Kaikilla meillä on unelmamme ja osalla toteutuu ja osalla ei.
Nyt kyselinkin unelmianne nimenomaan perhekoon suhteen?
Onko sellaisia ollut ja jos on ollut, niin millaisia?
Ovatko toteutuneet vai päädyittekö saamaan vähemmän tai enemmän lapsia kuin alunperin toivoitte?
Ihanteellinen perhekoko juuri sinulle
24
2261
Vastaukset
- wilma60
Ainoana lapsena haaveilin aina suuresta perheestä. Kuvittelin aina, että minulla on neljä tai viisi lasta. Haaveeksi jäi sillä ei lapsia niin vain "tehtykään" ja kun ensimmäisenkin sain vasta 36 vuotiaana niin lapsiluku jäi sitten kolmeen. Sitten tuli ero ja kun ikääkin on jo noin paljon niin näihin lapsiin on tyytyminen. Tosin onhan minulla nyt vaikka minkälaiset mahdollisuudet suurperheeseen...
- viidenäiti
Muistan miten nuorena haaveilin että minulla olisi aikuisena viisi lasta ja koira. Ajattelin että olisi kaksi poikaa ja kolme tyttöä. Kun ensimmäinen lapseni oli syntynyt, muista miten ajattelin että huhhuh, tähän yhteen jäi, ikinä en enää synnytä. No, meni vajaa kaksi vuotta ja synnytin taas... Ja nyt huomaa, että minulla on viisi lasta, kaksi poikaa ja kolme tyttöä - ja se koira. Ja mies ja sillä on vaativa työ ja minulla on aikaaaaaa.... :D
- ole toteutunut
olisimme halunnet enemmän lapsia mutta emme saaneet kuin neljä, lukumäärää emme kyllä osanneet sanoa kuinka monta lasta haluamme
- ajattelin,
että viisi lasta ainakin:-)! Aikuisena tuumin, että omia 3, sitten adoptoitu ja sijoitettu lapsi. Nyt on omia kolme, uusperheessä myös miehen kaksi lasta. Voisin vielä sen yhden yhteisen saada...ajatus sijaisperheeksi ryhtymisestäkään ei ole kuollut, mutta se ei ole ajankohtainen nyt, kun omat lapset vaativat omine erityispiirteineen paljon.
Lapsena ja nuorena aina haaveilin 12 lapsen perheestä. En tiedä miksi juuri tuo luku edusti minulle sitä "oikeaa" lukua.
Vielä ensimmäisen neljän synnyttyä ajattelimme puolison kanssa että mikä ettei, ehkä se "tusina täyteen" on se, mikä meille sopii ja tulee.
Sittemmin asiat muuttuivat muutamaankin otteeseen ja haikeudella olen joutunut hyväksymään sen ettei se tainnyt se kaksitoista minulla täyttyäkään.
Yhdeksän olen synnyttänyt, kahdeksan lasta on ja iltatähteä vielä toivomme.
Aika näyttää saammeko.- mie vaan..
aikanaan uskoin etten hanki yhtään lasta, mutta sitten kun se esikoinen oli tulossa vaihdoin milipiteen. Sitten olin sillä linjalla että katsotaan nyt tämän yhden teko (synnytys) ja päätetään jatkosta sitten. Vitsinä tuli heitettyä joko ainokainen tai sitten neljä..
No, ensin kun oli kaksi niin se tuntui hetken sopivalta ja sitten alkoi kaivata vauvaa taloon ja sitten tehtiinkin kolmatta. Kolme tuntui oivalliselta ja olihan talossa nyt se poika ja perillinen (heko heko..). Meni taas aikansa ja päätettiin että kyllä meille vielä yksi mahtuu ja tuumasta toimeen. Siinä kyllä sattui monenlaista matkalla ja junioria tehtiin sitten parisen vuotta ilman hedelmällisyys ongelmia.
Kun porukka aoli tämän verran niin se tuntui sopivalta.
Itselle kun alkoi tull aikää niin mietin josko vielä vaiko eikö ja milloin se takaraja lopulta tulee vastaan ja kaduttaako sitten jne. Nyt kesällä nelikymppisten kunniaksi siivoilin vaatehuonetta ja heitin paljon vauvakamaa kierätykseen. Se oli jotenkin sellainen "tämä on nyt tässä"-juttu.
Nyt joskus mietin kyllä, että olisi aikanaan ehkä pitänyt hankkia yksi tai kaksi lisää. Toisaalta en enää juniorin jälkeen olisi ollutvalmis vauvan kanssa valvomaan ja hössäämään.
Meillä kun on lapset eka alukuunottamatta nukkuneet niin hitsin huonosti tosin eri syistä niin juuri yöunet on jotenkin kuuma kysymys tässä aihepiirissä. Muutenkin kun nukkuminen on mielesitä vaikka öisin kukunkin myöhään..- mä vaaan
ole omissa käsissä, kuten se monesti huomataa.
Toisaalta parillisiin numeroihin kun on joku viehtymys, olen ajatellut että kiva määrä olis vaikka 6, 8, 10, 12....
Tällä hetkellä odotan kovasti syliini pienokaista, joka möyrii ja potkii vatsassani, kenties tässä jo viikon sisään, saavat neljä sisarusta pikkuveljen tai pikkusiskon.
- Täti
Nuorena tyttönä ajattelin aina, että kolme lasta olisi sopiva koko. En tiedä, johtuiko ajatus siitä, että itselläni on kaksi sisarusta eli meitäkin oli siis kolme. Mieheni perheessä oli myös kolme lasta, ja hänkin oli kanssani samaa mieltä kolmen lapsen hankinnasta.
Kun kolmas lapsemme sitten syntyi, minulle tuli melko pian sellainen tunne, että onko tässä nyt meidän koko perhe, ei siis enää ikinä pientä vauvaa tämän jälkeen!
Niinpä päätimme sitten hankkia vielä neljännen melko pian kolmannen perään. Tulikin kaksoset :)
No, siinä oli sitten neljäs ja viimeinen kahdessa eri persoonassa :)- Unelmaa<3
Unelmani toteutui pienenä halusin 5 lasta no meniin 25v naimsiin 5 vuotta liitossa oltiin mutta lasta ei tullut melkei heti eron jälkeen tapasin nykyisen mieheni hänellä tuohon aikaan oli 7v kaksostytöt ja 1v kaksospojat ja tuleva entinen vaimo odotti tyttölasta olimme aluksi ystäviä sitten vaimo lähti vauva mahassaan jonnekkin autoin ystävää hädässä pienten lasten kanssa 9kk sitten mieheni sai soiton helsingin sairaalassa pikkutyttö vauva oli odottamassa!ex vaimo jätti lapsen sinnwe ja antoi mieheni numeron haimme yhdessä tyttölapsen. Olemme olleet 9vuotta uusioperhe lasten äitiä ei ole löydetty:(
- Nonna-84
Lapsena aina ajattelin, että tahdon paljon lapsia.. ainakin viisi!:) Nyt meillä on 3 lasta (tyttö 3 v. ja kaksospojat 1v.).. Haluaisin ainakin vielä yhden lapsen. Suurin haaveeni olisi saada vielä joskus kaksostytöt, mutta se haave tuskin toteutuu!;) Mieheni ei ehkä haluaisi enempää lapsia, mutta ei nyt täysin ole tyrmännytkään ajatusta. Tällä hetkellä perheenlisäys ei kuitenkaan ajankohtaista, mutta onneksi ei ole mitään kiirettä, kun olen itse kuitenkin vielä suht' nuori.
- äiti 4:lle
täytyi oikein pinnistellä muistia :)Muistelen että ihanne perhe oli mielestäni 2lasta ja tietysti tyttö ja poika. Nythän ne tosin tuplaantui, 2tyttöä ja 2poikaa.Meidän perheen kasvattaminen on alkanut jo 70-luvulla ja kummasti jatkui vielä 90-luvulla :)
- suurperheenäippä
sain 19v ensimmäiset lapset 2 tyttöä ajattelin en jaksa enään valomista muuta 2vuoden päästä tuli tyttölapsi:) sitten aatelin jos sit neljäskin maailmaan 2vuotta meni ja sieltä tuli kaksospojat ajattelin tää on hyvä luku:) sitten 7vuoden päästä tuli tyttölapsi:) ajattelin että 6lasta riittäis mulle ja miehelleni eiipä aikaakaan kun poika (tuli vuoden niillä on vaan ikäeroo) sitten 2vuoden päästä tuli Ilonen TUPLAYLLÄTYS ajattelimme että ootan 1 lasta tulikin kolmoset!!!!!2poikaa ja 1 tyttö tuli ja me saimme viellä iltatähden poikavauvan vuosi sitten 11 lasta tuli meiille
- niina-liina
Halunnut kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Mieluiten kahdet kaksoset!! nyt olen kolmen pojan äiti ja se on nyt hyvä näin. Enempää lapsia en toivo.
- mamaliini
Muistan, että pienenä halusin 8 lasta ja ajan myötä se kutistui neljään. Neljä oli myös mieheni mielestä hyvä määrä.
Ajan kuluessa tuli neljä täyteen ja vielä toiset neljä, joten se pikkutytön unelma toteutui. - tsaidu
Joskus silloin kun meillä oli kaksi ekaa lasta niin "suunittelimme" että kolmas,iltatähti,"tehdään" sit joskus kolmevitosina.;) No,iltatähti syntyikin kolmevitosena mutta olikin jo meidän viides! Heh =D
Kun kolmas syntyi hyvin pian kakkosen jälkeen niin ajattelimme että perhekoko on siinä...ennenkuin tultiin toisiin aatoksiin.;)Vauvakuumeet ja ajatus että vielä yksi ovat tehneet tehtävänsä.Lapsia on saatu viisi vaikka nuorempana "uskalsin" haaveilla vain kolmesta.Mielestäni tämä perhekoko on meille just sopiva.Ei enempää eikä vähempää. =) - ikuinen vauvakuumeilija
Halusin 10 lasta, 5 tyttöä ja 5 poikaa. Nyt minulla on 4 lasta, 2 tyttöä ja 2 poikaa. Tasan ei käy onnen lahjat!
- äiti*3
Koskaan en kuvitellut hankkivani kuin kaksi lasta, tytön ja pojan, ja ko. järjestyksessä. Saimme tytön ja pojan, juuri oikeassa järjestyksessä. Ei enää lisää.
Mutta... niin se vaan meni, että ihan tekemällä tehtiin tämä kolmaskin, tilattiin tyttö, vaan tuli ihana poika.
Meillä on pitkät ikäerot (lasten välillä aina täsmällisesti 4v3kk), ja nyt alkaa olla se aika, että pitäisi hankkiutua raskaaksi, jos saman ikäeron haluaisi. Mutta kun tuo kuopus on vielä niin pieni... ;)
Ei enää... kai... neuvolan täti kyllä aikoinaan totesi, että kyllä sinä tänne vielä kerran tulet... Onneksi on kierukka, tämä raskaaksi hankkiutuminen ei suju enää niin spontaanisti kuin aiemmin.
Jos olisi isompi talo ja meillä paremmat tulot, tekisin vielä lapsen. Nyt ajattelen, että tehtävämme on myös turvata hyvä tulevaisuus nykyisille lapsillemme. - sfndsc
Päätin teini-ikäisenä,että sitten kun olen about 26-27-vuotias haluan 2 lasta ; tytön ja pojan.On aikaa bailata,tienata rahaa etc.
Toisin kävi...25-vuotiaana olin 5 lapsen äiti,ja 30-vuotiaana tein vielä "iltatähden".
Näin se elämä heittelee...mutta olen tähän tilanteeseen erittäin tyytyväinen,vaikkei ihan suunnitelmien mukaan mennytkään =) - on näin
Mä olin aika varma, etten halua lapsia lainkaan. Ensimmäisen jälkeen kuitenkin mielipide muuttui ja nyt odottelen viidettä.
Tämä on jotenkin nyt niin lopullista, tiedän, että lapsi jää viimeiseksi ja tämä on just se määrä mikä minulle on tarkoitettu ja minkä itse vielä jaksan hoitaa. - eroa
On toteutunut eikä mieli ole muuttunut yli kahteenkymmeneen vuoteen. Kahden hengen perhe on juuri sopiva itselleni eikä isompaa missään nimessä. Ihan liikaa tehdään lapsia kun töitäkään ei riitä kaikille ja pakolaisia tulvii entistäkin enemmän tänne. Paremmin olisivat asiat jos enemmän olisi sosiaalisia ihmisiä jotka eivät ajattelesi ensimmäisenä itseään vaan kykenesivät katsomaan laajemmalla skaalalla tulevaisuuteen. Mitä järkeä tänne on synnyttää ylenmäärin ihmisiä liikaa kun niitä ei tarvita missään? Vastuuttominta on synnyttää monille eri kumppaneille lapsia samaan perheeseen eikä lapset ymmärrä sitä että kaikilla on eri isät ja suvut välttämättä. Pitäis hälytyskellot soida jo ensimmäisen eron jälkeen ettei välttämättä kykene parisuhteisiin pidemmän päälle ja koskaan ei ole toinen syyllinen ja itse syytön epäonnistumisiin, syy niissäkin jotka hetken huumassa tekee päätöksiä joissa ei päätä eikä häntää.
- Mir69
Hymyilyttää, kun täällä kolmevitoset puhuvat, että hankkivat "iltaähden", vähän niinkuin vanhoilla päivillään... :)
Itse olemme mieheni kanssa molemmat nelilapsisista perheistä, ja kovasti olisin itsekin halunnut ainakin kolme jälkeläistä, miksei neljääkin. Kävi nyt vain elämän kanssa niin, että tämä sopiva lasten isä löytyi vasta kolmevitosena, ja ensimmäinen lapsi saatiin useiden mutkien kautta maailmaan vuosi sitten, 39-vuotiaalle äidille. Toki on ainakin toinen vielä haaveissa, mutta kovin paljon peliaikaa ei taida olla jäljellä "suurperhettä" silmällä pitäen. Salaa tässä toivoisinkin kaksosia -vaikka aika epätodennäköiseltähän tuo näyttää, kun kummankaan suvussa ei yksiäkään sellaisia ole aikaan saatu... :)
Siis näillä mennään, eikä menneitä haikailla! - vastaillaan...
nuorena halusin kaksi lasta, molemmat poikia. Sitten syntyikin kaksospojat ja heidän ollessaan reilun vuoden vanhoja, tunsimmekin haluavamme vielä yhden lapsen ja poikien ollessa kolmivuotiaita, syntyi tyttö.
No sitten tuli ero miehen kanssa tytön ollessa muutaman vuoden vanha mutta välit pysyivät hyvinä alkusähellyksen jälkeen.
Muutaman vuoden kuluttua tapasin nykyisen mieheni jolla olikin kaksi lasta, tyttö ja poika.
Totesin haluavani uuden mieheni kanssa yhteisiä lapsia ja onnekseni myös mieheni niitä halusi joten siitä on seurauksena kaksi poikaamme. Lisäksi meillä adoptoimme tytön ja se olikin pitkä ja raskas prosessi niin kuin jotkut varmaan tietävätkin.
Joten tätä nykyä täällä on kahdeksan lasta ja yhtä vielä toivomme - tuleva mama
Olen nyt 17. Minulla on vain yksi sisko ja jo viisivuotiaana valitin äidilleni siitä, miksi minulla ei ole enempää sisaruksia. Aluksi, jo lapsena haaveilin jonain päivänä saavani 5 lasta. Myöhemmin en enää tyytynyt viiteen, halusin 7. Sen jälkeen aloin miettiä, että 10 olisi mukava tasaluku. Tällä hetkellä haavena on 12 lasta, tosin vielä taitaa mennä muutama vuosi ennen kuin perheen perustaminen alkaa, ja ihan hyvä niin.
- -.,.-
halusin max yhden lapsen. Nyt lapsi alkaa olla melkein täysi-ikäinen, minä vielä lapsentekoiässä. Mutta ei lapsia enempää, kiitos. Nautin vapaudestani mieheni kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124430MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862270Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5591744Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011471Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167- 71121
Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908