Kaveri antoi vinkkiä

tästä palstasta

Lueskelin parina iltana monta sivua taakse päinki ja ihanaa, et tääl puhutaan noin paljon turhista huostaanotoista!

Itse olin kakruna hiljainen ja viihdyin enempi omissa oloissa, olin joskus yksin pihallakin myöhempään kun en saanut unta. Äiti aina tuota kaikkea ihmetteli, mut antoi mun olla oma itseni, eikä yrittänyt väkisin muuksi muuttaa. Piti kyllä hyvän huolen aina kaikesta ja hoiti kodin.

Kaikki meni ok, kunnes yläasteella tuli sellainen matikan maikka, jonka kanssa ei synkannut yhtään. Sil ei hermo kestäny yhtään neuvoa jos ei heti tajunnu kaikkia juttuja. Sit jotkut kundit viel auko päätään kun olin nopeemmin kehittynyt kuin jotku muut tytöt mein luokassa, siis enempi naisen näköinen. Aloin lintsata, eikä äitikään tajunnut mun lintsausta, kun en halunnut sillekään kertoa lintsaamisen syitä. Hävetti, vaik isompana olen tajunnu, et siihen ei ois ollu mitään aihetta.

Sit kun en mennyt enää kouluun ollenkaan, sossut juoksivat meillä ja äidillä meni hermot niiden ilkeilyyn nuuskimiseen ja epäilyihin. Ihan turhasta äitiä syyttivät. Silti mei kumpikaan äidin kanssa oltais uskottu, et mut huostaanotetaan, mut niin vain kävi ja äkkiä loppujen lopuksi. Sit vasta kun tajusin, et takas kotiin ei ole asiaa ja sijariakka vain soitti suutaan ja haukku äitiä, niin kerroin vasta äidille miks en ollut menny kouluun. Mut ei siitä enää ollu mitään hyötyä. Sossu ja sijari väitti, et valehtelin ja et yritin vain päästä kotiin ja taas lintsaamaan. Oisin tehny mitä vain kun oisin päässyt kotiin!

Kun mikään muu ei auttanu, niin yritin tehdä kaiken oikein ja olla mieliksi, et pääsisin pois. Suljin korvat sijarin ilkeilyiltä ja yritin ajatella vaan sitä, et pääsen kotiin kun kestän. Se koetti aina kysellä kotoa ja saada mut puhumaan sellasia juttuja joita ei ollut sattunukaan. Järjesti et en saanu soittaa entisille kavereille ja sit piruili siitäki.

Palaveris veti sossun kanssa yhtä köyttä ja kyl oli karmee katsoa kun aiheetta itkettivät äitiä ja vihjailivat et se on muka jotenki epätasapainonen. Ei ihme kun itki, eikä se o llu mitään henisen tasapainon puuttumista. Itketti minuaki.

Kyl mä tajuan jos joku on onnellinen kun pääsee pois huonosta kodista, mut yhtä hirveetä on joutua pois hyvästä kodista varmaan kun olla huonossa. Joistain tän palstan kirjotuksista tuli kyl mieleen, et onko sijari pakottanu jonku kirjottaan tänne. Viis vuotta mul kesti se helvetti, ennen ku sossu vaihtu ja se usko mua kaikesta ja pääsin sit lopulta kotiin. Mut sillon olin jo melkeen 17.

Nyt olen töissä ja käyn iltakoulun ekalla, vaik tuntuu niinku osa lapsuutta ois jääny elämättä. Äiti säälittää kun se on ihan hermona pikku broidista, et sille ei tuu sama kohtalo. Jos sossu koettaa iskeä siihen kyntensä, aion kyl olla paikal puhumas, et sille ei tuu yhtä huono kohtalo kun mulle.En tiä onkse sama kiva sossu viel mein toimistos, toivottavasti on.

20

627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauanko siitä on,

kun pääsit kotiin? En yhtään ihmettele kertomasi valossa, että tuntuu kuin osa lapsuutta olisi jäänyt elämättä. Niin olen monen kohdalla ajatellut, omanikin, vaikka hän oli pienempi kun hänet täysin laittomin perustein huostaanotettiin. Hänen vapautumisestaan tulee keväällä jo kolme vuotta, mutta ihmettelen monesti, jättikö hirveä kohtelu sijaishuollossa häneen lähtemättömät arvet.

Olen monesti toivonut, että aiheetta huostaanotettujen sukupolvesta nousisi nuoria, jotka jaksavat tuoda kertomuksiaan julkisuuteen. Mutta ymmärrän senkin, että huonot kokemukset haluaa jättää mahdollisimman nopeasti taakseen kun on hyvään kotiin takaisin päässyt.

Mielivalta ja oikeuden puute lapsille ja nuorille ovat jotain ihan järkyttävää näissä asioissa. Ja ei kai meitä vanhempiakaan saisi sillä tavalla kohdella, kuten huostaanottojen yhteydessä usein tapahtuu ja josta sinäkin kerroit. Ehkä sinunkin kohdalla hyvä terapia olisi paikallaan, niin paljon olet joutunut yksin sisälläsi kantamaan.

Vähän aikaa sitten joku nenäkäs kehui täällä lapsellisesti oman elämänsä hallintaa, muka suojana huostaanottoja vastaan tai jotain siihen tyyliin se oli. Mitähän elämän hallintataidoista tuollaiset kokemukset, kuten sinulla, mahtaakaan lapsille ja nuorille opettaa...

Kaikkea hyvää ja kirjoittele jatkossakin, jos jaksat ja ehdit! Tsemppiä iltakouluun!

• ranttalikka

Mulle tuli kyl mieleen sun kirjoituksesta, että onks sun äitis pakottanu sut kirjottamaan tänne? Toi nimittäin vaikuttaa ihan sellaselta, kauheeta äitis puolustelua. Siis jos oikeesti rupesit lintsaan noin pienien syiden takia ja keikuit ulkona yömyöhään, niin kyllä sä tosiaan tarvitsit apua.

Sun äitis olis kuulunu ottaa sut sisälle, sullehan olis voinu tapahtua mitään vaan kun yksin olit myöhään ulkona! Et siinä sun äitis kyl teki virheen. Ja siinäkin, että sun unettomuuttas olis pitäny hoitaa, eikä vaan antaa olla. Unen puute on haitallista kasvavalle ihmiselle.

Ei se oo mikään selitys laiminlyöntiin että himassa nurkat kiiltelee puhtauttaan. Kyllä henkinen puoli pitää yhtä lailla hoitaa. Kaikkia haukutaan joskus koulussa ja tietyt opet on veemäisiä, mut se pitää vaan kestää. Ei voi tekeytyä raukaksi, sit käy just noin. Vai rupesko kaikki muutki lintsaamaan sun luokalta sen open takia?

Lapset puolustelee aina vanhempiaan, vaikka vanhemmat oliskin täysiä luusereita. Sori vaan, mut toi sun tarinas kuulostaa just siltä, tai sit se on sun mutsis kirjottama... Mä olin huostaanotettuna ja nyt aikuisena oon ymmärtäny, että se oikeesti pelasti mut. Olin jo ihan itsarin partaalla kunnes pääsin perhekotiin. Mutsi teki elämästä helvettiä ku asuin himassa. Oli ihan outoo kun varaäiti esim. halasi... Siis ihanalla tavalla, ihan oikeesti joku välitti musta. Sain elämäni kondikseen pikkuhiljaa, biologisen äitini puoleen en oo ees pierassu moneen vuoteen. Tunteeton p*ska.

Mulla on kans pikkubroidi ja äiti kuulemma hyysää sitä ihan innoissaa. Ostaa sille kaiken mitä se vaa pyytää. Että anteeks vaan ku satuin olemaan tyttäres, ilmeisesti en kelvannu sulle!!

• jos jollaki on hyvä

koti? Sanoinhan et tajuun kyl jos joku haluu pois huonosta himasta. Mikä sua vaivaa?
        Mun äiti ei tehny mitään väärin, ei siitä noin kateellinen tarvi olla, jos sul kävi siinä huonompi mäihä.

Mun valvomisiin oli syynsöä, ei tarvi kotia haukkua siitä'kään. Ja kiva et tääl on noin paljo ihmisii jotka tajuu näistäki asioista jotai. Niin epäili jotai munki vanhemmat, mut neurologinen puoli oli niin uus juttu sillon, et ei sillon tajuttu miten nää kaikki voi vaikuttaa vaik huostaanotoks asti. Surullista kun lukee täältä ettei asiat ole paljo edistyny. Tiedän kans yhden adhd pojan, joka oli kans viety hyvästä kodista.

Kiitti sulle joka ystävällisesti vastasit mun viestiin. Terapia vois olla hyvä, jos noi pahat jutut vielä vaivaa. Miksei se sijari susta ilkeilijästä saanu katkeruutta pois ku tääl pitää kaikille rähistä. Eikö se huosta onnistunu kuiteskaa lopulta niinku väität. Ja mikä raivon aihe se on jos kaikki ottaa kakarana koulus kiusaamisenki erilai ku sinä?

• Horse66

vaikka pääsit toiseen perheeseen... mielestäsi parempaan jossa on hyvä olla... Niin miksi et nyt sinäkin voi olla iloinen siitä? Kun aloittaja taas on iloinen siitä kun pääsi pois sijaisperheestä vanhempiensa luo jossa hänen on hyvä olla...

Niin eiköhön se lapsi itse paremmin tiedä missä hänen on hyvä olla? On se sitten omat vanhemmat tai sijaisperhe..

Ei sen takia tarvitse tosiaankaan toista tulla haukkumaan ja epäilemään toisen omaa kirjoitusta... vai pitäisikö sinun kirjoitustasi epäillä? Kirjoitiko vain ihan kiusallasi että ei muut saisi kirjoittaa omista kokemistaan sitten hyvistä tai huonoista asioista?

Ei kaikkien elämä aina ole mennyt samaa linjaa kuin sinun elämäsi.. meitä ihmisiä on niin moneen lähtöön... ja meillä jokaisella on erillaiset kokemukset elämästämme.... jotkut asiat saattavat mennä hiukan samaan malliin.. mutta silti eritavalla...

Kuiten itse esille toit että sinulla on erillainen kokemus kuin aloittajalla... niin hyväksy se että sinulla oli juuri tämä erillainen kokemus..mutta älä ole katkera aloittajan kokemukselle koska hänen kokemuksensa taas oli erillainen kuin sinun..

Mutta tosiaankin ihmettelen ettet siltikään ole eläämäsi tyytyväinen vaikka sait mahdollisuuden toiseen perheeseen...?

Sinullekkin voisi tehdä tuo terapia hyvää kun olet padonnut nuo katkerat muistosi äidistäsi...Niin pääsisit sinäkin jatkamaan elämääsi..ilman että tarvitsee sitä tuskaa toisiin ihmisiin purkaa..niinkuin nyt purat kiukkusi aloittajalle...

Toivotan niin aloittajalle kuin tälle katkeralle kirjoittajalle onnea tulevaisuudessa...

• viha ja hyvin omaksutut

väärät sijaishuollon asenteet melkein lukijoiden silmille asti.

Mitä hyötyä sinulle väittämästäsi hyvästäkään sijoituksesta oli kun olet täynnä tuollaista vihaa ja raivoa vielä nuorena (?) aikuisena? Niin paljonko sinä "apuja" sijaispaikassa sait tunne-elämäsi kehitykselle, että koulukiusaamiseenkin suhtaudut, että "se on vain kestettävä"? Huono, aivan väärä ja lakeja kunnioittamaton ohje kaiken kaikkiaan.

Todellisuudessahan on niin, että lapsen mieli on hyvin kehityskelpoinen ja kestävä alusta niin huonoille kuin hyvillekin vaikutteille. Jos lapsi sijoitetaan huonoista oloista oikeasti hyviin oloihin, hänen saamansa oikea rakkaus ja välittäminen hoitavat kyllä nopeastikin menneisyyden haavoja. Niin ei kuitenkaan kohdallasi ole käynyt, eikä tervehtymisestäsi ole kirjoituksesi perusteella mitään viitteitä näkyvissä.

Kas, kun ymmärrät sentään sen verran, että henkinen puoli on yhtä tärkeä kuin fyysinen. Sinun kohdallasi se kuitenkin on hoitamatta. Siksi yhdyn edellä kirjoittaneiden mielipiteeseen ja ilman pienintäkään ilkeilyn sävyä kehotan sinua hakeutumaan ammattiauttajalle ja toivon, että löydät mahdollisimman hyvän sellaisen. Ihan vain itsesi takia.

Kun sanot äitiäsi tunteettomaksi paskaksi, nimität osuvasti myös itseäsi. Ei tunne-elämältään vakaa nuori kirjoita toiselle kovia kokeneelle tuolla tavalla. Huomaatko kirjoituksesi ristiriidat, kuten väittämäsi, että lapset puolustavat aina vanhempiaan? Elämäsi ei todella ole "kondiksessa", vaikka niin yrität väittää, kaukana siitä.

Parempaa jatkoa sinulle joka tapauksessa!

• koulukiusaamista,
        viha ja hyvin omaksutut kirjoitti:

väärät sijaishuollon asenteet melkein lukijoiden silmille asti.

Mitä hyötyä sinulle väittämästäsi hyvästäkään sijoituksesta oli kun olet täynnä tuollaista vihaa ja raivoa vielä nuorena (?) aikuisena? Niin paljonko sinä "apuja" sijaispaikassa sait tunne-elämäsi kehitykselle, että koulukiusaamiseenkin suhtaudut, että "se on vain kestettävä"? Huono, aivan väärä ja lakeja kunnioittamaton ohje kaiken kaikkiaan.

Todellisuudessahan on niin, että lapsen mieli on hyvin kehityskelpoinen ja kestävä alusta niin huonoille kuin hyvillekin vaikutteille. Jos lapsi sijoitetaan huonoista oloista oikeasti hyviin oloihin, hänen saamansa oikea rakkaus ja välittäminen hoitavat kyllä nopeastikin menneisyyden haavoja. Niin ei kuitenkaan kohdallasi ole käynyt, eikä tervehtymisestäsi ole kirjoituksesi perusteella mitään viitteitä näkyvissä.

Kas, kun ymmärrät sentään sen verran, että henkinen puoli on yhtä tärkeä kuin fyysinen. Sinun kohdallasi se kuitenkin on hoitamatta. Siksi yhdyn edellä kirjoittaneiden mielipiteeseen ja ilman pienintäkään ilkeilyn sävyä kehotan sinua hakeutumaan ammattiauttajalle ja toivon, että löydät mahdollisimman hyvän sellaisen. Ihan vain itsesi takia.

Kun sanot äitiäsi tunteettomaksi paskaksi, nimität osuvasti myös itseäsi. Ei tunne-elämältään vakaa nuori kirjoita toiselle kovia kokeneelle tuolla tavalla. Huomaatko kirjoituksesi ristiriidat, kuten väittämäsi, että lapset puolustavat aina vanhempiaan? Elämäsi ei todella ole "kondiksessa", vaikka niin yrität väittää, kaukana siitä.

Parempaa jatkoa sinulle joka tapauksessa!

niin niinkö siellä todela opetetaan, että se pitää vain kestää? Taitaa olla kiusaaja sellainen sijari itsekin, joka niin opettaa.

Omilta vanhemmilta kyllä odotetaan puuttumista ja kai nyt itsestään selvää on, että omat vanhemmat puuttuvatkin, jos yleensä ovat tietoisia kiusaamisesta. Jätän tässä nyt tietoisesti taas pois sen huostaanottojen marginaaliryhmän eli päihteisiin sairastuneet vanhemmat. He eivät useinkaan kykene enää asioiden hoitoon, mutta on muistettava, että päihdemerkintöjä on papereissa sellaistenkin perheiden kohdalla, jotka todellisuudessa ovat aivan kohtuukäyttäjiä.

• katkaista suhteet

lasten ja biologisen vanhemman välillä. Tämä hoituu yksinkertaisesti laittamalla tapaamisoikeuden rajoituksia ja mollaamalla äitiä lapselle kaikin mahdollisin tavoin.

Meillä nämä yritykset eivät ole onnistuneet katkaisemaan lapseni ja minun välejä, jotka ovat erinomaiset. Lapsi pääsee takaisin kotiinsa tämän vuoden lopulla ja odottaa sitä innoissaan.

Minulta itseltäni katsivat välit omaan isääni, koska äiti mollasi hänet aivan totaalisesti. Lapsena en tätä ymmärtänyt ja aikuisena solmin nämä välit uudelleen isääni. En uskaltanut tehdä sitä ennenkuin äiti oli kuollut. Isäkin kuoli vuosi sitten jo hyvin vanhana parantumattomaan sairauteen. Suru minulla on, mutta minulla on myös hyvä mieli, että hän ei kuollut vihollisena, vaan minunkin isänä.

• huostaanoton tarkoitus
        katkaista suhteet kirjoitti:

lasten ja biologisen vanhemman välillä. Tämä hoituu yksinkertaisesti laittamalla tapaamisoikeuden rajoituksia ja mollaamalla äitiä lapselle kaikin mahdollisin tavoin.

Meillä nämä yritykset eivät ole onnistuneet katkaisemaan lapseni ja minun välejä, jotka ovat erinomaiset. Lapsi pääsee takaisin kotiinsa tämän vuoden lopulla ja odottaa sitä innoissaan.

Minulta itseltäni katsivat välit omaan isääni, koska äiti mollasi hänet aivan totaalisesti. Lapsena en tätä ymmärtänyt ja aikuisena solmin nämä välit uudelleen isääni. En uskaltanut tehdä sitä ennenkuin äiti oli kuollut. Isäkin kuoli vuosi sitten jo hyvin vanhana parantumattomaan sairauteen. Suru minulla on, mutta minulla on myös hyvä mieli, että hän ei kuollut vihollisena, vaan minunkin isänä.

ollenkaan alunperin.

Ainoastaan ani, ani harvoin on lain mukaan oikeutta katkaista lapsen välit vanhempiin. Kyllä niitäkin löytyy, mutta eikö niitä ole riittävästi, koska niin paljon myös laittomasti yhteydenpitoa rajoitetaan?

• fiksun ja siis myös

sydämellään "ajattelevan" nuoren kirjoituksia tänne!

Ei ihme, että taustasi huomioiden palstan kirjoitukset varmaan kolahtivat sinulla kohdalleen. Meitä väärän ja laittoman huostaanoton kokeneita on nyky-Suomessa paljon!

AS-lapsen äitinä luulen tietäväni tarkkaan, mitä tarkoitat kertoessasi, että äiti ei meuhkannut esim. nukahtamisvaikeuksistasi (ei ainakaan sinulle, vaikka sisimmässään varmasti kantoi huolta ja ihmetystä). Niin minäkin annoin maalla lapsen olla iltaisinkin kotipihassa varsinkin kesähelteellä kun hän itse sitä halusi. Ja ymmärrän senkin, miksi ilmeisesti mainitsit siitä nimenomaan täällä... tulihan siihen sijaishuollon vastakaikua välittömästi, kuten arvata saattaa ja kuten tavallista on.

Kirjoitat niin lämmöllä äidistäsi, että sitäkin on ilo lukea. Lapseni on nuorempi kuin sinä, mutta hänen suustaan on kuultu jo nyt niin uskomattoman hienoja kommentteja, että ne kuullessaan tämän palstan häirikkö punastuisi häpeästä omia aiheettomia haukkumisiaan.

Jos kohdallasi oli siis kyse jostain neurologian ongelmasta, kuten vihjaat, niin toivottavasti äitisi avustuksella olet saanut siihen apua nyt. Sitä suuremmalla syyllä kokemasi jälkeen! Kuka tahansa lapsi tarvitsisi pitkää normaaliin elämään sopeuttavaa kuntoutusta huonosta sijaispaikasta kotiuduttuaan, mutta sitä suuremmalla syyllä lapsi, joka on aiheetta erotettu rakkaistaan ja sen lisäksi vielä sijoitettu huonoon paikkaan. Järkyttävää!

Kun vihdoin rohkenit kertoa totuuden lintsaamisesta, eikä sinua uskottu, niin et voi kuvitella, miten tuttua tuo toisten puheiden mitätöinti on meille kaikille, jotka olemme viranomaisten mielivaltaa kokeneet! Monesti tuntuukin, että huostaanoton olemattomat "syyt" kasvavat palaveri palaverin jälkeen huostaanottojen kohdalla sitä enemmän silloin, mitä enemmän lakeja rikkovasta mielivallasta on kysymys.

On se melkoista lapsen turvallisuudentunteen rakentamista nähdä kun hyvää vanhempaa kohdellaan huonosti! Ja muka lastensuojelun nimissä! Tietysti osa lapsuutta jää elämättä kun riuhtaistaan kaikki turvallinen pohja pois jalkojen alta.

Toivotaan - koska olet vielä ilmeisesti kovin nuori - että elämäsi aikana ehdit nähdä vielä senkin, että Suomen valtio maksaa korvauksia näistä järkyttävimmistä aiheettomista huostaanotoista, kuten Ruotsissa tapahtui.

Ihanaa, että saat tällä hetkellä pitää yhteyttä sinulle tärkeisiin ihmisiin ja nauttia heidän seurastaan! Sinulle ja myös äidillesi jaksamista!

En ollenkaan ihmettele äiti pelkoa nuoremman sisaruksen kohdalla tuollaisen kokemuksen jälkeen. Hän pelkää tietysti, että velikin pitää sisällään, jos tulee kiusatuksi koulussa, niinhän lapset ikävä kyllä monesti tekevät. Siihen löytyy vastauksia myös rikosuhri-sivustolta, jossa kuvataan sitä käsittämätöntä häpeää, mitä rikoksen uhriksi joutunut monesti kokee. Sillä rikoshan kiusaaminen on, siitä ei päästä mihinkään!

Hienoa, että sait kuitenkin nähdä myös sen, että kaikki viranomaiset eivät ole samanlaisia. Mutta aivan varmasti paljon epäluottamusta yhteiskuntaa kohtaan on sisimpääsi jäänyt, ihme jos niin ei olisi. Hyvä kuitenkin, että et ole menettänyt kykyäsi rakastaa, sillä myönteiset tunteet ovat kaiken eheytymisen alku ja liikkeellepaneva voima. Sinussa on paljon hyvää potentiaalia miten hyvään tasapainoon tahansa!

• Helinä-keiju3

Koska huostalapsuutta pidetään suomalaisessa virkakoneistossa vanhemmuuden riskitekijänä kehotan vakavasti kaikkia turhan ja väärän huostaanoton kokeneita nuoria, jotka vaan kynnelle kykenevät pitämään meneliä kohtalostaan. Näin on mahdollista saada asennemuutos aikaiseksi ja näille nuorille aikanaan pois niskasta se taakka, minkä valtiovalta on heille sälyttänyt tulevaisuuteen ja oman vanhemmuuden rasitteeksi sitten omille lapsilleen.
      Aloittajan kaltaisia tapauksia, liian heppoisin ja liian innokkaasti opettajan ja koulun takia tehtyjä huostaanottoja on maa väärällään. Mielummin on suojattu rehtoria, joka ei ole suojellut oppilasta kiusaamiselta, kuin lasta kiusaamisen seuruaksilta. Vieläkään ei tahti ole muuttunut, mutta onneksi sentään puhutaan.
      Virkamiehen suojelu on maassamme edellen ykkösasia, lastensuojelu tulee kaukana, kaukana perässä.

• nuoret

kirjoittavat tänne kokemuksistaan huostasta. Näitä palstoja lukevat sossutkin ja huostia varmaankin vähentäisi, jos he saisivat nuorten negatiivista palautetta "vapauden menetyksistään".

Joillakin harvoilla huosta lienee onnistunut. Tämän palstan kirjoitusten perusteella, kun vanhempien mielipiteitä lukee, huostan onnistuminen on äärimmäisen harvinaista.

• aloitus olla

jonkun biovanhemman aikansa kuluksi keksimä provo. Tämäntyyppisiä aloituksia ilmaantuu tänne säännöllisesti ja ne voivat hyvinkin olla saman henkilön sepustuksia.

• tai ei

niin kyllä ainakin jokainen perhettään aidosti rakastava ihminen tietää lukiessaan kuka puhuu totta ja kuka vaan yrittää täällä päteä oman mitättömyytensä pönkittämiseksi, kuten tämä "taitaa aloitus olla" viestin kirjoittaja.

• aitoa tekstiä

Enemmän täällä häirikön provoja on nähty vuosien ajan tai sitten niin, kuten nuori tuossa kirjoittaa, että joku sijari on pakottanut luonaan asuvan lapsen kehumaan sijaispaikkaansa. Niitä on kyllä nähty useinkin. Niistä pursuaa juuri tuollaista ranttaletukan tyylistä vihaa bioja kohtaan. Siksi ne eivät niin kovin uskottavia olekaan.´Tai sitten sijaishuolto on paljon huonommissa kantimissa kuin olisin uskonutkaan.

• aiheettoman huostan
        aitoa tekstiä kirjoitti:

Enemmän täällä häirikön provoja on nähty vuosien ajan tai sitten niin, kuten nuori tuossa kirjoittaa, että joku sijari on pakottanut luonaan asuvan lapsen kehumaan sijaispaikkaansa. Niitä on kyllä nähty useinkin. Niistä pursuaa juuri tuollaista ranttaletukan tyylistä vihaa bioja kohtaan. Siksi ne eivät niin kovin uskottavia olekaan.´Tai sitten sijaishuolto on paljon huonommissa kantimissa kuin olisin uskonutkaan.

kokeneiden nuorten kirjoituksia on ollut.
        Eli tuokin oli valhe, että "niitä muka silloin tällöin täällä näkyy".

Jonkun on näköjään vaikea sietää aloituksen tyylistä tekstiä täällä. Ja kyllä, edellä joku oli aivan oikeassa, että tekstistä ihan kuin huokuu kyllä se, onko se sydämestä kirjoitettu vai ei.

Olen hyvin tarkka huomaamaan tällaiset asiat, kuten senkin, että häirikön teksteissä tuntuu yleensä kaksi asiaa. Joko kirjoittajan henkinen tyhjyys tai suunnaton ahdistus ja paha olo. En tosiaan haluaisi vaihtaa tunnetilaa sen ihmisen kanssa.

• niinpä niin

Miksi heti pitää olettaa, että aloitus olisi provo? Voinemmeko siis olettaa, että sinun kirjoituksesi ovat ainoastaan järjellisiä, eikä niihin siksi kannata alkaa sekoilemaan? Eli miksi aloittaja ei voisi olla tosissaan? Vai olisitko kuitenkin vain katkera perhekodin tantta tai sossu?

• tarinoiden

sarjaan saa tämänkin aloittajan kokemukset laittaa. Sinällään niin turhan takia "hukkaan heitettyjä" vuosia. Järkyttävää on, mitä kiusaaminen on saanut tässä yhteiskunnassa aikaiseksi. Kuinkahan monta täysin henkisesti hajoitettua ihmistä on meidän koululaitos maailmalle saattanut?

Tarinasi kosketti minua syvästi. Oma lapseni on myös kiusaamisen uhri ja tiedän todella tuskan mitä olette joutuneet kokemaan. Tiedän sen voimattoman raivon tunteen kun turhaan yrittää apua hakea, jopa vuosikausia, sitten ainoa apu mitä lopulta saa on huostaanotto.

Meillä tuo kiusaaminen johti lapsen täydelliseen syrjäytymiseen oman ikäisisten seurasta ja lopulta tosi ikävin seurauksin. Kuvioihin tuli mukaan hyväksikäyttäjä, joka välitti lapselle vaikka mitä saadakseen tämän pään sekaisin ja siten helpommaksi uhriksi omiin tarkoitusperiinsä. Tätä vastaan taistelin ja yritin lapselle saada apua ja puhua hänelle järkeä ja vaikka millä konstilla kiskoa tuosta suosta ylös. Pahasti haavoitettu lapsi valitettavasti piti tätä hyväksikäyttäjäänsä ystävänään ja tukijanaan, kaipa tuo illuusio hetkeksi toi tytölle hänen kipeästi kaipaamaa itseluottamuksen tunnetta. Tämä vaihe oli kotona tosi raskasta ja aiheutti paljon erimielisyyksiä kun tyttö tuota hyväksikäyttäjäänsä puolusti ja valehteli hänen puolesta. Pedofiilit ovat tunnetusti hyviä manipuloimaan. Eikä poliisikaan halua tehdä mitään heidän kiinni saamisekseen (ennenkuin on pakko).

Tämä koko episodi kesti useamman vuoden ja tuo viimeisin ja raskain vaihekin lähes vuoden, ennenkuin se loppui kun tytöltä oli mennä henki. Tässä vaiheessa vasta tuli viranomaisten taholta apua, mutta sen lisäksi sitten huostaanotto. Sen aiheellisuudesta voi olla montaa mieltä. Varmaa on kuitenkin se, että niin lähellä kuolemaa ei olisi meidänkään perheessä käyty, jos viranomaiset olisivat toimineet kuten heidän virkansa puolesta kuuluisi tehdä kansalaisia suojellakseen.

Yhteistä kokemusta aloitajan kanssa on meilläkin kauhea perhekoti ja sieltäpäin asioiden valehtelu ja vääristely. Tuli omat kokemukset elävästi mieleen kun kirjoitit tuosta painostuksesta ja valehtelusta sekä perhekodissa kokemasta alistamisesta ja henkisestä väkivallasta. Lienetkö ollut samassa perhekodissa lapseni kanssa, kuulosti niin tutulta tuo tarinasi. Oma lapseni koki aivan samaa ja hänen tuskansa oli sanoinkuvaamatonta kun samalla vielä peloteltiin koulukodilla perhekodin puolelta. Kauhea taistelu käytiin läpi ja monta erilaista tunnetilaa siinä matkan varrella ennekuin lapsi sieltä pois saatiin... ihan samalla tavoin ennen täysi-ikäisyyttä kuten sinunkin tapauksessa.

Yhteistä meille on myös se, että äidin ja tyttären välit ovat olleet hyvät koko ajan. Vaikka meillä käytiin raivokkaita riitoja tuon pedofiilin takia (tai siksi että tyttö hänen puolesta valehteli) niin syvä rakkaus ja aito välittäminen on aina ollut olemassa. Itse koin että nimenomaan tästä erityisesti tuo perhekodin äiti oli kateellinen ja mustasukkainen. Hän pyrki tuhoamaan nimenomaan äidin ja tyttären välit jatkuvalla valehtelulla, valehteli lapselle äidistä aivan kuten sinunkin kohdallasi on käynyt. Kenties sinunkin perhekotiäitiä on ärsyttänyt hyvä suhteesi biologiseen äitiin sekä aito molemminpuolinen välittäminen.

Jokainen (jopa sijaishuolto) tajuaa sen että lämmintä ja aitoa vanhmepi-lapsi suhdetta ei korvata millään sijaishuollolla ja se on varmasti katkera paikka monelle. Nämä hyvistä kodeista ja aiheettomasti huostatut lapset joutuvat sijoituksessa ojasta allikkoon, näin saa tältäkin palstalta lukea tosi usein. Oman lapseni "hoito" oli niin ala-arvoista että en jaksa käsittää kuinka kehtaavat itseään lastensuojelun ammattilaisiksi mainostaa. Olen vakuuttunut, että ainoastaan todella huonoista oloista lähtöisin olevat lapset, jotka ovat käytännössä olleet täysin heitteillä tai vanhempiensa pahoinpitelemiä, pystyvät kokemaan sijoituksessa jotain positiivista. Näin kai se on lastensuojelun perimmäinen tarkoituskin, että ainoastaan tosi huonoista oloista huostataan. Totuus vaan tuntuu olevan toisenlainen ja taitaa ne eniten apua tarvitsevat pudota jopa lastensuojelunkin ulkopuolelle kun on kiire tehdä huostaanottoja mitä ihmeellisimmin perustein aivan tavallisista kodeista esim. koulunkäyntivaikeuksien (usein kiusaamisesta johtuvien) vuoksi.

Tuntuu tosiaan että huostaanotetuille lapsille pitäisi kelvata mitkä tahansa "talliolot" korvaamaan sitä MUKA lapsestaan huolehtimattoman kodin korvikkeeksi. Ero oman kodin ja huonon sijaishuoltopaikan välillä tosiaan traumatisoi normaaleista oloista tulevan lapsen. Omalla tytölläni terapia, sekä hyväksikäytön aiheuttama että perhekodin kauhujen vuoksi, jatkuu vuosikausia. Oletko sinä saanut mitään terapiaa tuon kaiken kokemasi purkamiseksi? Tuli vaan mieleen, että myös äidillesi voisi olla tarpeen keskusteluapu kaiken alistamisen ja vähättelyn aiheuttaman pahanolon vuoksi. Eikä vähäisin pahanolon aiheuttaja ole varmasti ollut se hätä ja huoli minkä tuo epäkelpo sijaishuolto on saanut aikaan kun hän on ollut huolissaan sinun hyvin- tai pikemminkin pahoinvoinnistasi siellä. Itse luulin pahimpana aikana sekoavani kun en jaksanut uskoa todeksi, miten huonolla tasolla lastensuojelu Suomessa oikeasti on.

Hienoa, että olet jaksanut aloittaa opiskelun ja menet elämässä eteenpäin. Katkeraa on varmasti nuo menetetyt vuodet. Oma tyttöni sanoo monesti, että osa lapsuudesta jäi elämättä ja luettelee sitten asioita joita hän ei ole voinut yksinäisyyttään tehdä. Erityisen ikävänä hän kokee aikansa "persekodissa", kuten hän sitä tiettyä perhekotia nimittää. Kaikesta huolimatta hänkin näkee nyt jo oman tulevaisuutensa valoisana ja on erittäin syvällisesti ajatteleva nuori. Hän on myös kaiken kokemansa jälkeen hyvin empaattinen kaikkia heikompiosaisia kohtaan. Samaa empatiaa huomasin tuosta sinunkin kirjoituksesta. Ehkä sen, että itse on kokenut suurta vääryyttä ja sisimmässään tietää mikä on oikein ja mikä väärin, pystyy kääntämään "voitoksi" kun vaan ei katkeroidu.

Äitisi hätä pikkuveljestä on ihan luonnollista sinun kokeman vääryyden vuoksi. Olet todellinen aarre äidillesi kun sanot olevasi tukena jos lastensuojelu yrittää veljellesi samaa kuin sinun kohdalla. Yrittäkää vaan päästä kaiken tapahtuneen yli, vaikka vaikeaa se varmasti on. Meilläkin näitä tapahtuneita mietitään aika usein ja taaksejäänyt tuntuu painajaiselta. Aito rakkaus, huolenpito ja välittäminen sekä avoimet keskusteluvälit auttavat tosi paljon eteenpäin eikä niitä keskustelutuokioita vaihtaisi mihinkään vaikka kipeitä asioita käsitellään.

Tuli vaan mieleen, kun teilläkin on toinen toistenne tuki, niin olisiko mahdollista yrittää saada hyvitystä kokemalleen oikeusteitse? Tämä oli vaan heitto, vaikea tie se varmasti on, mutta joissakin tapauksisa kannattaa. Voi tietysti olla myös paras vaan antaa asioiden olla ja yrittää unohtaa. Tämä on niin kaksipiippuinen juttu. Meillä itsellä on todella raskaat oikeudenkäyntiprosessit takana, kestivät yhteensä kaksi vuotta. Ensin käräjäoikeus ja sitten hovioikeus. Raskasta oli, mutta rikollinen on saatu lain eteen. Tärkeintä tietysti on se että tytöllä menee elämä eteenpäin, mutta on tietyllä tavalla helpompaa kun myös paha sai palkkansa.

Voimia sinulle ja äidillesi, molemmille teille. Elämä menee eteenpäin, vaikka välillä tuntuukin pahalta. Tärkeintä on että teillä on toinen toistenne tuki. Olet niin sympaattisen tuntuinen nuori, että sinusta sitten aikanaan tulee varmasti hyvä vanhempi omille lapsillesi. Olethan saanut kotoasi sen todellisen vanhemmuuden mallin sinua rakastavalta äidiltäsi.

• iloinen mieli

aloituksesta, vaikka pitääkin sisällään kuvauksen viranomaismielivallasta ja väärästä vallankäytöstä, jonka yhtenä suurena kärsijänä on tässä tietysti lapsi. Joku oli huomannutkin, että kirjoituksesta huokuu aidosti koettu elämä ja omakohtaisesti koetut tunteet, mutta silti siinä ei ole sanottavasti mukana negatiivista.

Sanonkin aloittajalle, että lämmin ja hyvä suhde äitiisi on kantanut sinua varmasti huonojen kokemusten ylitse. Yhteiskuntaa kohtaan se tietysti on murentanut perusluottamusta, mutta te voitte nyt vielä tarvittaessa tukea toisianne! Rakkaus parantaa sen vihan ja katkeruuden, mitä laittomasta ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta olisi voinut jäädä. Kyllä tosiaan tekstisi todistaa omasta puolestaan.

Et maininnut siitä, missä asut nykyisin, mutta veikkaisin sinun olevan vielä kotona. Niin minä ainakin olisin vielä sinun sijassasi :)

• minun ja lapseni välejä

Ne ovat olleet lämpimät ennen huostaa ja sen aikana. Eilenkin lapsi totesi, että "on ihana viettää viikonloput kotona". Hän ei useinkaan tapaile viikonloppuisin edes kavereitaan, koska haluaa vain olla rauhassa kotonaan.

Lapseni on ollut laitoksesssa, josta saa lomat joka viikonlopuksi. Tämä on varmaan auttanut siinä, että välit ovat pysyneet hyvinä. Pian hän pääsee kokonaan kotiinsa.

• ylläpidolle

että huostanuoret saisivat oman palstansa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      144
      7228
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      126
      5025
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      69
      4462
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3533
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2331
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      339
      1911
    7. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1796
    8. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      9
      1639
    9. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      68
      1517
    10. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1468
    Aihe