http://areena.yle.fi/toista?id=1827168&pladd=1827168
Tiukkaa faktaa päiväkodeista! (Varaa aikaa 25 min)
Ei herkille kuulijoille
26
1710
Vastaukset
- Professori!!
Professori Liisa Keltikangas-Järvinen sanoi sen hienosti ; Meidän kaikkien äitien pitäisi yhdessä päiväkoti henkilöstön ja perhepäivähoitajien kanssa nousta kapinaan päättäjiä vastaan!
Miksi me keskenämme riitelemme asiasta kun jutun pääpointti on kaikille yhtä tärkeä eli se että lapsillamme olisi hyvä olla! Käytetään tuo intohimo ja voima keskustelupalstoilla riitelemisen sijaan siihen että teemme asialle oikeasti jotain!
Annetaan niiden provoilijoiden täällä meuhata rauhassa keskenään, koska senhän me tiedämme että sellaiset vain yltyvät jos heille vastaa ja kertoo oman näkemyksensä.
Nyt joka mamma ( Olit sitten kotiäiti/ töissäkäyvä äiti , IHAN SAMA, koska olet äiti niinkuin se toinenkin) yhdistämään voimansa ja kertomaan vaikka oman kuntansa päättäjälle mikä mättää ja miten heidän puolueensa meinaa asiaan vaikuttaa !!!!Hyvä! Ymmärsit pointin oikein. Tuo oli myös minusta hauskasti sanottu, että äidit heittelevät lumipalloja toistensa aidan yli eikä se johda mihinkään muuta kuin naurettaviin farsseihin. Eli puheen kärki oli todellakin suunnattu päättäjille. Ei ole yksittäisen äidin vika, jos on mentävä töihin. Onhan omakin lapseni ollut hoidossa. Mutta suuret ryhmät ovat vastuuttomia pienille lapsille. Ja ylipäätään, mistä on tullut puhe päiväkodin kehittävästä vaikutuksesta. Päiväkotia ei ole luotu kehittämään lasta vaan pitämään lapsista huolta sillä aikaa kun äiti on työssä. Eli tavallinen ja tylsä kotiarki kunniaan!
- kapea-alainen käsitys
annette28 kirjoitti:
Hyvä! Ymmärsit pointin oikein. Tuo oli myös minusta hauskasti sanottu, että äidit heittelevät lumipalloja toistensa aidan yli eikä se johda mihinkään muuta kuin naurettaviin farsseihin. Eli puheen kärki oli todellakin suunnattu päättäjille. Ei ole yksittäisen äidin vika, jos on mentävä töihin. Onhan omakin lapseni ollut hoidossa. Mutta suuret ryhmät ovat vastuuttomia pienille lapsille. Ja ylipäätään, mistä on tullut puhe päiväkodin kehittävästä vaikutuksesta. Päiväkotia ei ole luotu kehittämään lasta vaan pitämään lapsista huolta sillä aikaa kun äiti on työssä. Eli tavallinen ja tylsä kotiarki kunniaan!
"ja ylipäätään mistä on tullut puhe päiväkodin kehittävästä vaikutuksesta"
Haloo, tuohon olisi varmaan paljon sanottavaa lastentarhanopettajilla. Kyllä päiväkodissa ja sen toiminnan suunnittelemisessa on työskennelty paljon sen eteen että toiminta olisi siellä kehittävää ja sitä se onkin monesti. On askarteluja, laulutuokioita, kerhoja jne.
Tärkeintähän lapselle on kuitenkin se leikki toisten lasten kanssa ja kas kas sekin onnistuu ihan luontevasti päiväkodissa! kapea-alainen käsitys kirjoitti:
"ja ylipäätään mistä on tullut puhe päiväkodin kehittävästä vaikutuksesta"
Haloo, tuohon olisi varmaan paljon sanottavaa lastentarhanopettajilla. Kyllä päiväkodissa ja sen toiminnan suunnittelemisessa on työskennelty paljon sen eteen että toiminta olisi siellä kehittävää ja sitä se onkin monesti. On askarteluja, laulutuokioita, kerhoja jne.
Tärkeintähän lapselle on kuitenkin se leikki toisten lasten kanssa ja kas kas sekin onnistuu ihan luontevasti päiväkodissa!Minä olen lastentarhanopettaja sekä KM, alana varhaiskasvatus. Työkokemusta päiväkodeista löytyy. Kyllä, me olemme huippukoulutettuja tehtäväämme Suomessa ja osaamista ja taitoa löytyy. Mutta kun toiminnan suunnittelemiseen viittasit, niin ainahan sitä saa suunnitella. Mutta resurssit toiminnan onnistumiseksi ovat olemattomat. Eihän yhdellä päiväkotiosastolla ole edes riittävästi huoneita, että 21 hengen ryhmän (lakisääteinen koko) saisi jaettua riittävän pieniin ryhmiin.
Valmistuimme lto:iksi vuonna 2002, ja meillä on olemassa kurssikavereiden sähköpostilista. Mistähän johtuu, ettei meistä 15 valmistuneesta lastentarhanopettajasta ole kukaan vienyt lapsia hoitoon tarhaan?annette28 kirjoitti:
Minä olen lastentarhanopettaja sekä KM, alana varhaiskasvatus. Työkokemusta päiväkodeista löytyy. Kyllä, me olemme huippukoulutettuja tehtäväämme Suomessa ja osaamista ja taitoa löytyy. Mutta kun toiminnan suunnittelemiseen viittasit, niin ainahan sitä saa suunnitella. Mutta resurssit toiminnan onnistumiseksi ovat olemattomat. Eihän yhdellä päiväkotiosastolla ole edes riittävästi huoneita, että 21 hengen ryhmän (lakisääteinen koko) saisi jaettua riittävän pieniin ryhmiin.
Valmistuimme lto:iksi vuonna 2002, ja meillä on olemassa kurssikavereiden sähköpostilista. Mistähän johtuu, ettei meistä 15 valmistuneesta lastentarhanopettajasta ole kukaan vienyt lapsia hoitoon tarhaan?Mutta kuten sanottua, saahan noita lapsia viedä päiväkotiin, jos haluaa. Minun puolestani jokainen saa myös uskoa siihen, että päiväkoti on hieno ja kehittävä paikka pikkulapsille. Omanikin sinne menevät, kun ovat riittävän vanhoja. Ei missään nimessä ennen kolmea ikävuotta. Sitä ennen heillä on hoitaja omassa kodissaan tai perhepäivähoitaja. Kuuntelitko muuten tuon ohjelman, jonka linkitin?
Ja anteeksi, jos tuli paha mieli. Mutta kuten professori Järvinen tuossa sanoo, pitäisikö tosiasiat pimittää varmuuden vuoksi, ettei kenellekään tulisi paha mieli. Joskus tuntuu, että täytyisi itsekin olla hiljaa päiväkotielämän tosiasioista, ettei kukaan ahdistuisi. Onko se rehellistä?- mitä näen ja koen
annette28 kirjoitti:
Mutta kuten sanottua, saahan noita lapsia viedä päiväkotiin, jos haluaa. Minun puolestani jokainen saa myös uskoa siihen, että päiväkoti on hieno ja kehittävä paikka pikkulapsille. Omanikin sinne menevät, kun ovat riittävän vanhoja. Ei missään nimessä ennen kolmea ikävuotta. Sitä ennen heillä on hoitaja omassa kodissaan tai perhepäivähoitaja. Kuuntelitko muuten tuon ohjelman, jonka linkitin?
Ja anteeksi, jos tuli paha mieli. Mutta kuten professori Järvinen tuossa sanoo, pitäisikö tosiasiat pimittää varmuuden vuoksi, ettei kenellekään tulisi paha mieli. Joskus tuntuu, että täytyisi itsekin olla hiljaa päiväkotielämän tosiasioista, ettei kukaan ahdistuisi. Onko se rehellistä?En ehkä käyttäisi nimitystä "hieno ja kehittävä" paikka mutta jos haluaa antaa ymmärtää että siellä ei mitään kivaa kehittävää tai kivaa toimintaa tapahdu niin se on kyllä vähän liioittelua. Lukekaa vaikka tuolta alempaa lto:n kirjoitus normaalista hoitopäivästä lasten kanssa. Ja kuka se sanoikaan että normaali tylsä kotihoito kunniaan eli ei siellä kotonakaan aina ole kivaa tai kehittävää lapsella!
Kyllähän niitä negatiivisia asioita on ja hyvä että niistä puhutaan eihän niihin muuten puututtaisi ja usein ei puututakaan rahapulan takia. Itse ajattelen negatiivisina asioina lähinnä alle 3-vuotiaiden kohdalla melua, hälinää, sylin puutetta ja pitkää eroa vanhemmista. Jotain positiivista varmaan heillekin löytyy ajoittain mutta ei niin paljon kun vanhemmille lapsille.
Minun lapseni ikäiselle 5v. en kyllä keksi mitään negatiivista vaikutusta päiväkodilla. Päin vastoin uskon että pelkkä kotihoito pääasiassa äidin tai isän kanssa tuon ikäiselle on jo liian yksitoikkoista ja harva pystyy tarjoamaan sitten lapselle kotona ollessaan esim. kaveriympäristön.
Positiiiviset seikat pähkinänkuoressa vanhemmalle lapselle: toiminta, askartelu, laulut, retket, kerhot ja ennenkaikkea samanikäiset kaverit joiden kanssa voi leikkiä sekä sisällä että ulkona. Negatiivisena seikkana en keksi muuta kun sen että ylipitkät päivät päiväkodissa eivät ole minkään ikäisenä kivoja lapselle eli mitä lyhyemmät päivät lapsella on niin sitä parempi. Jos kuitenkin jää riittävästi aikaa myös perheen kanssa yhdessäoloon niin kyllä silloin päivähoito ja kotihoito ovat sulassa sovussa keskenään. Onneksi vain harva lapsista joutuu menemään nukkumaan jo kahdeksalta ja heräämään kuudelta joten kyllä useimmille sitä ilta-aikaa vielä jää runsaasti. ( täydet viikonloput loma-ajat) mitä näen ja koen kirjoitti:
En ehkä käyttäisi nimitystä "hieno ja kehittävä" paikka mutta jos haluaa antaa ymmärtää että siellä ei mitään kivaa kehittävää tai kivaa toimintaa tapahdu niin se on kyllä vähän liioittelua. Lukekaa vaikka tuolta alempaa lto:n kirjoitus normaalista hoitopäivästä lasten kanssa. Ja kuka se sanoikaan että normaali tylsä kotihoito kunniaan eli ei siellä kotonakaan aina ole kivaa tai kehittävää lapsella!
Kyllähän niitä negatiivisia asioita on ja hyvä että niistä puhutaan eihän niihin muuten puututtaisi ja usein ei puututakaan rahapulan takia. Itse ajattelen negatiivisina asioina lähinnä alle 3-vuotiaiden kohdalla melua, hälinää, sylin puutetta ja pitkää eroa vanhemmista. Jotain positiivista varmaan heillekin löytyy ajoittain mutta ei niin paljon kun vanhemmille lapsille.
Minun lapseni ikäiselle 5v. en kyllä keksi mitään negatiivista vaikutusta päiväkodilla. Päin vastoin uskon että pelkkä kotihoito pääasiassa äidin tai isän kanssa tuon ikäiselle on jo liian yksitoikkoista ja harva pystyy tarjoamaan sitten lapselle kotona ollessaan esim. kaveriympäristön.
Positiiiviset seikat pähkinänkuoressa vanhemmalle lapselle: toiminta, askartelu, laulut, retket, kerhot ja ennenkaikkea samanikäiset kaverit joiden kanssa voi leikkiä sekä sisällä että ulkona. Negatiivisena seikkana en keksi muuta kun sen että ylipitkät päivät päiväkodissa eivät ole minkään ikäisenä kivoja lapselle eli mitä lyhyemmät päivät lapsella on niin sitä parempi. Jos kuitenkin jää riittävästi aikaa myös perheen kanssa yhdessäoloon niin kyllä silloin päivähoito ja kotihoito ovat sulassa sovussa keskenään. Onneksi vain harva lapsista joutuu menemään nukkumaan jo kahdeksalta ja heräämään kuudelta joten kyllä useimmille sitä ilta-aikaa vielä jää runsaasti. ( täydet viikonloput loma-ajat)On aivan eri asia hoidatta 5-vuotiasta lasta päiväkodissa kuin että lapsi olisi vaikkapa 1,5-vuotias.
Tylsä kotihoito kunniaan oli lähinnä kielikuvan kaltainen ironinen ilmaus. Ironia tarkoittaa sitä, että sanotaan toista mitä tarkoitetaan. Tänäänkin lapseni (2 v) sanoi, kun oli aika lähteä ulkoilemaan, että anna äiti mä leikin vielä vähän. No, neiti leikki 10 minuuttia ja sitten lähti ulos. Mitä luksusta, ettei tarvitse keskeyttää aina toisen tärkeitä touhuja ja hönkiä kiireessä ja melussa sinne tänne. Olkoonkin, ettei lapsellani ollut tuossa kavereita ja leikki näytti aikuisesta "tylsältä" pikkueläinten siirtelyltä paikasta toiseen.
Vouhkaahan aina aikuisetkin omasta ajasta, jolloin saa tehdä mitä haluaa.- lue "minäkö tarhaaja...
annette28 kirjoitti:
Minä olen lastentarhanopettaja sekä KM, alana varhaiskasvatus. Työkokemusta päiväkodeista löytyy. Kyllä, me olemme huippukoulutettuja tehtäväämme Suomessa ja osaamista ja taitoa löytyy. Mutta kun toiminnan suunnittelemiseen viittasit, niin ainahan sitä saa suunnitella. Mutta resurssit toiminnan onnistumiseksi ovat olemattomat. Eihän yhdellä päiväkotiosastolla ole edes riittävästi huoneita, että 21 hengen ryhmän (lakisääteinen koko) saisi jaettua riittävän pieniin ryhmiin.
Valmistuimme lto:iksi vuonna 2002, ja meillä on olemassa kurssikavereiden sähköpostilista. Mistähän johtuu, ettei meistä 15 valmistuneesta lastentarhanopettajasta ole kukaan vienyt lapsia hoitoon tarhaan?Lue tuo alempana oleva lto:n kirjoitus. Meillähän on monta kokemusta ja monta ihmistä mutta te jotka haluatte kuvaat päiväkodit kauhupaikkoina joissa ei oikein mitään hyvää ja kehittävää tapahdu niin tuntuu että teidän on todella vaikea hyväksyä sitä että joillain hoitajilla, lapsilla tai vanhemmilla on ihan päinvastaisia kokemuksia päivähoidosta. Ja huom! painotan sanaa kokemuksia, ei luuloja tai uskomuksia niinkuin monilla näyttää olevan. (varsinkin kotiäideillä jotka eivät ikinä edes ole käyneet päiväkodissa siinä sitten marmattavat kuinka kauhea paikka se on lapselle eihän siellä nyt kenelläkään lapsella voi hauskaa olla eihän, sehän olisi inhottava tunnustaa koska siinä vesittyisi koko kotonaolemisen paremmuuden ylistys)
lue "minäkö tarhaaja... kirjoitti:
Lue tuo alempana oleva lto:n kirjoitus. Meillähän on monta kokemusta ja monta ihmistä mutta te jotka haluatte kuvaat päiväkodit kauhupaikkoina joissa ei oikein mitään hyvää ja kehittävää tapahdu niin tuntuu että teidän on todella vaikea hyväksyä sitä että joillain hoitajilla, lapsilla tai vanhemmilla on ihan päinvastaisia kokemuksia päivähoidosta. Ja huom! painotan sanaa kokemuksia, ei luuloja tai uskomuksia niinkuin monilla näyttää olevan. (varsinkin kotiäideillä jotka eivät ikinä edes ole käyneet päiväkodissa siinä sitten marmattavat kuinka kauhea paikka se on lapselle eihän siellä nyt kenelläkään lapsella voi hauskaa olla eihän, sehän olisi inhottava tunnustaa koska siinä vesittyisi koko kotonaolemisen paremmuuden ylistys)
Sehän on mukavaa, kun on mukavaa! Olisipa kiva kuulla enemmän tuollaisia tarinoita.
- hienoa
annette28 kirjoitti:
Sehän on mukavaa, kun on mukavaa! Olisipa kiva kuulla enemmän tuollaisia tarinoita.
Ehkä kannattaisi pitää enemmän silmät auki näitä juttuja lukiessa niin huomaisit että paljon niitä positiivisia kokemuksiakin on monella vanhemmalla, hoitajalla ja lapsellakin päiväkodista. Sitä niin helposti muistaa vaan en omaa näkemystään pönkittävät mielipiteet.
- pphska
annette28 kirjoitti:
Valmistuimme lto:iksi vuonna 2002, ja meillä on olemassa kurssikavereiden sähköpostilista. Mistähän johtuu, ettei meistä 15 valmistuneesta lastentarhanopettajasta ole kukaan vienyt lapsia hoitoon tarhaan?Totta se on.Ei päiväkodintyöntekijöiden lapsia ole päiväkodissa hoidossa.Lapset on hyvässä hoidossa perhepäivähoidissa.Lapset siirtyvät vasta viisi vuotiaana päiväkotiin hoitoon.
- Professori!!
hienoa kirjoitti:
Ehkä kannattaisi pitää enemmän silmät auki näitä juttuja lukiessa niin huomaisit että paljon niitä positiivisia kokemuksiakin on monella vanhemmalla, hoitajalla ja lapsellakin päiväkodista. Sitä niin helposti muistaa vaan en omaa näkemystään pönkittävät mielipiteet.
Minäkin olen "päiväkotilapsi" ja vielä sieltä "pahimmasta" päästä koska vanhempani joutuivat (rahan takia) pistämään minut ja sisarukseni aikaisin tarhaan. Olin 14kk kun aloitin tarhan ja päivät olivat useimmiten sen 8 tuntia. Minusta tuli silti ihan hyvä tyyppi ;).. Pari tarha aikaista ystävääkin on säilynyt aikuisikään asti. En moiti vanhempiani tämän asian takia vaan ymmärrän sen todella hyvin koska itse olen nyt samassa tilanteessa.
Lapseni on 15kk vanha ja pari viimeistä kuukautta jo ovat olleet rahallisesti tiukkoja. Haluaisin jatkaa lapsen kanssa vielä kotona, mutta nyt näyttää siltä että se ei vaan kertakaikkiaan ole enää mahdollista. En syytä asiasta muita kotiäitejä tai äitejä joilla on työpaikka mihin mennä ja heidän lapsillaan tarhapaikat, vaan syytän päättäjiä jotka ovat ajaneet kotonahoitavien äitien tuet niin alas että on oikeasti pakko mennä töihin.
Sitten kun rahat loppuvat ja on pakko mennä töihin, tarhat täyttyvät ja pursuavat lapsista, pieniä viattomia ihmisiä on aivan liikaa ryhmissä, hoitajat antavat kaikkensa ja ovat niin henkisesti kuin fyysisesti väsyneitä ja samaan aikaan perhepäväivähoitajien määrät vähenevät koska yksinkertaisesti kyseisellä työllä ei saa leipää pöytään ja monesti heilläkin on omat nassikat ruokittavanaan.. En todellakaan kuitenkaan väitä että päiväkodissa olisi huonoa hoitoa, itselläni todella rakkaat muistot niistä ajoista, mutta ollaanhan me ihmiset erilaisia..
SYYTÄN KAIKESTA TÄSTÄ PÄÄTTÄJIÄ!!!! Meidän pitäisi ehdottomasti nostaa asiasta kunnon äläkkä ja vaikka mielenosoitus jotta saamme mielipiteemme kuuluviin!! Siis meidän kaikkien; KOTIÄITIEN ja TÖISSÄKÄYVIEN ÄITIEN!!! Professori!! kirjoitti:
Minäkin olen "päiväkotilapsi" ja vielä sieltä "pahimmasta" päästä koska vanhempani joutuivat (rahan takia) pistämään minut ja sisarukseni aikaisin tarhaan. Olin 14kk kun aloitin tarhan ja päivät olivat useimmiten sen 8 tuntia. Minusta tuli silti ihan hyvä tyyppi ;).. Pari tarha aikaista ystävääkin on säilynyt aikuisikään asti. En moiti vanhempiani tämän asian takia vaan ymmärrän sen todella hyvin koska itse olen nyt samassa tilanteessa.
Lapseni on 15kk vanha ja pari viimeistä kuukautta jo ovat olleet rahallisesti tiukkoja. Haluaisin jatkaa lapsen kanssa vielä kotona, mutta nyt näyttää siltä että se ei vaan kertakaikkiaan ole enää mahdollista. En syytä asiasta muita kotiäitejä tai äitejä joilla on työpaikka mihin mennä ja heidän lapsillaan tarhapaikat, vaan syytän päättäjiä jotka ovat ajaneet kotonahoitavien äitien tuet niin alas että on oikeasti pakko mennä töihin.
Sitten kun rahat loppuvat ja on pakko mennä töihin, tarhat täyttyvät ja pursuavat lapsista, pieniä viattomia ihmisiä on aivan liikaa ryhmissä, hoitajat antavat kaikkensa ja ovat niin henkisesti kuin fyysisesti väsyneitä ja samaan aikaan perhepäväivähoitajien määrät vähenevät koska yksinkertaisesti kyseisellä työllä ei saa leipää pöytään ja monesti heilläkin on omat nassikat ruokittavanaan.. En todellakaan kuitenkaan väitä että päiväkodissa olisi huonoa hoitoa, itselläni todella rakkaat muistot niistä ajoista, mutta ollaanhan me ihmiset erilaisia..
SYYTÄN KAIKESTA TÄSTÄ PÄÄTTÄJIÄ!!!! Meidän pitäisi ehdottomasti nostaa asiasta kunnon äläkkä ja vaikka mielenosoitus jotta saamme mielipiteemme kuuluviin!! Siis meidän kaikkien; KOTIÄITIEN ja TÖISSÄKÄYVIEN ÄITIEN!!!Mä olisin milloin tahansa valmis nousemaan barrikadeille ja puolustamaan alle 3-vuotiaiden oikeutta professorin suosittelemiin pienryhmiin. Eli olikos se sopiva koko nyt 3-vuotiaillekin 4-6 lasta, ja tuon allekirjoitan täysin käytännön työtä tehneenä. Nousen siis mieluusti vastarintaan, vaikka kotiäiti olenkin.
- ................
en voi kuin kiittä asiallista ohjelmaa hyvästä aiheesta. Itse omassa työssäni koen tärkeänä sen että pieniä hoitolapsiani on aina sama tuttu ihminen aamuisin vastassa ja iltapäivällä saattamassa:)
- ................
tuo ohjelmassa esiintynyt ryhmäkokoasia on perhepäivähoidossa aivan erinomaisesti hoidettu!
- hoidettavia
tupataan yhdelle perhepäivähoitajalle. Päivähoitolaki ei määrittele hoidettavien ikäjakaumaa perhepäivähoidossa kuin vain että ryhmässä saa olla neljä alle kouluikäistä ja lisäksi yksi esiopetusikäinen tai jo koulun aloittanut.
Kun yhdellä pph:lla on hoidettavana neljä vaippaikäistä ei sekään ole lasten kannalta paras vaihtoehto.Ryhmässä pitäisi olla eri-ikäisiä lapsia ,jolloin jokainen saisi olla vuorollaan iso.
Meillä ainakin kunta on ottanut käytännön, jonka mukaan lapsen kasvaessa noin kolmevuotiaaksi hänet siirretään päiväkotihoitoon halusivat vanhemmat tai sitten ei.
Perhepäivähoitajat ovat uuvuksissa ainaisen vaippa/syöttötuolirumban vuoksi.Juuri kun olet saanut lapsen oppimaan siistiksi, niin tämä siirtyy toiseen hoitomuotoon.Perhepäivähoidosta onkin tullut tämä seimi, jota Keltikangas-Järvinen haastattelussa peräänkuulutti. - .....................
hoidettavia kirjoitti:
tupataan yhdelle perhepäivähoitajalle. Päivähoitolaki ei määrittele hoidettavien ikäjakaumaa perhepäivähoidossa kuin vain että ryhmässä saa olla neljä alle kouluikäistä ja lisäksi yksi esiopetusikäinen tai jo koulun aloittanut.
Kun yhdellä pph:lla on hoidettavana neljä vaippaikäistä ei sekään ole lasten kannalta paras vaihtoehto.Ryhmässä pitäisi olla eri-ikäisiä lapsia ,jolloin jokainen saisi olla vuorollaan iso.
Meillä ainakin kunta on ottanut käytännön, jonka mukaan lapsen kasvaessa noin kolmevuotiaaksi hänet siirretään päiväkotihoitoon halusivat vanhemmat tai sitten ei.
Perhepäivähoitajat ovat uuvuksissa ainaisen vaippa/syöttötuolirumban vuoksi.Juuri kun olet saanut lapsen oppimaan siistiksi, niin tämä siirtyy toiseen hoitomuotoon.Perhepäivähoidosta onkin tullut tämä seimi, jota Keltikangas-Järvinen haastattelussa peräänkuulutti.ja höpön pöppö ,et 4 vaippaikäistä pphoolla hoidossa , ei varmaan ole , yksi tai ehkäpä........, kaksi mut ei kyllä 4 . olen tehnyt 20 v pphoona töitä , että tiedän mistä puhun .
- lukemassa
..................... kirjoitti:
ja höpön pöppö ,et 4 vaippaikäistä pphoolla hoidossa , ei varmaan ole , yksi tai ehkäpä........, kaksi mut ei kyllä 4 . olen tehnyt 20 v pphoona töitä , että tiedän mistä puhun .
www.hoitopaikka.net sivuja. Mukava lukea, että sinä olet säästynyt tältä pienten hoitamiseltä tässä mittakaavassa.
- miinukkaaa
lukemassa kirjoitti:
www.hoitopaikka.net sivuja. Mukava lukea, että sinä olet säästynyt tältä pienten hoitamiseltä tässä mittakaavassa.
hei ei nyt saa ollakkaan , hoidossa kuin 4 kokopäivä ja yksi ns puolikas lapsi , ja kaikki järkevät ohjaajat kyllä katsovat minkälaiseksi ja minkä ikäisi lapsia siihen sopii .
- .................
lukemassa kirjoitti:
mut kyll yksityiset hoitajat ahnehtii lapsia aivan liikaa, kun ne on niin huonosti tarkkailtu.
- hoitajia
................. kirjoitti:
mut kyll yksityiset hoitajat ahnehtii lapsia aivan liikaa, kun ne on niin huonosti tarkkailtu.
koskevat ihan samat säännöt kuin kunnallisiakin.Vanhemmilla pitäisi myös "soida hälytyskellot" jos hoitajalla liikaa lapsia yhtäaikaa hoidossa. Yksityinen hoitaja joka harjoittaa lastenhoitoa joko omassa kotona yrittäjänä tai lapsen kotona palkattuna työntekijänä on velvollinen tekemään toiminnastaan ilmoituksen kahden viikon kuluessa toiminnan alkamisesta kuntansa päivähoitovastaaville. Kunta valvoo, että toiminta on lainmukaista.
- ----------
miinukkaaa kirjoitti:
hei ei nyt saa ollakkaan , hoidossa kuin 4 kokopäivä ja yksi ns puolikas lapsi , ja kaikki järkevät ohjaajat kyllä katsovat minkälaiseksi ja minkä ikäisi lapsia siihen sopii .
joo niin pitäisi kunnan valvoa , mut niin ei kyllä aina käy , myös vievät lapsia auton kyydissä , mikä nykyään kielletty. ja kyllä on liian suuria ryhmiä myös täällä päin ,kun ovat kuulemma yksityisyrittäjiä niin kaikki onnistuu,minä en veisi lastani yksityiseen hoitoon .
- kyydissä
---------- kirjoitti:
joo niin pitäisi kunnan valvoa , mut niin ei kyllä aina käy , myös vievät lapsia auton kyydissä , mikä nykyään kielletty. ja kyllä on liian suuria ryhmiä myös täällä päin ,kun ovat kuulemma yksityisyrittäjiä niin kaikki onnistuu,minä en veisi lastani yksityiseen hoitoon .
saa olla jos näin on hoitosopimuksessa sovittu. Tämä yksityisellä puollla.
Tuo hoitosopimus taas yksityiskohtineen on hoitajan ja perheen välinen asia joka ei ulkopuolisille kuulu.Yksityisellä puolella voi hoitaja myös esim. viedä lapsia uimaan uimahalliin lasten vanhempien luvalla. kunnallisella puolella tätäkin on rajoitettu, tietysti taas kuntakohtaisia eroja on tässäkin asiassa. - ....................
kyydissä kirjoitti:
saa olla jos näin on hoitosopimuksessa sovittu. Tämä yksityisellä puollla.
Tuo hoitosopimus taas yksityiskohtineen on hoitajan ja perheen välinen asia joka ei ulkopuolisille kuulu.Yksityisellä puolella voi hoitaja myös esim. viedä lapsia uimaan uimahalliin lasten vanhempien luvalla. kunnallisella puolella tätäkin on rajoitettu, tietysti taas kuntakohtaisia eroja on tässäkin asiassa.ei sallittu auton käyttö myöskään yksityisillä , on kunnallisellakin olleet vanhempien lupa laput ei päde enää. pitää tilta joukko kyyti tai taksim . omalla autolla ei saa kuljettaa
- tiedät
.................... kirjoitti:
ei sallittu auton käyttö myöskään yksityisillä , on kunnallisellakin olleet vanhempien lupa laput ei päde enää. pitää tilta joukko kyyti tai taksim . omalla autolla ei saa kuljettaa
noin tarkkaan? oletko yksityinen hoitaja vai mistä tietosi on peräisin?
- lnhk
Tiivistetysti Keltinkangas-Järvisen mukaan
HYVÄN PÄIVÄHOIDON ELEMENTIT:
1. RYHMÄN KOKO
2. PYSYVYYS
3. HOITOPÄIVÄN PITUUS
1. RIITTÄVÄN PIENI RYHMÄ IKÄKAUDEN MUKAISESTI
Suuresta ryhmästä on haittaa pienen lapsen
-kongnitiiviselle kehitykselle/älykkyydelle, sillä suuressa ryhmässä on melua ja lapsen aivot eivät pysty käsittelemään liian paljon ympärillä olevia tapahtumia ja touhua
-emotionaaliselle kehitykselle, koska suuressa ryhmässä on
o liian paljon vaihtuvuutta
o liian paljon haasteita ja
o liian paljon pettymyksiä
-sosiaaliselle kehitykselle, sillä jos lapsi hyppää liian aikaisin suureen ryhmään, ensimmäinen mitä hän EI opi on sosiaaliset taidot.
o Suuressa ryhmässä aggressiivisuuden taso nousee
(Kun ihminen ei hallitse jotain sosiaalista tilannetta, tulevat esille primitiiviset tavat selvitä tilanteesta. Pienellä lapsella se on aggressiivisuus. Tällöin juuri se mitä odotamme sosiaalisessa kehityksessä tapahtuvan, jää tapahtumatta.)
Sosiaalinen käytös ei ole synnynnäistä vaan se tulee oppimalla aikuiselta. Aikuisen siis tulee opettaa lapselle sosiaalisia taitoja, kuten
• empaattista käyttäytymistä
• kohteliaisuutta
• toisen huomioon ottamista
Näitä taitoja EI opi toisilta lapsilta, sillä jos lapset jätetään keskenään opettelemaan sosiaalista käyttäytymistä, tuloksena ovat ”viidakon lait”, jolloin vahvin voittaa ja heikoin häviää.
Suuressa ryhmässä aikuisella ei ole mahdollisuutta opettaa sosiaalisia taitoja, koska aikuinen ei ennätä reagoida muihin kuin konflikteihin ja vaikeisiin tilanteisiin ja niiden selvittämiseen.
- Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä pienempi lapsi, sitä pienempi ryhmä.
o alle 3 –vuotiaalle sopiva ryhmän koko on 4-6 lasta
2. PYSYVYYS
- Mitä pienempi lapsi sitä tärkeämpää on ympäristön (hoitajat, toiset lapset, tilat, päivärytmi) pysyvyys
3. HOITOPÄIVÄN PITUUS
- Lapselle ihanteellinen hoitopäivä on noin 4-5 tuntia.
- Tutkimusten mukaan 6 tunnin jälkeen 3-4 – vuotiaan stressihormonitaso nousee niin korkeaksi, että sillä voi olla vaikutusta hänen myöhempään kehitykseensä.
o Jokainen tunti tai jo puolikin tuntia hoitoajasta pois on merkityksellinen
- Mikäli hoitoaikaa ei ole mahdollista lyhentää, tulisi varsinkin iltapäivisin päivähoidossa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin
o Rauhoittaa iltapäivä
o Rajoittaa melua
o Vähentää konflikteja
- Vanhempien työelämään kuten työaikoihin pitäisi saada joustavuutta entistä enemmän!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134802Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293493No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452420- 501538
- 361473
- 391349
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv231212- 141202
- 1651079
- 271078