Olen yksinhuoltaja ja opiskelen etäopiskeluna toista tutkintoa. Lapseni opiskelee myös ja hän saa n. 100 euroa opintotukea, joka menee suoraan lapsen tilille josta heti 37 e kaupunkikorttiin ja loput kokonaan opiskeluun ja eivät edes riitä.
Itse saan liitonrahaa, josta opiskelun lähipäivät vähennetään. Itse en saa opintotukea, lainaa tai muutakaan koulutusrahaa.
Tukalan tilanteen vuoksi joudumme nyt hakemaan toimeentulotukea. Omaa opiskeluani ei huomioida millään lailla, koska minulla on jo ammatti ja tämä on toisenasteen koulutusta. Sosku laskee, niin että saisin täyden liitonrahan vaikka siitä on vähennetty useampi lähipäivä. Lisäksi mikä on tyrmistyttävintä on se, että lapseni opintotuki lasketaan minulle tuloksi.
Mikä tulo se sellainen on mikä ei tule edes minun tilille vaan on tarkoitettu lapsen opiskeluun ei kodin arjen pyörittämiseen.
Lisäksi anoin sitä n. 100 euroa opiskeluun, jonka opiskelija saa harkinnan varaisena tukena kerran vuodessa. Meistä kumpikaan ei sitä saanut.
Olenkin halukas tietämään muilta jotka ovat joutuneet turvautumaan toimeentulotukeen, onko teidän lapsien opintotuki otettu huomioon perheen tulona.
Kyselen tätä lähinnä siksi, että kun eräs ystäväni on saanut jo usean vuoden työttömyyden vuoksi toimeentulotukea ja hänen kolmen opiskelevan lapsen opintotukia ei ole huomioitu missään vaiheessa.
Näinkö eri asemassa me olemme sosiaaliturvan suhteen?
Laitoin kirjallisen valituksen s.toimistoon ja se yllättäen hävisi ja siinä meni sitten mukana pari reseptiä jotka oli tarkoitus toimittaa jälkikäteen, kun olin lääkkeet ostanut. Laitoin toisen kyselyn ja halusin tarkan vastauksen asiaan ja vastaus oli toimeentulotuki on käsitelty silloin ja silloin. Uutta hakemusta ei käsitellä kirjallisesti vaan varatulla ajalla. Mitään muuta kirjeessä ei sitten kerrottu.
Pikkasen toiminta haiskahtaa.
sosiaalihuolto ja opiskelu
3
535
Vastaukset
- vielä....
sano, et rahat ei riitä ruokaan! ja piste.
Oli tulot mitä oli heiän mielestään, mut siul ei oo rahhaa ruokaan. Tsemppiä siul, et varmaan turhan vuoks opiskele toista ammattia, vaan jotta voisit elättää ittes tulevaisuudessa ite. Eiköhän ne siel sossussakii sen ymmärrä, et ei aikuinen ittees huviksee kouluta vaan siks, et oikeest haluu pärjätä omillaa...- harkinnanvarainen
sosiaalitoimistoissa on aina pelivaraa nimeltä harkinnanvarainen, jos muuten ei täytä virallisia normeja.
- viestin aloittaja
harkinnanvarainen kirjoitti:
sosiaalitoimistoissa on aina pelivaraa nimeltä harkinnanvarainen, jos muuten ei täytä virallisia normeja.
Mitä laki sanoo toimeentulotuesta niin missään ei lukenut, että lapsen opintotuki huomioidaan tulona. Siellä jopa luki niin, että alle 18 vuotiaan vähäisiä jatkuvia ansiotuloja ja muita avustuksia ei huomioida tukena. Lisäksi perusosaan ei lukenut kuuluvan opiskelua vaan kaikkea muuta.
Todellakin nyt toista ammattia opiskelen siksi,
että työ tarjonta laajenee. Sillä nykyisellä kasvatusalan tutkinnolla ei löydy kuin osa-aika töitä ja kun saan tutkinnon ohjata erityislapsia niin johan työtarjonta laajenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864660Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1873686Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301172
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1491117- 511024
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914