Olen katsellut asuntohelpin ja muidenkin välittäjien
vuokrausilmoituksia, joissa ilmoittaudutaan näyttöön
mutta millä perusteella se vuokralainen sitten lopulta valitaan jos vaikka 10 ihmistä olis kaikki halukkaita ottaan sen kämpän ?
Asuntohelppi
33
8103
Vastaukset
- ...
valitsee. Yleensä vaakakupissa painaa esim. tupakoimattomuus, sukupuoli, työn/opiskelun luonne, lemmikit, seurustelutilanne, hakijan "olemus", jotku tarkastaa ilmeisesti myös luottotietoja jne. Mitä nyt itse miettisit, jos olisit vuokraamassa asuntoa. Ottaisitko mustiin pukeutuneen tupakalta haisevan nuoren miehen, vai iloisen ja siistin näköisen nuoren parin. En siis vähättäle mustiin pukeutuneita lainkaa, mutta se vuokrakämppähän on omistajalleen sijoitus ja hän ajattelee vain "sen parasta" ja rahaa. Ei se mitään henkilökohtaista ole. Luonnollisesti voit huijata, esim. tupakointi asiassa, antaaksesi hyvän kuvan. Niin mäkin aikanani tein ;). Vaikka sitäkin ne kysyy lähinnä sen takia, että pelkäävät sisällä tupakointia, vaikka harvahan sitä enää tekee.
- kullanarvoinen sijoitus
Siksi tarkistan itse vähitäin seuraavan listan mukaiset asiat:
- luottotiedot, maksaa muutaman euron, mutta kannattaa aina tehdä
- jos yli 20 vuotias mies: sotilasarvo. Jos ei ole, mikä on syy.
- syntymäpaikka sekä onko taajamasta vai maalta kotoisin
- vanhempien ammatin
- miksi tulisi vuokralle, miksi ei osta omaa asuntoa
Näillä olen mennyt 15 vuotta ja aika hyvin. Luottotappioina 2 kk: n
vuokra 10 vuotta sitten.- arvoinen kysymys
Edellinen lista on hyvä.
Lisäisin siihen vielä mahdollisen edellisen
vuokranantajan yhteystietojen kyselyn.
Jos ei anna, seuraava ehdokas.
ja sitten ehdottomasti soitto edelliselle ja
kysymys että millaista oli.
Tuta vanhempien ammattia en oikein tajua, mitä
vaikuttaa?
Pankinjohtajan pojastahan tulee usein roisto
ja päinvastoin, ei siitä voi mitään ennustaa. - kullanarvoinen sijoitus
arvoinen kysymys kirjoitti:
Edellinen lista on hyvä.
vaikuttaa?
ja päinvastoin, ei siitä voi mitään ennustaa.tarkoittaa sitä, että mikäli hakija on kotosin maalta ja vanhemmat vaikka maanviljelijöitä, ei mikään voisi olla kamalampaa, kuin lapsen luottotietojen menetys ja tiedon leviäminen pienelle paikkakunnalle. He kyllä auttavat hädässä. Tällainen hakija on pomminvarma maksaja. En nyt haluaisi ottaa kantaa mm. " pankinjohtajien lapsiin sinänsä".
Mitä taas tulee edellisiin vuokranantajiin, vaikeaa on saada luotettavaa tietoa, mikäli joutuu kyselemään puhelimitse. Tuntemattomalle soittajalle ei helposti kerrota, ainakaan negatiivista tietoa. Olen kokeillut aikoinaan. - jäi vaivamaan
Mistä saat selville vanhempien ammatit tai syntymäpaikan? Minä en niitä ammatteja kertoisi, koska ne eivät kuulu vuokranantajalle, minä sinne muutan eikä vanhempani.
Olen ollut vuokralaisena ja aina on kysytty työ/opiskelupaikkaa ja lupaa tarkastaa luottotiedot. Mitään tupakoinnista tms elintavoista ei ole kysytty. Ja kahdessa vuokra-asunnossa olen asunut ja kiitosta tuli vuokrasuhteen päätyttyä. Kai ihmisestä kertoo aika paljon olemus ja maksukyky.
Tuo oli hyvä pointti selvittää armeija-asia, keskeyttäneisiin mahtuu psyk.ongelmista kärsiviä ja asiansa huonosti hoitaneita huithapeleita, (jollei sitten tietty yhtälailla ihan moitteettomiakin kansalaisia):) - vuortanantajana
jäi vaivamaan kirjoitti:
Mistä saat selville vanhempien ammatit tai syntymäpaikan? Minä en niitä ammatteja kertoisi, koska ne eivät kuulu vuokranantajalle, minä sinne muutan eikä vanhempani.
Olen ollut vuokralaisena ja aina on kysytty työ/opiskelupaikkaa ja lupaa tarkastaa luottotiedot. Mitään tupakoinnista tms elintavoista ei ole kysytty. Ja kahdessa vuokra-asunnossa olen asunut ja kiitosta tuli vuokrasuhteen päätyttyä. Kai ihmisestä kertoo aika paljon olemus ja maksukyky.
Tuo oli hyvä pointti selvittää armeija-asia, keskeyttäneisiin mahtuu psyk.ongelmista kärsiviä ja asiansa huonosti hoitaneita huithapeleita, (jollei sitten tietty yhtälailla ihan moitteettomiakin kansalaisia):)sitä kysyä ja kun kysymys tulee täysin odottamatta, kaikki ovat siihen vastanneet. Kyllä vanhempien ammattikin kertoo jotain ihmisestä, hänen taustoiostaan ja kasvatuksestaan. Mikäli joku ei kertoisi asiaa, olettaisin ihmisellä olevan jotain muutakin salattavaa. Samoin kun en koskaan ota edes haastatteluun ihmistä, joka soittaa "tuntemattomasta " numerosta. Vuokran-antajahan voi tehdä mitä haluaa. Kuten myös vuokralainen, ennen vuokrasuhteen syntymistä. Tässähän on kysymys vain vanhasta viisaudesta " minun on tavara, sinun on rahat".
- asia ei ole noin
vuortanantajana kirjoitti:
sitä kysyä ja kun kysymys tulee täysin odottamatta, kaikki ovat siihen vastanneet. Kyllä vanhempien ammattikin kertoo jotain ihmisestä, hänen taustoiostaan ja kasvatuksestaan. Mikäli joku ei kertoisi asiaa, olettaisin ihmisellä olevan jotain muutakin salattavaa. Samoin kun en koskaan ota edes haastatteluun ihmistä, joka soittaa "tuntemattomasta " numerosta. Vuokran-antajahan voi tehdä mitä haluaa. Kuten myös vuokralainen, ennen vuokrasuhteen syntymistä. Tässähän on kysymys vain vanhasta viisaudesta " minun on tavara, sinun on rahat".
Ihmisten yksityisyyttä ei voi loukata ja mahd.tuleva vuokranantaja EI voi tehdä mitä haluaa..
Joo mun äiti on seurakunnan pastori ja isä hitsaaja...mitä mieltä olet, kelpaanko niiden perusteella vuokralaiseksi?
Monet firman numerot ovat tuntemattomia, joten aika helposti teet päätöksesi... - millä..
asia ei ole noin kirjoitti:
Ihmisten yksityisyyttä ei voi loukata ja mahd.tuleva vuokranantaja EI voi tehdä mitä haluaa..
Joo mun äiti on seurakunnan pastori ja isä hitsaaja...mitä mieltä olet, kelpaanko niiden perusteella vuokralaiseksi?
Monet firman numerot ovat tuntemattomia, joten aika helposti teet päätöksesi...ilveellä tämä kaikkitietävä vuokranantaja muka tarkistaa vanhempien ammattien paikkaansapitävyyden? Nokkelasanainen vuokraaja keksii kyllä hyvät ammatit koska tajuaa lapsellisen kysymyksen pointin välittömästi.
Ja tuo soittelu edelliselle vuokranantajalle täyttää kotirauhan rikkomisen tunnusmerkit. Itse ainakin vastaavassa tilanteessa, jos joku utelias juoruakka kyselisi edellisen vuokralaisen perään (narkki, joka jätti vuokrat maksamatta) kertoisin kaverin olevan harras uskovainen joka maksoi aina kolmen kuukauden vuokran etukäteen. - kullanarvoisia
millä.. kirjoitti:
ilveellä tämä kaikkitietävä vuokranantaja muka tarkistaa vanhempien ammattien paikkaansapitävyyden? Nokkelasanainen vuokraaja keksii kyllä hyvät ammatit koska tajuaa lapsellisen kysymyksen pointin välittömästi.
Ja tuo soittelu edelliselle vuokranantajalle täyttää kotirauhan rikkomisen tunnusmerkit. Itse ainakin vastaavassa tilanteessa, jos joku utelias juoruakka kyselisi edellisen vuokralaisen perään (narkki, joka jätti vuokrat maksamatta) kertoisin kaverin olevan harras uskovainen joka maksoi aina kolmen kuukauden vuokran etukäteen.vihjeitä. Mikäli olisit ollut tarkkavaisempi, olisit huomannut, etten itsekään pidä edellisille vuokrantajille soittelua hyvänä asiana. Ja syykin oli juuri tuo mainitsemasi: ei kuule totuutta.
Mutta tästä kyselytekniikasta olen vieläkin eri mieltä: voin kysellä aivan, mitä haluan ja vuokralaisehdokas voi vastata aivan mitä haluaa, tai olla vastaamatta. Asian vaatimat johtopäätökset teen kyllä minä. Samoin kuin vuokralainen, ellei pidä tyylistäni. Ja kuten jo tuolla edellä kerroinkin, olen saanut vain kahden kuukauden arvoisen luottotappion 15 vuoden aikana.Asuntoja vuokrattavana on kuitenkin 14 kappaletta, joten pidän saldoa mukiinmenevänä.
Ja tämän viestiketjun aloittajalle vielä: kerro kaikki, mitä kysytään. Kannattaa, vaikka luottotiedot olisivatkin nuorempana menneet. Syy voi olla perusteltu. - kullanarvoinen
asia ei ole noin kirjoitti:
Monet firman numerot ovat tuntemattomia, joten aika helposti teet päätöksesi...vastaus: kysyisin samantien, missä seurakunnassa ja missä hitsaajana ? Väitän ettei kenenkään pokka pidä täydellisesti, kun samalla kirjoittelen asioita paperille.
Mitä tulee tuntemattomiin numeroihin, ei pidä enää paikkaansa; sekä lehtikauppiaat, että muutkin yritykset ovat huomanneet tuntemattomien numeroiden negatiivisuuden. Kokemuksesta olen huomannut, että aina kun soittajalla on tuntematon numero, tai numeronäyttö estetty, hänellä on muutakin salattavaa. Ugh - muuttaisi asuntoosi
kullanarvoinen kirjoitti:
vastaus: kysyisin samantien, missä seurakunnassa ja missä hitsaajana ? Väitän ettei kenenkään pokka pidä täydellisesti, kun samalla kirjoittelen asioita paperille.
Mitä tulee tuntemattomiin numeroihin, ei pidä enää paikkaansa; sekä lehtikauppiaat, että muutkin yritykset ovat huomanneet tuntemattomien numeroiden negatiivisuuden. Kokemuksesta olen huomannut, että aina kun soittajalla on tuntematon numero, tai numeronäyttö estetty, hänellä on muutakin salattavaa. UghJos kysyisit tuohon tapaan, että missä vanhempani tarkalleen ovat töissä, sanoisin kyllä kiitos hei. Saisin sinusta sellaisen kuvan, että kyttäät jatkossa minun (ja vaikka vanhempieni) elämää jossain nurkan takana ja käyt avaimella katsomassa aika ajoin onko kämppä ok jne, soitat että saatko tulla tsekkaan paikat.
Kokisin oloni tosi ahdistuneeksi luultavimmin, varmaan jokaisesta naulastakin tarvii kysyä lupa ja vanhempieni ilmoittaa sinulle jos vaihtavat työpaikkaa tms...
Sinulle ei kuulu kenekään elämä niin kauan kuin rahat tulee ja asunto ok. Meillä kaikilla, sinullakin on salaisuuksia ja niistä pahin ei ole salainen puhelinnumero. Minulla on ainakin salainen liittymä sen takia, ettei jokainen lehtimyyjä soittele...Sitä paitsi mm.perintätoimistojen työntekijöillä on turvallisuussyistä salaiset tiedot. - Anonyymi
Minä en vuoraisi asuntoa jos kysytään sotilasarvoa, vanhempian ammattia ja mitä väliä onko tyyppi maalta vai taajamasta? Monessa paikassa mm. pääkaupunkiseudulla on kalliit asunnot. Ei niitä normaalituloinen kovin helposti ostele.
On loukkaavaa kysyä sotilasarvoa. Voi olla vaikka vapautettu suolistosairauden vuoksi tms. Mitä väliä mikä on vanhempien ammatti. Tärkeämpää olisi kysyä onko ollut vankilassa? - Anonyymi
arvoinen kysymys kirjoitti:
Edellinen lista on hyvä.
vaikuttaa?
ja päinvastoin, ei siitä voi mitään ennustaa.Minäkin olen pankinjohtajan lapsi enkä ole roisto.
- yleensä
kannattaa vuokrata yksityiseltä, kun
vuokra-asunnon saa muualta halvemmalla
ja ilman yksityisasioiden uteluita?- kullanarvoiset
vuokralaiset ovat sanoneet syyksi kunnallisten asuntojen sijainnin. Ilmeisesti tarkoittavat, että vuorataloissa on häiriöitä ?? En ole varma tästä, mutta kuitenkin aina, kun minulla on ilnoitus lehdessä vuokrattavasta, keskustan huippukuntoista asunnosta, jonka vuokra on hieman kunnallista korkeampi, kysyjiä on 10-15 kappaletta. Omitusta minustakin.......
- keskustaan ja
kullanarvoiset kirjoitti:
vuokralaiset ovat sanoneet syyksi kunnallisten asuntojen sijainnin. Ilmeisesti tarkoittavat, että vuorataloissa on häiriöitä ?? En ole varma tästä, mutta kuitenkin aina, kun minulla on ilnoitus lehdessä vuokrattavasta, keskustan huippukuntoista asunnosta, jonka vuokra on hieman kunnallista korkeampi, kysyjiä on 10-15 kappaletta. Omitusta minustakin.......
pappa bli uppskörtad.
- kun yksityiset
vuokranantajat, vaativat tolkuttoman pitkiä
vuokravakuuksiakin (2-3 kk), kun yleinen
käytäntö on yksi kuukausi.
Ennen asustelen veneen alla, kuin kasvatan
nylkyrin pankkitiliä. Se on selvää säästöä. - 30vkokemus
2kk vakuus on normaali vakuus, mutta se on riittämätön, jos ongelmia tulee. Häädön yhteydessä tulee tappioita, jos vuokralainen on lopettanut vuokran maksamisen. 1 kuukauden vakuus ei riitä missään tapauksessa, varsinkin jos asunnolle on aiheutettu kaiken lisäksi vahinkoa.
- yleisesti..
Itsellä on mennyt maku koko lafkaan, piruilivat elämäntilanteestani (olin muuttamassa yksin) sekä vähättelivät työpaikkaani. Sekä kun tulin näyttöön, minä sekä 10 muuta, ilmoitettiin että asunto on jo aikasemmin varattu. Mitä järkeä siis pitää enää edes näyttöä?
- kullanarvoinen kirjoitus
olen tässä alusta asti korostanut hyvän haastattelun merkitystä ja otan näytille yleensä vain 2-3 henkeä. Ja kaikkien aikaa säästyy. Enkä KOSKAAN ota ihmistä näytölle, jos olen jo asunnon vuokrannut tai olen jo puhelinhaastattelussa todennut hakijan jostain syystä epäsopivaksi omaan kemiaani. kts. edelliset "kullanarvoiset".
- Asuntohelpin asiakkaana
eikä minulla ainakaan kyseisestä firmasta ole pahaa sanottavaa.Eivät piruilleet ja käytös oli fiksua ja asiallista.Asunnonkin sain vuokrattua ja tyytyväinen olin.Tietysti voihan työntekijöilläkin huonoja päiviä olla.Liekö se sitten ollut syynä mainitsemaasi käytökseen?
- hölmökommentti
Vaikka työntekijällä olisi huono päivä ei se oikeuta siihen että asiakkaille voi kiukutella. Käytä järkeä.
- my sweet home
siis tosi kiva lukee teidän kommentit täs ku itse olen juuri palannut takaisin
suomeen ulkomailta ja olen tietty työtön tällä hetkellä ja olen kyllä aikaisemmin
saanut asuntohelpistä hyvän asunnon :)
mutta nyt kyllä vähä jännittää et antaako ne työttömille asuntoa vaikka onki aika
akuutti tilanne ??? :/ - 12 + 4
Itse kun hain vuokra-asuntoa viimeksi, vuokranantajat olivat täysin vainoharhaisia, esim. yksi ei huolinut ketään ensimmäisessä näytössä olleista, asiallisen oloisista ehdokkaista vaan piti järjestää uusi näyttö. Pelleilyä toisten ajalla, voi ilmottaa etukäteen jos vain tietynlainen kelpaa. Tämä ja muut vuokranantajat eivät itse nähneet ehdokkaita, vaan vuokrafirmojen painetuista lomakkeista koittivat poimia kaikki mahdolliset viat. Tulin sanoneeksi firman työntekijälle, että voisin ehkä hankkia K-raudasta töpseliin pistettävän, mikrouunin kokoisen miniuunin, koska asunnossa ei ollut kuin uuniton minikeittiö -> minut vedettiin yli listoilta perusteella, että aion asentaa oman hellan!
Usein kun meni esittelyyn kesken työpäivää, niin vasta perillä selvisi, että asunnossa on juuri alkamassa jokin iso remontti (jonka vuoksi entinen vuokralainen lähtenyt).
Entinen vuokranantaja minulla oli jo niin iäkäs, ettei häntä olisi ollut asiallista alkaa vaivata soitteluilla, jos lie ollut elossakaan enää. Jos vuokranantajaehdokas vaikuttaisi yliuteliaalta, tyyliin kyselisi sukulaisten ammatteja, niin en menisi vuokralaiseksi. Kotirauha on sen verran tärkeä juttu.- 12 + 4
... mutta siis edellisessä viestissä mainittu firma ei ollut Helppi.
- Ensuosittele
Ei missää nimessä kannata hommata asuntohelpin kautta asuntoa.. Kokemuksella voin sanoa.. vuokranantaja lupasi hommata liesituulettimen ja keittiö astiankuivaustelineet ja hommata edellis asukkaan ulkovarastosta tavarat pois.. Mitään näistä ei ole koskaa tapahtunut, kysyäkseen asioista, ei vastaa edes.
Viimeinen ja ensimmäinen kerta kun sieltä asuntoa hommaan..- Isabellam
On hyvä muistaa erottaa välitysfirman ja vuokranantajan vastuut toisistaan. Välitysfirma vastaa välitysprosessista ja vuokranantaja asunnosta.
- Uskomatontatouhua
Asuntohelppi on perseestä. Eivät vastaa yhteydenottoihin useammankaan yrityksen jälkeen.
- päätähuimaavatvuokrat
Onks pakko vuokrata yksityisen sijoittajan kämppä?
http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot/Turku?page=1&pageType= - Helppiturku
Paska firma! Haettiin 2aik 2lasta.asuntoa 3h ja sanottiin että viikon päästä pitää olla nykyinen tyhjä, no meitä ei valittu vaan 2 opiskelijatyttöä ,no 3pvä päästä tuli samasta talosta toinen asunto vapaaksi ja haettiin siihen ja taas kesti 3pvä ennenkun vastasivat puheluihin/viesteihin/sähköpostiin että meitä ei valittu no kysyttiin miksi ei niin vastasivat että ei saa pitää meteliä siis talossa 4 asuntoa opiskelijoita ja näytti olevan paljon isoja kaiuttimia. Ja niistä ei varmaan lähde meteliä eikä opiskelija bileistä
- Lolloollool
Juu ihan epämääränen firma toi Asuntohelppi. Vai mikä heppi onkaan.
- Viilviti
Hepillä on kyllä mielenkiintoisen erikoinen tapa toimia. Kyllä vaan Jethron anikainen kiinteistövälityspalvelu hoitaa homman kotio. Ei siihen mitään helppejä kaivata.
- Anonyymi
Minä kysyisin onko ollut vankilassa, onko alkoholisti ja tupakoiko. Jos yhteenkin tulee kyllä, niin en vuokraisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802