250cc nykypyörien tehot

Kunhan höpisen

En nyt kaipaile niitä 80-luvun kieltämättä tehokkaita mutta suurikulutuksisia kaksitahtisia RD/RG/TZR pikkusupersportteja, vaan nelitahtisia ns. tavallisia pyöriä. Nimenomaan "customihtavien" pienien pyörien luokassa ei hummilla hurrata. Hassua jotenkin, vuoden 1980 Honda CB 250 N:ssä oli 27 HP, eikä se ollu mikään kyykkypyörä vaan klassisen mallinen. Nykyään harvassa varttilitraisessa on edes kahtakymmentä hummaa, varsinkaan nämä kiinalaiset ei saa puhtia pyöriinsä ollenkaan. Jotain 16 HP niissä, vähemmän kuin satapiikeissä 25 vuotta sitten. Kawasakin EL 252 oli vuonna 2000 30 HP, eli normaalit tehot luokassaan. Vaan onko Kawasakillakaan enää nykyään tehokasta varttilitraista customia? 250cc Ninja on josta eri lähteiden mukaan luvataan 31-36 HV, mutta se on kamala kyykky. Kymco Venom taitaa olla tällä haavaa tehokkain 250cc customi?

4

1425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asgasdfasdf

      Ennen tehot ilmoitettiin DIN hevosina nykyään SAE:na. DIN on bruttohevosvoimat ja SAE on nettohevosvoimat.

      Lisäksi nykymoottorien pitää alittaa kiristyneet päästömääräykset, siksi koneet joudutaan säätämään sairaanloisen laihalle. Ennen ei ollut niin tarkkaa päästöistä.

      Sitten vielä kun sotketaan vertailussa 2-syl->1-syl, niin johan tulee teho/vääntö ja kierroslukueroja.

      • ploö

        SAE on brutto ja DIN netto.
        Oli yks tai kaks pyttynen niin vääntö kertaa kierrosluku on teho.
        Ei kai custom tyyppiseen pyörään kukaan kaipaa hurjasti kiertävää konetta vaan edes hitusen vääntöä.


      • dksaaksdf
        ploö kirjoitti:

        SAE on brutto ja DIN netto.
        Oli yks tai kaks pyttynen niin vääntö kertaa kierrosluku on teho.
        Ei kai custom tyyppiseen pyörään kukaan kaipaa hurjasti kiertävää konetta vaan edes hitusen vääntöä.

        SAE (American Society of Automotive Engineers)

        SAE brutto (SAE gross horsepower) mittaustapaa (SAE standardit J245 and J1995) käytettiin ennen vuotta 1972. Moottori mitattiin irtonaisena ilman lisälaitteita, joten tulos oli lähinnä teoriittinen maksimiarvo eikä vastannut autoon asennettua moottoria. Yleensä näin ilmoitetut tehot oli suuresti liioiteltuja massa-autoissa kun taas sen aikaisissa "muskeliautoissa" tehot olivat yleensä aliarvioitu.

        SAE netto (SAE net horsepower) mittaustapaa (SAE standardi J1349) alettiin käyttämään vuodesta 1971. Tässä mittaustavassa moottorissa oli kiinni kaikki lisälaitteet kuten myös imu -ja pakosarjat. Vuodesta 1972 yhdysvaltalaiset ilmoittivat tehon ainostaan merkinnällä "SAE net hp". Tämä vastaa lähinna DIN normin mukaista mittausta.

        "SAE netto" mittaukset ovat tarkempia kuin "SAE brutto", mutta silti ne ilmoittavat moottorin tehon vauhtipyörästä mitattuna. Koska "SAE brutto" arvoja ilmoiteltiin melko vapaasti ei ole olemassa tarkkaa kaavaa jolla voisi muuntaa nämä kaksi vastaamaan toisiaan.

        Vuonna 2005 SAE esitteli uuden testimenetelmän (SAE standardi J2723) moottorin hevosvoimateholle ja väännölle. Menetelmä poistaa joitakin epätarkkoja kohtia vanhasta tehon mittauksesta ja vaatii puolueettoman tarkkailijan läsnäolon moottorin mittauksessa. Mittaus on vapaaehtoinen autonvalmistajille, mutta sen läpikäyneitä moottoreita voidaan mainostaa merkinnällä SAE-certified. Tällä menetelmällä mitatut arvot ovat yleensä suurempia kuin vanhalla tavalla mitatut.

        DIN (Deutsches Institut fur Normung)

        Teho on mitattu saksalaisen DIN 70020 -standardin mukaisesti. Tässä teho mitaan moottorin vauhtipyörästä ja se vastaa käytännössä SAE netto -tehoa. Hevosvoimamäärä (DIN) ilmoitetaan Saksassa PS (Pferdestärke) merkinnällä. Italiassa merkintä on CV (di cavallo a vapore), tätä samaa merkintää käytetään myös Espanjassa ja Portugalissa. Hollannissa merkintä on pk (paardekracht). Ranskassa on käytössä ch (chevaux) -merkintä."


    • wäsäilijä

      Kiinalaisten käyttämä moottori on yksi yhteen Honda Rebelin moottori.Saman verran tehoa kuin alkuperäisessä.Ehkä aavistuksen laadukkaampia kuin alkuperäinen Hondan kone jossa oli vaihteiston toiminnassa vähän sanomista,ja 2004-mallissa kytkinvikoja.Kaikki muuhan kiinanvehkeissä on vähän sinne päin.
      Kymcossakaan ei vääntöä ole paljoa enempää,mutta tehoalue jatkuu paljon ylemmäksi jolloin tehoa hevosvoimina saadaan kierrättämällä enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe