Totaalinen tuho eli 30-luvun lama

juippie

Jo viime keväänä ennustin laman. Mä elin jo viime laman 90-luvulla. Silloin vienti oli 20 prosenttia kansantaloudesta. Asuntojen arvo ROMAHTI. Nyt 40 prosenttia koostuu viennistä. Vienti on lopppunut täysin jo nyt. Jos vienti loppu ei sisämarkkinat toimi vaan ROMAHTAA. Mulla on kaupallinen peruskoulutus (kauppaopisto) eli tiedän nämä asiat. Ainoastaan ne selviää jotka ostaa juippien säästövinkkikirjan. Vertaan tätä 30-uvun lamaan jolloin paikoin oli NÄLÄNHÄTÄ.

4

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies--26

      BKT:sta aika tarkalleen kolmannes tulee mielestäni viennistä. Vaikka ero ei ole niiin suuri, niin 7% ero on silti oleellinen. Epäilen ettei 30-lukuun palata ainakaan tällä puolella palloa. Jenkit sakkaa pahasti, kyllä, ja se tulee vaikuttamaan tuntuvasti myös täällä. Kaupallinen peruskoulutus ei vielä vakuuta. Ei edes yksittäisen ekonomin sana, vaikka tämä jotain jo taloudesta tietääkin (kuten tietysti sinäkin).

      En silti sano etteikö pahempaan kauteen pidä varautua. Ehdottomasti kannattaa toki. Mutta vielä tässä vaiheessa ei kannata ylireagoida sentään.

      Lamaa pelkäsin itsekin viime kesän aikana, ja vaikka sijoitusmaailman ihmeitä aloin tutkimaan jo vajaat 2 vuotta sitten, niin latiakaan en uskaltanut laittaa kiinni markkinoihin. Aluksi kovan noususuhdanteen takia, ja vähän myöhemmin koska aavistelin että jenkkien kriisi tulee laskemaan meidänkin pörssit. Ihan näin pahaksi en tuolloin tilannetta aavistellut tietenkään silloin, mutta onnistuin kuitenkin päätöksilläni välttämään huipulta ostamisen.

      Mielenkiinnolla asiaa seurataan tietysti, joka ikinen päivä.

    • viikon naurut

      muistan että viime keväänä ennustit kaiken oikein tästä omaisuuden uusjaosta. Sitä säästövinkkikirjaasi ei vain vieä ole saatavilla, täytyy tyytyä tämän palstan roippeisiin

      • 48v isoisä

        "Totta on
        viikon naurut 10.2.2009 klo 21.05
        muistan että viime keväänä ennustit kaiken oikein tästä omaisuuden uusjaosta."
        ……………………………………………………………………………


        Kyllä tulee omaisuuden uusjako,
        mutta kaikki ei tapahdu puolessa vuodessa, ei vielä ole edes 10 % niistä irtisanomisistakaan toteutunut, kun on 6 kk irtisanomisajat ja kesälomat, sittenkin monella menee vielä vuosi ”entiseen malliin”, sitten vasta rahat loppuvat.


        Todelliset jutut alkavat tapahtua vasta 2-5 vuoden aikana, aivan kuten viime lamasaoskin.

        Ja viimelamassa oli yksi ero,
        maailmalla oli juuri -90 luvun alussa hurja nousukausi,
        nyt ei taida Suomi olla samassa asemassa.
        Silloin Suomi devalvoi ja vienti alkoi toimia.

        http://www.taloussanomat.fi/img.php?f=Talouskasvu_on_aina_vaihdellut_rajusti.jpg&w=800


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      403
      7737
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      190
      5716
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2231
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1587
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1178
    8. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      8
      1071
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      959
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      902
    Aihe