venäjältä ja Kuopiosta pääsisi jatkossa suoraan junalla rinteen juurelle. Samoin Ikea ja varsinkin Ikano lukuisine vaate ym. liikkeineen vetäisi paljon autotonta porukkaa junaan. Puhumattakaan mitä juna tekisi Savilahden mielettömille ruuhkille. Tuo alue on jo nyt Kuopion suurin työpaikkakeskittymä ja silti kaupunki aikoo tuplata alueen työpaikat ja rakentaa lisäksi paljon asuntoja sinne. Alueesta tulee niin suuri, että liikennemäärässä se pysäkki olisi varmasti keskustan pysäkkiäkin vilkkaampi. Tuolloin opiskelijat voisivat asua vaikka Vuorelassa ja pääsisivät 10 minuutissa omalta ovelta yliopiston ovelle. Ellei junaa tule, niin alkaa Helsinginkin ruuhkat tuntua pieniltä tuon alueen aamu- ja iltapäivä tukon edessä. Niin suuri Savilahdesta aiotaan tehdä.

      Ratikka olisi hyvä helpottamaan liikkumista alueella Haapaniemi, Niirala, keskusta, Linnanpelto, Itkonniemi, Männistö, Saarijärvi, Kelloniemi, Inkilänmäki, Puijonlaakso, Savilahti. Kuitenkin ratikka on utopistinen niin kauan kunnes noita alueita on täydennysrakennettu reippaasti. Tuolla alueella asuu nyt noin 40 000 ihmistä. Alueen asukasmääräksi on saatava ainakin 60 000 ja samalla lisättyä myös työpaikkoja runsaasti. Matkaa siis vielä on paljon. Onneksi myös suuria suunnitelmia on. Savilahden suunnitelmat yksin nostavat paljon alueen työpaikkoja ja asukasmäärää. Myös Maljalahden, Pihlajalaakson, Kelloniemen ja Linnanpellon tulevat täydennysrakentamiset(osa jo rakenteilla) nostavat yhdessä asukasmäärää ainakin 10 000 hengellä. Ainakin mikäli Kelloniemen täydennysrakentaminen uskalletaan tehdä täydessä mittakaavassa. Yksin sinne mahtuu yli 5 000 uutta asukasta. Tämä elävöittäisi koko aluetta.

      Itse odotan koska Niiralan tehottomat kerrostalohökkelit aiotaan korvata kunnon kantakaupunkimaisella rakenteella. Tuolloin Niiralan asukaslukua saataisi nostettu monella tuhannella ja kerrostalo-Niiralasta saataisi Kuopion oma Kallio. Lähellä keskustaa oleva elävä kaupunginosa lähes keskustamaisine palveluineen, joka myös näyttäisi keskustalta umpikorttelien ansiosta. Nyt siellä on apteekki, baari ja kauppa. Mikä häpeä.

      • iloa elokuuhun

        tämä juttu oli päivän piristys :)


      • qawzsexft

        Jos muuttaisit sinne Kallioon. Tervemenoa.


    • 21+7

      "Itse odotan koska Niiralan tehottomat kerrostalohökkelit aiotaan korvata kunnon kantakaupunkimaisella rakenteella. Tuolloin Niiralan asukaslukua saataisi nostettu monella tuhannella ja kerrostalo-Niiralasta saataisi Kuopion oma Kallio. Lähellä keskustaa oleva elävä kaupunginosa lähes keskustamaisine palveluineen, joka myös näyttäisi keskustalta umpikorttelien ansiosta. Nyt siellä on apteekki, baari ja kauppa. Mikä häpeä. "

      Harvinaisen mahtava mielipide! Kannatan ajatustasi 100%!!

      • ....................

        Jospa muuttaisit sinne ah niin ihanaan Kallioon runkkari?


    • Anonyymi

      Miksi kuopion alueelle ei tule lähijunaa????? Muuttaisin takaisin kotikonnuille radan varteen kuopion lähelle (etätyö), mutta matalapalkkainen kun oon niin tiedostan kyllä miten paljon autonkäyttöni ja kulkeminen hörppää palkasta. Asun tampreen lähellä ja lähijuna on hyvä. Paikallisjuna kulkee jopa keuruulle. Kävin viime kesänä kuopiossa työkeikalla ja hemmetti, koko kaupungista ei päässyt enää viiden jälkeen pois julkisilla, arkipäivänä, ennen kuin iltamyöhään!! Eihän tämmönen voi olla mahdollista. Saisitte asukkaita kun järjestäisitte lähijunaliikenteen!!! Ja hyvää ilmastonmuutosta vain, ostelkaa vain isompia autoja ja lisää yksityisautoilua, ruuhkaa, jonossa ajoa, liikennevaloissa seisoskelua. Terveiset myös vr:lle, mutta heitähän ei kiinnosta.

      • Anonyymi

        Olet todella ankea ihminen kun olet keväästä asti valittanut jonniijoutavaa p*skaa tälle palstalle. Toivottavasti syksyn myötä sinäkin pääset tuttuun hoitopaikkaasi kesälomilta.


      • Anonyymi

        oesit ottanna kaapunkipyörän tae jalat allesj niin kukkaan ee oes estännä keskustasta poestumistasj.


    • Anonyymi

      Kuka hullu täällä oikein riehuu?

      Kaivelee esiin vanhoja keskusteluja ja kirjoittaa niihin tyhmiä viestejä.

      • Anonyymi

        Tuhansien aiheiden tyypin nostatuksia.
        Miksei hän mene oman kuntansa palstalle?


    • Anonyymi

      Hyvä idea.

      Voisin kuvitella ettei giganttisen kallis, kun raiteet jo olemassa.

      • Anonyymi

        Lähijuna Sorsasalon Finnpulpille olemassa olevia raiteita myöten keräisi laajalta alueelta Pohjois-Savon nuoria töihin.🚋
        Vuosittain tuhansissa euroissa mitattavat säästöt kulkemisesta töihin, voisivat nuoret käyttää järkevämminkin kuin uuden bemarin🚗osamaksuissa mutta eihän tällainen järjestely tietenkään Kuopion ituhipeille eikä luonnonystäville🤥 sovi vaikka nuoret maksavat veroissaan näidenkin elatuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähijuna Sorsasalon Finnpulpille olemassa olevia raiteita myöten keräisi laajalta alueelta Pohjois-Savon nuoria töihin.🚋
        Vuosittain tuhansissa euroissa mitattavat säästöt kulkemisesta töihin, voisivat nuoret käyttää järkevämminkin kuin uuden bemarin🚗osamaksuissa mutta eihän tällainen järjestely tietenkään Kuopion ituhipeille eikä luonnonystäville🤥 sovi vaikka nuoret maksavat veroissaan näidenkin elatuksen.

        Auschwitz oli saksalaisten rakentama toisen maailmansodan ja holokaustin aikainen keskitys- ja tuhoamisleirikompleksi, jossa murhattiin yli miljoona ihmistä, suurin osa heistä juutalaisia.

        Paikan etuja olivat kuitenkin sen hyvä infrastruktuuri, sijainti rautatien solmukohdassa sekä ulkomaailmalta syrjäinen sijainti, jolloin leiri sai toimia salassa muulta maailmalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auschwitz oli saksalaisten rakentama toisen maailmansodan ja holokaustin aikainen keskitys- ja tuhoamisleirikompleksi, jossa murhattiin yli miljoona ihmistä, suurin osa heistä juutalaisia.

        Paikan etuja olivat kuitenkin sen hyvä infrastruktuuri, sijainti rautatien solmukohdassa sekä ulkomaailmalta syrjäinen sijainti, jolloin leiri sai toimia salassa muulta maailmalta

        Haluavatko vihreät, minkä puolueen entiset natsit perustivat 70-luvun lopulla, säästää Sorsasalon tehtaan tontin vastaavanlaisen tarkoitukseen?


    • Anonyymi

      RATIKKA!

    • Anonyymi

      Paljonko lähijunalla olisi käyttäjiä vuorokaudessa? Ari Lahtiko sen maksaa? Ei ainakaan VR. Ratikan maksavat kaupungin asukkaat. Veronmaksajat.

    • Anonyymi

      Eka linja Keskusta-Matkus

      • Anonyymi

        Eka linja voisi olla torin ympäri, pysäkki jokaiselle sivulle.


    • Anonyymi

      3,80€ on jo lipun hinta. Onneksi asun kävelymatkan päässä eri paikoista;)

    • Anonyymi

      Kyproksella Limassol nimisessä kaupungissa liikenneruuhkista päästiin
      kun bussimaksujen hinnoista otettiin reilusti yli 50% pois. Liikenne
      muuttui huomattavasti turvallisemmaksi myös kevyen liikenteen osalta.
      Myös hiukkaskaasut väheni merkittävästi. Saati sitten nykyisten
      sähköbussien aikaan.

      • Anonyymi

        Jokaisella palstalla tulee keskustella palstan aihealueeseen liittyvistä asioista. Aiheeseen kuulumattomat aloitukset tai kommentit voidaan poistaa. Keskustelujen ikäraja seksipalstoilla on 18 vuotta.

        Jos huomaat keskustelupalstoilla sääntöjen vastaista sisältöä, ilmoita siitä aina ylläpidolle.

        P*skapäälle tiedoksi Kyproksen asiat eivät kuulu tänne!


      • Anonyymi

        Mitä muuta sinne Niuvanniemeen kuuluu?


    • Anonyymi

      Minähän en lähijunalla matkustaisi. Just oon ostannu uuden auton.

    • Anonyymi

      Kuopioon on aika saada ratikka! Alkakaahan viranhaltijat miettiä ratikkalinjoja.

    • Anonyymi

      Ei mitään järkeä lähijunassa. Liian pieni talousalue.

    • Anonyymi
      UUSI

      Puijon alle voisi rakentaa luolastoon yhden kaupunginosan lisää.
      Tarpeeksi suuret ja korkeat luolat että mahtuu kolme kerroksisia kerrostaloja.
      Luolakaupunginosaan kauppa, terveyskeskus, kuntosali, ravintoloita, toimistotiloja, ym ym.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe