Tein tuon ohjelman mukaan http://www.tietokone.fi/softa/tiedosto.asp?id=13594
Usb-tikun jolla voi asentaa ubuntu 8.10 tietokoneeseen jossa ei ole cd asemaa.
Jostain syystä bios ei tunnista usb tikkua lainkaan.
Biosissa USB Boot kohta on Enabled.
Ja legasy usb support kohta on myös Enabled.
Silti boot valikossa siis siellä missä valitaan bootti järjestys ei näy usb tikkua missään.
Missähän lienee vika?
Eikö se että boot valikossa on kohta USB BOOT viittaa siihen että bios pitäisi tukea usb tikulta boottausta?
Onko kellään ideoita?
Lieneekö joku asetus pielessä?
USB tikulta boottaus
11
2423
Vastaukset
- Alkup.
Nyt boot valikossa: Hard disk driver kohdassa näkyy usb tikku.
Mutta Boot device priority kohdassa ei näy vieläkään usb tikkua. Joten boottaus tikulta ei vielä onnistu.
Ideoita?Biosissa voi olla eri valinta usb-zipille, usb-fdd:lle, usb-cdromille ja usb-hdd:lle joten pitää tosiaan tutkia ja kokeilla mikä on oikea. Minun emossani usb-tikut käynnistyvät asetuksella usb-fdd mutta SATAlevy-kelkka joka on usb-liittimellä koneessa puolestaan tunnistuu usb-hdd:ksi ja ilmestyy automaattisesti Hard Disk Priorityyn sekä Boot Device Priorityyn kun on tunnistunut.
Toimiiko tikku muuten jossakin toisessa koneessa eli tuliko siitä buuttaava. Jospa siinä pitää olla MBR ennenkuin bios hyväksyy sen listalle? Pitäisiköhän usb-tikun MBR:stä tehdä hexadumppi ja tutkia että siellä on oikeat liput oikeissa paikoissa.exergy kirjoitti:
Biosissa voi olla eri valinta usb-zipille, usb-fdd:lle, usb-cdromille ja usb-hdd:lle joten pitää tosiaan tutkia ja kokeilla mikä on oikea. Minun emossani usb-tikut käynnistyvät asetuksella usb-fdd mutta SATAlevy-kelkka joka on usb-liittimellä koneessa puolestaan tunnistuu usb-hdd:ksi ja ilmestyy automaattisesti Hard Disk Priorityyn sekä Boot Device Priorityyn kun on tunnistunut.
Toimiiko tikku muuten jossakin toisessa koneessa eli tuliko siitä buuttaava. Jospa siinä pitää olla MBR ennenkuin bios hyväksyy sen listalle? Pitäisiköhän usb-tikun MBR:stä tehdä hexadumppi ja tutkia että siellä on oikeat liput oikeissa paikoissa.Tarkoitan eettä joskus ja joihinkin tikkuihin ei meinaa syntyä MBR:ää sitten millään joten ehkäpä tikulla ei tosiaan ole mitään pääkäynnistyslohkoakaan ja emo ei tunnista sitä käynnistävänä laitteena? Hexadumpilla voi tsekata mitä usb-tikun "mbr"ssä on tai siis onko sellaista olemasssa.
- Alkup.
exergy kirjoitti:
Biosissa voi olla eri valinta usb-zipille, usb-fdd:lle, usb-cdromille ja usb-hdd:lle joten pitää tosiaan tutkia ja kokeilla mikä on oikea. Minun emossani usb-tikut käynnistyvät asetuksella usb-fdd mutta SATAlevy-kelkka joka on usb-liittimellä koneessa puolestaan tunnistuu usb-hdd:ksi ja ilmestyy automaattisesti Hard Disk Priorityyn sekä Boot Device Priorityyn kun on tunnistunut.
Toimiiko tikku muuten jossakin toisessa koneessa eli tuliko siitä buuttaava. Jospa siinä pitää olla MBR ennenkuin bios hyväksyy sen listalle? Pitäisiköhän usb-tikun MBR:stä tehdä hexadumppi ja tutkia että siellä on oikeat liput oikeissa paikoissa.Kiitti vastauksesta.
Kyllä se toimii toisessa koneessa mutta tässä koneessa jossa nyt sitä kokeilen ei toimi mutta edistystä on tapahtunut.
Vaikka biosissa ei näy boottaus järjestys valikossa tikkua niin nyt se lähti lataamaan ubuntua jostain syystä.
Ensin tuli mustalle näytölle tekstiä sen jälkeen ubuntu logo jonka jälkeen pitkä lista tekstiä jossa lopussa lukee ok, ok jne sit vilahtaa hetkeksi vaalean ruskea värinen ruutu ja sen jälkeen ruutu muuttuu mustaksi eikä se siitä enään etene. Eli ubuntu ei lataudu loppuun asti.
Toisessa koneessa usb ubuntu toimii moitteetta.
Lieneeköhän joku ajuri ongelma kun ruutu pysyy mustana? - Alkup.
Alkup. kirjoitti:
Kiitti vastauksesta.
Kyllä se toimii toisessa koneessa mutta tässä koneessa jossa nyt sitä kokeilen ei toimi mutta edistystä on tapahtunut.
Vaikka biosissa ei näy boottaus järjestys valikossa tikkua niin nyt se lähti lataamaan ubuntua jostain syystä.
Ensin tuli mustalle näytölle tekstiä sen jälkeen ubuntu logo jonka jälkeen pitkä lista tekstiä jossa lopussa lukee ok, ok jne sit vilahtaa hetkeksi vaalean ruskea värinen ruutu ja sen jälkeen ruutu muuttuu mustaksi eikä se siitä enään etene. Eli ubuntu ei lataudu loppuun asti.
Toisessa koneessa usb ubuntu toimii moitteetta.
Lieneeköhän joku ajuri ongelma kun ruutu pysyy mustana?Nyt kokeilen usb tikkua kolmanteen koneeseen.
Boottaus onnistuu loppuun saakka ja työpöydällä näkyy 2 kansiota.
Examples ja instal kansiot.
Mutta yläpalkkia ei näy lainkaan.
Mistähän se johtuu?
Monitorin säätäminen ei tuo yläpalkkia näkyviin. - Alkup.
Alkup. kirjoitti:
Nyt kokeilen usb tikkua kolmanteen koneeseen.
Boottaus onnistuu loppuun saakka ja työpöydällä näkyy 2 kansiota.
Examples ja instal kansiot.
Mutta yläpalkkia ei näy lainkaan.
Mistähän se johtuu?
Monitorin säätäminen ei tuo yläpalkkia näkyviin.Boottasin koneen ja nyt yläpalkki on omalla paikallaan.
Alkup. kirjoitti:
Boottasin koneen ja nyt yläpalkki on omalla paikallaan.
Mulla tekee tuollaista PQI:n tikulla jossa on eeebuntu. Syy ainakin minulla on usb:n kontaktissa. PQI:ssa on hyvin ohut liitinkappale joten joissakin koneissa usb-väylän liitin on liian väljä ja kaikenlaisia ihmeellisiä oireita syntyy. Yhdessä konemerkissä jossa on edessä 4 kpl usb-liittimiä niin vain yhdessä usb-portissa niistä tikkuni toimii luotetttavasti, muissa tapahtuu eriasteisia jumi-ilmiöitä sattumanvaraisessa järjestyksessä.
Sen voi todeta aika helposti kun pistää tikun kiinni ja käynnistää koneen, ellei ledi vilkuttele normaalisti kun ollaan vielä bios-vaiheessa on vika kontaktissa. Jos ledi vilkuttaa normaalitiheydellä ennen grubia mutta jumittuu linuxin buutissa on vika kuitenkin jotenkin ehkä siinä itse asennuksessa.- Alkup.
exergy kirjoitti:
Mulla tekee tuollaista PQI:n tikulla jossa on eeebuntu. Syy ainakin minulla on usb:n kontaktissa. PQI:ssa on hyvin ohut liitinkappale joten joissakin koneissa usb-väylän liitin on liian väljä ja kaikenlaisia ihmeellisiä oireita syntyy. Yhdessä konemerkissä jossa on edessä 4 kpl usb-liittimiä niin vain yhdessä usb-portissa niistä tikkuni toimii luotetttavasti, muissa tapahtuu eriasteisia jumi-ilmiöitä sattumanvaraisessa järjestyksessä.
Sen voi todeta aika helposti kun pistää tikun kiinni ja käynnistää koneen, ellei ledi vilkuttele normaalisti kun ollaan vielä bios-vaiheessa on vika kontaktissa. Jos ledi vilkuttaa normaalitiheydellä ennen grubia mutta jumittuu linuxin buutissa on vika kuitenkin jotenkin ehkä siinä itse asennuksessa.Ok, kaikki.
Pienestä se on välillä kiinni toimiiko vai ei.
Näissä kahdessa koneessa jossa muisti-tikku-ubuntu toimii niin asetukset ovat siis näissä koneissa näin:
Hard Disk Drive:
1st Drive= Muistitikku
2st Drive= Disabled
Ja bootti järjestys:
1st Boot Device= Removable Device
2nd Boot Device= Hard Drive
Mielenkiinnolla kokeilin tätä juttua kolmeen pöytäkoneeseen. Jos joskus tulee tarvetta asentaa ubuntu kannettavaan koneeseen
Lienee pitkälti kannettavissa nuo bios asetukset samat kuin pöytäkoneissa?
Kiitos juttu tuokiosta exergy. Alkup. kirjoitti:
Ok, kaikki.
Pienestä se on välillä kiinni toimiiko vai ei.
Näissä kahdessa koneessa jossa muisti-tikku-ubuntu toimii niin asetukset ovat siis näissä koneissa näin:
Hard Disk Drive:
1st Drive= Muistitikku
2st Drive= Disabled
Ja bootti järjestys:
1st Boot Device= Removable Device
2nd Boot Device= Hard Drive
Mielenkiinnolla kokeilin tätä juttua kolmeen pöytäkoneeseen. Jos joskus tulee tarvetta asentaa ubuntu kannettavaan koneeseen
Lienee pitkälti kannettavissa nuo bios asetukset samat kuin pöytäkoneissa?
Kiitos juttu tuokiosta exergy.No bios-asetukset ovat kyllä about samat, joissakin merkkikoneissa voi olla kyllä hyvinkin erikoisia ratkaisuja mutta koska pc:t toimivat about samalla tavalla niin biositkin ovat samantyyppisiä asetuksiltaan. Kaksi yleisintä on mulla ollut AMIbios ja Award jotka poikkeavat toisistaan siten että Awardeissa valikko on pystymenutyyppinen, punainen teksti sinisellä tai mustalla kirjaimella ja Amercian megatrend eli AMI on yleensä (vaalean)harmaalla pohjalla ja mustalla fontilla mutta valikko on työkalupalkkimainen eli siellä yläreunassa pudotusvalikkoina. Award löytyy usein pöytäkoneesta ja on toiminnoiltaan laajempi, AMI on useammin löytynyt läppäreistä tai muuten suppeammista koneista ja on silloin ominaisuuksiltaan monesti hieman kevyempi (joskaan ei aina, riippuu siis raudan, antureiden ja asetusten määrästä).
Monilla emoilla on se pikanäppäin biosin buuttimenuun eli useinkin f12 tai f8 joilla pääsee heti buutin jälkeen pieneen valikkoon josta voi valita käynnistävän laiteen. Näppäin kerrotaan heti koneen buutin jälkeen yleensä alareunaasa, samassa kohdassa jossa kerrotaan biosin näppäin. Omassa nykyisessä emossani ei kyllä ole tuota mahdollisuutta ollenkaan mikä harmittaa mutta läppärissäni ja muissa pöytäkoneissani tuo biosin buuttimenu on yleensä ollut. Biosista kuitenkin täytryy yleensä sallia ensin usb- tai muiden laitteidfen buuttaaminen jotta ne ilmestyvät sitten tuohon biosin buuttimenuun suoraan koneen buutista.
Läppäreissä joutuu tekemään yleensä ihan samat kuviot kuin pöytäkoneissa joskin emokohtaisia eroja on aina, kaikki koneet ovat sikäli yksilöitä jos on eri raudalla. Mutta yleensä homma selviää kukn menee biosiin ja hetken tutkailee niitä vaihtoehtoja niin kyllä ne sieltä selviävät. En itsekään tästä osaa ulkomuistista niitä kertoa mutta kun olen sahannut bioseja satoja kertoja niin melkein tulee selkärangasta mihin valikoihin on mentävä.
Tietty perusjaotteluhan niisä valikoissa siellä biosissa aina on, se selviää kun hetken vertailee esim. Awardia ja AMIa niin vaikka ne ovat melko erilaisia äkkiseltään katsottuna niin hetken tutkimisen jälkeen niiden logiikat kyllä selviävät.
Lopuksi totean vielä että se usb:n kontakti on todellakin sitten pienestä kiinni jos siitä on kysymys. Kehnossa liittimessä (kontaktissa) pienikin heilahdus saattaa aiheuttaa järjestelmän jumin joten jos liitin tuntuu heppoiselta tai kontakti huonolta niin käytön aikana tikkua joutuu varomaan. Yksi ratkaisu on hankkia lyhyt jatkojohto siihen usb:hen, joissakin on hyvin tukevat liitinplugit joissa tikku saattaa saada hyvänkin kontaktin, aikani kun oli tuskaillut sen PQI:n latiskan kanssa niin löysin laatikosta sellaisen jonkun laitteen mukana tulleen usb-lisäjohdon ja siihen tikku istui hyvin. Tässä adapterissa on koneen pääkin jämäkkä joten se istuu hyvin kaikkien koneiden usb-liittimeen, toki ongelmana on sitten johdon mukana raahaaminen joten yleensä se ei olekaan mukana vaan "hieron" tikkua siihen liittimeen niin kauan että löydän asennon jossa se toimii ;D Mutta kotona siis käytän sitä usb-jatkoa parissa koneessa joissa välillä esiintyy tökkimistä usb:n kanssa. Mä luulen että kopioin sen tikun imagena toiselle esim. kingstonin tikulle, ne ovat paljon parempilaatuisia tämän asian suhteen.
Tässä on muuten pari kuvaa googlesta niin näet miten erikoinen se pqi:n tikun liitin on
http://s7v1.scene7.com/is/image/JohnLewis/230441902?$product$
http://www.gatzet.com/WordPress/wp-content/uploads/2008/03/usb-flash-drive-waterproof_360x360.jpgexergy kirjoitti:
No bios-asetukset ovat kyllä about samat, joissakin merkkikoneissa voi olla kyllä hyvinkin erikoisia ratkaisuja mutta koska pc:t toimivat about samalla tavalla niin biositkin ovat samantyyppisiä asetuksiltaan. Kaksi yleisintä on mulla ollut AMIbios ja Award jotka poikkeavat toisistaan siten että Awardeissa valikko on pystymenutyyppinen, punainen teksti sinisellä tai mustalla kirjaimella ja Amercian megatrend eli AMI on yleensä (vaalean)harmaalla pohjalla ja mustalla fontilla mutta valikko on työkalupalkkimainen eli siellä yläreunassa pudotusvalikkoina. Award löytyy usein pöytäkoneesta ja on toiminnoiltaan laajempi, AMI on useammin löytynyt läppäreistä tai muuten suppeammista koneista ja on silloin ominaisuuksiltaan monesti hieman kevyempi (joskaan ei aina, riippuu siis raudan, antureiden ja asetusten määrästä).
Monilla emoilla on se pikanäppäin biosin buuttimenuun eli useinkin f12 tai f8 joilla pääsee heti buutin jälkeen pieneen valikkoon josta voi valita käynnistävän laiteen. Näppäin kerrotaan heti koneen buutin jälkeen yleensä alareunaasa, samassa kohdassa jossa kerrotaan biosin näppäin. Omassa nykyisessä emossani ei kyllä ole tuota mahdollisuutta ollenkaan mikä harmittaa mutta läppärissäni ja muissa pöytäkoneissani tuo biosin buuttimenu on yleensä ollut. Biosista kuitenkin täytryy yleensä sallia ensin usb- tai muiden laitteidfen buuttaaminen jotta ne ilmestyvät sitten tuohon biosin buuttimenuun suoraan koneen buutista.
Läppäreissä joutuu tekemään yleensä ihan samat kuviot kuin pöytäkoneissa joskin emokohtaisia eroja on aina, kaikki koneet ovat sikäli yksilöitä jos on eri raudalla. Mutta yleensä homma selviää kukn menee biosiin ja hetken tutkailee niitä vaihtoehtoja niin kyllä ne sieltä selviävät. En itsekään tästä osaa ulkomuistista niitä kertoa mutta kun olen sahannut bioseja satoja kertoja niin melkein tulee selkärangasta mihin valikoihin on mentävä.
Tietty perusjaotteluhan niisä valikoissa siellä biosissa aina on, se selviää kun hetken vertailee esim. Awardia ja AMIa niin vaikka ne ovat melko erilaisia äkkiseltään katsottuna niin hetken tutkimisen jälkeen niiden logiikat kyllä selviävät.
Lopuksi totean vielä että se usb:n kontakti on todellakin sitten pienestä kiinni jos siitä on kysymys. Kehnossa liittimessä (kontaktissa) pienikin heilahdus saattaa aiheuttaa järjestelmän jumin joten jos liitin tuntuu heppoiselta tai kontakti huonolta niin käytön aikana tikkua joutuu varomaan. Yksi ratkaisu on hankkia lyhyt jatkojohto siihen usb:hen, joissakin on hyvin tukevat liitinplugit joissa tikku saattaa saada hyvänkin kontaktin, aikani kun oli tuskaillut sen PQI:n latiskan kanssa niin löysin laatikosta sellaisen jonkun laitteen mukana tulleen usb-lisäjohdon ja siihen tikku istui hyvin. Tässä adapterissa on koneen pääkin jämäkkä joten se istuu hyvin kaikkien koneiden usb-liittimeen, toki ongelmana on sitten johdon mukana raahaaminen joten yleensä se ei olekaan mukana vaan "hieron" tikkua siihen liittimeen niin kauan että löydän asennon jossa se toimii ;D Mutta kotona siis käytän sitä usb-jatkoa parissa koneessa joissa välillä esiintyy tökkimistä usb:n kanssa. Mä luulen että kopioin sen tikun imagena toiselle esim. kingstonin tikulle, ne ovat paljon parempilaatuisia tämän asian suhteen.
Tässä on muuten pari kuvaa googlesta niin näet miten erikoinen se pqi:n tikun liitin on
http://www.gatzet.com/WordPress/wp-content/uploads/2008/03/usb-flash-drive-waterproof_360x360.jpg"Awardeissa valikko on pystymenutyyppinen, punainen teksti sinisellä tai mustalla kirjaimella"
Siis Awardeissa on yleensä tai ainakin minulla kai aina ollut sininen pohjaväri ja tekstit on punaisella tai keltaisella.. en tajua miten sain kirjoitettua sen noin väärin ;)- Alkup.
exergy kirjoitti:
No bios-asetukset ovat kyllä about samat, joissakin merkkikoneissa voi olla kyllä hyvinkin erikoisia ratkaisuja mutta koska pc:t toimivat about samalla tavalla niin biositkin ovat samantyyppisiä asetuksiltaan. Kaksi yleisintä on mulla ollut AMIbios ja Award jotka poikkeavat toisistaan siten että Awardeissa valikko on pystymenutyyppinen, punainen teksti sinisellä tai mustalla kirjaimella ja Amercian megatrend eli AMI on yleensä (vaalean)harmaalla pohjalla ja mustalla fontilla mutta valikko on työkalupalkkimainen eli siellä yläreunassa pudotusvalikkoina. Award löytyy usein pöytäkoneesta ja on toiminnoiltaan laajempi, AMI on useammin löytynyt läppäreistä tai muuten suppeammista koneista ja on silloin ominaisuuksiltaan monesti hieman kevyempi (joskaan ei aina, riippuu siis raudan, antureiden ja asetusten määrästä).
http://www.gatzet.com/WordPress/wp-content/uploads/2008/03/usb-flash-drive-waterproof_360x360.jpgInformaatiosta exergy.
Asiat ovat varmaan niinkuin tuot esille.
Bios on aina ollut mulle henkimaailman juttu.
Aivan viime aikana oon oppinut edes vaihtamaan bootti järjestystä.
Tuosta:
"Monilla emoilla on se pikanäppäin biosin buuttimenuun eli useinkin f12 tai f8 joilla pääsee heti buutin jälkeen pieneen valikkoon josta voi valita käynnistävän laiteen. Näppäin kerrotaan heti koneen buutin jälkeen yleensä alareunaasa, samassa kohdassa jossa kerrotaan biosin näppäin"
Tuli mieleen, että juuri tänään ihmeteltiin erästä kannettavaa konetta (Toshiba)kun ei meinattu löytää biosia lainkaan.
f12:lla tuli käynnistys valikko esiin muttei mitään mainintaa miten biosiin pääsee.
Mutta loppujen lopuksi älyttiin että käynnistyksen yhteydessä pitää painaa Esc painiketta ja heti perään f1 painiketta niin sillä pääsi.
Kiitos kaikista juttuloista Sinulle. Palataan asiaan kun aihetta ilmenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p595900Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "793269Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242441No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402095- 192028
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621843Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61629Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83122281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201216Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah811085