Mitä lääkkeitä ja kuinka paljon??

sasu82

Mulla on lapsuudesta asti ollut aluksi kuumekouristuksia ja pahentunut kun ikää on tullut lisää! Nuorena söin neurotol lääkkeitä! Ne lopetettiin kun kohtauksia ei tullut! Olin varmaan 7-8 vuotta ettei ollut mitään! niin sit kohtaukset uusiutui ja on ollut topimaxsit ja muita lääkkeitä mut ne on vaihdettu...
Nyt lääkkeinä on deprakine, keppra, lamictal, zonegran eli kaikenkaikkiaan päivässä 5950mg.
Eikä vieläkään meinaa auttaa!!

20

2014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määrä

lääkkeitä!Onko sun maksa-arvot kunnossa tollaisen lääkemäärän jälkeen?

• miniwatt

Tuo alkutarina kuulostaa suhteellisen tutulta.
      Tällä hetkellä mussutan Keppraa, Deprakinea ja Rivatrilia.
      Noita yhteen laskiessa taitaa olla varmasti suurinpiirteen sama määrä mg.
      Auttaa vissii kohtuullisesti ainakin mutta toki noita tyypillisiä "sivuoireita" on, mutta voisihan se toki olla huonomminkin.

• kork. kaksi

Kun minulla oli todettu epilepsia, neurotolin lisäksi oli enkefal muutaman vuoden, sitten pelkkä neurotol. Murrosikäisenä mukaan tulivat kokeilumielessä yksi kerrallaan deprakine, barbiphenyl ja rivatril. Määrää vaihdettiin useampaan kertaan. Välillä päivittäisannos oli yli 1000 mg, joten ei lähelläkään sinun päivittäisannostasi! Silti alkoi tuntua liian isolta annokselta.

Rivatril löytyi silloisesta Vaajasalosta, ja se on edelleen toisena lääkkeenä (huhtikuun loppuun?). Nyt olen ollut 18 vuotta kohtaukseton. Karbamatsepiini (neurotol tai tegretol) on elinikäinen lääkkeeni.

Yhdyn aikaisempien toteamuksiin lääkemäärästäsi. Minulla on siis aina ollut korkeintaan kaksi lääkettä, ei enempää. Lääkityksen lisäksi olen hoitanut itseäni stressin ennaltaehkäisyllä (Ihminen on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus).

Suosittelen hakemaan lähetettä KYS:n tutkimuksiin ja vastaanotoille. KYS on koko Euraasian laatan edelläkävijä neurologiassa.

• Olen ollut viikon kuopiossa tutkimuksissa 2001 mut mitään ei löydetty! vaikka ne puotti lääkkeet niin alas et saivat kohtauksen tulemaan! ei kohtausta meinannut tulla siltikään heti mut tuli se sit kumminkin! kun tarpeeksi puotti! Ne meinas leikata sen mut mitään leikattavaa ei ollut eikä löydetty! Ei pesäkettä löydetty ei mitään vaikka viikon tutki!

Kohtaukset oli kovia silloin kolme kertaa viikossa pahimmillaan mulla. Potkaisin iso varpaankin poikki sekin jouduttiin leikkaan, yksi on myös et olen potkaissut varpaan seinänläpi nukkuessa reikä vaan jäi. samalla varpalla vielä mikä on leikattu, mut siinä varpaassa on kolme naulaa niin se on sen takia kestänyt.

pari viikkoo sit potkasin taas johkin sängynlaitaan sen niin kovaa, et se oli viikon punasena ja turvoksissa. Naulojen kohdat oli tosi arat

Reilun kuukauden päästä taas magneettikuvauksiin Katotaan löytyykö nyt mitään!

• kaksi viikkoa tuolloin
        sasu82 kirjoitti:

Olen ollut viikon kuopiossa tutkimuksissa 2001 mut mitään ei löydetty! vaikka ne puotti lääkkeet niin alas et saivat kohtauksen tulemaan! ei kohtausta meinannut tulla siltikään heti mut tuli se sit kumminkin! kun tarpeeksi puotti! Ne meinas leikata sen mut mitään leikattavaa ei ollut eikä löydetty! Ei pesäkettä löydetty ei mitään vaikka viikon tutki!

Kohtaukset oli kovia silloin kolme kertaa viikossa pahimmillaan mulla. Potkaisin iso varpaankin poikki sekin jouduttiin leikkaan, yksi on myös et olen potkaissut varpaan seinänläpi nukkuessa reikä vaan jäi. samalla varpalla vielä mikä on leikattu, mut siinä varpaassa on kolme naulaa niin se on sen takia kestänyt.

pari viikkoo sit potkasin taas johkin sängynlaitaan sen niin kovaa, et se oli viikon punasena ja turvoksissa. Naulojen kohdat oli tosi arat

Reilun kuukauden päästä taas magneettikuvauksiin Katotaan löytyykö nyt mitään!

Video-EEG ja kasetti-EEG olivat samalla kertaa, kumpikin viikon. Muutama vuosi myöhemmin oli S-EEG eli syväelektrodirekisteröinti (kirurgian edellä), jolloin löytyi häiriöpesäke.

S-EEG:n edellä olivat PET, SPECT ja MEG, jotta syväelektrodit tulisivat mahdollisimman todelliseen paikkaan. Niin myös kävi, ja saatiin häiriöpesäke solun tarkkuudella poistettua.

• viima78

Neurontinia 3600mg keppra 2000mg lamictal 300mg ja frisium 30 mg eli yhteensä 5930mg/pv

• Ptv

Mulla menee: Lamictalia 400mg, Topia 150 mg, Lyricaa 200 mg, Rivatri 2mg ½ tab.
      Neurologian erikoislääkärin mukaan lääkkeitä on liikaa,koska niillä ei saada kohtauksia pois.
      Joten se pani lähetteen Kuopioon. Kuvien perusteella jotain löytyi ohimolohkosta.

Mun lääkemäärä tuntuu pieneltä suhun verrattuna.

• Ann-85

Lapsena söin Trileptalia ja sitten murkkuiässä lääkitys purettiin..kun oli kohtaukset pysynyt poissa. Mutta sitten ne tuli uudestaan ja otettiin takas Trileptal, mutta viiden vuoden aikana elin hirveässä sumussa. Olin niin sekaisin, etten edes ymmärtänyt missä elin! Eikä kukaan muukaan! Kai mua luultiin vain "omituiseksi"!? Ja sitten sivuvaikutukset paheni ja kohtaukset lisääntyi. Ja mulle vaihdettiin Lamictal. Se aloitettiin kolme vuotta sitten. Sitä syön nyt 2*100mg. Olen herännyt siitä "UNESTA". Olen aika väsynyt, enkä ole jaksnut "vaatia" tarkastusta lääkitykseen.. Sain vasta 3pahaa kohtausta..Mutta kyllä onneksi koulu loppuu ja kesäkin tulee.. :)

• viima78

Juu mä olin Oys:in "asiakas" mutta ku lääkemuutokset yms.. ei auta mitään niin nyt oon ollu Kuopiossa "potilaana" ja käyny Hesassa asti kuvauksissa. Ohimolohkossa mullakin "pesäke" sijaitsee mutta tarvitaan vielä tarkempaa tietoa.
        Eli oisko mahd. päästä leikkaukseen.
        Katsellaan ja kuunnellan sekä Toivotaan :-)

• Ptv
        viima78 kirjoitti:

Juu mä olin Oys:in "asiakas" mutta ku lääkemuutokset yms.. ei auta mitään niin nyt oon ollu Kuopiossa "potilaana" ja käyny Hesassa asti kuvauksissa. Ohimolohkossa mullakin "pesäke" sijaitsee mutta tarvitaan vielä tarkempaa tietoa.
        Eli oisko mahd. päästä leikkaukseen.
        Katsellaan ja kuunnellan sekä Toivotaan :-)

Kauanko sulla meni aikaa ennenkuin tuli "käsky" Kuopioon?
        Oys:n potilas olen minäkin.
        Toivotaan:)

• Ann-85
        Ptv kirjoitti:

..Oys:n potilas. :)
        En ole koskaan muualla käynyt missään tutkimuksissa.
        Millonhan lie Oys:ssa kaan kuvattu. Onkohan tällä vuosituhannella edes.
        Kuvataanko teillä useestikin? (tiiättekö mistä epi johtuu?)
        Joskus oon kysynyt, että eikö "tarvi" kuvata..ku ei tiietä mistä johtuu..?
        Aina on joku eri lääkäri vastassa..viimeksi Venäläinen.. :(

• viima78
        Ptv kirjoitti:

Kohtaustilanne oli ollu aikamoinen ja Oys:in lääkemuutokset eivät auttaneet ja kohtaukset vain lisääntyivät ja pahenivat niin laittoivat lähetteen kuopioon kun hieman ite aloin kyseleen etteikö mitään muuta voi tehdä kuin nostaa lääkitystä.. leikkaus / yleensäkkin tarkemmat tutkimukset. Lähete laitettiin ja eka aika kuopioon tuli 2kk kuluttua.
        Oys:in "potilaana" oon ollu 26 vuotta!
        Kannattaa ite olla aktiivinen ja kysellä mahdollisuuksista yms..
        Mulla edelleen lähes joka yö 3 kohtausta ja aina aamulla herätessä tulee yksi mutta päivät ja illat menee ihan ok.
        Jaksamista kaikille :-)

• Jouskari57
        Ann-85 kirjoitti:

..Oys:n potilas. :)
        En ole koskaan muualla käynyt missään tutkimuksissa.
        Millonhan lie Oys:ssa kaan kuvattu. Onkohan tällä vuosituhannella edes.
        Kuvataanko teillä useestikin? (tiiättekö mistä epi johtuu?)
        Joskus oon kysynyt, että eikö "tarvi" kuvata..ku ei tiietä mistä johtuu..?
        Aina on joku eri lääkäri vastassa..viimeksi Venäläinen.. :(

Olen ollut Oys:n potilas 24 vuotta. Aluksi otettiin kai jotain, en muista enään
        mitä. Sittten ei mitään.
        V. 2005 jälkeen, kun alkoi pahemmin menemään, niin alkoi tapahtumaan.
        Ei tarvinnut edes vaatia mitään! Kuvattiin, yritetiiin lääkkeillä.Mutta läkkeet ei auta.
        Koita saada Mikko Kärpälle aika (neurologian erikoislääkäri). Se pisti mun asioihin vauhtia:)
        Mun epiä ei ole koskaan saatu selville mistä se johtuu.Yksi mahdollisus on synnytyksen aikainen
        hapenpuute,napanuora muutaman kerran kaulan ympäri.
        Onko sulla saat selville?Nimimerkki on eri:oikeesti Jousimies57

• Lääkekokeilija.

Kannattaa kokeila muita lääkkeitä,eiköhän löydy uus kogtail joka estää kohtaukset. Minä olen kokeikeilu melkein kaikki markkinoila olevat lääkkeet, mut ei ole onnistunut vielä saamaan kohtauksia pois.

• Minullekin on varmaan kokeiltu jo kaikkia lääkkeitä mitä minun tyyppiselle epileptikolle kannattaa kokeilla! Ei ne tunnu auttavan siltikään.

Mut se minua eniten mietityttää, että miksi ne ei löydä minun päästä mitään? vaikka olin kuopiossa ja ottivat MRI kuvat ja video-EEG:n. Vaikka mulla on niin kova lääkitys niin mitään ei muka löytynyt!

• viima78
        sasu82 kirjoitti:

Minullekin on varmaan kokeiltu jo kaikkia lääkkeitä mitä minun tyyppiselle epileptikolle kannattaa kokeilla! Ei ne tunnu auttavan siltikään.

Mut se minua eniten mietityttää, että miksi ne ei löydä minun päästä mitään? vaikka olin kuopiossa ja ottivat MRI kuvat ja video-EEG:n. Vaikka mulla on niin kova lääkitys niin mitään ei muka löytynyt!

ei näkynyt mitään poikkeavaaa ja sitä ihmettelen itsekkin mutta video-eeg:ssä jotain löytyi.
        Nämä tutkimukset on tehty hesassa / kuopiossa

• ALLU
        viima78 kirjoitti:

ei näkynyt mitään poikkeavaaa ja sitä ihmettelen itsekkin mutta video-eeg:ssä jotain löytyi.
        Nämä tutkimukset on tehty hesassa / kuopiossa

Heips! Minulla kolme kohtausta, 2004/07(viimesilläni raskaana), 2008/09 ja 2009/02. Tokan kohtauksen jälkeen lääkkeenä Apydan 300mg kaksi kertaa päivässä, nyt lääkitys tuplattiin 600mg kaksi kertaa päivässä. Eli mitä ilmeisemmin vähällä pääsen, kun teitin muiden annostuksia luen! Saa nähdä lopettaako tuo annostus kohtaukset, mulla stressi selvästi aiheuttaa kohtaukset :( Olepa siinä sitten linjalla eihuolthuomisesta... Vaikeaa.

• complex-partial

ei voida laskea niin, että 5950mg. Eri lääkkeet vaikuttavat eri tavalla. Toki tuossa määrässä löytyy interaktioita eli yhteisvaikutuksia, mutta kyllä neurologi on tarkasti katsonut, mitä mahdollista antaa.

Toivottavasti käyt labroissa säännöllisesti!

Terveisin entinen mieshoitsu, nykyinen miessossu, joka syö päivässä 1000mg karbamatsepiinia, 200mg lamotrigiinia sekä 2mg klonatsepaamia.

• Ei sitä voikkaan laskea niin! Kiinnostaa vaan tietää minkälaisia annoksia muilla on!
        Tietysti eri lääkkeet vaikuttavat erinlailla eripaikkoihin ja eri ihmisiin. Eihän niistä olis mitään hyötyä jos ne ei vaikuttaisi.

Tuntu vaan niin kovalta nostolta keppra lääkekkin syksyllä.
        Se oli silloin 500mg 500mg kun kohtauksia tuli niin se nostettiin kerralla 1500mg 1500mg. Eikä sekään auttanut yhtään sen enempään!
        Mut kun sain zonegran lääkkeen niin nyt on auttanut ainakin toistaiseksi!
        Terveisin deprakine 2500mg keppra 3000mg lamictal 250mg zonegran 200mg lääkkeitten syöjä.

• complex-partial
        sasu82 kirjoitti:

Ei sitä voikkaan laskea niin! Kiinnostaa vaan tietää minkälaisia annoksia muilla on!
        Tietysti eri lääkkeet vaikuttavat erinlailla eripaikkoihin ja eri ihmisiin. Eihän niistä olis mitään hyötyä jos ne ei vaikuttaisi.

Tuntu vaan niin kovalta nostolta keppra lääkekkin syksyllä.
        Se oli silloin 500mg 500mg kun kohtauksia tuli niin se nostettiin kerralla 1500mg 1500mg. Eikä sekään auttanut yhtään sen enempään!
        Mut kun sain zonegran lääkkeen niin nyt on auttanut ainakin toistaiseksi!
        Terveisin deprakine 2500mg keppra 3000mg lamictal 250mg zonegran 200mg lääkkeitten syöjä.

Onhan tuo kova lääkitys. Ei sitä voi kieltää. Jos kohtaukset saadaan kuriin, niin hyöty on kuitenkin suurempi kuin haitta.

Tässä vain heräsi entinen hoitsu minussa pätemään. Oli se sen verran kova pala joutua pois hoitoalalta. Tai päätöksen tein itse.

Itse pelkään eniten tuota karbamatsepiinia ja sen vaikutusta maksaan (siis omassa lääkityksessäni). Toivottavasti kohtauksesi pysyvät poissa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      68
      4500
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      111
      3387
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      29
      1940
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      88
      1192
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      90
      939
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      912
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      817
    Aihe