250cc nykypyörien tehot

Kunhan höpisen

En nyt kaipaile niitä 80-luvun kieltämättä tehokkaita mutta suurikulutuksisia kaksitahtisia RD/RG/TZR pikkusupersportteja, vaan nelitahtisia ns. tavallisia pyöriä. Nimenomaan "customihtavien" pienien pyörien luokassa ei hummilla hurrata. Hassua jotenkin, vuoden 1980 Honda CB 250 N:ssä oli 27 HP, eikä se ollu mikään kyykkypyörä vaan klassisen mallinen. Nykyään harvassa varttilitraisessa on edes kahtakymmentä hummaa, varsinkaan nämä kiinalaiset ei saa puhtia pyöriinsä ollenkaan. Jotain 16 HP niissä, vähemmän kuin satapiikeissä 25 vuotta sitten. Kawasakin EL 252 oli vuonna 2000 30 HP, eli normaalit tehot luokassaan. Vaan onko Kawasakillakaan enää nykyään tehokasta varttilitraista customia? 250cc Ninja on josta eri lähteiden mukaan luvataan 31-36 HV, mutta se on kamala kyykky. Kymco Venom taitaa olla tällä haavaa tehokkain 250cc customi?

4

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asgasdfasdf

      Ennen tehot ilmoitettiin DIN hevosina nykyään SAE:na. DIN on bruttohevosvoimat ja SAE on nettohevosvoimat.

      Lisäksi nykymoottorien pitää alittaa kiristyneet päästömääräykset, siksi koneet joudutaan säätämään sairaanloisen laihalle. Ennen ei ollut niin tarkkaa päästöistä.

      Sitten vielä kun sotketaan vertailussa 2-syl->1-syl, niin johan tulee teho/vääntö ja kierroslukueroja.

      • ploö

        SAE on brutto ja DIN netto.
        Oli yks tai kaks pyttynen niin vääntö kertaa kierrosluku on teho.
        Ei kai custom tyyppiseen pyörään kukaan kaipaa hurjasti kiertävää konetta vaan edes hitusen vääntöä.


      • dksaaksdf
        ploö kirjoitti:

        SAE on brutto ja DIN netto.
        Oli yks tai kaks pyttynen niin vääntö kertaa kierrosluku on teho.
        Ei kai custom tyyppiseen pyörään kukaan kaipaa hurjasti kiertävää konetta vaan edes hitusen vääntöä.

        SAE (American Society of Automotive Engineers)

        SAE brutto (SAE gross horsepower) mittaustapaa (SAE standardit J245 and J1995) käytettiin ennen vuotta 1972. Moottori mitattiin irtonaisena ilman lisälaitteita, joten tulos oli lähinnä teoriittinen maksimiarvo eikä vastannut autoon asennettua moottoria. Yleensä näin ilmoitetut tehot oli suuresti liioiteltuja massa-autoissa kun taas sen aikaisissa "muskeliautoissa" tehot olivat yleensä aliarvioitu.

        SAE netto (SAE net horsepower) mittaustapaa (SAE standardi J1349) alettiin käyttämään vuodesta 1971. Tässä mittaustavassa moottorissa oli kiinni kaikki lisälaitteet kuten myös imu -ja pakosarjat. Vuodesta 1972 yhdysvaltalaiset ilmoittivat tehon ainostaan merkinnällä "SAE net hp". Tämä vastaa lähinna DIN normin mukaista mittausta.

        "SAE netto" mittaukset ovat tarkempia kuin "SAE brutto", mutta silti ne ilmoittavat moottorin tehon vauhtipyörästä mitattuna. Koska "SAE brutto" arvoja ilmoiteltiin melko vapaasti ei ole olemassa tarkkaa kaavaa jolla voisi muuntaa nämä kaksi vastaamaan toisiaan.

        Vuonna 2005 SAE esitteli uuden testimenetelmän (SAE standardi J2723) moottorin hevosvoimateholle ja väännölle. Menetelmä poistaa joitakin epätarkkoja kohtia vanhasta tehon mittauksesta ja vaatii puolueettoman tarkkailijan läsnäolon moottorin mittauksessa. Mittaus on vapaaehtoinen autonvalmistajille, mutta sen läpikäyneitä moottoreita voidaan mainostaa merkinnällä SAE-certified. Tällä menetelmällä mitatut arvot ovat yleensä suurempia kuin vanhalla tavalla mitatut.

        DIN (Deutsches Institut fur Normung)

        Teho on mitattu saksalaisen DIN 70020 -standardin mukaisesti. Tässä teho mitaan moottorin vauhtipyörästä ja se vastaa käytännössä SAE netto -tehoa. Hevosvoimamäärä (DIN) ilmoitetaan Saksassa PS (Pferdestärke) merkinnällä. Italiassa merkintä on CV (di cavallo a vapore), tätä samaa merkintää käytetään myös Espanjassa ja Portugalissa. Hollannissa merkintä on pk (paardekracht). Ranskassa on käytössä ch (chevaux) -merkintä."


    • wäsäilijä

      Kiinalaisten käyttämä moottori on yksi yhteen Honda Rebelin moottori.Saman verran tehoa kuin alkuperäisessä.Ehkä aavistuksen laadukkaampia kuin alkuperäinen Hondan kone jossa oli vaihteiston toiminnassa vähän sanomista,ja 2004-mallissa kytkinvikoja.Kaikki muuhan kiinanvehkeissä on vähän sinne päin.
      Kymcossakaan ei vääntöä ole paljoa enempää,mutta tehoalue jatkuu paljon ylemmäksi jolloin tehoa hevosvoimina saadaan kierrättämällä enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5081
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3843
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1310
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      101
      1302
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1220
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      903
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      855
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      783
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      769
    Aihe