Hei kaikki!
Olen uusi tällä keskustelupalstalla ja olen kiitollinen, että löysin vihdoin tänne. Olen 48-vuotias yksin asuva mies Etelä-Pohjanmaalta, Seinäjoelta. Sairastuin OCD:hen yliopisto-opintojeni aikana 80-luvun alussa. Minulle kehittyi pikkuhiljaa klassinen oireisto: käsienpesu, suihkussa kolme tuntia, jatkuvat tarkistamisrituaalit jne. Jouduin 1986-vuonna psykiatriseen sairaalaan, jossa olin aina vuoteen 1992 asti. Tuntui, että sairaalan mitkään hoidot (=lääkkeet, terapiat) eivät auttaneet, vaan oireet kävivät entistä vaikeammiksi. Sairaalassa ollessani oireet invalidisoivat koko päiväni. Sitten keväällä 1992 osastolle tuli lääkäri, joka tiesi Tukholmassa vaikeaan, terapiaresistenttiin OCD:hen annettavasta aivoleikkaushoidosta (=anteriorinen kapsulotomia). Minut vietiin Tukholmaan, ja aivoleikkaus tehtiin. Se oli minulle lottovoitto seitsemän oikein. Sain sen jälkeen suurimman osan elämääni takaisin ja olen elänyt vuodesta 1992 asti siviilissä. Omasta mielestäni aivoleikkaus auttoi todella paljon, niinkin paljon, että sain tehtyä pro gradu-työni vuonna 2003 ja sain filosofian maisterin paperit vihdoin yliopistosta. Ennen aivoleikkausta en olisi mitenkään pystynyt edes kuvittelemaankaan yliopisto-opintojeni loppuunsuorittamista.
Kirjoitin tämän viestin, koska haluaisin keskustella muiden OCD-potilaiden kanssa tällä palstalla. Voisiko joku ystävällisesti vastata?
Pitkään OCD:tä sairastanut
16
2384
Vastaukset
- ......
Tämä ei ole ehkä paras paikka keskustella ocd:sta (tai oikein mistään todellisesta), koska täällä on joillakin pakonomainen tarve tulla tunkemaan herjauksiaan asiallisiin keskusteluihin. Suosittelen Tukiaseman keskusteluja, siellä on juttua myös ocd:sta.
Itse olen sairastanut sitä nyt jotain reilut kymmenen vuotta. Inhottava vaiva.
Tota olen ennenkin ihmetellyt että pesupakkoiset voivat olla suihkussa monia tunteja, miten teillä riittää lämmin vesi? - linkki,
itsekin kirjoittelen siellä:
http://tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=61342&c=1069&p=1&pm=1
Oletko kenties antanut joskus haastattelun/haastatteluja lehteen/lehtiin? Voi olla että sekoitan sinut johonkin vallan toiseen ihmiseen.Hei ja kiitos linkistä. Minua on haastateltu Mielenterveyden keskusliiton Käsi kädessä-lehdessä, ruotsalaisen OCD-potilasjärjestön Ananken lehdessä ja viimeksi Apu-lehden numerossa 5/2009. Olin myös Ylen Akuutti-terveysohjelmassa kertomassa OCD:stä vuonna 2003.
Olen yrittänyt omien resurssieni puitteissa tuoda esille ja tutummaksi pakko-oireista häiriötä, mutta en tiedä, olenko oikein onnistunut, sillä päätavoitteeni eli vertaisryhmätoiminnan aikaansaaminen Suomessa samalla tavalla kuin Ruotsissa ei ole vieläkään onnistunut. Olen joskus kirjoitellut myös Tukiasemassa, mutta on tuntunut, että en oikein saa vastauksia viesteihini.
- itse....
No itse sain tietää, että minulla on OCD pari päivää sitten. Itse asiassa OCDC. En kyl tiiä mitä toi lisä C tarkottaa tos lopus mut täytyy ottaa selvää.
Todettiin keskivaikea masennus samal. Mut pakko sanoo et tiesin et on masennus ja et jonkilaisii pakollisii oireit oli, mut en vaa sairauden nimeä.
Vähä huolettaa, ku en haluis syyä lääkkeit koko loppu elämääni. Ei muuten haittaa, koska on hyvä et pääs hoitoo.
Ja huolettaa et ku oon nyt täl hetkel sinkku, et mitä uus poikaystävä tilanteest tulee ajattelee ja vielä pahemmin mitä anoppi ajattelee.
Itseäni en tunne niin sanotuksi sairaaksi. Elämä vaa jatkuu, mut siin on vaa lisänä hoito. Ja olis tosi kiva päästä oireist lopullisest eroo ja saada elämäniloo.Hyvä että tähän keskusteluun joku ottaa osaa. En ole kuullut tuosta lisä C:stä koskaan aiemmin.
On tietysti raskas ajatus joutua käyttämään psyykelääkkeitä pitkään. Itse olen käyttänyt jo yli 20 vuotta. Jollain lailla hyväksyn asian, koska saan lääkeistä apua. Muuten, opiskeletko vielä vai oletko työelämässä?- .......
ocd-potilas kirjoitti:
Hyvä että tähän keskusteluun joku ottaa osaa. En ole kuullut tuosta lisä C:stä koskaan aiemmin.
On tietysti raskas ajatus joutua käyttämään psyykelääkkeitä pitkään. Itse olen käyttänyt jo yli 20 vuotta. Jollain lailla hyväksyn asian, koska saan lääkeistä apua. Muuten, opiskeletko vielä vai oletko työelämässä?Mä opiskelen vielä.
Miten sä otit asian ku sait tietää että sulla on OCD? Oliks sul siin lisäks mitää muita "sairauksia"? ....... kirjoitti:
Mä opiskelen vielä.
Miten sä otit asian ku sait tietää että sulla on OCD? Oliks sul siin lisäks mitää muita "sairauksia"?80-luvulla sairastuessani meni ensin peräti kolme vuotta, ennen kuin menin lääkäriin. En tajunnut aluksi, että olin sairas, yritin vain tehdä eri pakkorituaalit salaa muilta. Jyväskylän yliopistossa oli tietysti YTHS:n toimipiste, mutta en osannut mennä hakemaan sieltä apua, vaan luulin, että pakkorituaalit ikäänkuin kuuluivat elämääni. Nuo kolme vuotta (1983-1986) olivat helvetillisiä, esim. käsienpesurituaalit ja pakkotarkistamiset. Onko sinulla muuten ollut sellaisia? Sitten -86 päätin mennä yksityiselle psykiatrille ja sitä tietä sairaalaan. Tietysti aluksi tuntui helpottavalta saada tietää diagnoosi, oli ikäänkuin lupa sairastaa OCD:tä. Mutta kun tilanne ei sairaalassa alkanut vuosien kuluessa paranemaan, aloin menettämään toivoani. Samalla sain kuulla, että minullakin oli myös masennus toisena diagnoosina. Masennus on kait aika usein OCD:n yhteydessä. Vuoden -92 aivoleikkauksen jälkeen olen tuntenut jopa toipuneeni melko paljon tästä OCD:stä. Vielä on jäljellä stressitilanteissa puhkeavat pakkoajatukset. Onneksi minulla on niihin lääkitys.
- ........
ocd-potilas kirjoitti:
80-luvulla sairastuessani meni ensin peräti kolme vuotta, ennen kuin menin lääkäriin. En tajunnut aluksi, että olin sairas, yritin vain tehdä eri pakkorituaalit salaa muilta. Jyväskylän yliopistossa oli tietysti YTHS:n toimipiste, mutta en osannut mennä hakemaan sieltä apua, vaan luulin, että pakkorituaalit ikäänkuin kuuluivat elämääni. Nuo kolme vuotta (1983-1986) olivat helvetillisiä, esim. käsienpesurituaalit ja pakkotarkistamiset. Onko sinulla muuten ollut sellaisia? Sitten -86 päätin mennä yksityiselle psykiatrille ja sitä tietä sairaalaan. Tietysti aluksi tuntui helpottavalta saada tietää diagnoosi, oli ikäänkuin lupa sairastaa OCD:tä. Mutta kun tilanne ei sairaalassa alkanut vuosien kuluessa paranemaan, aloin menettämään toivoani. Samalla sain kuulla, että minullakin oli myös masennus toisena diagnoosina. Masennus on kait aika usein OCD:n yhteydessä. Vuoden -92 aivoleikkauksen jälkeen olen tuntenut jopa toipuneeni melko paljon tästä OCD:stä. Vielä on jäljellä stressitilanteissa puhkeavat pakkoajatukset. Onneksi minulla on niihin lääkitys.
On mullaki ollu jo kauemman aikaa.
Pahimmillaa muistan ku piti rämpyttää oven kahvaa, hengittää voimakkaast ulos ja tällässii ihmeellisii.
Nyt mul on just et mul pitää olla tosi puhtaat kädet tietokoneel ja pakkotarkistuksia, että onko lemmikit vielä elossa ja onko takaovi varmast lukos ja valitettavast mul on ärsyttävä vessa pakkotoiminto.
Onneks nyt lääkkeet on alkanu auttaa. Huomasin lauantaina, että unohdin tehdä pakkotoimintoja ja sunnuntaina ei ollut tarvetta tehdä.
Tosta: "pakkorituaalit ikäänkuin kuuluivat elämääni." Sama mul, ku niit on tehny kauan ei jotenki tiiä mitä se normaali elämä on ilman pakkorituaaleja.
Minkälain toi aivoleikkaus on? En pakko kyl ite uskaltais mennä.
Onks sul masennus myös kokonaa pois? ........ kirjoitti:
On mullaki ollu jo kauemman aikaa.
Pahimmillaa muistan ku piti rämpyttää oven kahvaa, hengittää voimakkaast ulos ja tällässii ihmeellisii.
Nyt mul on just et mul pitää olla tosi puhtaat kädet tietokoneel ja pakkotarkistuksia, että onko lemmikit vielä elossa ja onko takaovi varmast lukos ja valitettavast mul on ärsyttävä vessa pakkotoiminto.
Onneks nyt lääkkeet on alkanu auttaa. Huomasin lauantaina, että unohdin tehdä pakkotoimintoja ja sunnuntaina ei ollut tarvetta tehdä.
Tosta: "pakkorituaalit ikäänkuin kuuluivat elämääni." Sama mul, ku niit on tehny kauan ei jotenki tiiä mitä se normaali elämä on ilman pakkorituaaleja.
Minkälain toi aivoleikkaus on? En pakko kyl ite uskaltais mennä.
Onks sul masennus myös kokonaa pois?YLEn Akuutti-ohjelman arkistosta voit etsiä syyskuulta 2003 ohjelman käsikirjoituksen. Siinä olen nimelläni ja siinä kerrotaan minulle tehdystä aivoleikkauksesta.
Leikkaus siis tehtiin Tukholmassa keväällä -92. Ennen leikkausta aivojen rakenne kartoitettiin tietokonetomografian avulla. Siinä neurokirurgi pystyi paikantamaan kyseeseen tulevat hermoradat.
Kalloon porattiin ensin kaksi pientä reikää, joiden kautta lämpöelektrodit ohjattiin kohteisiinsa. Elektrodien avulla poltettiin/tuhottiin tiettyjä hermoratoja, joiden katsotaan olevan tekemisissä oravanpyöräksi muodostuneiden pakkorituaalien kanssa.
Tällä hetkellä minulla on vielä masennuslääke, joka tasaa mielialoja.- .................
ocd-potilas kirjoitti:
YLEn Akuutti-ohjelman arkistosta voit etsiä syyskuulta 2003 ohjelman käsikirjoituksen. Siinä olen nimelläni ja siinä kerrotaan minulle tehdystä aivoleikkauksesta.
Leikkaus siis tehtiin Tukholmassa keväällä -92. Ennen leikkausta aivojen rakenne kartoitettiin tietokonetomografian avulla. Siinä neurokirurgi pystyi paikantamaan kyseeseen tulevat hermoradat.
Kalloon porattiin ensin kaksi pientä reikää, joiden kautta lämpöelektrodit ohjattiin kohteisiinsa. Elektrodien avulla poltettiin/tuhottiin tiettyjä hermoratoja, joiden katsotaan olevan tekemisissä oravanpyöräksi muodostuneiden pakkorituaalien kanssa.
Tällä hetkellä minulla on vielä masennuslääke, joka tasaa mielialoja.Ok, pitää mennäkki kattoo.
Miten muutes sun rakkauselämä?
Miten sun kumppani otti tän? Entä perhe? Entä ystävät? - Niminen....
ocd-potilas kirjoitti:
YLEn Akuutti-ohjelman arkistosta voit etsiä syyskuulta 2003 ohjelman käsikirjoituksen. Siinä olen nimelläni ja siinä kerrotaan minulle tehdystä aivoleikkauksesta.
Tällä hetkellä minulla on vielä masennuslääke, joka tasaa mielialoja.Löysin tekstin sun aivoleikkauksesta, mut en videota. Millä nimel se on arkistossa?
http://yle.fi/akuutti/arkisto2003.htm ................. kirjoitti:
Ok, pitää mennäkki kattoo.
Miten muutes sun rakkauselämä?
Miten sun kumppani otti tän? Entä perhe? Entä ystävät?Asun yksin ilman kumppania, joten en oikein osaa ottaa kantaa rakkauselämäasiaan. Luonnollisestihan OCD eristi minut 80-luvulla muista ihmisistä, mutta tällä hetkellä minulla on sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kanssa. Perhe otti aivoleikkauksen vastaan pelastuksena pakko-oirerituaaleista.
Niminen.... kirjoitti:
Löysin tekstin sun aivoleikkauksesta, mut en videota. Millä nimel se on arkistossa?
http://yle.fi/akuutti/arkisto2003.htmLuulen, että vuoden 2003 ohjelmia ei ole videolla Akuutin arkistossa. Itselläni on ohjelma VHS-videolla. Mitä mieltä olet arkiston tekstistä?
- ...................
ocd-potilas kirjoitti:
Luulen, että vuoden 2003 ohjelmia ei ole videolla Akuutin arkistossa. Itselläni on ohjelma VHS-videolla. Mitä mieltä olet arkiston tekstistä?
Minusta arkiston tekstissä selitetään todella hyvin OCD-häiriö. Silleen että maallikkokin ymmärtää.
Täs pari tekstiä ja mun ajatuksia niistä:
"Koska OCD-ihmiset eivät ole psykoottisia eli kärsi harhoista tai pahan masennuksen tapaan lamaantuneita, he voivat onnistua pitkäänkin oireidensa piilottelussa."
Tää lause kuvastaa musta hyvin, että ihminen jolla on OCD ei ole hullu. Ku must maailmas on ihmisii, jotka tuomitsee heti mielen sairastumisen.
"Yleensä pakkoneurootikot ovat kasvaneet tavalla tai toisella ahdistavassa ympäristössä ja pyrkineet sopeutumaan siihen omaa käyttäytymistään ja tunnetilaansa säädellen - ja lopulta erittäin kovan hinnan sopeutumisestaan maksaen."
Tää oli musta todella mielenkiintoinen lause. Ja ku otan oman menneisyyden huomioon olin ja olen tosi herkkä ja oli ylä-asteella ahdistuneisuutta paljon, joten sieltä se lähti.
"Häiriöön sairastumisen voi nähdä myös äärimmäisenä stressireaktiona. Henkilön itselleen asettamien tai sisäistämien äärimmäisten vaatimusten tai ihanteiden ja todellisuuden välillä on sovittamaton ristiriita (ihminen ei voi toteuttaa vaatimuksiaan tai elää niiden mukaan), mikä aiheuttaa voimakkaan ahdistuksen, jota pyritään hallitsemaan pakkoajatuksilla (obsessiot) ja pakkotoiminnoilla eli rituaaleilla (kompulsiot). Monilla pakko-oireisilla on molempia. Esimerkiksi voimakkaat uskonnolliset ihanteet sisäistäneillä ihmisillä voi olla piinaavan rienaavia pakkoajatuk-sia tai äärimmäisen kiltillä ihmisellä väkivallan ja tuhon pakkoajatuksia."
Täs tekstis korostan mun osal "kiltillä ihmisellä väkivallan ja tuhon pakkoajatuksia." lausetta, koska kolahtaa todellakin mun kohdalle.
Onneks Olkoo Koulun Läpi Pääsystä! :D
Minusta teksti oli todella kattava ja helppo lukuinen. Pitääki laittaa perhe lukemaa XD - ............................
ocd-potilas kirjoitti:
Asun yksin ilman kumppania, joten en oikein osaa ottaa kantaa rakkauselämäasiaan. Luonnollisestihan OCD eristi minut 80-luvulla muista ihmisistä, mutta tällä hetkellä minulla on sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kanssa. Perhe otti aivoleikkauksen vastaan pelastuksena pakko-oirerituaaleista.
Pelottiks sua yhtää aivoleikkaus?
............................ kirjoitti:
Pelottiks sua yhtää aivoleikkaus?
Kun leikkauksesta oli päätetty, oli tietysti hetkiä, jolloin tunsin pelkoa ja ahdistusta tulevan suhteen. Olin silloinkin psykiatrisella osastolla ja tapasin leikkauksen järjestänyttä lääkäriä lähes päivittäin. Hän sai minut rauhoittumaan. Toisaalta olin niin pakko-oireiden invalidisoima, että odotin tätä viimeistä apukeinoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475305Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "531857Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1361707Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151619- 141385
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41250No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol26124981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171077Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771028Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60877