Kissat lopettivat purkkiruuan syönnin

Mitä nyt :<

Jeppis, eli omistan 3v leikatun poikakissan ja leikkaamattoman 6kk olevan tyttökissan.. Nämä sitten alkoivat vähän aikaa sitten nirsoilemaan (?) tuosta purkkiruuasta jota ovat syöneet aina. Onko nyt kyse sitten ihan vain siitä, että kyllästyttää koko ruoka vai onko nyt sellainen vaihe, että raksut ovat parempaa ? Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että molemmat ovat tulossa sairaaksi ja siksi eivät purkkiruokaa syö..

Itselläni ei ole varaa (olen opiskelija) alkaa ostelemaan joka ikistä eri merkkiä ostamaan ja katsomaan, että mikä sitten nykyään kelpaa.. Että mikä eteen :/ Noilla on kumminkin aina sitä purkkiruokaa, raksuja ja raikasta vettä tarjolla..

Kiitos !

11

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

juu miinustan yhden "ostamaan" tuosta, saatte toivottavasti selvää :)

• yhden ruokapurkin

ostaminen on kalliimpaa kuin esim. viiden? Ei ihme jos purkkiruoka ei meinaa maistua jos pidät kuivaruokaa kokoajan tarjolla. Kyllä kissallakin pitää olla ruokailuajat.

• 2 kollikissan omistaja

Kuivamuonaa ei välttämättä tarvitse pitää kissoilla tarjoilla koskaan (ehkä välipalana jne.) ja jos pitää niin se raikas vesikään ei riitä välttämättä sille vaan sitä tulisi ruiskuttaa lähinnä kuivamuonan joukkoon (apteekista saa alle eurolla 25ml:n pruutan). Se kuseminen on kissalle myöskin tärkeätä eli vessan tulee olla päivittäin siivottu, että kissa myöskin kusee päivittäin eikä jätä kusematta mikäli vessa on hyvin sotkuinen: sellaiseen kissa ei koske! Meilläkin siivotaan kissojen vessa kahdesti päivässä. Kuivamuona on huonoa jo virtsateiden sairauksienkin vuoksi ja jollei kissa pääse pissalle niin ongelmat vain lisääntyvät. Ittekin pidän silloin tällöin tarjolla kuivamuonaa, mutta en mitään markettien hyllyistä saatua rompetta vaan Hill´siä, Bilanxia tai Royal Caninia. Esimerkiksi Whiskas kuivamuonasta tulee ronkkia vähintään ne porkkanan ja herneen väriset helvettiin.

Sinun kannattaa seurata että se sun tyttökissasi (6kk) saa Junior-ruokaa eikä aikuisille kissoille tarkoitettua muonaa. Siihen minulla ei riitä ohjeita, ihmettelenkin niitä kissakoteja joissa kyetään kissaa opettamaan varmasti omalle ruokakipolle, mikäli hankkii eri-ikäisiä kissoja.

Kissoille kannattaa ostaa esim. Kennelrehun autolta ihan sitä heille soveltuvaa lihaansa eli sitä oikeata ruokavaliota ja tarjota heille sitä vaikka kerran viikossa.

http://www.kennelrehu.fi/hinnastot.html

Oudoksun vegetaristeja, joilla on kissoja. Ilmeisesti syöttäisivät kissoillensakin kaikkea sellaista mitä tulisi kanille syöttää. Lisäksi opiskelijoita, jotka eivät anna kissoillensa sellaista kotia jossa varaa riittäisi sellaisiin aineksiin, joista kissoilla on jotakin hyötyä eikä vain sellaisia 4% lihapitoisuuksia, joista ei ole kissalle mitään hyötyä ja kissa vain kakkii vessaansa sen ruuan kumminkin saman tien.

Onko sinulla varaa edes säännöllisiin rokotuksiin tai madotuksiin?

• Vegetaristi

Ihan asiaahan puhuit, ainakin osittain, mutta ihan hiukan oudolla asenteella ja yleistämisellä.. Minä kun olen kasvissyöjä ja opiskelijakin vielä.. Kissat minulla oli jo ennen opintoja ja kissat on barf-ruokavaliolla, enkä sentään ole ainoa laatuaan.

Ei kai kissoja pois heti laiteta, jos talous heikkenee? Ja noita kodittomia on maailma täynnä, joten emmehän me opiskelijat tunge omiamme joukon jatkoksi!!

Ensin tingitään omista menoista ennen kuin kissojen ja tarvittaessa lainataan..

Kuivamuona on haitallista kissoille ja huonon ruokinnan haitat on yleensä kalliita hoitaa, joten senkin puoleen kannattaa köyhän satsata kissankin terveyden ylläpitoon.

Kissa voi tosiaankin kyllästyä ruokaan ja raksut taas ovat sellaista ruokaa, että niihin moni kissa sekoaa, joten raksut kannattaa ottaa kokonaan pois tarjolta tai ainakin säännöstellä, tarjoilla vain silloin tällöin, jotta alkaisi terveellisempikin ruoka maistumaan.

Liha ruokinta, ainakin osana ruokavaliota tulee halvaksi, juuri Kennelrehulta tai vastaavista paikoista hankittuna ja kauppojen alelihat kannattaa ostaa pakkaseen.

Märkäruokia kannattaa tilata ulkomailta, esim. Zooplussasta isoja satseja kerrallaan.

Toivottavasti kissat osaavat syödä lihoja raakana tai edes kypsänä. Opettelu voi viedä tovin.

http://www.ipsitilla.fi/

• 2 kollikissan omistaja
        Vegetaristi kirjoitti:

Ihan asiaahan puhuit, ainakin osittain, mutta ihan hiukan oudolla asenteella ja yleistämisellä.. Minä kun olen kasvissyöjä ja opiskelijakin vielä.. Kissat minulla oli jo ennen opintoja ja kissat on barf-ruokavaliolla, enkä sentään ole ainoa laatuaan.

Ei kai kissoja pois heti laiteta, jos talous heikkenee? Ja noita kodittomia on maailma täynnä, joten emmehän me opiskelijat tunge omiamme joukon jatkoksi!!

Kuivamuona on haitallista kissoille ja huonon ruokinnan haitat on yleensä kalliita hoitaa, joten senkin puoleen kannattaa köyhän satsata kissankin terveyden ylläpitoon.

Kissa voi tosiaankin kyllästyä ruokaan ja raksut taas ovat sellaista ruokaa, että niihin moni kissa sekoaa, joten raksut kannattaa ottaa kokonaan pois tarjolta tai ainakin säännöstellä, tarjoilla vain silloin tällöin, jotta alkaisi terveellisempikin ruoka maistumaan.

Liha ruokinta, ainakin osana ruokavaliota tulee halvaksi, juuri Kennelrehulta tai vastaavista paikoista hankittuna ja kauppojen alelihat kannattaa ostaa pakkaseen.

Märkäruokia kannattaa tilata ulkomailta, esim. Zooplussasta isoja satseja kerrallaan.

Toivottavasti kissat osaavat syödä lihoja raakana tai edes kypsänä. Opettelu voi viedä tovin.

Ipsitillan ruokaohjeet ovat minulle vanhat tutut. Olen ottanut luonnonmukaisesta ruokinnasta tulosteen.

Lisäksi minulle tulee Kissafani -lehti, josta saa kaikki tarvittava ruokavinkit jne.: http://www.lehtiapaja.fi/Karprint/Kissafani

Esim. Suolaiset kinkku-leikkeleet menettele, mikäli liottaa ne paloina vedessä n. 45-60 min, kuten katkaravut konsanaan!

• enkä..
        2 kollikissan omistaja kirjoitti:

Ipsitillan ruokaohjeet ovat minulle vanhat tutut. Olen ottanut luonnonmukaisesta ruokinnasta tulosteen.

Lisäksi minulle tulee Kissafani -lehti, josta saa kaikki tarvittava ruokavinkit jne.: http://www.lehtiapaja.fi/Karprint/Kissafani

Esim. Suolaiset kinkku-leikkeleet menettele, mikäli liottaa ne paloina vedessä n. 45-60 min, kuten katkaravut konsanaan!

usko, että kissafani-lehti on kuitenkaan mikään raamattu.. eli varmasti hyvää tietoa voi pitää sisällään, mutta kannattaa ottaa tietoa monelta suunnalta, eikä luottaa yhteen ainoaan.

Nuo ruokinta vinkit olin tarkoittanut lähinnä aloittajalle, sanoinhan, että kirjoitit sinänsä ihan asiaa, vaan ikävällä tyylillä ja yleistämisellä..

Barffi kissalle voi silloin tällöin antaa leikkeleitä ihan ilman liotteluakin, koska jokainen elävä tarvitsee suolaa. Liottamalla et kuitenkaan kokonaan suolaa saa poistettua, eli jos kissa syö teollista täysravintoa,mistä saa suolat en näe mitään järkeä tarjota leikkeleitä ruuaksi, herkuksi tietysti joskus kelle tahansa.

• Killi kiiski
        Vegetaristi kirjoitti:

Kuivamuona on haitallista kissoille ? ei ainakaan omista kissoistani sitä voi päätellä olen oppinu hyvin kyllä tuntemaan senkin milloin kissani voi huonosti.

• ...
        Killi kiiski kirjoitti:

Kuivamuona on haitallista kissoille ? ei ainakaan omista kissoistani sitä voi päätellä olen oppinu hyvin kyllä tuntemaan senkin milloin kissani voi huonosti.

pitää sisällään aina paljon viljoja/kasviksia, mikä ei kuulu kissan, lihansyöjän ruokavalioon. Kissan kuidun tarve on minimaalinen.

Vaikka raksut olisivat kuinka laadukkaita, niissä on silti paljon haitallista kissoille ja lisäksi ne on liian kuivaa tavaraa kissalle joka on luonnossa tottunut saamaan lähes kaiken nesteen ruuasta. Kissalla on huono janontunne, tuskin yksikään kissa osaa juoda riittävästi raksuruokavaliolla, vaikka näyttäisikin siltä, että kissa juo hyvin. Raksukissat kärsivät usein kroonisesta kuivuudesta ja eihän sellainen tietysti heti päällepäin näy, mutta helposti sairastuttaa virtsa- ja munuaisvaivoihin. Virtsa- ja munuaissairaudet ovat valitettavan yleisiä kissoilla ja suuri syy siihen on teollinen ruokinta ja erityisesti kuivaruoka.

Tässä pari suurinta kuivaruuan sisältämää haittaa. Paljon muutakin löytyy.

• maalla on aina ollut kissoja

eikä niitä koskaan ole rokotettu tai madotettu ja silti ovat aivan terveitä ja vahvoja elukoita. Pitää muistaa, että kissa on petoeläin ja lakata pitämästä niitä niin kuin jotain pehmoleluja tai koristeita. Elukka on elukka, muistakaa se!

• vai..
        maalla on aina ollut kissoja kirjoitti:

eikä niitä koskaan ole rokotettu tai madotettu ja silti ovat aivan terveitä ja vahvoja elukoita. Pitää muistaa, että kissa on petoeläin ja lakata pitämästä niitä niin kuin jotain pehmoleluja tai koristeita. Elukka on elukka, muistakaa se!

Kyllä meidän maalla vaan on kissat hoidettu siinä missä muutkin eläimet. Rokotukset ja madotuksetkin, vuosikymmeniä.

Missä tuollaisia ikäviä maaseutuja vielä on? Hävettää teidän maaseudun asenteen puolesta. Luulisi ettei tuollaista nyt ainakaan ääneen kehtaisi huudella.

Tuo väitteesi on naurettava, koska niin paljon tulee vastaan hoitamattomia, huonokuntoisia kissoja. Onko niitä sitten pidetty kuin koristetta, kun niin surkeaan jamaan ovat joutuneet?

Kissaruttoa on taas ollut liikkeellä! Vai onko se joku urbaanilegenda koko tauti, ei siihen oikeasti kissat kuole??

• meillä päin
        vai.. kirjoitti:

Kyllä meidän maalla vaan on kissat hoidettu siinä missä muutkin eläimet. Rokotukset ja madotuksetkin, vuosikymmeniä.

Missä tuollaisia ikäviä maaseutuja vielä on? Hävettää teidän maaseudun asenteen puolesta. Luulisi ettei tuollaista nyt ainakaan ääneen kehtaisi huudella.

Tuo väitteesi on naurettava, koska niin paljon tulee vastaan hoitamattomia, huonokuntoisia kissoja. Onko niitä sitten pidetty kuin koristetta, kun niin surkeaan jamaan ovat joutuneet?

Kissaruttoa on taas ollut liikkeellä! Vai onko se joku urbaanilegenda koko tauti, ei siihen oikeasti kissat kuole??

oon huomannu meidän 3-vuotiaan nartun kans saman ongelman ettei näytä oikea ruoka kelpaavan, herkkukaapille kyllä surraa saman tien.

Kissan emä oli myös hoikka ja pienikokoinen maatiainen, meijän tyttö myös enkä siksi ole asiasta kovin huolissani, taitaa tulla perimästä.

Meillä kissa siis saa marketista saatavaa Perfect Fit (sensitive ja active) "kosteaa ruokaa" Bilanxin ja Perfect fitin raksuja, lisäksi herkkutikkuja ja satunnaisesti muita herkkunappeja.
        silloin tällöin tulee myös annettua kinkkusiivun palasia. oonpa antanut kananmunan keltuaisenkin joskus ja hyvin on uponnut.
        vettä on aina tarjolla ja kyllä se kupilla käy joka päivä miten nyt oon ollu paikalla huomaamassa.
        sisäkissa kyseessä, ei rokotettu, madotus on säännöllinen satunnaisten ulkoilujen vuoksi.
        talven aikana oon huomannu että iho on hiukan kuivunu että jotain öljyä pitäis antaa mutta kissa on muuten täysin terve ollut ja kovasti elämäniloinen. :)

oon sitä mieltä että maalla elävät ja vapaasti ulos pääsevät kissat ovat takuulla niitä sissejä jotka ei pienestä hetkahda. saavat kaupan ruokaa ja pyydystää ulkoa sen mitä tahtoo, mikäs sen parempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      48
      4046
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1920
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1385
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1316
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1205
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1081
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      961
    8. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      28
      939
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      334
      930
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      40
      917
    Aihe