Voiko vain alkaa

budhalaiseksi

vai pitääkö liittyä johonkin organisaatioon ja temppeliin.Semmoinen ei oikein kiinostaisi millään ,kun ei oikein huvita noi hierarkkiat ja oppikirjat.Mutta näiden maanläheisten juttujen perusteella mitä itsekkin olen tänne aina välillä kirjoitellut tuntuu oikealta.Kun se Ateismi tuntuu niin kantaa ottavalta.Luulen että budhalaisia ei piikitellä niin paljoa.Kun en viitsi valehdella ev.lut.Siis voinko jo tänään ilmoittaa olevani Buddhalainen.

30

1967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi....

      ..alkaa käyttää koska tahansa ja missä tahansa.

      http://www.nic.fi/~laan/pori.htm

      Jos siltä tuntuu,voit kertoa että elämän asenteesi on budhalainen.

      Jos ihan tarkkoja ollaan
      niin buddhalaiset eivät kutsu itseään buddhalaisiksi vaan dharmalaisiksi,siis alkuperäisen opin eli dharman
      mukaan muodostuvaa elämänkatsomusta,se sopisi hyvin monelle jos aihe alkaa kiinnostaa.

      (farkut ja t-paita riittää,talvella muuten vaan
      lämmitä vaatetta,siis ei mitään kaapujuttuja ja rituaaleja tarvitse.)ASENNE RATKAISEE

      http://www.nic.fi/~lapin/buddha.htm

      • ja milloin ilmoitit

        ensimmäisen kerran olevasi buddhalinen.Siis voinko
        nyt heti sanoa kuuluvan budhalaiseen uskontokuntaan jos vaikka joku viranomainen kysyy
        tällä hetkellä en kuulu mihinkään.


      • riittää..
        ja milloin ilmoitit kirjoitti:

        ensimmäisen kerran olevasi buddhalinen.Siis voinko
        nyt heti sanoa kuuluvan budhalaiseen uskontokuntaan jos vaikka joku viranomainen kysyy
        tällä hetkellä en kuulu mihinkään.

        ..ei tarvitse kuuluttaa kellekään.Aloitin omin päin joskus -88 ja huomasin yllätyksekseni buddhalaisuuden vastaavan tarkoitusta,järkevyyttä,ja paljon muuta.


    • ottanut

      Uskontona. Henkilökohtaisen vapautumisen saavuttaminen on jokaisen itsensä vastuulla.
      Meditaation perinne ja harjoitus on buddhalaisuudessa tärkeä ja vahva ja olennainen osa sitä. Tietenkin voit ilmoittaa olevasi mitä tahansa haluat, mutta miksi pitäisi kutsua itseään joksikin tai kuulua johonkin järjestöön?
      Monikohan kristitty on "oikea" kristitty?
      Meditointia voi harjoittaa muutenkin.
      Jotkut kuuluvat sanghoihin ja ovat turvautuneita. Toisille riittää kirkosta eroaminen.

      • itseäni varten

        varten sitä Buddhalisuutta ajatellut ,mutta on se kohteliasta muita kohtaan sanoa kuuluvansa johonkin.Ihmiset nyt vain ovat tottuneet lokeroimaan ihmisiä ei uskontokuntiin .Ja tämä buddhalaisuus tuntuu olevan sopivan väljä.Kysyin vain siksi,että en loukkaisi ketään oikeaa vakaumuksellista budhalaista jos ilmoitan olevain buddhalainen en sitten tiedä mitään.


      • jee
        itseäni varten kirjoitti:

        varten sitä Buddhalisuutta ajatellut ,mutta on se kohteliasta muita kohtaan sanoa kuuluvansa johonkin.Ihmiset nyt vain ovat tottuneet lokeroimaan ihmisiä ei uskontokuntiin .Ja tämä buddhalaisuus tuntuu olevan sopivan väljä.Kysyin vain siksi,että en loukkaisi ketään oikeaa vakaumuksellista budhalaista jos ilmoitan olevain buddhalainen en sitten tiedä mitään.

        Siis sinua itseäsi vartenhan sinun pitää oma polkusi löytää. Ei sen takia, että voisit muitten takia lokeroida itsesi johonkin. Googlesta ja kirjastosta löydät paljon tietoa buddhalaisuudesta. Lueskele ja mietiskele rauhassa niitä. Ja tuskin loukkaat ketään ''oikeaa'' buddhalaista.


      • buddhalaisesta on
        itseäni varten kirjoitti:

        varten sitä Buddhalisuutta ajatellut ,mutta on se kohteliasta muita kohtaan sanoa kuuluvansa johonkin.Ihmiset nyt vain ovat tottuneet lokeroimaan ihmisiä ei uskontokuntiin .Ja tämä buddhalaisuus tuntuu olevan sopivan väljä.Kysyin vain siksi,että en loukkaisi ketään oikeaa vakaumuksellista budhalaista jos ilmoitan olevain buddhalainen en sitten tiedä mitään.

        Dalai Laama määritteli buddhalaisen näin: "Jokainen jolla on luottamusta 3 asiaan: Buddhaan, Dharmaan ja Sanghaan - on buddhalainen". Helppoa ja yksinkertaista. Siis onko sinulla luottamusta noihin? Engl. hän käytti sanaa "faith" - siis uskoa. Minulla on selvästi. Sen mukaan olen buddhalainen.

        Sen lisäksi monet puhuvat ns. turvautumisen ottamisesta. En tunne sitä koska olen theravadalainen. Eli ihan sinusta kiinni. Tuskin kukaan pahastuu. Monet thaikut yms. käyvät vain joskus temppelissä viemässä kukkia ja suitsukkeita Buddhalle, että ei sellainenkaan sen kummempi buddhalainen ole. Varmaan esim. haudataan buddhalaisin menoin, mutta that's it.


      • ne budhaliset
        buddhalaisesta on kirjoitti:

        Dalai Laama määritteli buddhalaisen näin: "Jokainen jolla on luottamusta 3 asiaan: Buddhaan, Dharmaan ja Sanghaan - on buddhalainen". Helppoa ja yksinkertaista. Siis onko sinulla luottamusta noihin? Engl. hän käytti sanaa "faith" - siis uskoa. Minulla on selvästi. Sen mukaan olen buddhalainen.

        Sen lisäksi monet puhuvat ns. turvautumisen ottamisesta. En tunne sitä koska olen theravadalainen. Eli ihan sinusta kiinni. Tuskin kukaan pahastuu. Monet thaikut yms. käyvät vain joskus temppelissä viemässä kukkia ja suitsukkeita Buddhalle, että ei sellainenkaan sen kummempi buddhalainen ole. Varmaan esim. haudataan buddhalaisin menoin, mutta that's it.

        menot hautajaisissa.


      • korppikotkille
        ne budhaliset kirjoitti:

        menot hautajaisissa.

        Ruumis paloitellaan ja jätetään vuorille korppikotkien syötäväksi. Vieläkö kiinnostaa?


      • Istuskelija
        korppikotkille kirjoitti:

        Ruumis paloitellaan ja jätetään vuorille korppikotkien syötäväksi. Vieläkö kiinnostaa?

        Ei sen kummempaa kuin se että laitetaan mullan alle muhimaan ruoaksi madoille. Luonnon kiertokulkua molemmat perinteet. Buddhalaisten metodi siinä mielessä käytännöllisempi että ei tarvita hautausmaita ollenkaan.


      • se on aika sama
        korppikotkille kirjoitti:

        Ruumis paloitellaan ja jätetään vuorille korppikotkien syötäväksi. Vieläkö kiinnostaa?

        mulle.Se on taas nämä muut kun joutuu kärsimään ja paloittelemaan. Mulle se on aivan yhden tekevää, mihin kuulun tai kuulunko mihinkään.


      • ekologista
        korppikotkille kirjoitti:

        Ruumis paloitellaan ja jätetään vuorille korppikotkien syötäväksi. Vieläkö kiinnostaa?

        ei tarvis sukulaisten sit ostaa kallista kirstua ja järkätä muita menoja.Tulee muuten tosi kalliiksi kun joku kuolee,kauheeta rahastusta.


      • joku
        buddhalaisesta on kirjoitti:

        Dalai Laama määritteli buddhalaisen näin: "Jokainen jolla on luottamusta 3 asiaan: Buddhaan, Dharmaan ja Sanghaan - on buddhalainen". Helppoa ja yksinkertaista. Siis onko sinulla luottamusta noihin? Engl. hän käytti sanaa "faith" - siis uskoa. Minulla on selvästi. Sen mukaan olen buddhalainen.

        Sen lisäksi monet puhuvat ns. turvautumisen ottamisesta. En tunne sitä koska olen theravadalainen. Eli ihan sinusta kiinni. Tuskin kukaan pahastuu. Monet thaikut yms. käyvät vain joskus temppelissä viemässä kukkia ja suitsukkeita Buddhalle, että ei sellainenkaan sen kummempi buddhalainen ole. Varmaan esim. haudataan buddhalaisin menoin, mutta that's it.

        kertoa tuosta turvautumisen ottamisesta? Onko se Tiibetin buddhalainen tapa vai myös muiden. Ja entäs ne buddhalaiset nimet,miksi niitä annetaan ja miten.


      • ja vielä
        ekologista kirjoitti:

        ei tarvis sukulaisten sit ostaa kallista kirstua ja järkätä muita menoja.Tulee muuten tosi kalliiksi kun joku kuolee,kauheeta rahastusta.

        se ällö hautakivien palvominen


      • väliä.
        ja vielä kirjoitti:

        se ällö hautakivien palvominen

        ...."sama se,vaik heittäs vantaaseen"(jokeen),sanoi vanha mies kaverilleen kun puhuivat ruumiista kuoleman jälkeen,metrossa kuultua.


      • tapahtuu
        joku kirjoitti:

        kertoa tuosta turvautumisen ottamisesta? Onko se Tiibetin buddhalainen tapa vai myös muiden. Ja entäs ne buddhalaiset nimet,miksi niitä annetaan ja miten.

        joko hiljaa mielessä,ääneen metsässä tai vaikka pikku siskolle lausuen:turvaan budhaan oppaanani,turvaan dharmaan oppaanani,turvaan sanghaan oppaanani.siis eli ei sen kummempaa rituaalia tarvitse tehdä.


      • nyt budhalainen
        tapahtuu kirjoitti:

        joko hiljaa mielessä,ääneen metsässä tai vaikka pikku siskolle lausuen:turvaan budhaan oppaanani,turvaan dharmaan oppaanani,turvaan sanghaan oppaanani.siis eli ei sen kummempaa rituaalia tarvitse tehdä.

        itse asiassa käytin sitä jo tänään ja toimi hienosti.Siis sanoin oevani budhalainen.


      • asiallista keskustelua
        joku kirjoitti:

        kertoa tuosta turvautumisen ottamisesta? Onko se Tiibetin buddhalainen tapa vai myös muiden. Ja entäs ne buddhalaiset nimet,miksi niitä annetaan ja miten.

        Toivoisin asiallista keskustelua. Buddhalaisuudessa tietysti tuhkatan ruumis, eikä koskaan haudata mahan. "Ei sen kummempaa kuin se että laitetaan mullan alle muhimaan ruoaksi madoille". = väärin. Ja munkit lausuvat palinkielisiä rukouksia.

        Se on ainakin tiibetiläinen tapa se turvautuminen. Se tehdään tietysti jollekin mestarille, rimpochelle tms. eikä esimerkiksi siskolleen tai hiljaa mielessä. Ja silloin annetaan nimi. Tietysti kaikissa koulukunnissa munkiksi vihkiminen on turvautumista.


      • Istuskelija
        asiallista keskustelua kirjoitti:

        Toivoisin asiallista keskustelua. Buddhalaisuudessa tietysti tuhkatan ruumis, eikä koskaan haudata mahan. "Ei sen kummempaa kuin se että laitetaan mullan alle muhimaan ruoaksi madoille". = väärin. Ja munkit lausuvat palinkielisiä rukouksia.

        Se on ainakin tiibetiläinen tapa se turvautuminen. Se tehdään tietysti jollekin mestarille, rimpochelle tms. eikä esimerkiksi siskolleen tai hiljaa mielessä. Ja silloin annetaan nimi. Tietysti kaikissa koulukunnissa munkiksi vihkiminen on turvautumista.

        "Toivoisin asiallista keskustelua. Buddhalaisuudessa tietysti tuhkatan ruumis, eikä koskaan haudata mahan. "Ei sen kummempaa kuin se että laitetaan mullan alle muhimaan ruoaksi madoille". = väärin. Ja munkit lausuvat palinkielisiä rukouksia. "

        Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata kenenkään uskomuksia. Tuolla mullan alle laittamisella tarkoitinkin kuitenkin kristittyjen tapaa haudata.


      • vielä......
        Istuskelija kirjoitti:

        "Toivoisin asiallista keskustelua. Buddhalaisuudessa tietysti tuhkatan ruumis, eikä koskaan haudata mahan. "Ei sen kummempaa kuin se että laitetaan mullan alle muhimaan ruoaksi madoille". = väärin. Ja munkit lausuvat palinkielisiä rukouksia. "

        Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata kenenkään uskomuksia. Tuolla mullan alle laittamisella tarkoitinkin kuitenkin kristittyjen tapaa haudata.

        jep.jos munkin ja mestarin läsnä ollessa sen turvautumisen teet, niin hieno homma. näin palinkielisessä vähemmistö kansakunnassa ja sanskriitin etä-sukulais yhteiskunnassa toimii turvautuminen kyllä vaikka torilla. kyllä buddha kuulee...ole turvassa ja vaella rauhassa.olkoon polkusi hyvä kulkea ja lisääntyköön viisautesi ja tietämättömyyden verhon kadottua, anna sisäisen valosi loistaa myös muille kanssa vaeltajille.dharma ja sangha olkoon turvanasi, buddha oppaanasi.hyvää matkaa kohti valaistumista.onnea ja menestystä tiellesi.


      • korpeille..
        asiallista keskustelua kirjoitti:

        Toivoisin asiallista keskustelua. Buddhalaisuudessa tietysti tuhkatan ruumis, eikä koskaan haudata mahan. "Ei sen kummempaa kuin se että laitetaan mullan alle muhimaan ruoaksi madoille". = väärin. Ja munkit lausuvat palinkielisiä rukouksia.

        Se on ainakin tiibetiläinen tapa se turvautuminen. Se tehdään tietysti jollekin mestarille, rimpochelle tms. eikä esimerkiksi siskolleen tai hiljaa mielessä. Ja silloin annetaan nimi. Tietysti kaikissa koulukunnissa munkiksi vihkiminen on turvautumista.

        Nimenomaan Tiibetissä ne ruumit paloitellaa ja jätetään jollekin vuorelle korppikotkien syötäväksi. Tiibetiläiset tekevät jopa soittimia ihmisen sääriluista.

        Ei ole tarkoitukseni kauhistella asiaa. Ymmärrän hyvin heidän suhtautumistaan. Eihän sillä kuolleella keholla ole sen enmmän merkitystä, onko se matojen vai korppikotkien syötävänä vai soitinten raaka-aineena. Mielestäni meillä täällä on aivan tuhran hysteerinen suhtautuminen kuolleen ihmisen mätänevään kehoon.


      • sanoen hieman
        korpeille.. kirjoitti:

        Nimenomaan Tiibetissä ne ruumit paloitellaa ja jätetään jollekin vuorelle korppikotkien syötäväksi. Tiibetiläiset tekevät jopa soittimia ihmisen sääriluista.

        Ei ole tarkoitukseni kauhistella asiaa. Ymmärrän hyvin heidän suhtautumistaan. Eihän sillä kuolleella keholla ole sen enmmän merkitystä, onko se matojen vai korppikotkien syötävänä vai soitinten raaka-aineena. Mielestäni meillä täällä on aivan tuhran hysteerinen suhtautuminen kuolleen ihmisen mätänevään kehoon.

        ahdistavaa kaikessa virallisuudessaan.


      • Akvara
        korpeille.. kirjoitti:

        Nimenomaan Tiibetissä ne ruumit paloitellaa ja jätetään jollekin vuorelle korppikotkien syötäväksi. Tiibetiläiset tekevät jopa soittimia ihmisen sääriluista.

        Ei ole tarkoitukseni kauhistella asiaa. Ymmärrän hyvin heidän suhtautumistaan. Eihän sillä kuolleella keholla ole sen enmmän merkitystä, onko se matojen vai korppikotkien syötävänä vai soitinten raaka-aineena. Mielestäni meillä täällä on aivan tuhran hysteerinen suhtautuminen kuolleen ihmisen mätänevään kehoon.

        Moi!

        Tuo edellä mainittu ruumiin korppikotkille jättäminen on vanha tapa, jota jossain päin Tiibetiä edelleen noudatetaan. Se ei kuitenkaan ole yleisin hautaustapa edes tiibetinbuddhalaisuudessa.

        Buddhalaiset uskovat kaiken olevan katoavaista ja jatkuvassa muutoksessa. Siksi kuolemakin on vaan väistämätön vaihe eikä siihen suhtauduta samalla pelolla kuin usein länsimaisissa uskonnoissa. Esimerkiksi suremiseen tai hautaamiseen ei ole myöskään olemassa erityisiä "yleisbuddhalaisia" ohjeita.

        Usein buddhalaisen ruumis polttohaudataan ja tuhka ripotellaan esim. luontoon. Toisaalta usein länsimaissa buddhalaiset haudataan maahan länsimaalaisen tavan mukaan. Jokainen siis tyylillään!

        Toivottavasti tämä selvensi asiaa!


      • Butternut
        itseäni varten kirjoitti:

        varten sitä Buddhalisuutta ajatellut ,mutta on se kohteliasta muita kohtaan sanoa kuuluvansa johonkin.Ihmiset nyt vain ovat tottuneet lokeroimaan ihmisiä ei uskontokuntiin .Ja tämä buddhalaisuus tuntuu olevan sopivan väljä.Kysyin vain siksi,että en loukkaisi ketään oikeaa vakaumuksellista budhalaista jos ilmoitan olevain buddhalainen en sitten tiedä mitään.

        Siinä on vähän eroa, kerrotko "olevasi buddhalainen" (jolloin ihmiset ajattelevat, että ehkä kuulut johonkin sanghaan) vai kerrotko "ajatusmaailmani olevan lähinnä buddhalainen", jolloin sinulta ei kysytä ihan niin paljon, vaan voit tarvittaessa jopa vielä täsmentää, että olet vielä tutustumisvaiheessa opetuksiin.

        Riittää jos, opettelet hyvin perusasiat, jotka löydät netistäkin, esim. www.fwbo.fi osoitteesta löydät Chris Paulingin ohuen kirjan Mitä buddhalaisuus on. Kun sen opettelet, tiedät jo enemmän kuin 99 % suomalaisista. ;o) Ei se niin vaikeaa ole!


    • Ukkeli

      Buddha itse sanoi "valaiskaa oma polkunne". Eli
      et kyllä alkuun tarvitse mitään ohjeistuksia, kun
      buddhalaisuus ei ole uskonto.

      Pitemmälle, kun pääset, niin alat varmaan kaipaamaan yhteyttä samoin ajatteleviin/tunteviin ja ehkä opettajaaakin ,mutta se on sen ajan murhe/ilo.

      Aloita kaikin mokomin tutkiskelemalla asioita ja elämää ihan omin päin.

      - Vältä pahaa
      - Tee hyvää
      - Kehitä mieltäsi

      Onnea!

      • jee

        Nimenomaan minusta se oman polun löytäminen on tärkeää. Mikä se sitten onkin. Jos hengellistä polkua etsii niin minusta ei saa langeta liian dogmaattisuuden pauloihin. Semmonen vaan kahlitsee ihmistä ja taannuttaa eikä vie eteenpäin. Voisin esim. kristinuskon dogmaattisuudesta jauhaa vaikka loppu päivän, mutta en nyt ala siihen. Buddhalaisuudessahhan on hienoa se yksilön vapaus ja omasta itsestään vastaaminen verrattuna muihin moniin muihin uskontoihin(kutsun buddhalaisuutta uskonnoks nyt tässä, koska siks se usein luokitellaan. Ite pidän sitä kuitenkin enemmänkin filosofiana). Tosin niinhän se pitäisi olla ilman buddhalaisuuttakin.


      • sisäänpäin
        jee kirjoitti:

        Nimenomaan minusta se oman polun löytäminen on tärkeää. Mikä se sitten onkin. Jos hengellistä polkua etsii niin minusta ei saa langeta liian dogmaattisuuden pauloihin. Semmonen vaan kahlitsee ihmistä ja taannuttaa eikä vie eteenpäin. Voisin esim. kristinuskon dogmaattisuudesta jauhaa vaikka loppu päivän, mutta en nyt ala siihen. Buddhalaisuudessahhan on hienoa se yksilön vapaus ja omasta itsestään vastaaminen verrattuna muihin moniin muihin uskontoihin(kutsun buddhalaisuutta uskonnoks nyt tässä, koska siks se usein luokitellaan. Ite pidän sitä kuitenkin enemmänkin filosofiana). Tosin niinhän se pitäisi olla ilman buddhalaisuuttakin.

        http://www.nic.fi/~laan/polku.htm

        yleisesitelmä polusta,siellä maininta kumpi on tärkeämpää,oppi vai harjoitus.Molempia tarvitaan.Harjoitus nojaa aina pelkoon,tarkoitus on pelon voittaminen.Oppi on historiaa ja yleissivistävä.

        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/uskon/pg/erjanti/mystinen.pdf

        Pdf tiedosto, vieritä alaspäin.

        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view?religionId=6

        http://www.buddha-dharma.info/forum/index.php

        siinä jotain välipaloja


    • esa-koo

      Tietenkin voit "alkaa" buddhalaiseksi siinä mielessä, että omaksut "buddhailaisuudeksi" kutsutun ideologian sanallisen muodon. Eli rupeat lukemaan buddhalaisia tekstejä, luokittelet itsesi buddhalaiseksi, liityt johonkin buddhalaiseen järjestöön tms. ulkoisia seikkoja noudattaen.

      Mutta buddhalaisuuden "sanoma"(järjetön käsite tässä yhteydessä... Olemus parempi?) ei ole itse buddhalaisuudessa sellaisena kuin se ilmenee meidän elämismaailmassamme. Eli kaikki opin tekstit, ajatukset ja käsitteet ovat vain tarkoitettu työkaluiksi "minuuden"(minuna olemisen?) luonteen kokemalla ymmärtämiseksi.

      Saman kokemuksen voi löytää muitakin reittejä, buddhalaisuudessa vain on onnistuttu kokoamaan hyvät työkalut sen etsimiseen.

      Buddhalaisuus on kuin sormi osoittamassa kuuhun. Voit toki jäädä katsomaan sormea ja et koskaan näe kuuta(eli voit takertua opetuksiin ja teksteihin pääsemättä koskaan niiden taakse). Kun olet kerran ymmärtänyt mikä tehtävä sormella on, et enää tarvitse sitä.

      Ja sitten konkreettisina sanoina, kuten edelläkin on sanottu: Kirjasto ja antikvariaatit/divarit :)

    • Majlinda

      Itse kuulun normi ev.lut kirkkoon, ainakin vielä kunnes lapseni ovat täysi-ikäisiä.
      Olen ns. kirkollisveronmaksaja.
      Uskon johonkin meitä suurempaan, mutta oma elämäntyylini ja ajatukseni ovat lähellä buddhalaisuutta. Olen tutkiskellut maailman uskontoja ja suurin osahan niistä on kovin samankaltaisia. Buddhalaisuudessa minua ihastuttaa mm. elämän kunnioittaminen pienintä toukkaa myöten.
      Ihmiset sotivat uskonnon verukkeella, ainahan niin on tapahtunut. Ei varmasti ole oikeaa uskontoa, vaan jokainen hakee itselleen sen sopivan tavan elää.
      Islam ja kristinuskokin ovat miltei sama uskonto, niin paljon samankaltaisia asioita niistä löytyy. Puhutaan kenties eri nimillä samaa tarkoittavista asioista.
      Yhteisöt ja kirkot ovat yleensä kuitenkin omaa etuaan ajavia, maallisesti rikkaita.
      Kauneimman uskonsa löytää ihan oman itsensä sisältä, kun pohtii asioita ,joita itse pitää tärkeinä ja merkityksellisinä elämässään.
      Kun itse haluan hiljentyä ja rauhoittua, menen kirkon sijasta luontoon ja kuuntelen sen ääntä. Pystyn tuntemaan siellä kaikista eniten pyhyyttä ja kunnioitusta jotakin itseäni suurempaa kohtaan. Luonto on kirkkoni , jossa pystyn hiljentymään ja antamaan myös itsestäni jotakin.

      • ihmeessä..

        Miksi ihmeessä kuulut kirkkoon, ainakin kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä!!!? Oletko sinä kirkollisveroa maksaessasi jotenkin parempi vanhempi? En ymmärrä. Kyllä lapsesiskin arvostavat sinua enemmän kuin olet rehellisesti oma itsesi myös uskonnollisissa asioissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe