Kokkolan torilla oli tunnelmaa.
Keskipäivän auringonpaisteessa kylpevälle torille oli kokoontunut runsaasti iloisia kansalaisia. Vappupallot,valkolakit ja jäätelötötteröt olivat juhlapäivän sana.
Vihreä auto pysähtyi torin laidalla olevalle virastorakennusten parkkipaikalle.
- Jaahas, työväestön ja uskovien marssirivit iskevät melkein nokakkain. Hyvä niin, rauhanomaiselle rinnakkaiselolle on ajassa kysyntää, tuumasi autosta noussut mies ruskeatukkaiselle naiselle.
- Näkyy kaivolta kotiin, nauroi nainen katsellessaan miehen korkealla pitämää suurta kylttiä.
Pahvitauluun oli monilla liturgisilla väreillä kirjoitettu:
Jeesus:"Minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet." Ilm.1.18
Kyltin toinen puoli julisti:”Alas saatanallinen riistokapitalismi!
- Ilosanomaa vapun kunniaksi siskot ja veljet,mutisi kylttimies ja tervehti reippaasti tuttuja ja hämmentyneitä tuntemattomia lähimmäisiään kävellessään naisen vierellä torikatua edestakaisin.
Torikulman takaa löytyi Jeesus-marssijoiden rivistö. Hilpeästi pyörivä karuselli satuhahmoineen oli houkutellut muksuja hevosten selkään.
Touhukas, mutta totinen torvimies selasi papereitaan ja antoi viime hetken ohjeita marssijoille.
- Terve toveri, eikö olekin nyt aikaan sopiva Herran sanoma?,tervehti kylttimies torvimiestä.
- Tuo ei sovi tänne Mikko, herättää pahennusta, vie pois ja vaihda kyltti.
- Mutta eikö Herran antama sanoma kelpaa tänne? Ja raaka riistokapitalismi syö lastennekin
työpaikkoja. Torvimies alkoi punottaa.
- Tuo ei sovi tänne. Ja sinä et marssi tämän porukan mukana tuon kyltin kanssa!
Kylttimies kääntyi juttelemaan ruskeatukkaisen naisen kanssa. Muutaman minuutin palaverin jälkeen mies nosti kyltin korkealle ylös ja marssi torin poikki autoa kohti. Nainen seurasi.
Lasten hentoinen Jeesus-musiikki jäi taakse. Karuselli jatkoi hilpeää pyörimistään.
Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila
Kokkolassa vappuna 2005
Mikko Lahti
0
819
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html6171633Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44877Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl487753Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll14743- 45662
- 41614
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30566- 32533
Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37510Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE161498