Voisko joku kertoa täsmäävätkö nämä oireet adhd:n kanssa.Ja minkä ikäisenä adhd havaitaan?
Kyseessä kohta 5-vuotias tyttö.
Nukahtamisvaikeuksia,paljon ylivilkkautta,änkytystä ollut ja jo hetkellisesti luultiin,että se loppui,mutta tuli takaisin.Keskittymisvaikeuksia.Ei malta odottaa vaan kaikki pitäisi tapahtua heti.Toistaa samaa asiaa monta kertaa.Kielellisesti jäljessä muita.
neuvolassa epäillään,että kuulossa vikaa,mutta luulen että kuulee,mutta ei kuuntele on omassa maailmassaan silloin.
Neuvoja
5
1751
Vastaukset
- että tyttö
ei ole hiljaa kun nukkuessaan.olen miettinyt,että jos tytttö on vaan tuhma.Mutta ei se ehkä niinkään loppupeleissä ole,hän ei vaan tahdo sisäistää käskyjä/kehotuksia mitenkään.Tyttö on perhepäivähoitajalla ja tuntuu,että minua pidetään hulluna kun ajattelen jotain niinkin vakavaa kun adhd.Eikä ne kaikki piirteet ehkä näy siinä lapsiryhmässä vieraan ihmisen läsnäollessa.
- Tinttarallapöö
5-vuotiaana ei ehkä vielä niin selvänä kaikki näy, lähempänä kouluikää sitten. Mutta jos epäilyttää ja huolettaa niin varaa itse aika suoraan oman kuntasi terveyskeskuspsykologille tai kysy vaikka neuvolasta miten eteenpäin. Mulla on eka- ja tokaluokkalaiset adhd-pojat... ;)
- AD/HD
Moro! Voidaan todeta tossa iässä jo hyvin nuo oireet mitä tohon oot luetellu niin noista kolme varminta merkkii on (Paljon ylivilkkautta,nukahtamisvaikeuksia,toistaa samaa asiaa) ei oikeen missään muussa taudissa ole näitä kolmea oiretta.Sit kun alkaa koulu jää jälkeen muista ei malta istua tunnilla unohtelee penaalit kotiin,kirjoja unohtuu,läksyt jäävät tekemättä... mutta onhan tähän tautiin muutamia lääkityksiäkin mutta sitten tulee taas se että moni vuotiaana lapselle kannattaa ruveta nappeja syöttämään? mutta toivottavasti tästä oli sulle apua...
- oli apua :)
siis olen entistä varmempi omista havainnoistani.Muutosta ei ole juurikaan tapahtunut.
Lapsi ei anna juurikaan neuvoa itseään missään.Kaikkea täytyy saada tehdä,mutta apua ei ota vastaan vaan hermostuu.Änkytys on mielestäni myös pahentunut taas vaihteeksi.
Neuvolassa ja puheterapiassa ovat sitä mieltä,että mitään ei ole.Nyt tyttö siirtyy perhepäivähoidosta päiväkotiin,niin luulen että siellä havannoidaan asiaa paremmin.Onko tietoa ,että miten tällaiset lapset pärjää sitten esikoulussa ja koulussa?Onko erityisryhmä ainoa mahdollinen vaihtoehto? - äiti99
oli apua :) kirjoitti:
siis olen entistä varmempi omista havainnoistani.Muutosta ei ole juurikaan tapahtunut.
Lapsi ei anna juurikaan neuvoa itseään missään.Kaikkea täytyy saada tehdä,mutta apua ei ota vastaan vaan hermostuu.Änkytys on mielestäni myös pahentunut taas vaihteeksi.
Neuvolassa ja puheterapiassa ovat sitä mieltä,että mitään ei ole.Nyt tyttö siirtyy perhepäivähoidosta päiväkotiin,niin luulen että siellä havannoidaan asiaa paremmin.Onko tietoa ,että miten tällaiset lapset pärjää sitten esikoulussa ja koulussa?Onko erityisryhmä ainoa mahdollinen vaihtoehto?minulla on 10-v. ADHD poika. Meille suositeltiin 5-v neuvolassa, että hakeutuisimme lasten- ja nuorten neuronpolille tutkimuksiin. Menimme ja saimme diagnoosin. Kävimme toimintaterapeutillakin. Päikkärissä poika oli ns. kahdella paikalla, hänellä ei ollut henk.kohtaista avustajaa vaan yksi päikkärin hoitajista oli koko ajan hänen omahoitaja, siirtyi myös eskariin mukaan, mikä helpotti pojan elämää, koska uudet asiat tuovat ongelmia. Koulukypsyys-testit osoittivat pojan voivan aloittaa ns. normi koulussa. Koulu alkoi hyvin, ongelmia lähinnä luokassa siitä, ettei aina malttanut keskittyä omaan tekemiseen vaan kommentoi muiden tekemisiä. Concerta-lääkityksen myötä tämäkin asia parantunut. Koulu menee hyvin normaalilla luokalla, ei tarvitse omaa avustajaa ja harrastuksia löytyy. Välillä on vaikeaa, raivareita tulee nykyisin hyvin harvoin. Perheneuvolasta saatu hyviä vinkkejä. Tukiverkosto on hyvä pitää kasassa, että vanhemmat saavat välillä huilia, sillä ADHD lapsen kanssa elämä on välillä raskasta.
Päivääkään en vaihtaisi pois. Pienien käsien rutistus on kaikkein parasta, mitä voin lapselta saada, sillä hänen on vaikea näyttää tunteitaan..kun hän sen tekee, unohtuu kaikki ongelmat.
Voimia teille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915906
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252046Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125950- 48754