p-pukamia kk:n aikana, suunnittelen

johonki leikkaukseen ym menoa

NYT TULEE PITKÄ JUTTU, MUTTA HALUAN ILMAISTA TILANTEENI KATTAVASTI
aihe: peräpukamia kuukautisten aikana

Mulla on ollut jo yläaste aikana ongelmia ulostamiseen liittyen kuukautisten aikana, vaikkei tähän päivään mennessä ole koskaan ulosteessa verta tullut tai selkeää vihlovaa kipua ollut. Peräpukamia ei siis pitäisi ainakaan olla. Kipuja on tuntunut jossain syvemmällä kumminkin. Sen opin pian että jos mahaa rupeaa vihlomaan, pelkkä pissalla käyminen auttoi vaikkei vielä varsinainen vessahätä ollutkaan.

Perheen muillakin naisilla on, joten minullakin todennäköisesti (oireistakin päätellen) on taaksepäin kallistunut kohtu. Tästä johtuen (ilmeisestikin) minulla on ollut kk:n aikana myös selkeitä peräsuolikramppeja.

Nuorena oli paljon ongelmia kk:sten kanssa, mutta nykyään selkeitä kovia kipuja liittyy vain ulostamiseen ja ilmavaivoihin, siten että aamulla esim. on hirveä olo kunnes saa paskannettua. Itse ulostaminen ei satu. Muutenkin joskus ihmettelin, kun maha ei ole enää kipeä, mutta peppua vielä jostain sieltä syvemmältä jomottaa. Voi liittyä taaksepäin kallistuneeseen kohtuunkin.

Eilen alkoi kuukautiset ja tänään löysin elämäni ensimmäisen peräpukaman (kova pienehkö herne anuksessa). Ei ole kipeä. Tämän jälkeen aloin laskemaan asioita yhteen ja luulen, että kaikki nykyiset kk-ongelmani liittyvät peräpukamiin tai alkaviin sellaisiin. Peppuoireita on vain kk:n aikana, verta ei ainakaan vielä ole tullut, itse ulostaminen ei siis satu. Istuminen on kuitenkin ollut hankalaa jo useampien kk:sten aikana, joten minulla on ilmeisestikin pahenevia peräpukamia.

Jos hoitaisin pp:t pois minulla ei varmaan olisi lainkaan kk-ongelmia enää?? Tämä ajatus houkuttelee, vaikka ongelmani eivät olekaan (vielä?) pahoja. Eli siis...

MINKÄLAINEN TÄMÄ SAIRAALASSA TEHTY PERÄPUKAMIEN POISTO ON? Mitä siinä käytännössä tapahtuu? Tuskin pystyn pyöräillä sairaalasta kotiin?

5

3473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuperäinen kirj.

Jos jollain muullakin on samanlaisia ongelmia, tämä siis teillekin. Soitin sairaalaan ja tämä ihminen sanoi näin:

- neuvoi ensin ruokavaliosta, muttei minulla ole edes ollut ummetus ongelmia
      - ei usko taaksepäin kallistuneella kohdulla olevan mitään yhteyttä asiaan
      - saattaa todellakin olla sisäisiä peräpukamia (mutta...)
      - neuvoi hoitamaan juuri sen hetkisiä oireita voiteilla ja perä... (joku) -puikkoilla (kai), joita saa apteekista
      - odottelen vielä seuraavat kuukautiset ja katsotaan mihin suuntaan oireiden kanssa käy
      - jos ongelmat ei helpota, neuvoi menemään SUORAAN gynekologille, koska ongelma on niin selkeästi yhteydessä kuukautisiin.

• sanoi myös...

ettei lääkärit lähde mihinkään toimenpiteisiin, jos potilas ei ole itse jo kokeillut kaikenlaisia kotikonsteja niissä onnistumatta.

• Nimetön
        sanoi myös... kirjoitti:

ettei lääkärit lähde mihinkään toimenpiteisiin, jos potilas ei ole itse jo kokeillut kaikenlaisia kotikonsteja niissä onnistumatta.

Ruokavaliosta kannattaa aina huolehtia. Peräpukamaepäilyssä se sisältää runsaasti kuitua ja runsaasti vettä.

Peräpuikoissa on kipulääkettä, jotta vaiva ei haittaisi.

Luontaistuotekaupasta voit ostaa siankärsämöuutetta. Sitä sipaiset sormella pukamiin ja peräsuoleen.

Ehkä noi peräpuikot ja siankärsämöuute kannattaa kokeilla eri kuukautisten aikaan, niin tietää paremmin niiden vaikutuksen.

Vaikka koskaan muulloin ei olisi ongelmia ulosteen kanssa, niin kyllä kuukautiset aiheuttavat monilla joko ripulia tai ummetusta.

• ...

Mullakin on usein kamalia suolistossa tuntuvia kouristuksia kuukautisten alkupäivinä. Joskus on vain oltava tietyssä asennossa jonkin aikaa kunnes helpottaa, myös ulostaminen auttaa. Mikähän on syynä näihin kouristuksiin? Millähän keinoin niistä voisi päästä eroon? Itse käytän Melianeja.

• alkuperäinen kirj.

Oho, tänne onkin tullut uusi viesti!

Kävin gynekologilla. KAIKKI tutkittiin munasarjoja myöten. Mitään vikaa ei löytynyt mistään.

Diagnoosiksi tuli vain vaikeat kuukautiset. Kirjoitti reseptin voimakkaammille särkylääkkeille ja suositteli e-pillereiden käytön aloittamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      324
      4243
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2385
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2026
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1521
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      40
      1028
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      136
      986
    7. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      967
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    9. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    10. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    Aihe