Kuinka olette ratkaisseet kaiun monitoriyksikön kiinnityksen L Busteriin? Ei ole oikein hyvää paikkaa ohjauspulpetissa mihin kiinnittäisi. Kiinteän (pikairrotettavan kylläkin) olisi tarkoitus asentaa. Entäs anturi, toimiiko peräpeilissä 25-30 solmun nopeudella, vai häiritseekö veden pyörteet?
Miten kaiku kiinni L Busteriin
9
4702
Vastaukset
- Sirius
Aika moniarvoinen asia. sanoisin että kun ajat 20 -30 kn et juurikaan kerkeä monitoria seuraamaan, vaan katseen on oltava veneen ympäristössä ja erityisesti eteen - 90 ast.
Jos tällä vauhdilla ajat kosketuksen on todennäköistä että veneesi on entinen ja samoin sinä jos et ole kiinni turvavöillä. Hälytin kyllä toimii "jotenkin" joskin pelkään että huippunopeudella se ei saa kunnolla "otetta" vedestä vaan saa ns ilmakuplia jotka häiriköivät väärällä informaatiolla. perustelen asiaa sillä että Busterissa anturi on ns peräpeilimallia. Jos se olisi pohjan läpi mittaava, toimisi se kyllä ko nopeuksilla ilman suuria häiriöitä pl. ilmahypyt.
Tällöinkin joudut kuitenkin etupäässä seuraamaan l tähystämään etkä kerkeä paljoakaan monitoria katselemaan. 20 kn ja sen alle nopeuksilla jotensakin voidaan monitorin infoa käyttää hyväksi ja infon vastaanotto paranee kun pudotat nopeuden 10 -15 kn hujakoille. Tällöin kerkeät reagoimaan pohjan muutoksiin, löydät ns penkat ja kuopat niin ja tientenkin kalaparvet. Ohjeeksi jo sellaisen uskallan antaa neuvoisin sinua ajamaan suurella nopeudella varmoja reittejä kala-alueelle jonne saavuttuasi pudotat nopeuden 5 -10 kn paikkelle ja etsit monitorin avulla oikeat paikat. - Sirius
Kun istut ohjaajan paikalla tulee monitorin olla niin että kurkottamatta näet sen hyvin, päivällä, aurinkoisella säällä ja yöllä. Monitorin valo ei saa haitata hämärässä-pimeässäajoa l hämäränäkökykysi ei heikkene. Monitori ei saa myöskään olla tähystyksen katveena ! Kun katsot monitoria katseesi ei saisi siis paljoakaan poistua veneen kuljettamiseen vaadittavasta näkökentästä - asiassa joudut tekemään kompromissin. Ota kuitenki lähtökohdaksi se n. 25 kn nopeutesi ja huomaat että katseluun jää vain lyhyitä silmäyksiä, pään kääntymättä.
- Ako
Kaiun kiinnittamiseen on vain yksi hyva tapa, ja se on kallis (NOA-kiinnike), mutta tapa on sitten sitakin parempi. Harvasta asiasta olen koskaan sanonut, etta taydellinen, mutta tasta sanon.
Paras kuva minka tahan hataan loysin oli
http://www.kalastus.com/reissut/umppari/gif/2004/next.jpg
--ako - Timpe
Mulla on kaiku pulpetin vasemmassa reunassa tukevasta alumiinilevystä tehdyssä levikkeessä. Kaiku on alumiinikaaren suojassa pulpetin ulkopuolella. Ei ehkä ole kaikkein paras paikka, mutta pelaa jokatapauksessa.
Hienosäätöä pitäisi vielä tehdä anturin kanssa, sillä asennuslevy heittää vettä koneen kylkeen lujaa ajettaessa. Kovassakin nopeudessa kyllä näyttää syvyyden, mutta olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siinä, että kovaa ei ajeta kaikuluotaimesta seuraamalla. - VolvoMan
Itselläni EI ole alumiinivenettä, mutta yritän tässä auttaa n.6v kaikuluotaimen omistajana olleena. Oma kaikuni on Humminbird One Hundred. Vene on Jurmo Trimaran HT (5,65m x 2,15m n.1000kg), ja kone VP AQ130D.
Itse asensin kaikuluotaimen ohjauspulpetin vasempaan etummaiseen kulmaan, ja siinä se pelaa hyvin, saa käännettyä jalustaa joka suuntaan, ja jopa pistettyä näytön niinpäin että "pelkääjän penkillä" istujakin näkee sen hyvin.
Anturi minulla oli ensimmäiset 5 vuotta asennettu peräpeilin oikeaan alanurkkaan, mutta toimintaongelmien takia asensin sen veneen pohjaan sisäpuolelle sikaflexin kanssa. TOIMII HYVIN!
Jos veneen pohjaan sisäpuolelle asentaa, pitää katsoa että sikaflexiin EI JÄÄ ILMAKUPLIA, muuten ei toimi.
Ongelmana itselläni anturin ollessa peräpeiliin asennettuna oli se, että anturi vuosi sisäänsä vettä, eikä aina toiminut, eikä aina ehtinyt mukaan kun ajoi matkavauhtia.
Nyt anturi ehtii mukaan, vaikka miten ajaisi, nasta laudassa (34kn) ehtii jopa mukaan. Ja toimii PALJON luotettavammin ja tarkemmin kun ennen, eikä kerää levää t.ms roskaa.
Siitä, että näyttöä ei ehdi kovassa vauhdissa seurata riippuu tietenkin missä ajelee, ja ajokokemuksesta. Itse jos ajelen tuntemattomilla vesillä, seuraan kyllä kaikua silmä tarkkana, ja voin sanoa, että se on pelastanut parilta vetolaitteen kolhaisulta.
Mutta se on kyllä kaikkeista pahinta, kun näkee, kun kaiku laskee syvyyttä ylöspäin tyyliin 10-9-8-7-6-5-4-3m ja vauhtia on 25kn. Kerran oli tollanen tilanne, ja jos ei olis ollut kaikua, olis pamahtanu.
Kerran kyllä tuli kivi kun tyhjästä, oltiin kaverien kanssa vesihiihtämässä, vauhtia 24kn, ja vettä 8-20m ympärillä, sit yht'äkkiä PAM, ja vetolaite otti kiveen, ja kaikuluotaimessa näky n.alle metrin pituinen (siis veneen kulusuunnassa) matalikko. Vetolaitteeseen ei tullut kuin naarmu, uskotte tai ette, koska vetolaite pompsahti ylös.- Alumiini
Minulle on jostain tullut käsitys, että kaiun anturi ei toimisi alumiiniveneissä pohjan läpi? Onko jollain käytännön kokemusta tai teoreettista tietoa joka kertoisi tilanteesta.
Onko esim. niin, että Busterin pohjan niitit, pokaukset tjm. tällainen seikka olisi syyllinen moisiin väiteisiin? - VolvoMan
Alumiini kirjoitti:
Minulle on jostain tullut käsitys, että kaiun anturi ei toimisi alumiiniveneissä pohjan läpi? Onko jollain käytännön kokemusta tai teoreettista tietoa joka kertoisi tilanteesta.
Onko esim. niin, että Busterin pohjan niitit, pokaukset tjm. tällainen seikka olisi syyllinen moisiin väiteisiin?Anturin asentaminen alu veneeseen ei tarkemmin ajateltuna pitäisi olla mitenkään ihmeellisempää kun lasikuituveneeseenkään.
Sekä lasikuitu että alumiini ovat kiinteää massaa, ja johtavat hyvin ääntä, koska ovat molemmat kovapintaisia.
Niitit, pokaukset jne eivät itsessään voisi olla syy siihen että anturin kiinnittäminen pohjan sisäpuolelle ei toimisi, vaan se voi olla syy, että anturi kiinnitetään niitin, sauman tai pokkauksen päälle, niin että anturi tuntee pohjan eripaksuisena eri kohdista... tai että anturin alapuolelle jää ilmatasku.
Alu veneessä, kuten lasikuituveneessä kiinnityskohdaksi sisäpuolella kannattaa valita sileä kohta, jossa pohja on vaakatasossa, eli vedentason suuntainen, ja katsoa että siinä ei ole niittejä, saumoja jne häiritsemässä.
Jos haluaa käytänössä "kuivaharjoitella" anturin testaamista, kannattaa se "kiinnittää" pohjan sisäpuolelle vaseliinin, grafiittiöljyn tms. helposti-irroitettavalla hyvin ääntäjohtavalla aineella, ja sitten teipillä vähän viimeistellä. Mutta tässäkin on TÄRKEÄÄ että anturi saa HYVÄN kosketuksen pohjan sisäpuolelle KOKO alaltaan, eikä väliin jää ilmakuplia.
Tilapäiseen kiinnitykseen voisi myös soveltua hienopakkeli, mutta anturi ja veneen pohja kannattaa rasvata kevyesti ennen sitä, ettei pakkeli kiinnity lopullisesti kumpaankaan, myös auton alustamassa EHDOTTOMASTI AVAAMATTOMASTA PURKISTA (=ei paakkuja) voisi toimia, eli periaatteessa kaikki geelimäiset ja ääntäjohtavat aineet.
Lopullinen kiinnitys tehdään sitten tietenkin joko liimamassalla, sikaflexillä, silikoonilla t.ms aineella. - Timpe
VolvoMan kirjoitti:
Anturin asentaminen alu veneeseen ei tarkemmin ajateltuna pitäisi olla mitenkään ihmeellisempää kun lasikuituveneeseenkään.
Sekä lasikuitu että alumiini ovat kiinteää massaa, ja johtavat hyvin ääntä, koska ovat molemmat kovapintaisia.
Niitit, pokaukset jne eivät itsessään voisi olla syy siihen että anturin kiinnittäminen pohjan sisäpuolelle ei toimisi, vaan se voi olla syy, että anturi kiinnitetään niitin, sauman tai pokkauksen päälle, niin että anturi tuntee pohjan eripaksuisena eri kohdista... tai että anturin alapuolelle jää ilmatasku.
Alu veneessä, kuten lasikuituveneessä kiinnityskohdaksi sisäpuolella kannattaa valita sileä kohta, jossa pohja on vaakatasossa, eli vedentason suuntainen, ja katsoa että siinä ei ole niittejä, saumoja jne häiritsemässä.
Jos haluaa käytänössä "kuivaharjoitella" anturin testaamista, kannattaa se "kiinnittää" pohjan sisäpuolelle vaseliinin, grafiittiöljyn tms. helposti-irroitettavalla hyvin ääntäjohtavalla aineella, ja sitten teipillä vähän viimeistellä. Mutta tässäkin on TÄRKEÄÄ että anturi saa HYVÄN kosketuksen pohjan sisäpuolelle KOKO alaltaan, eikä väliin jää ilmakuplia.
Tilapäiseen kiinnitykseen voisi myös soveltua hienopakkeli, mutta anturi ja veneen pohja kannattaa rasvata kevyesti ennen sitä, ettei pakkeli kiinnity lopullisesti kumpaankaan, myös auton alustamassa EHDOTTOMASTI AVAAMATTOMASTA PURKISTA (=ei paakkuja) voisi toimia, eli periaatteessa kaikki geelimäiset ja ääntäjohtavat aineet.
Lopullinen kiinnitys tehdään sitten tietenkin joko liimamassalla, sikaflexillä, silikoonilla t.ms aineella.Helkkari soikoon!
Mitenhän sen L-Busterin pohjalle pääsee käsiksi? Taitaa olla melkoinen urakka purkaa, mutta olisi kaikin puolin paremmassa paikassa kuin takapeilissä. Nopeus/lämpötila-anturin voisi edelleen antaa olla takana.
Jos juku tuntee L:n rakennetta, että voisi pistää tänne ehdotusta kuinka anturin saa asennettua pohjaan, kiitän jo etukäteen.
Venekausi jatkuu vielä kuukauden ja sitten olsisi mahdollista rakentaa. - hydratech
Timpe kirjoitti:
Helkkari soikoon!
Mitenhän sen L-Busterin pohjalle pääsee käsiksi? Taitaa olla melkoinen urakka purkaa, mutta olisi kaikin puolin paremmassa paikassa kuin takapeilissä. Nopeus/lämpötila-anturin voisi edelleen antaa olla takana.
Jos juku tuntee L:n rakennetta, että voisi pistää tänne ehdotusta kuinka anturin saa asennettua pohjaan, kiitän jo etukäteen.
Venekausi jatkuu vielä kuukauden ja sitten olsisi mahdollista rakentaa.Anturin asentaminen pohjan sisäpuolelle ei ole helppoa parista syystä:
Ensinnäkin, et löydä sieltä sitä tasaista pintaa, jonka perään mm. VolvoMan kuulutti. Anturinhan pitää osoittaa alaspäin, muuten keilataan pohjaa 20 asteen kulmassa (Buster L:n pohjakulma). On tietenkin mahdollista kasata epoksista sellainen kakku pilssipumpun viereen, että se olisi pystyssä, mutta liiallisella paklaamisella anturin toiminnan saa loppumaan.
Toinen ongelma on se pääsy sinne peräkellukkeiden väliin. L:stä pitää purkaa koko takapenkkirakennelma kantta lukuunottamatta, jotta pääsisit ryömimään pilssitilaan. Toisaalta jos käytössäsi on niitinvedin, niin 5 mm alumiininiiteillä saat penkin takaisin nippuun. Irrottaminenhan käy poraamalla niitit pois 5 mm terällä.
Kyllä se anturi on parhaimmillaan peräpeilissä kun liukuvasta veneestä on kyse. Vauhdissa se ei oikein näytä ilmakuplien takia, mutta kun vene kulkee 15 m/s, ei lähestyvää matalikkoa ehdi väistämään. Kari on paikannettava muilla keinoin. Moottorin päälle roiskuva vesi ei ole vahingollista moottorille, ellei vesi suihkua suoraan ilmanottoaukosta sisään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253