Kaikkien sairaaloiden tulisi kieltää tupakointi työaikana! Kiire, kiire, kiire tupakalle. Hoidetaan röökille haisten! Siviilissä vaaroista muistutellaan mutta itse kessu huulessa.
Tupakointi ja sairaalat
31
1744
Vastaukset
- Kerrohan varmuudella
yksi ammattikunta, jonka jäsenistä yksikään ei tupakoi? Saarnaatko muidenkin ammattien edustajille vai onko ainoastaan hoitajien tupakointi tuomittavaa?
- röökille
Kaikista ammattikunnista löytynee tupakoitsijoita, keuhkosairauksien lääkäreistä pastoriin. Pointti onkin siinä, että onko ammattieettisesti oikein harrastaa sairaalaymäristössä työaikana tupakointia. Tupakointi lienee jokaisen oma-asia. Töistä riippuvuutensa takia tauoilla käynti on jo vähän toisten asia. Ällöttävälle tupakansavulle haiseminen hoitotyössä on jo potilaidenkin asia.
Että niin. Tupakoikaa minun puolestani kaikki maailman röökaajat, mutta muistakaahan että joudutte olemaan kosketuksissa muidenkin ihmisten kanssa joita röökaamisenne ällöttää.
- savuton voittakoon
Lienee jo useimmissa sairaaloissa tupakointi työaikana kiellettyä???
- oikeus kai niihin
Pari viiden minuutin taukoa päivässä kai kuuluu jokaikiseen työhön!!!
- Klupi 77
oikeus kai niihin kirjoitti:
Tuhkakupit takaisin.
- kuin rööki
oikeus kai niihin kirjoitti:
Kyllä tauot kuuluvat asiaan töissä, mutta on aivan eri asia mitä tauolla tapahtuu.
- tupakoin itsekin
Meillä saa käydä kerran tupakalla työvuoron aikana, ja jos se kielletään, niin käyn siltikin. Katos, kun olen jo luopunut usein ruoka-, ja kahvitauoistani, niin sitä viimeistä ei viedä. Töiden loppuminenkaan ei ole mikään uhkakuva. Tällä hetkellä niitä olisi enemmän kuin ehtii millään tehdä.
Mutta meilläkin on aluesairaalamme julistautunut savuttomaksi sairaalaksi, jossa muka ei tupakoida. Hiljaisesti kuitenkin se on edelleenkin hyväksyttyä. Paikat, mihin ei asiakkaan silmä osu, on henkilökunnan tupakkapaikkoja.
Ja rekrytointikilpailun voittavat ne yksiköt, jossa on edes vielä jonkinlaisia oikeuksia. Minäkään en tee minkäänlaista pitkää työsopimusta mihinkään. Ja minunlaisia on muitakin. Pysyy edut parempina, eikä kukaan kyykytä. Ja sitäpaitsi palkkakin on korkeampi. Teen töitä siellä missä viihdyn, ja palkitsen kyllä lojaalisuudellani myöskin työntekijää arvostavan yksikön.Näiden kohdalla kyllä joustan. Mutta haluan joskus vapaapäivän, lapseni ovat vain kerran pieniä.
Se nyt vaan on niin, että työ stressaa ja välillä asiakkaatkin ottavat päähän, ja tupakka auttaa pahimman hetken yli. Saa edes sen viisiminuuttisen olla rauhassa. Se yksi tupakkatauko auttaa jaksamaan sitten loppuun. Korvaustuotteista ei ole samaan. - Jokainen käyttäköön tauon
kuin rööki kirjoitti:
Kyllä tauot kuuluvat asiaan töissä, mutta on aivan eri asia mitä tauolla tapahtuu.
kuten itse kokee tarpeelliseksi? Vai jokaisen jumpattava taukojumppa, jos vaikka osastonjohtaja on innokas jumppaamaan ja haluaa pitää työntekijät kunnossa. eikä saisi tuoda pullaa tai kaloripitoisia ruokia töihin, juode epäterveellistä kahvia...missä menee raja? Siinäkö mikä sinusta on terveellistä?
- Hämäläinen
tupakoin itsekin kirjoitti:
Meillä saa käydä kerran tupakalla työvuoron aikana, ja jos se kielletään, niin käyn siltikin. Katos, kun olen jo luopunut usein ruoka-, ja kahvitauoistani, niin sitä viimeistä ei viedä. Töiden loppuminenkaan ei ole mikään uhkakuva. Tällä hetkellä niitä olisi enemmän kuin ehtii millään tehdä.
Mutta meilläkin on aluesairaalamme julistautunut savuttomaksi sairaalaksi, jossa muka ei tupakoida. Hiljaisesti kuitenkin se on edelleenkin hyväksyttyä. Paikat, mihin ei asiakkaan silmä osu, on henkilökunnan tupakkapaikkoja.
Ja rekrytointikilpailun voittavat ne yksiköt, jossa on edes vielä jonkinlaisia oikeuksia. Minäkään en tee minkäänlaista pitkää työsopimusta mihinkään. Ja minunlaisia on muitakin. Pysyy edut parempina, eikä kukaan kyykytä. Ja sitäpaitsi palkkakin on korkeampi. Teen töitä siellä missä viihdyn, ja palkitsen kyllä lojaalisuudellani myöskin työntekijää arvostavan yksikön.Näiden kohdalla kyllä joustan. Mutta haluan joskus vapaapäivän, lapseni ovat vain kerran pieniä.
Se nyt vaan on niin, että työ stressaa ja välillä asiakkaatkin ottavat päähän, ja tupakka auttaa pahimman hetken yli. Saa edes sen viisiminuuttisen olla rauhassa. Se yksi tupakkatauko auttaa jaksamaan sitten loppuun. Korvaustuotteista ei ole samaan.Hämeenlinnassa on yhteispäivytys sairaalassa. Oli karmea näky kun henkilökunta kyykkäsi heti päivystyksen ovenpielessä röökillä työvaateissa.
- osaa myös
Lahdessa osaavat myös. Uusi sairaala, jossa hoidetaan vanhuksia. Siellä ei potilaat taida vaan enää jaksaa valittaa jos vähän röökille haisee. samat naamat tupakilla työasuissaan.
- etkökeksimuuta?
Voi sanonko mikä. Mistä tämä nykyinen ajattelukanta tulee, että hoitajat eivät käy kusella, eivät nuku, eivät syö eivätkä polta tai tee mitään muutakaan mitä kaikki muut ihmiset. Tehystä oli paljon apua hoitajien palkkojen kanssa, vaikka kuopassa ollaan nykyvauhdilla edelleen. Kuitenkin se nosti pintaan myös yleisen ongelman, potilaat alkavat oikeasti tarkkailla sairaalassa ylenmäärin hoitajien tekemisiä ja töitä. Sairaalassa potilaan tehtävä ei ole tarkkailla hoitajaa vaan keskittyä paranemiseen, hoitajan tehtävä on tarkkailla potilasta. Tässä yksikin päivä eräs potilas tuli keskeyttämään keskuteluni omaisen kanssa sanoilla "Anteeksi jos häiritsen sinua tauollasi..." ???Vähän aikaan katsoin monttu auki, jos ei ole käsitystä siitä mitä kaikkea hoitajat tekevät, siitä on ihan turha tulla arvostelemaankaan.
Joten sinulle alkuperäiselle, lopeta se juputtaminen ja ala ajattelemaan, että jokainen hoitajan asuun pukeutunut ihminen on aivan tavallinen ihminen, etkä saa heitä ammatin varjolla muokattua mieleiseksesi! Etkä sinä päätä, mitä he tekevät työssään tai eivät tee. Tule sitten tänne avamaan tällaisia juttuja, kun sinulla on oikeasti jotakin sanottavaa!
Tupakka on tämän hetken neurotisoinnin huipentuma, mikähän on seuraava tässä holhousyhteiskunnassa? Piilotellaan todellisia ongelmia.
Kukaan ei ole sen huonompi tai parempi vaikka tupakoisikin, se on jokaisen oma valinta.
Jos potilaalle sanotaan terveydentilaan vedoten, että ei olisi hyvä tupakoida, se täytyy sanoa. Potilas itse kuitenkin tekee lopullisen valinnan eikä kukaan voi pakottaa ketään lopettamaan. Se on jokaisen oma asia. - oikeuksistaan
Mielenkiintoinen asia, että voisi tulkita näistä vastauksista tupakoinnin olevan oikeutettua sairaalaympäristössä.
Toki tauot ovat oikeus työssä kuin työssä ja tauolla puuhasteleminen myös. Entä silloin kun taukoja alkaa joillekin 'tupakoitsijoille' kertyä tupakoimatonta väkeä enemmän?
Omassa yhteisössäni kyllä jurppii joidenkin ihmisten ylimielinen asenne toisia kohtaan ja ainoastaan oman tarpeensa vuoksi. Hiljaisesti tauon pitäminen on sallitumpaa tupakoivalle kuin tupakoimattomalle. Vessa hätähän vuoron aikana molemmille alkaa olla jo siinä rajoissa.....
Tupakoimattomana ajattelen kyllä myös potilaitani.. jos minua häiritsee työtoverini tuoksuminen röökille niin miksi ei häiritsisi potilasta. Itseni potilaan asemaan kun pistän ajatuksissani niin kyllä etoisi jos tultaisiin kääntelemään ja vääntelemään juuri röökillä käyneenä.
Mutta ajat muuttuu ja oikeaan suuntaan ollaan menossa, asenne tupakointia kohtaan muuttuu kielteiseksi ja jonain päivänä se loppuu.- että alkaa
kertyä vähän enemmän?! :-D Missäköhän hoitoalan hommassa taukoa kertyy "vähän enemmän"? Itse juon yleensä kahvin 5min ja syön 10min. Puolen tunnin ruokatauosta jää siis vielä 20min käyttämättä joten jos tupakassa menee 5min saan käydä neljä kertaa tupakalla ennen kuin pelkästään ruokatuntaukoni on käytetty. Siihen kahvitauot päälle... Mihin tahansa muuhun syyhyn voitte hoitajien tupakoinnissa vedota, mutta ette siihen, että taukoja olisi liikaa. Alimitoitetut hoitajamäärät pitävät siitä huolen.
- tekevät työt
että alkaa kirjoitti:
kertyä vähän enemmän?! :-D Missäköhän hoitoalan hommassa taukoa kertyy "vähän enemmän"? Itse juon yleensä kahvin 5min ja syön 10min. Puolen tunnin ruokatauosta jää siis vielä 20min käyttämättä joten jos tupakassa menee 5min saan käydä neljä kertaa tupakalla ennen kuin pelkästään ruokatuntaukoni on käytetty. Siihen kahvitauot päälle... Mihin tahansa muuhun syyhyn voitte hoitajien tupakoinnissa vedota, mutta ette siihen, että taukoja olisi liikaa. Alimitoitetut hoitajamäärät pitävät siitä huolen.
Jos KVTS sanoo, että normaalimittaiseen työpäivään sisältyy 10 min kahvitauko ja 20 min ruokatauko, niin siellä ei mainita mistään muista tauoista. Yleensä tupakoitsijat siis pitävät ylimääräisiä omia taukojaan. Tupakoimattomille näitä taukoja ei jostain syystä suoda; he eivät voi istahtaa alas vastaavaksi aikaa ja olla vastaamatta kelloihin, muihin avunpyyntöihin, omaisten tiedusteluihin, puheluihin ym. Tupakoimattomille tulisi saada tästä hyvästä vastaava työajanlyhennys jokaiselle työpäivälle!
- akuuttiosastolla
tekevät työt kirjoitti:
Jos KVTS sanoo, että normaalimittaiseen työpäivään sisältyy 10 min kahvitauko ja 20 min ruokatauko, niin siellä ei mainita mistään muista tauoista. Yleensä tupakoitsijat siis pitävät ylimääräisiä omia taukojaan. Tupakoimattomille näitä taukoja ei jostain syystä suoda; he eivät voi istahtaa alas vastaavaksi aikaa ja olla vastaamatta kelloihin, muihin avunpyyntöihin, omaisten tiedusteluihin, puheluihin ym. Tupakoimattomille tulisi saada tästä hyvästä vastaava työajanlyhennys jokaiselle työpäivälle!
Meillä kyllä on omat potilaat ja jokainen vastaa omistaan. Pikku istahduksia tehdään kun on aikaa, oltiin sitten tupakoivia tai ei. Kukaan ei kyttää minuutin päälle jos on kiirettä tai rauhallista taukoja. En ymmärrä sellaisia paikkoja, missä taukoja kytätään. Kylläpä niitä hommia riittää kokoajan, mutta jos on hiljaista ja rauhallista, ei sitä väkisin kiirehditä, vaan nautitaan kerrankin siitä, että on aikaa. Jos on omien potilaiden kanssa kiire, ei ne tupakoitsijat silloin siellä tupakalla ramppaa.
- asia on
se hajuvedessa uinti nimimerkillä kolmekertaa astmakohtauksen saanu
- on niin paha asia??
Tuntuu siltä, että ap kirjoittajalle tupakoitsija on jotenkin huonompi ihmisenä?...
Loppujen lopuksi tilanne on se, että hoitaja saa polttaa tai olla polttamatta, ei se ihmisarvo muutu miksikään vaikka polttaisi vuorokauden ympäri..... Ja voi olla että potilas ei röökin hajusta tykkää, mutta onko se sitten parempi, että potilasta hoitaa vierotusoireista kärsivä, todella äreä hoitaja? Siinä vaiheessa ei ole kummallakaan, ei potilaalla eikä hoitajalla kivaa. - tupakoinnin lopettanut!
on niin paha asia?? kirjoitti:
Tuntuu siltä, että ap kirjoittajalle tupakoitsija on jotenkin huonompi ihmisenä?...
Loppujen lopuksi tilanne on se, että hoitaja saa polttaa tai olla polttamatta, ei se ihmisarvo muutu miksikään vaikka polttaisi vuorokauden ympäri..... Ja voi olla että potilas ei röökin hajusta tykkää, mutta onko se sitten parempi, että potilasta hoitaa vierotusoireista kärsivä, todella äreä hoitaja? Siinä vaiheessa ei ole kummallakaan, ei potilaalla eikä hoitajalla kivaa.katsoo peiliin ja seurailee tilannetta!!. 5-10 vuotta,kun polttaa niin kyllä sen HAITAT alkaa huomaamaan!!.
- Nimetön
tupakoinnin lopettanut! kirjoitti:
katsoo peiliin ja seurailee tilannetta!!. 5-10 vuotta,kun polttaa niin kyllä sen HAITAT alkaa huomaamaan!!.
on sitten MINUN, EIKÄ TODELLAKAAN SINUN haittasi!
- mielipide tähäb
Nimetön kirjoitti:
on sitten MINUN, EIKÄ TODELLAKAAN SINUN haittasi!
Meillä töissä ei todellakaan hoitajat ravaa tupakalla muutakuin tauoilla ja mahdollisesti ehkä iltapäivällä kun ei ole muuta ohjelmaa.
Itse olen sen huomannut että EI tupakoivat istuvat paljon pidempään kahvitauolla kuin tupakoivat. - kessuttelun...
mielipide tähäb kirjoitti:
Meillä töissä ei todellakaan hoitajat ravaa tupakalla muutakuin tauoilla ja mahdollisesti ehkä iltapäivällä kun ei ole muuta ohjelmaa.
Itse olen sen huomannut että EI tupakoivat istuvat paljon pidempään kahvitauolla kuin tupakoivat.jo vuosia sitten mutta sympatiani ovat silti tupakoitsijoiden puolella. Heistä on tehty lähestulkoon rikollisia ja yhteiskunnan vihollisia. Viina lienee aika paljon suurempi ongelma; rattijuopot tappavat kymmeniä viattomia kanssaihmisiä, lapset ovat heitteillä, kun vanhemmat ovat baarissa tai vähintäänkin pikku huppelissa kotona, krapulapoissaolot töistä jne. jne.
Kuitenkin viinan juontia suorastaan ihaillaan ja humalatilaan vedoten saa hyväksynnän vaikka miten törkeälle käytökselle. Monet vanhemmatkin ostavat lapsilleen viinaa, jotta nämä "voivat tutustua alkoholiin valvotusti". Vaan johan on hirveä mekastus, jos samainen piltti jää kiinni tupakan kokeilusta.
Nuuskan salakuljettaja sai kaksi vuotta ehdotonta vankeutta ja menetti työpaikkansa pelastuslaitoksella. Rattijuoppo, joka on ajanut ihmisen kuoliaaksi, saa yleensä jokusen kuukauden ehdollista, pikku sakot ja menettää korttinsa hetkeksi. Ei mahdu minun oikeustajuuni. - huolestunut hoitaja
kessuttelun... kirjoitti:
jo vuosia sitten mutta sympatiani ovat silti tupakoitsijoiden puolella. Heistä on tehty lähestulkoon rikollisia ja yhteiskunnan vihollisia. Viina lienee aika paljon suurempi ongelma; rattijuopot tappavat kymmeniä viattomia kanssaihmisiä, lapset ovat heitteillä, kun vanhemmat ovat baarissa tai vähintäänkin pikku huppelissa kotona, krapulapoissaolot töistä jne. jne.
Kuitenkin viinan juontia suorastaan ihaillaan ja humalatilaan vedoten saa hyväksynnän vaikka miten törkeälle käytökselle. Monet vanhemmatkin ostavat lapsilleen viinaa, jotta nämä "voivat tutustua alkoholiin valvotusti". Vaan johan on hirveä mekastus, jos samainen piltti jää kiinni tupakan kokeilusta.
Nuuskan salakuljettaja sai kaksi vuotta ehdotonta vankeutta ja menetti työpaikkansa pelastuslaitoksella. Rattijuoppo, joka on ajanut ihmisen kuoliaaksi, saa yleensä jokusen kuukauden ehdollista, pikku sakot ja menettää korttinsa hetkeksi. Ei mahdu minun oikeustajuuni.Mielestäni tupakanhaju ei kuulu sairaanlaan. En halua haistaa kolleegan tupakanhajuista olemusta kun teen työtä, anteeksi nyt vaan. Ja miksi tupakoiva saa poistua päivällä usemamman kerran tupakalle ulos mutta me muut emme voi lähteä tuosta vaan ulkoilemaan?
Huolestuttaa kun on niin paljon tupakoivia ja ylipainoisia hoitajia. Jotkut valittavat kovaan ääneen kun eivät tee muuta kotona kun makaa sohvalla ja syö pitsaa ja tauoilla ahmitaan pullaa. Työ pn fyyisesti raskasta, tottakai. Mutta itsestään ja terveydestään pitäisi myös pitää huolta, hoitajat jos ketä tietävät mikä on terveellistä ja mikä ei. Ei me yli-ihmisiä olla mutta 3/4 osaa hoitajista on ylipainoisia, useilla on mielenterveysongelmia ja osa sitten tupakoi.
En halua tupakanhajuista hoitajaa jos itse joudun hoidettavaksi. Enkä haluaisi ylipainoista hoitajaa kertomaan minulle miten elää terveellisesti. - että semmosta....
huolestunut hoitaja kirjoitti:
Mielestäni tupakanhaju ei kuulu sairaanlaan. En halua haistaa kolleegan tupakanhajuista olemusta kun teen työtä, anteeksi nyt vaan. Ja miksi tupakoiva saa poistua päivällä usemamman kerran tupakalle ulos mutta me muut emme voi lähteä tuosta vaan ulkoilemaan?
Huolestuttaa kun on niin paljon tupakoivia ja ylipainoisia hoitajia. Jotkut valittavat kovaan ääneen kun eivät tee muuta kotona kun makaa sohvalla ja syö pitsaa ja tauoilla ahmitaan pullaa. Työ pn fyyisesti raskasta, tottakai. Mutta itsestään ja terveydestään pitäisi myös pitää huolta, hoitajat jos ketä tietävät mikä on terveellistä ja mikä ei. Ei me yli-ihmisiä olla mutta 3/4 osaa hoitajista on ylipainoisia, useilla on mielenterveysongelmia ja osa sitten tupakoi.
En halua tupakanhajuista hoitajaa jos itse joudun hoidettavaksi. Enkä haluaisi ylipainoista hoitajaa kertomaan minulle miten elää terveellisesti.Ihan ensiksikin, kyllä minun mielestäni tauolla saa käydä tupakalla jos tahtoo.. Eri asia olisi se, jos siihen menisi liikaa aikaa, mutta taitaa hoitopaikoissa olla niin kiire, ettei kukaan hoitajista ehdi istua tupakalla muuten kuin tauoilla... Miksi sinäkin et muka voi mennä esim. ruokatauollasi pihalle/parvekkeelle polttajien kanssa jos sitä niin kovasti haluat??? Hoitaja saa tupakoida ja olla ylipainoinen. minulla on kaveri jolla on anoreksia. Ja paha. Sinun kirjoitelmasi ylipainoisista "huonoista" hoitajista kuulostavat huolestuttavasti hänen puheiltaan.... En enempää sano....
- mikähän pitäisi
Mielestäni tupakanhaju ei kuulu sairaanlaan. En halua haistaa kolleegan tupakanhajuista olemusta kun teen työtä, anteeksi nyt vaan. Ja miksi tupakoiva saa poistua päivällä usemamman kerran tupakalle ulos mutta me muut emme voi lähteä tuosta vaan ulkoilemaan?
En halua tupakanhajuista hoitajaa jos itse joudun hoidettavaksi. Enkä haluaisi ylipainoista hoitajaa kertomaan minulle miten elää terveellisesti.palkankin olla, jos hoitajien pitäisi olla yli-ihmisiä?
- joku muukin
En halua tupakanhajuista hoitajaa jos itse joudun hoidettavaksi. Enkä haluaisi ylipainoista hoitajaa kertomaan minulle miten elää terveellisesti.huomauttaa ylipainosta. Jo on kumma, kun tupakoinnista valitetaan vedoten hoitoalaan, onhan hoitajat terveyskasvattajia, niin kerran kuulin sanottavan. Ylipaino on nykyaikana kasvava ongelma, ja sen tuomat haittavaikutukset ja oheissairaudet entistä vakavampi uhka, ei heitä syrjitä! Saat vaikka syödä itsesi työkyvyttömäksi ja jäädä sairaslomalle kun ei tukiranka enää painoa kestä, mutta ei siitä valiteta! En voi käsittää tätä, on tutkittu että ylipaino lyhentää elämää yhtä paljon kuin tupakointi, miksi siis vain tupakoivia syrjitään?
Kuten edellä olevakin vastaavasti sanoi, en halua että tupakalta haiseva hoitaja minua valaisee terveellisistä elämäntavoista, mutta en halua myöskään ylipainoisen hoitajan puhuvan minulle laihduttamisesta!
En siis itse polta, enkä ole sen laihempi kuin muutkaan. Ketuttaa vaan ainainen tupakoivien syrjintä. Itsehän keuhkonsa pilaavat, ja jos puhtaudestaan huolehtii niin mikäs siinä. Tupakalle vaan, kunhan se ei ole muilta pois! - hus:lainen
joku muukin kirjoitti:
huomauttaa ylipainosta. Jo on kumma, kun tupakoinnista valitetaan vedoten hoitoalaan, onhan hoitajat terveyskasvattajia, niin kerran kuulin sanottavan. Ylipaino on nykyaikana kasvava ongelma, ja sen tuomat haittavaikutukset ja oheissairaudet entistä vakavampi uhka, ei heitä syrjitä! Saat vaikka syödä itsesi työkyvyttömäksi ja jäädä sairaslomalle kun ei tukiranka enää painoa kestä, mutta ei siitä valiteta! En voi käsittää tätä, on tutkittu että ylipaino lyhentää elämää yhtä paljon kuin tupakointi, miksi siis vain tupakoivia syrjitään?
Kuten edellä olevakin vastaavasti sanoi, en halua että tupakalta haiseva hoitaja minua valaisee terveellisistä elämäntavoista, mutta en halua myöskään ylipainoisen hoitajan puhuvan minulle laihduttamisesta!
En siis itse polta, enkä ole sen laihempi kuin muutkaan. Ketuttaa vaan ainainen tupakoivien syrjintä. Itsehän keuhkonsa pilaavat, ja jos puhtaudestaan huolehtii niin mikäs siinä. Tupakalle vaan, kunhan se ei ole muilta pois!Itse olen töissä HUS:in isossa sairaalassa. Kyllä mä kieltämättä vähän ihmettelen hoitajien ja joidenkin lääkäreiden tupakointia. Ei mun mielestä ihminen voi olla kovinkaan vakuuttava, jos se röökiltä haisten sanoo jollekkin haimatulehduspotilaalle, että "lopeta nyt viinan käyttö kun lähet kotiin. Sairastut haimasyöpään tai vastaavaan." Kyllä kai nyt potilas ajattelee, että eihän tuo lääkäri/hoitaja itsekkään piittaa , vaikka tietää kuinka karmeat sairaudet vaanii tupakoitsijaa. Ei voi olla vakuuttavaa. Ja kas, tämähän tarkoittaa hoidon huonoa laatua! Jos potilaalle sen sijaan raikkaan tuoksuinen tupakoimaton ihminen antaa valistusta, niin kyllä paremmin perille menee!
En voi käsittää, miten joku terveydenhuoltoalan ihminen tupakoi!!! JÄRKYTTÄVÄÄ!
Ja itse. Olen polttanut 15-vupotiaasta. Olen nyt 35. Tulin tänne sairaalaan töihin 2 vuotta sitten ja lopetin tupakoinnin kuin seinään. En kertakaikkiaan kehdannut tavata potilaita haisten röökille. Ja ennenkaikkea oma terveys alkoi kiinnostaa, ku n sairauden mahdollisuus realistisoitui.
- ...............
Tauot on toki omaa aikaa, mutta meillä ei kaupassa saa tupakoida tontilla eikä työvaatteissa, joten ei taida kukaan tupakalle keretä, mikä on ihan oikein. Ennen tupakoin, mutta en koskaan työaikana, olisi ollut ällöttää haista tupakalta asiakkaitten läheisyydessä. Itse en myöskään pidä sellaisista asiakaspalvelijoista.
Ja toki sairaalanhenkilökuntakin on ihmisiä, mutta kamalaa nyt siellä haista tupakalta. Kyllä nykyisin on kunnissakin alettu rajoittaa niin tottakai nyt sairaalassakin täytyy.- tupakoin itsekin
Mutta esimerkiksi tänään, aloitin seitsemältä, join kahvikupilliseni töitä tehden, eli toimistossa kun tein kirjauksia, noin kymmenen aikoihin. Ruokatunnille ehdin 13.15, siis aidosti ehdin, ja senkin söin samalla töitä tehden, ja nopeasti. Etsin työssäni tarvitsemaa tietoa. Työaika päättyi sitten klo 14, viimeinen kahvitauko jäi pitämättä. Tai taisin päästä vasta 14.15 lähtemään. Työkaverini ei ehtinyt edes aamukahvitunnille, taisi jättää ruokiksenkin väliin, koska ei ehtinyt. Kolmas työntekijä ei pitänyt yhtään kahvituntia, mutta istui vartiksi syömään ruoan, juuri ennen vuoron päättymistä. Tupakalla kävin samalla kun vein pari säkkiä roskia. Aikaa meni noin kaksi minuuttia siihen tupakointiin. Silti jäi liikaa tekemättömiä iltavuoroon. Ja vain välttämättömimmän ehdimme tekemään. Se on alkanut lama nimittäin puremaan, ja vajaalla tehdään lähes jatkuvasti. Samaan aikaan alkaa todennäköisesti myös sairaslomat lisääntymään. Kuka on niin hullu, että tuollaista päivästä toiseen tekee. En minä ainakaan. Vapaana työntekijänä, eli en sitoudu, saan välillä huokaista, ja ihan joka asiaan ei ole pakko suostua. En myöskään joudu kohtamaan asiakkaiden katkeruutta ja ihmettelyä, joka on täysin ymmärrettävää, mielestäni myös oikeutettua. Pelkästään siis siksi, että johto on päättänyt säästää suorittavan tason resursseista. Ja jos saisikin sijaisen palkata, niin mistä niitä löytää.
Eli tupakointi on oikeasti pieni asia. Ja pelottava tosiasia on se, että monessa paikassa palkataan niitä, joita vain suinkin saadaan. Eli tasokin laskee samaan aikaan. Itse keikkailen ainoastaan vain siksi tällä hetkellä, että oikeudentajuni ei anna periksi olla tekemättäkään pahimmissa hädissä. Mutta päätyöni on opiskelu, ja se työllistä jo yli 40h viikossa hyvinkin. Eli pitkää päivää joutuu tekemään, joka taas vie aikaa perheeltä, sekä myöskin aiuheuttaa uupumista. Eli on pakko joskus kieltäytyäkin. Varsinkaan, kun se ei ole taloudellisesti juurikaan palkitsevaa. hyödyn tekemästäni tunnista noin 2 euroa maksimissaan. Ja joskus se tupakkatauko voi olla oikeasti se päivän ainoa todellinen tauko, jolloin voi olla ihan yksin, edes hetken.
Monissa paikoin taitaa tilanne olla vieläkin heikompi. Ei muuta kuin osanottoja sinne!
- hoitajana
käyn joskus tupakalla töissä, en päivittäin. Sisällytän sen taukooni ja käytän ns. suojatakkia pihalla tupakalla. Otan pastilleja tupakoinnin jälkeen, pesen ja desinfioin käteni. Työni teen tai todella pyrin tekemään potilaslähtöisesti ja toiset hoitajat huomioon ottaen - ettei kenenkään tarvitse tehdä minun töitäni. Hyvässä tiimissämme toki autamme toinen toisiamme, sikäli kun pystymme.
Tupakointini vuoksi en koe olevani huono hoitaja. Toki jokaisen oma kokemus ja mielipide on sallittu. Jos tupakointi töissä kielletään, myös minun tupakalla käyntini jäävät - enkä sen vuoksi voi kiukkuilla potilaille enkä toisille hoitajille.
Näin täällä, tässä ja tänään - kiittäen, minä, toivottavasti tarpeeksi hyvä hoitaja.- lh-25
Tupakointi heikentää kuntoa ja haittaa pikkuhiljaa jaksamiseen -eli alkaa väsyttämään kun keuhkoahtauma hidastaa hapen saantia!!.
Itse lähihoitajana olen tämän omaksunut,enkä polta koska olen tällaista huomannut niist hoitajista,jotka polttavat!!.
Lopettakaa siis tupakointi. - .....
lh-25 kirjoitti:
Tupakointi heikentää kuntoa ja haittaa pikkuhiljaa jaksamiseen -eli alkaa väsyttämään kun keuhkoahtauma hidastaa hapen saantia!!.
Itse lähihoitajana olen tämän omaksunut,enkä polta koska olen tällaista huomannut niist hoitajista,jotka polttavat!!.
Lopettakaa siis tupakointi.Minäkin olin paras tupakoitsijoita neuvomaan silloin kun en itse polttanut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1227111Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1224907L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa644215TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153443Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7192241Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2701663- 671445
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581418Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j571366Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä221336