Tällä hetkellä kovasti vaikka ongelma onkin ollut jo kauan olemassa.Kysynkin vain ihan yksinkertaisesti ja hienostelemattomia vastauksia toivoen mikä teistä olisi ns hyvä tapa antaa nuorille ensimmäisiä kokemuksia alkoholista?Siis faktahan on että lupa tai ei,lähes jokainen koittaa sitä silti.Meillä ei kotona saanut juoda,joten ekat kerrat on tullut otettua parin kaverin kanssa ulkona kaupungilla,omat riskinsä siinä tietty oli.Yhden kaverini tapana(hänellä 7 lasta)on ollut sekä ostaa että valvoa ensimmäiset kerrat täysin kotipiirissä,kunnes voi päätellä millaiseen kuntoon oma nuoriso itsensä juo ym.Mielestäni se on ihan ok tapa,sillä jossain nämäkin nuoret olisivat kuitenkin juoneet ekat känninsä,luvalla tai ilman,siinä mielestäni vanhempien luvalla on parempi suunta kuin salaa.Parempihan olisi jos ei joisi,mutta nuoret haluavat kokeilla kuitenkin,itse tunnen 1 ikäiseni ihmisen joka ei ole koskaan maistanutkaan mitään alkoholipitoista,siis ei ikinä,muita en sitten edes huhupuheena tiedäkkään =)
Nuorten juominen puhuttaa
16
1102
Vastaukset
noita poikiani ei ole pahemmin kiinnostanut tuo alkoholi. onhan ne tietenkin sitä maistellut monissakin bileissä.
en ole kieltänyt kun ei ole tarvinnut. en ole koskaan ostanut heille mitään ennen kuin ovat täyttänyt 18-v. lukuunottamatta rippijuhlissa juotua shamppanjaa ja joulupöydässä glögiä.
tupakasta ja huumeista kylläkin olen varoitellut. vanhin poika aloitti kyllä tupakoinnin ikävä kyllä :-(((((
nuorempi ei polta onneksi.
itse kun olin nuori niin useimmiten kavereini kanssa istuttiin meillä ja otettiin muutamat paukut ennen ulos lähtöä. ja äitini aina sanoi että se joka ottaa liikaa ei sitten lähde mihinkään. koskaan ei kyllä liikaa otettu.
mutta vielä nuorempana otettiin kyllä mutta ei kotona. ihme kyllä ettei koskaan mitään vakavempaa sattunut. ihan puistattaa kun miettii.
en ymmärrä että miten vanhemmat tosiaankaan ei
mitään tajunnut. varmaan noin 14-v. oltiin silloin. tuossa iässä en olisi omia lapsiani kyllä päästänyt mihinkään illalla myöhään.
taikka jos olivat jossakin kavereilla niin kävin hakemassa sitten. tai jos olivat yötä jossakin niin se oli vanhempien kanssa sovittu.
onneksi nykyisin on nuo puhelimet että saa pidettyä kontaktia koko illan. ja se onkin hyvä vaatia lapselta että puhelin pitää aina olla päällä ja että siihen vastataan. myös se että lapset tietää että äiti tai isä istuu ylhäällä odottamassa kun tulee kotiin rauhoittaa varmaan
juomahaluja ;-))))"oikeaa vastausta", kuten voi tästäkin ketjusta päätellä. :D
Minun vanhempani olivat eronneet ja äiti pysyi siinä tiukkana että hän ei tarjoillut ikinä alkoholia alaikäiselle. Isä taas sanoi aina että kotona saa maistaa, kaupungilla ei. No tottahan sitä kavereiden mukana sitten yläasteaikana rymyttiin paikallisen konsertti- ja diskopaikan pusikoissa pullot kilisten. Mutta minä kyllästyin siihen aika äkkiä, minusta ei ollut kovin hohdokasta roikkua joka perjantai ulkona halpaa omenaviiniä oksennellen ja sitten muistella sitä keskiviikkoon asti, jolloin puhe kääntyi seuraavan perjantain suunnitteluun.
Isän ja muutaman muun kanssa kiersimme niihin aikoihin ja vähän aikaisemmin joitakin kesärundeja Keski- ja Etelä-Euroopassa, ja siellä nyt kaikki alkomaholiin liittyvä oli tietysti aika paljon vapaampaa, ja muistan esim. että kun siellä aikuiset tilasivat viinipullon lounaalla tai illallisella, niin aina minullekin tuotiin viinilasi, automaattisesti sen kummemmin kyselemättä. Luulen että ainakin omalla kohdalla oli juuri siinä iässä terveellistä nähdä se mutkaton suhtautuminen alkoholijuomiin, niitä voi halutessaan maistaa ruuan kanssa, mutta tavoite ei todellakaan ole aina kaatokänni ja blackout. Kun eipä siellä etelämpänä viikonloppuisinkaan näkynyt paikallisia nuoria örveltämässä neliveto päällä pusikoista... :)kumminkin vaikka äiti kielsi =)Siinäpä se pointti olikin,että lapset tahtovat koittaa vaikka se ei olisi sallittua eikä hyväksyttävää,esimerkitkään eivät siihen paljoa auta,äitini oli ekat 45-50 vuotta elämästään täysi absolutisti,isäni alkoholisti,minä en kumpaakaan,eikä kukaan siskoistanikaan,kuljemme ns keskitietä =)Useimmat nuoret kyllästyvät asiaan ihan itse ja keksivät muuta hohtoa elämäänsä...kunhan ovat ensin kokeilleet =)
davalyan kirjoitti:
kumminkin vaikka äiti kielsi =)Siinäpä se pointti olikin,että lapset tahtovat koittaa vaikka se ei olisi sallittua eikä hyväksyttävää,esimerkitkään eivät siihen paljoa auta,äitini oli ekat 45-50 vuotta elämästään täysi absolutisti,isäni alkoholisti,minä en kumpaakaan,eikä kukaan siskoistanikaan,kuljemme ns keskitietä =)Useimmat nuoret kyllästyvät asiaan ihan itse ja keksivät muuta hohtoa elämäänsä...kunhan ovat ensin kokeilleet =)
ei siinä äidin kiellot paljon auta kun toisella puolella on lähin kaveripiiri. :)
Meillä on isän puolen suvussa semmoinen "vika" että vaikka vettä väkevämpi on lähes poikkeuksetta maistunut kaikille jonkin verran, niin alkoholistin geeni sieltä puuttuu. Kun ei yhden liian kostean illan jälkeen voi ainakaan viikkoon katsoa edes pullon kuvia. :) Ja siinä kuten monessa muussa asiassa olen tullut siihen sukuun.Ursa kirjoitti:
ei siinä äidin kiellot paljon auta kun toisella puolella on lähin kaveripiiri. :)
Meillä on isän puolen suvussa semmoinen "vika" että vaikka vettä väkevämpi on lähes poikkeuksetta maistunut kaikille jonkin verran, niin alkoholistin geeni sieltä puuttuu. Kun ei yhden liian kostean illan jälkeen voi ainakaan viikkoon katsoa edes pullon kuvia. :) Ja siinä kuten monessa muussa asiassa olen tullut siihen sukuun.allekirjoittaa väitettä että alkoholismi olisi mitenkään perinnöllistä...isä oli oikeastaan ainoa,hänen vanhempansa joivat hyvin harvoin eikä yhdestäkään meistäkään ole holisteja tullut =)
näitä paheksuttuja vanhempia, jotka antaa lastensa kokeilla ihan luvalla. Ite oon jopa ostanut parit sidukat lauantai-iltaa varten.
Mun mielestä ei yhtä ainoaa oikeaa tapaa olekkaan. Kaikki riippuu niin lapsista, niiden luonteesta sekä myös lasten ja vanhempien keskinäisistä väleistä. Mulla on aina ollut hyvät ja luottamukselliset välit lapsiini, joten ollaan siis puhuttu alkoholistakin jo ennen kuin muksut tuli murrosikään. Lupasin, että jos joskus tekee mieli kaveriporukassa ottaa, niin ostan kyllä pari sidukkaa jos haluavat. Eipähän mun ainakaan tarvi lööpeistä lukea lapseni kuolleen tai sokeutuneen jonkin pimeän pullon takia. Pointtini oli myös se, että jos se on täysin kiellettyä, se kokeillaan varmasti salaa. Kun siitä ei tee mitään kapinointikohdetta, ei paljon kiinnosta uhmata vanhempia sillä. Loistavasti toiminut meillä. Koskaan, siis EI koskaan ole kukaan heistä ollut missään tajuttomassa kunnossa vielä aikuisenakaan. Fiksusti ovat osanneet sitä käyttää.
Nyt nämä lapset on kaikki aikuisia. Yksi ottaa silloin tällöin juhlissa (kuten käsittääkseni hyvin suuri osa ihmisistä), yksi kerran -kaksi vuodessa, kolmas on täysin absolutisti. Että en voi yleistää väitettä, että lapsista tulee alkoholisteja jos alaikäisenä saavat kokeilla.
Kukin tavallaan, tämä oli meidän tapa. :)))Tokihan asia riippuu paljon siitä onko hyvät ja avoimet välit vanhempien ja lasten välillä,minusta kuulostaa että teillä juttu sujui kuitenkin hienosti ja ursalle kirjoitinkin jo,ettei minustakaan tullut absolutisti kuten äitini eikä alkoholisti kuten isäni,jokaisen lapsen/nuoren omasta päästä se lähtee.Eihän täysin holistien vanhempien lapsista tule mitenkään automaattisesti holisteja ja toisin päin..
Jos täysin kielletään,oikeastaan asia kuin asia,niin kyllä lapset sitä koittaa.
- Manta.Elviira
se ei ole lukea lehdistä alkoholi talvikylmyydenkään aiheuttamista nuorten kohtaloista.
Mitkä seikat tuollaisiin tapahtumiin johtaa ei liene, kuten tullutkin esille, yksiselitteistä syytä.
Kotoahan lapset saavat eväät elämäänsä varten.
Alkoholistakin kyseenollen jotkut vanhemmat voivat paasata sen turmiollisuudesta ja ehdottomasta hyväksymättömyydestä kuin ikuisesta helevatin liekeistä ja ovat raivoraittiita, toiset eivät keskustele alkomaholista laisinkaan lastensa kanssa ollessaan raivoraittiita tai silloin tällöin/kuukausittain/viikottain naukkailevia.
-Kärjistetysti.
Lainaus "Puskalissulta":
..."myös lasten ja vanhempien keskinäisistä väleistä." ...
Miten olisikaan hienoa, jos vanhempien ja lasten välille syntyisi "keskustelukanava" jo varhain, jonka välityksellä voisivat keskenänsä vapaasti kommunikoida avoimesti asiasta kuin asiasta.
Keskusteluaiheisiin kuuluisi myös alkomaholi. Sen aiheuttamat hyvänolontunteet, rentous ja vapauden tunne, jengiin kuulumiset, huolten karkoitukset samalla kuin myös huonovointisuudet, pääkivut, muistamattomuudet, jalkojen alta menot, moraaliset krapulat, kropalle aiheutuvat haitat.
Lasta/nuorta ympäröi muukin kuin vanhempiensa koti oppeineen - kaverit sekä muut lapsen/nuoren tiellä poikkeavat toisten kotien lapset/nuoret/aikuiset. Kaikkihan ne vaikuttavat nuoren päässä tehtyihin ratkaisuihin.
Ja ne ratkaisut voivat tulla järkkynä yllätyksenä vanhemmillekin, riippumasta kuinka "ehdottomasta tai suvaitsevaisesta perheestä" nuori on lähtöisin.
(Tämä vaan pohdiskelua... ...
Ongelmaton -alkoholin suhteen ainakin- lapseni kasvoi fiksuksi aikuiseksi...) - havannoitsija-taatto
Tästä ketjusta näyttää poistuneen umalehtisen kertomus,miten hän känniläiselle pojalleen tarjosi sohvan ja pesuvatia oksentamista varten. Sillaiha se kiiltokuva säilyy;)) nauruttaa niin pirusti;))
- ##+
valitut viestit poistuu,,,yp:n mielest umaa saa arvostell,mutt haukkuu ei,,,
##+ kirjoitti:
valitut viestit poistuu,,,yp:n mielest umaa saa arvostell,mutt haukkuu ei,,,
uman kommentit poistuivat koska ne olivat erään toisen kommentoijan jatkeena...ja ne ekat kommentit ovat poistuneet =))))
- kengät hukassa
ja kahden päivän armoton krapula, se opetti minua, mutta ei tietenkään kaikkiin tepsi sekään.
Minä sain kokeilla miltä se viina tuntuu ja samoin annoin omille lapsilleni mahdollisuuden, mutta vasta noin 16-17 vuotiaina. Nykyjuopot, 10 vuotiaasta ylöspäin, ansaitsivat kaikki kotiarestia ja parin viikon pakkotyötä siinä samalla. - n.sorsa
nuorten juomisen, valvotusti tai valvomatta, niin tässäpäs teile pohdittavaa.
Jokainen lapsi, sekä aikuinen käyttäytyy, eri tapaa humalassa. Jotkut ovat kohtuu juojia ja osaavat käyttäytyä, toiset ovat holtittomia, tehden kaikkea maan ja taivaan välillä, mikä rikkoo lakia.
Onko oikein, jos alaikäiset saa juoda, tässä teile pohdittavaa, eräs tapaus ja nuoret sai aikonaan tuomionsa. Esim. nuorilta loppui viina, he kivittivät laitapuolen kukijan hengiltä yhden vaivaisen viinapullon takia. Ei varmaan, ole kenelläkään vanhemmalla, kiva kuula, heidän lapsensa tappanneen viinan takia ihmisen, saatika nuorilla, kun viinan takia joutui, nuorisovankilaan, kärsimään humalan takia seurauksista.
Ei osaa aikuiset, käyttäytyä humalassa, miten kaikki lapset, sitten osaisi, kysyn ja ihmettelen vaan.- rajojaan
Mielummin valvotusti kuin täyskieloilla.
Kaikkee ei tarvitse yleistää. - n.sorsa
rajojaan kirjoitti:
Mielummin valvotusti kuin täyskieloilla.
Kaikkee ei tarvitse yleistää.minä en ole mitään, ainakaan yleistännyt, eiks juu.
Vaan tosiasia on ettei kaikki aikuisetkaan, osaa käyttäytyä humalassa, saatika lapset, ja ei ole ilo kotona, jos juomisen takia lapset tekevät, jotakin peruuttamatonta, saatika, jos heile sattuu jotakin, ja esimerkkini, on tositarina ei keksitty.
Jos et ymmärtännyt, niin aikuistetkaan ei osaa kaikki käyttäytyä, humalassa, miten voi kaikilta lapsiltakaan vaatia, osaavan käyttäytyä humalassa, eikös juu, ja ei tarvii, edes yleistää, kun mediaa seuraa, kun on tapahtunnut alkoholin vaikutuksen alaisena kaikea hirveyksiä, myös lapsetkin on, niihin syylistynnyt ja vanhemmat kauhuissaan, ei meidän Liisa tai Matti tuomoista tee, kun tulee soittoa vaikka poliisilaitokselta, humalassa tehdyn ikävän asian takia, niin se menee. - alkoholin käyttö
n.sorsa kirjoitti:
minä en ole mitään, ainakaan yleistännyt, eiks juu.
Vaan tosiasia on ettei kaikki aikuisetkaan, osaa käyttäytyä humalassa, saatika lapset, ja ei ole ilo kotona, jos juomisen takia lapset tekevät, jotakin peruuttamatonta, saatika, jos heile sattuu jotakin, ja esimerkkini, on tositarina ei keksitty.
Jos et ymmärtännyt, niin aikuistetkaan ei osaa kaikki käyttäytyä, humalassa, miten voi kaikilta lapsiltakaan vaatia, osaavan käyttäytyä humalassa, eikös juu, ja ei tarvii, edes yleistää, kun mediaa seuraa, kun on tapahtunnut alkoholin vaikutuksen alaisena kaikea hirveyksiä, myös lapsetkin on, niihin syylistynnyt ja vanhemmat kauhuissaan, ei meidän Liisa tai Matti tuomoista tee, kun tulee soittoa vaikka poliisilaitokselta, humalassa tehdyn ikävän asian takia, niin se menee.Selvänäkin käyttäydytään huonosti.
Ystävien kanssa mennään ravintolaan hauskaa pitämään. Vielä ei ole tarvinut hävetä.
Huonosti käyttäytyvä käyttäytyy huonosti selvänäkin. Hyvin käyttäytyvä käyttäytyy hyvin humalassakin.
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242391Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3442007Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä251866Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101673Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581488Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181009- 55870
- 63865
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2808