Lukio kurssit

Vanhempana lääkäriksi

Mihin kemian, fysiikan ja biologian kursseihin kannattaa kiinnittää eniten huomiota lääkkistä ajatellen?

7

1341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr Grey

Ensimmäinen oppitunti tulevalle medisiinarille:

Se on lääkis, ei lääkkis.

Varsinaiseen asiaan: oletko perehtynyt Galenokseen?

• kursseja

Kemiassa ja fysiikassa kannattaa tietty käydä kaikki kurssit, jos sitä aikaa on. Bilsasta 2, 4 ja 5 eli ihmistä käsittelevät osat.

Jos taas kiire, ja joitakin asoita täytyy jätää vähemmän huomiolle, niin kemian ei-niin-elintärkeä kurssi on 4. eli sähkökemia. Siitä kantsii tsekata kuitenkin hapetuslukumenetelmä.

Fysiikasta taas ykköskurssi on lähinnä fysiikan yleistä esittelyä, jonka asiat tulee ilmi syvemmin muissa kursseissa. Sähkömangnetismi ei niin tarpeellinen, samoin sähkö, vaikka siitäkin on joskus pääsykoekysymys ollut.
      Eli tärkeitä lämpöoppi, aallot, mekaniikan kurssit sekä viimeinen eli ydinfysiikan kurssi.

Moni sanoo, että lukion biologiaa ei edes tarvitsisi käydä, sillä galenoksesta löytyy tarvittava tieto. Itse kuitenkin suosittelen käymään ainakin 4. kurssin, sillä Galenoksessa asioita ei enää väännetä rautalangasta (en väitä että lukionkaan kirjoissa näin tehtäisiin, mutta ymmärätte mitä tarkoitan). Lukio bilsasta saa hyvän pohjan ja ainakin termit, käsitteet ja suurempi kokonaisuus on jo hallussa.

Matematiikasta tarvitsee hallita vain ne olleeliset laskumenetelmät, joita tarvitaan fysiikan ja kemian laskujen ratkomiseen. Näihin lukeutuvat mm yhtälöiden ratkaiseminen ja geometria.

Lisäilkää muut mitä tästä unohtunut.

• etälukiolainen

eli kannattaako ottaa lukion pitkä vai lyhyt matikka? Opiskelen etänä lukio kursseja ja mietin tuota matematiikan osuutta et kumpana ottaisin. Lyhyenä olen itse ajatellut ottaa, mut sit taas ei tiedä et kumminko on parempi?

• Arma Jicobsson
        etälukiolainen kirjoitti:

eli kannattaako ottaa lukion pitkä vai lyhyt matikka? Opiskelen etänä lukio kursseja ja mietin tuota matematiikan osuutta et kumpana ottaisin. Lyhyenä olen itse ajatellut ottaa, mut sit taas ei tiedä et kumminko on parempi?

Ota EHDOTTOMASTI pitkä matematiikka, Galenoksessa kun on muutama integraalijohtolaskukin, nini ymmärrätpähän ainakin jotenkin mistä on kyse. Ja ennen kaikkea pitkän matematiikan opiskelijana laskurutiini harjaantuu huomattavasti enemmän jo kurssilukumäärien takia.

• Vanhempana lääkäriksi

kiitoksia molemmille ohjeistuksesta! Kyllä mie luulen et aikaa riittää, en ole vielä aloittanut lukioo, mut tarkoituksena olisi aloittaa ilta-/etälukio ja siitä syystä nyt jo alustavasti kyselin neuvoa.

• seppisss

heissan.

semmosta vaan ajattelin kysellä tähän keskustelun perään, että sattuuko pitkän matikan kursseista joku olemaan sellainen, että siitä ei juuri ole hyötyä vai riittäisikö että kertaan lyhyen matikan?

Ts. koitan tässä kesällä saada opiskeltua/kerrattua lukion bilsaa, fyssaa ja matikkaa. Ja koska aikaa on rajoitetusti, mietin mistä voisin karsia.
      Itse lukiossa kun opiskelin lyhyttä matikkaa, pari kurssia bilsaa ja vain pakolliset kemiat ja fysiikat. Niin se lukion uudelleen opiskelu tulee tarpeeseen, onhan tosta lakinkin saannista jo muutama vuosi.

• matikkaavihaavalääki

Mistään pitkän matikan kurssista ei ole hyötyä. Mitään integraaleja ja derivaattoja ei tarvii osata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      65
      4242
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4241
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      109
      2905
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      58
      2796
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2029
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1679
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      109
      1353
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1281
    Aihe