Pelottaa.

pelottaa...

Mikä ihme tähän auttaa kun koko raskausaika pelottaa ihan hirveästi?

Olen ylipainoinen ja mietityttää kaikki tiedot painon vaikutuksesta. Tässä vaiheessa kuitenkin vähän myöhästä tehdä painolle mitään (rv14).

Etenkin pelottaa raskausmyrkytys ja se, jos joutuisi sairaalaan pitkäksi aikaa ennen synnytystä. Myös synnytys pelottaa, siinä lähinnä repeämät. Kaikki pelottaa.

Välillä käy päässä ihan itsetuhoisia ajatuksia kun pelot yltyvät pahoiksi, tuntuu ettei tätä kestä. :(

4

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RV27

Itseänikin pelotti juuri tuossa vaiheessa raskautta lähes kaikki raskauteen ja synnytykseen liittyvät asiat. Jokaista todennäköisesti pelottaa jokin asia jossain vaiheessa raskautta ja se on ihan luonnollista. On niin paljon asioita, jotka voi mennä pieleen ja joskus mieli voi tehdä tepposet ja jopa suurennella asioita, joita ei edes tarvitsisi pelätä. Huoli omasta lapsesta kuitenkin on useimmilla meistä niin suuri, että se aiheuttaa välillä jopa koomisia pelkotiloja (itse olen viettänyt muutaman unettoman yön miettiessäni ihan "hölmöjä").

Pelot eivät välttämättä aina ole kuitenkaan huono asia. Niiden kautta saattaa myös kokea kasvamista ja löytää itsestään uudenlaisia voimavaroja, jolloin pelot eivät enää tunnukaan ylitsepääsemättömiltä. Tärkeää on, että sallii itsellensä pelon tunteet eikä yritä tukahduttaa niitä mutta vielä tärkeämpää on niiden pelkojen käsittely, ettei elämästä muodostu täysin sietämätöntä. Puhu peloistasi puolisolle, ystäville, neuvolassa. Uskalla pyytää apua ja tukea avoimesti.

Ylipaino toki lisää riskejä monessa suhteessa, mutta voit kuitenkin vaikuttaa lapsesi hyvinvointiin elämällä terveellisesti raskausajan (ja toivottavasti sen jälkeenkin). Älä liikaa murehdi painoasi, vaan keskity sen sijaan panostamaan terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon, liiku usein, pidä mieli korkealla ja tee asioita joista nautit niin vauvakin voi hyvin.

• rv 39

Hei.
      Kannataa puhua noista peloista neuvolassa niin niihin voi saada apua.
      Painollekkin voi tehdä jotakin vaikkei varsinaisesti laihduttaiskaan. Siittäkin voi puhua neuvolassa jos laittaisivat vaikka ravitsemusterapeutilla käymään.
      Itsekkin olen ylipainoinen ja paino on noussut liikaakin raskaus aikana mutta olen silti pysynyt terveenä. Ei ylipainoisuus aina tarkoita ongelmia. Mulla on pysynyt hyvänä niin sokeriarvot kuin verenpaineetkin samoin kuin monilla muillakin isoilla ihmisillä. Nykyään tuntuu siltä että raskaus lasketaan sairaudeksi ja varsinkin jos on ylipainoinen. Ei kannata turhaan murehtia etukäteen. Ota yhteyttä neuvolaan ja puhu asiasta sinne. Ja jos ne haluaa sun ja vauvan terveyttä tarkkailla poikkeuksellisen paljon niin anna tarkkailla ei siittä haitaakaan ole. Nöyrästi vaan niellä kommentit ja aatella vauvan parasta. Niin minäkin teen. Hyvää ja rentoa loppuraskautta:)

• raskauden...

alkaessa n. 10 kiloa ylipainoa, mutta silti raskaus sujunut todella hyvin (nyt rv 30 0). Verenpainekin on pysynyt tosi hyvänä ja kaikki muutkin koetulokset olleet normaaleja (myös sokerirasitus). Minulla oli aluksi myös sellainen huolen aihe, että minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta raskausviikolla 11; se lisää keskenmenon riskiä, voi vaikuttaa esim. vauvan aivojen kehitykseen jne. Menin sitten vielä lukemaan Kilpirauhasfoorumilta juttua samassa tilanteessa olleilta, ja kyllä siinä pääsi parku kun kaikki jutut siellä oli vain malliin "minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt lapseni sairastaa sitä ja sitä", tai sitten oli vain juttua kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttamista jatkuvista keskenmenoista. Kun sitten pari viikkoa myöhemmin menin niskapoimu-ultraan, niin olin ihan varma että lapsi on kuollut kohtuun vaikkei mitään näkyvää keskenmenoa ollut tullutkaan. Mutta kaikki olikin hyvin ja kaikki on mennyt tähänkin asti hyvin!:) Ja lääkärin mukaan ei sen isompaa riskiä saada sairasta lasta kun kilpirauhasarvot pidetään lääkityksellä kohdallaan. Tuohon synnytyspelkoasiaan neuvoisin että älä lue hirveästi netistä noita keskustelupalstoja joilla puhutaan synnytyksestä, minä jossain välissä luin niitäkin ja kyllä rupesi ahdistamaan.. Sinne yleensä kirjoittaa juuri ne joilla on huonoja kokemuksia synnytyksestä, jos kaikki on mennyt hyvin niin eipä silloin paljon asiaa ole mitä synnytyksestä kirjoittaa. Ja mainitse ihmeessä noista peloista neuvolassa, helpottaa kun puhut jonkun kanssa etkä vain pyörittele asioita omassa mielessäsi. Hyvää loppuraskautta ja onnellista aikaa vauvan kanssa sinulle!:)

• myös...

olen ylipainoinen. Mutta olen koko raskauden ajan lähes neuroottisesti katsonut mitä syön. Minulle olisi katastrofi jos saisin ison vauvan. Huumorin tajuni ei riittäisi kommentteihin että onhan vauvalla isot vanhemmatkin jne...

Olen rv 37 ja painoa on tullut kuitenkin 13 kiloa. Tänään olin ultrassa jossa tehtiin painoarvio - poika on noin 3 kiloa nyt, lääkäri lupasi että jää varmasti alle neljän kilon.
      Matka kuitenkin jatkuu ja edelleen pitää syömistä seurata.

Sinulle vinkiksi että unohda sokeri ja rasva!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5199
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      76
      4696
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      86
      2933
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2464
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      60
      2034
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      24
      1860
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1429
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe