Raskaaksi yli

30-vuotiaana?

Haluaisin kuulla kokemuksia ihmisiltä jotka ovat saaneet esikoisen yli 30-vuotiaana muttei yli 35-vuotiaana.

Oliko vaikeuksia hedelmöitymisen kanssa (suhteessa ikään) ja minkälaisena koitte raskauden, yövalvomiset jne.?

Olen 27-vuotias nainen, jo kaksi vuotta naimisissa ollut mieheni kanssa ja olemme miettineet jos yrittäisimme saada lapsia vasta yli kolmikymppisenä, koska minulla on vielä opinnot kesken ja sen jälkeen haluaisin vähän aikaa olla työelämässä, mahdollisesti saada vakityöpaikan ja maksettua mahdollisimman paljon asuntolainaa pois.

Mietin uskaltaako tuota lapsi asiaa siirtää noin kauas ja voiko sitten käydä helpommin niin ettei lapsia saakaan...vai hankaloituuko se suuremmin 35-ikävuoden jälkeen?

20

1169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

30v jälkeen vaikeempi tulla raskaaksi, niin se vaan on. itse sain esikoisen kun olin 25v , tokan 30v ja nyt raskaana ja täytän kesällä 32v.

vauvoja ei tehdä, niitä saadaan. tiedän omasta kokemuksesta. esikoisen kohdalla tulin het raskaaksi kun lopetin pillerit. ensimmäisen ja toisen välissä 3 KM ja 5v. nyt raskaana uudestaan ja siihen meni nyt 1v.

toisille naisille ei se ikä vaikuta pahemmin mutta suurimman osan päälle 30v on vaikeempaa tulla raskaaksi ja 35v joutuu usein kääntymään lääkärin puoleen. asia on vaan niin (näissä pohjoismaissa).

olen itse kätilö niin nähnyt ja kuullut kaikenlasta.

esim. mummoni on saanut 8 lasta. viimeisen kun oli 42v.

äitini saanut 5 lasta. vimeisen kun oli 47v.

mutta taas minulla vaikaa tulla raskaaksi kun täytin 30v.

• vastauksesta!

Tapauskohtaistahan se on, eikä kyllä ole mitään hajua miten hyvin tai huonosti minä tai mieheni voidaan hedelmöityä. Pystyykö sitä käydä tutkituttamassa?

Meidän molempien vanhemmat ovat saaneet meidät päälle kolmenkympin iässä, mieheni syntyi anopilleni 35-vuotiaana, mutta emme ole esikoisia.

Pitää kyllä miettiä tuota tässä tarkemmin. Elinikäinen vastuun siitä tietenkin tulee ja varmaan jokainen jännittää sitä miten tulee pärjäämään kasvattajana.
        Välillä sitä oikein kovasti haluaisi lapsen ja mieskään ei ole täysin vastustanut ideaa jos nyt sitä saa yhtäkään!

• ainakin..

lukenut että naisen hedelmällisyys alkaa laskea vähän jo 30 vuoden iässä, ja sitten 35-vuotiaana alkaa laskea aika jyrkästi.

• taitaakin laskea

siis keskimääräisesti 30-vuotiaan iässä ja 35-vuoden jälkeen huimasti. =(

• nainen ole
        taitaakin laskea kirjoitti:

siis keskimääräisesti 30-vuotiaan iässä ja 35-vuoden jälkeen huimasti. =(

hedelmällisimmillään paljon nuorempana kun 30 vuotiaana, siis jopa alle 20v? siitä on aina vaan alamäkeä,toisilla jyrkempää ku toisilla, mut ei varmasti hedelmällisyys ainakaan parane enää kahdenkympin jälkeen.

• mitäs itse
        nainen ole kirjoitti:

hedelmällisimmillään paljon nuorempana kun 30 vuotiaana, siis jopa alle 20v? siitä on aina vaan alamäkeä,toisilla jyrkempää ku toisilla, mut ei varmasti hedelmällisyys ainakaan parane enää kahdenkympin jälkeen.

tuumit kysymyksestäsi?

• 35v vastaa

Tottahan se on, että hedelmällisyys laskee rajusti jo tässä iässä, mutta meillä ei ollut ongelmia raskautumiseni suhteen, ehdimme "yrittää" vauvaa puoli vuotta, jonka jälkeen hän ilmoitti tulostaan. Ja tosiaan ihan luomusti:)
        Itse 35v ja mieheni 29v.

• onpi näin

raskaaksi ei tulla noin vain.sitä ei niin sanotusti voi suunnitella että sitten kun on sitä ja sitä.
      jos nän oloet ajatellut lykkääväsi asiaa eteenpäin.
      niin mahdatko oikeasti haluta lapsia vaiko vain siksi että lapsia pitää olla.
      Voit pettyä pahemman kerran jos siirrät asiaa tulevaisuuteen.
      opinnot ,lainat,työt?kyllä pystyy järjestämään vaikka mikä olisi mutta,lasta ei voi saada silloin kuin haluaa.ne annetaan teille silloin kun aika on sopiva.Muista että aika juoksee nopeasti ohi :)

• tässä juuri

pohditaan, kannattaako odottaa vai alkaa vähitellen yrittämään.
        Huoleni kertoo myös sen etten ajattele että lapsia saataisiin noin vaan.

• 31 v. ja raskaana

Siirsimme mieheni kanssa lapsentekohaaveita ollessani 26 vuotias.... mutta kävin ensin tutkimuksissa eli kohdun ja munasajojen ultrassa gynellä. Kannattaa varmistaa että kaikki on kunnossa ja kierto säännöllinen jne. eikä kohdussa myoomia tms. Lasta alettiin hankkia vuosi sitten ja ekaan tärppiin meni 8 kk. Tämä raskaus meni kuitenkin heti kesken. Tulin onneksi jälleen raskaaksi ja nyt onnellisesti raskaana =) heinäkuista odotellen.

Ystäväni siirsi myös lapsihaaveita ja hänellä PCO (se huomataan ultrassa)... hänellä on hankaluuksia tulla raskaaksi ja on lapsettomuushoidoissa. Eli jos on mitään vikaa, kannattaa toimia ajoissa. Tai jos on vaikka sairastanut klamydian. Jos on taas aina ollut terve niin voi odotella. Ja voihan se vika olla sitten loppujen lopuksi miehessäkin.

Vielä sellainen juttu, että lapsihaaveiden siirron ansiosta sain opiskeltua, sain työpaikan ja nyt tulen saamaan hyvän äitiyspäivärahan. Ostimme myös oman asunnon. Ajattelin niin, että jos ei tulisi omia lapsia, aina voisi adoptoida. Lisäksi tunnen että suhteemme on vakaammalla pohjalla ja olemme oikeasti valmiita vanhemmuuteen.

• vastauksestasi!!!!!
        ****** kirjoitti:

Vielä sellainen juttu, että lapsihaaveiden siirron ansiosta sain opiskeltua, sain työpaikan ja nyt tulen saamaan hyvän äitiyspäivärahan. Ostimme myös oman asunnon. Ajattelin niin, että jos ei tulisi omia lapsia, aina voisi adoptoida. Lisäksi tunnen että suhteemme on vakaammalla pohjalla ja olemme oikeasti valmiita vanhemmuuteen.

Jotenkin alkaa paniikkikin ihan iskemään jos minun pitäisi tässä tosissaan alkaa yrittämään lasta piakkoin eli itse en kyllä taida olla vielä valmis, vai ovatko nuo normaaleja tuntemuksia sen asian päätöksen puitteissa joillakin...?

Lapsia haluan kyllä vielä joskus ja adoptiotakin ollaan mietitty ja juteltu mieheni kanssa. Kuitenkin sitä miettii että jääkö se kauheasti harmittamaan jos ei omia saisikaan.

Ihan normaalisti on kuukautiset olleet aina. Paitsi silloin kun laihduttanut muutaman liikakilon pois ja urheillut paljon niin joku kuukausi on jäänyt väliin ja seuraavana taas tullut. Eikä muutakaan ole sattunut.

Itselleni olisi niin tärkeää saada opinnot pois sekä vakityö ja vasta sitten yrittää saada lapsia. Uskon että silloin nauttisin vanhemmuudestakin enemmän kun ei tarvitsisi noita asioita niin hirveästi miettiä siinä samalla. Lisäksi haluaisin olla lasten kanssa kotona sinne 3-vuotiaaksi asti ennenkuin laitan päiväkotiin.

Ymmärrän kuitenkin ettei joku toinen koe tarvitsevansa niin tarkkaa varmuutta noista asioista. Jokainen tehköön itselle parhaimmalla tavalla kun itsehän me itsemme tunnemme parhaiten. =)

• 31 v....
        vastauksestasi!!!!! kirjoitti:

Jotenkin alkaa paniikkikin ihan iskemään jos minun pitäisi tässä tosissaan alkaa yrittämään lasta piakkoin eli itse en kyllä taida olla vielä valmis, vai ovatko nuo normaaleja tuntemuksia sen asian päätöksen puitteissa joillakin...?

Lapsia haluan kyllä vielä joskus ja adoptiotakin ollaan mietitty ja juteltu mieheni kanssa. Kuitenkin sitä miettii että jääkö se kauheasti harmittamaan jos ei omia saisikaan.

Ihan normaalisti on kuukautiset olleet aina. Paitsi silloin kun laihduttanut muutaman liikakilon pois ja urheillut paljon niin joku kuukausi on jäänyt väliin ja seuraavana taas tullut. Eikä muutakaan ole sattunut.

Itselleni olisi niin tärkeää saada opinnot pois sekä vakityö ja vasta sitten yrittää saada lapsia. Uskon että silloin nauttisin vanhemmuudestakin enemmän kun ei tarvitsisi noita asioita niin hirveästi miettiä siinä samalla. Lisäksi haluaisin olla lasten kanssa kotona sinne 3-vuotiaaksi asti ennenkuin laitan päiväkotiin.

Ymmärrän kuitenkin ettei joku toinen koe tarvitsevansa niin tarkkaa varmuutta noista asioista. Jokainen tehköön itselle parhaimmalla tavalla kun itsehän me itsemme tunnemme parhaiten. =)

Vaikka se hedelmällisyys laskisi ja vaikka mitä tapahtuisi, aina on olemassa tehokkaat lapsettomuushoidot. Ja tosiaan, aina on se adoptiomahdollisuus. Mielestäni ei kannata suinpäin ryhtyä lasta tekemään jos siltä ei vielä tunnu. Se on kuitenkin tosi rankka homma ja sitoo sen jälkeen niin paljon. Nyt saan hoitaa itsekin lasta pitkään kotona aivan rauhassa, huolimatta taloudellisista asioista tai kaivavista opinnoista. Muistan kun mullakin oli silloin aikoinaan hirveä paniikki asiasta ja pelkäsin etten sitten ikinä saisi lapsia. Anoppi vielä painosti hankkimaan lapsia! Niin onnellinen kuitenkin siitä että odotettiin... sitäpaitsi nyt mulla on enemmän "äitikavereita" ja saan siskoilta käytetyt lastenvaatteet :)

• enpä siis
        31 v.... kirjoitti:

Vaikka se hedelmällisyys laskisi ja vaikka mitä tapahtuisi, aina on olemassa tehokkaat lapsettomuushoidot. Ja tosiaan, aina on se adoptiomahdollisuus. Mielestäni ei kannata suinpäin ryhtyä lasta tekemään jos siltä ei vielä tunnu. Se on kuitenkin tosi rankka homma ja sitoo sen jälkeen niin paljon. Nyt saan hoitaa itsekin lasta pitkään kotona aivan rauhassa, huolimatta taloudellisista asioista tai kaivavista opinnoista. Muistan kun mullakin oli silloin aikoinaan hirveä paniikki asiasta ja pelkäsin etten sitten ikinä saisi lapsia. Anoppi vielä painosti hankkimaan lapsia! Niin onnellinen kuitenkin siitä että odotettiin... sitäpaitsi nyt mulla on enemmän "äitikavereita" ja saan siskoilta käytetyt lastenvaatteet :)

ala hoppuilemaan! =)

• rv25

Eka lapsi siinä 32 vuotiaana. Ei vaikeuksia tulla raskaaksi. Meniköhän pari kuukautta. Keskenmeno 37 v, 2 viikkoa kesti tulla raskaaksi ja nyt tämä vauva tulee syntymään kun olen 38 eikä mitään vaikeuksia ollut tulla raskaaksi. Tulin heti keskenmenon jälkeen kun raskaushormonit olivat hävinneet virtsasta. Ja huom minulle sanottiin nuorena, etten koskaan voi saada lapsia kurjien munasarjojeni vuoksi.

• näinkin

Mulla myös veljeni ja vaimonsa aloittivat lapsenteon vaimon ollessa 36v, nyt heillä on 4 lasta, viimeinen syntyi 11/08 vaimon ollessa lähes 42v.

• lykätä

Itse olin 32-vuotias kun yritimme esikoista. Olin myös lykännyt asiaa. Ja se ei sitten ottanutkaan onnistuakseen noin vain. Muutama vuosi siinä meni ennenkuin tärppäsi. Kakkosen kohdalla 35-vuotiaana taas tärppi tuli lähes heti.

Eli oman kokemukseni mukaan esikoista on vaikeampi saada alulle yli 30-vuotiaana.

Mieti todella, haluatko ylipäätään lapsen ja toimi sen mukaan. Ei kannata lykkäillä.

• vanhempi äiti

Tarvitsin hormonihoitoja. Tutkimukset alkoivat puolen vuoden yrittämisen jälkeen ollessani 35.
        Tie oli pitkä ja kivinen. Viimein se onnistui ja olin 38 synnyttäessäni. Lapsi jäi ainoaksi.
        Suosittelen myös jättämään laskelmoinnin ja antautumaan elämälle. Lapsesta tulee iloa niin paljon, ettei ura tms. riitä kilpailijaksi.
        Lapsesta riippuu jaksaminen. Toinen voi olla valvottaja tai kuten meillä hyvin nukkuva ja rauhallinen.

• lykätä

Sori ajatuskatko, eli jo 30-v alkoi ekat yritykset ja 35-v lähti sitten toinen alulle.

• 32-v

Mulla taas tärppäsi heti. Jätimme toukokuussa ehkäisyn ja kesäkuussa olin raskaana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4486
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2541
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2374
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1722
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1397
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1267
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe