Taas on tuntunut muutamia päiviä siltä kuin ruoka takertuisi kurkkuun niellessä... sitten se tunne yleensä katoaa joksikin aikaa, siis päiviksi/viikoiksi, kunnes palaa takaisin (ollut tällaista siitä asti kun sairastuin refluksiin, eli n. vuosi sitten). Monellako muulla refluksitautisella on ajoittaista ruoan takertumisen tunnetta? Kurkun limaisuudestako se johtuu?
Refluksi & ruoan takertumisen tunne
14
5994
Vastaukset
- Mhmm
Takertumisen tunne tuntuu siis siinä aataminomenan kohdalla, ei rintalastan takana.
- limaisuus
ei ainakaan ole taustalla siinä.
Päinvastoin se on "liukastavana". - yläsulkijan
toimintavajautta, joka vaihtelee erinäisistä
syistä? - kuitenkaan
ole ruoan väärään kurkkuun joutumine
lisääntynyt? Sulkeutuminen pelaa
kuitnekin siis ok?- Mhmm
... ruoan väärään kurkkuun joutuminen lisääntynyt.
- Liisukka
Itselläni aivan vastaavaa ruoan takertumista aika ajoin, ei joka päivä. Itse sairastunut refluksiin v.2006 ja takertumisen tunnetta ollut
alusta asti. Nyt taas ollut useampana päivänä, todella inhottavaa kun saa kakoa ja rykiä.
En usko että johtuu limaisuudesta jota minullakin todella paljon. - juttuja
jotka vaihtelee kuten muutkin oireet.
ite reagoin syömällä vieläkin hitaammin
eikä niin hirveän kiinteätä (kovat porkkanat
ym)noina aikoina. - R.potilas
Aika usein on käynyt niin minullakin. Jos vähänkin ahmii ruokaa ym. niin sitä menee "liikaa" ruokatorveen.
Pulla ja munkki tekee aika häijyä, joten pienet puraisut. ;)
Mullahan on lisäksi toi palleatyrän pässinpääkin. ;)) - huolestunut ja ahdistunut
Hei. Olen ymmärtänyt viime aikoina, että minua närästää aika paljon. Olen tästä todella huolissani, koska olen äänenkäytön ammatilainen. Närästys ja pahimmillaan refluksi vie vatsahapot äänihuuliin ja aiheuttaa siellä tuhojaan. Närästystä on ollut varmasti pidempään, mutta jotenkin olen myöntänyt asian itselleni vasta äskettäin. Voi myös olla, että olen tottunut jatkuvaan närästykseen ja siksi en ole ajatellut sen olevan mitään ihmeellistä.
Oireita ovat siis happamat röyhtäisyt, kuivan tuntuinen kurkku ja tunne että nesteet nousee kurkkuun. Tilapäistä närästystä vai reflux? Ponnistelujen ohessa oireet pahenevat.
Listasin elämäntapojani, jotka selittävätkin kaiken:
-valvominen, jonka takia jatkuva väsymys.
-stressi. Eteenkin yöllä, jolloin herään murehtimaan asioita ahdistuneena ja pohtimaan tekemättömiä tehtäviä. Yöllä muutenkin ahdistuneisuutta.
-ruokavalioon kuuluu suurissa määrin: kahvi, ruisleipä, limsa, kalja, maitorahka(hapanta?), appelsiinit, vahvat mausteet kuten chili, suklaata joskus
-taipumus syödä paljon ruokaa yhdellä kerralla
-Onko ylipainoa? On muutama kilo.
Näin. Ei ihme, että närästää. Nyt kuitenkin pari kysymystä, joka ahdistavat:
Olenko ajautunut tilanteeseen, jossa olen hankkinut pienestä harmittomasta närästyksestä itselleni parantumattoman reflux taudin? Kuinka nopeasti närästäminen äityy vakavammaksi?
Elämäntapojen muuttaminen on selvää ja varaan ajan lääkäristä myös äänihuulien tsekkaamista varten. - Mhmm
Voiko ruokatorventulehdus tulla vaikka käyttääkin jatkuvasti happosalpaajalääkitystä? Paraneeko se itsestään, ja voi taas joskus tulla takaisin? Jos tämä nielemisvaikeus johtuisi vaikka tulehduksesta? "Tyhjää" pystyy ihan hyvin nielemään ja nesteitä, mutta kiinteät ruoat menevät huonosti alas... ja tuntuu kuin kurkussa olisi jotain ylimääräistä, ihan kuin kauhea limaklimppi... Alkaa ahdistaa tämä tunne, kun ei mene lainkaan pois, eikä voi syödä kunnolla =/
- närästä mikään
muu kuin nuo rostenin skoonelaiset, joista tulee muutenkin tosi täysi olo. mikähän aines sen tuossa tekee? ;http://www.leipomorosten.fi/skoonelainen/
- kun rasvaakin
närästä mikään kirjoitti:
muu kuin nuo rostenin skoonelaiset, joista tulee muutenkin tosi täysi olo. mikähän aines sen tuossa tekee? ;http://www.leipomorosten.fi/skoonelainen/
näyttäisi olevan vaan kolmannes painosta.
- Laryngo
tosi paljon niiden nielemisvaikeuksien
kanssa! Ne on todella ikäviä.
Jos ne jatkuu ja jatkuu, kannattaa
mennä käymään lääkärillä mielenrauhan
vuoksi. Voihan ne olla oireita vaan siitä
huonommastakin kaudesta.
Itsellä oli nielemisvaikeuksia mutta
lähinnä (kurkun takaseinämän pitkät)lihakset jumitti ruoan jälkeen ikäänkuin olisi
osallistunut johonkin syömis-
maratooniin eikä syönyt vain yhtä pientä lautasta.
Oletko kokeillut noita aika ja ruoan
koostumusjuttuja (näin hätäkeinona)?
Itsellä auttoi alkuvaiheessa todella
hidas syöminen (eli kirja/lehti mukana,
ruokaa ei tuoda koko ajan suuhun vaan aterimet
on suupalojen välillä lautasella - myös sosekeittoa/puuroa syödessä). Välillä
voi pitää tauon (nielemisoppaassa suositellaan myös viileää juomista välillä kurkun lihaksille).
Ruoan koostumus sosemainen, pehmeä ja
kerralla todella vähän tavaraa
haarukkaan (menee fyysisesti alas eikä jää ruokatorveen).
Miten olet yrittänyt helpottaa tilannettasi?
- ikuinen juoksia
tuttu tunne on tuo ruuan takertuminen ruokatorveen.kärsin refluks.taudista.(löysä pallea läppä).rupesin juomaan inkivääristä tehtyä teetä en sen jälkeen ole tarvinnut nexstiumia ottaa siitä on jo noin 4kuukautta.inkiväärin pitää olla tuoretta noi puolet naisen nyrkin mitasta litraan vettä paloiteltuna .ei kyllä ole hyvän makuista mutta toimii.se on pää asia .vaimo laittaa sekaan hunajaa. minä juon raakana aina illala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942