Pelien videotoisto nykii

Jesto

Termos.

Ongelma on seuraavanlainen. Pelien videot (alkuvideot, välivideot yms.) nykivät ja ääni siinä samalla. Itse pelit toimivat sinne saakka päästessä moitteetta. Ongelma esiintyy vain peleissä olevissa videoissa.

Näytönohjain on tällä hetkellä ATI hd3850 agp-väylässä. Entisen kortin kanssa ei ollut peleissä eikä koneen käytössä mitään ongelmaa, vanha kortti mallia ATI 9600XT. Mitään muuta koneeseen ei ole tehty, ainoastaan näytönohjain vaihdettu ja ajurit päivitetty. Virtalähde oli uusittu jo aikaisemmin, 500W. Olen testannut useamman valmistajan ajureilla sekä ati:n sivuilta ladattavilla, ongelma sama kaikilla. Joskus kone on myös kaatunut siniseen ruutuun, jossa mainitaan atiok3x2.dll - tiedosto.

Kiitoksia etukäteen kaikille jotka voivat ongelmaa vähänkin valottaa!

1

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla oli

yhdessä pelissä täsmälleen sama ongelma. Kaikki videotiedostot joita peli pyöritti tökkivät ja samoin ääni.

Kyse oli uudesta pelistä, mulla kun muut pelit ovat olleet pirun vanhoja ettei niitä voinut verrata. Mulla oli myös ATIn kortti siinä koneessa, mutta en kyllä muista että oliko se joku Radeon 9600Pro tai vastaava?

Mikään ei auttanut siihen vaikka päivitin näytönohjainta ja muitakin ajureita sen minkä kerkesin. Vanhaa korttia ei ollut mitä olisi voinut käyttää, tai oli, mutta sillä ei olisi pyörittänyt koko peliä.

Mulla auttoi siihen vähäsen se, että päivitin kaikki mahdolliset videontoisto-ohjelmat koneesta ja äänet lakkasivat tökkimästä, vaikka kuva vielä vähän nyki.

Kerrottakoon vielä että kyseinen peli oli ISO tiedostona ja käytin sitä siis kovalevyltä Daemon Toolsin kautta. Alkuperäisellä levyllä en huomannut testata, koska en olettanut että se olisi auttanut. Kyseisen pelin videot eivät olleet kuitenkaan pelin kannalta niin tärkeitä että siitä olisi pitänyt meteli nostaa, mutta ymmärrän kyllä vitutuksen jos pelissä on videoita jotka on pelin kannalta tärkeitä.

Joten koita tuota videosoitto-ohjelmien päivittämistä sekä sitä että päivität myös muun raudan ajurit, eli lähinnä nyt tulee mieleen äänikortti. Mulla kun oli Live! äänikortti, niin yksi lainassa ollut peli ei suostunut edes käynnistymään ellei sitä ottanut pois päältä ja käyttänyt emolevyn ääntä.

Virtalähde, ja varsinkaan noin hyvä, ei aiheuta tuollaisia ongelmia. Jos virtalähteessä olisi liian vähän tehoa, niin koneesi olisi mennyt pimeäksi jo aikoja sitten eikä alkanut nykimään kuvaa.

Yksi keino on tietenkin vielä jota kannattaa testata jos aikaa on. Muistaakseni ATIn sivuilta saa vanhoja ajureita, joten kokeile rohkeasti myös niitä, sillä noiden ajureiden kanssa on sellainen juttu että sitten kun löydät sellaiset ajurit että sinun koneesi toimii, niitä ei enää kannata päivittää. Eli toimivaa ei kannata korjata ellei mitään suurta ongelmaa tule eteen mikä vaatii päivittämistä. Siitä syystä nuo valmistajat pitävätkin noita vanhoja ajureita ladattavissa. Vaikka jotkut väittää että nopeushyöty olisi hyvä joillakin uusilla ajureilla, niin ainakaan omalla kohdalla yhdelläkään ajurilla josta on väitetty olevan pelin nopeuteen hyötyä, ei ole sitä osoittanut ja tätä samaa ovat gurutkin sanoneet jotka tietää vähän enemmän näistä. Ja kuitenkin noiden ajureiden kanssa tuli ihan helvetisti pelattua aikoinaan.

Et kertonut että onko sulla XP vai vista käytössä, mutta nuo vinkit pitäisi koskea molempia.

Kokeilehan myös hommata Everest ohjelma ja sitten olikohan sellainen Memtest tai joku vastaava muistin tarkistus ohjelma. Mulla kun oli yhdellä koneella sellainen ongelma että yksi lainassa ollut peli, samoin kuin lukuisat hyötyohjelmat toimi ihan ilman ongelmia oikein hyvin, mutta kun meni siinä pelissä yhteen tiettyyn kohtaan, niin peli heitti työpöydälle ilman valituksia. Tuo ei toistunut täsmälleen ihan samassa kohdassa, tai tehden samat temput, joten kyse ei selvästikään ollut bugista. Ongelma löytyi vasta puolen vuoden jälkeen siitä että muistit eivät toimineet.

Eikä ongelma korjaantunut sillä että hankin lisää muistia ja vaihdoin ne vanhat palikat. Syynä oli se (jonka siis löysin vasta puolen vuoden googgeloimisen jälkeen, yhdestä ainoasta keskustelupalstasta!) että BIOS käytti muisteja default nopeudella ja että BIOSista piti säätää muistia käyttämään ainoastaan toisella nopeudella (joka oli muistaakseni vähän rajoitettu.) Ongelma korjaantui kuitenkin välittömästi ja sillä ei ollut mitään vaikutusta itse muistin käytännön nopeuteen!!! ELi sen jälkeen ohjelmat toimivat ihan samalla nopeudella kuin ennenkin ja peli toimi ihan hyvin ja Memtest antoi täydet pisteet ja Everest lopetti virhesanomien kirjaamisen ja näytti ettei muistien nopeutta ollut hidastettu mitenkään.

Joten tuo video-ongelmasi voi olla ihan jotain muutakin kuin vain näytönohjaimen tai sen ajureiden ongelma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3793
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      147
      3509
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      41
      1992
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      136
      991
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe