Ilmottauduin työttömäksi helmikuun alussa. En saa kuitenkaan vielä (ansiosidonnaista)päivärahaa, koska päivärahahan alkaa juoksemaan vasta sitten kun lomarahat ym. on minulle maksettu. Lomarahat ja lopputili tulee nyt 15. päivä, jonka jälkeen liitto alkaa laskeskelemaan kuinka pitkän aikaa olen "muka" vielä työsuhteessa eli kuinka monelle työpäivälle tuo lomaraha riittäisi.
Mulle tarjottiin tänään töitä. Ottaisin sen riemusta kiljuen vastaan jos en olisi raskaana. Olen kuitenkin raskaana ja periaatteessa minulla pitäisi olla vielä 3 kk tehokasta työaikaa vielä jäljellä. Massuun sattuu kuitenkin koko ajan... En tietenkään kieltäytynyt ja aikoivat vielä työpaikalta selvitellä saako minut edes ottaa tällä koulutuksella ko. viran sijaiseksi. Kerroin puhelimessa olevani raskaana, koska kyllähän se joka tapauksessa selviäisi viimeistään kun ensimmäistä kertaa nähtäisiin. Jos minulle kuitenkin hommaa epäpätevästä koulutuksesta ja raskaudesta huolimatta tarjotaisiin, niin saanko kieltäytyä ilman karenssia sillä perusteella, etten ole vielä edes päivärahalla, vaan elän vielä lomarahoilla. Vai saisinko karenssia, koska olen joka tapauksessa jo ilmoittautunut työkkäriin työnhakijaksi..?
Karenssi, jos ei vielä päivärahaa
10
1298
Vastaukset
- Pukkaa...
Miksi ihmeessä menit ilmoittautumaan työkkäriin, jos kerran lomakorvausaika on vielä menossa. Lienet sama, joka muutama päivä sitten viesteili, vai kuinka?
...saanko kieltäytyä ilman karenssia sillä perusteella, etten ole vielä edes päivärahalla, vaan elän vielä lomarahoilla. Vai saisinko karenssia, koska olen joka tapauksessa jo ilmoittautunut työkkäriin työnhakijaksi..?...
Koska olet työkkärissä työttömänä työnhakijana, niin jos menet kieltäytymään ja työkkäri saa kieltäytymisestä tiedon, niin karenssia pukkaa.
Muuten, tiedäthän, että oikeutesi ansiosidonnaiseen säilyy yli äitiys- ja vanhempainloman sekä hoitovapaan. Pidä siis jäsenyytesi voimassa.- työtön tyttö
En ole aiemmin tänne kirjoitellut.
Niinpä. Omaa hölmöyttäni menin työkkäriin ilmoittautumaan. Tai itseasiassa en hölmöyttäni vaan tietämättömyyttäni. En nimittäin ole juuri ollut työttömänä ja en siis tiennyt käytäntöä. Luulin että minun on joka tapauksessa ilmoittauduttava heti työkkäriin. Työsopparini edelliseen työpaikkaan ei siis ole enää voimassa. Vain omarahat on saamatta.
Mutta näin ajattelinkin, että karenssia pukkaa. Ilomielin kyllä ottaisin tuon paikan vastaan, jos en olisi raskaana. Mutta kun tilanne on nyt tämä, niin täytyisi vaan toivoa, että eivät katsoisi minua riittävän päteväksi, koska joka tapauksessa en riitä paikan kriteerejä.
Kaiken lisäksi mentiin vielä isännän kans tänä aamuna varaamaan ulkomaanmatka viikoksi. Ajattelin loogisesti että saan nyt vielä reissata, kun elän entisen työpaikan lomarahoilla, enkä ansiosidonnaisella. Ja kaiken lisäksi ajattelin että minulla on niin erikoinen ammatti, etten ikinä tule saamaan työkkärin kautta mitään yhteydenottoa. Ja nyt mulle tarjotaan hommaa, josta en edes tajua yhtään mitään... - Ilmoittautuminen...
työtön tyttö kirjoitti:
En ole aiemmin tänne kirjoitellut.
Niinpä. Omaa hölmöyttäni menin työkkäriin ilmoittautumaan. Tai itseasiassa en hölmöyttäni vaan tietämättömyyttäni. En nimittäin ole juuri ollut työttömänä ja en siis tiennyt käytäntöä. Luulin että minun on joka tapauksessa ilmoittauduttava heti työkkäriin. Työsopparini edelliseen työpaikkaan ei siis ole enää voimassa. Vain omarahat on saamatta.
Mutta näin ajattelinkin, että karenssia pukkaa. Ilomielin kyllä ottaisin tuon paikan vastaan, jos en olisi raskaana. Mutta kun tilanne on nyt tämä, niin täytyisi vaan toivoa, että eivät katsoisi minua riittävän päteväksi, koska joka tapauksessa en riitä paikan kriteerejä.
Kaiken lisäksi mentiin vielä isännän kans tänä aamuna varaamaan ulkomaanmatka viikoksi. Ajattelin loogisesti että saan nyt vielä reissata, kun elän entisen työpaikan lomarahoilla, enkä ansiosidonnaisella. Ja kaiken lisäksi ajattelin että minulla on niin erikoinen ammatti, etten ikinä tule saamaan työkkärin kautta mitään yhteydenottoa. Ja nyt mulle tarjotaan hommaa, josta en edes tajua yhtään mitään...''Luulin että minun on joka tapauksessa ilmoittauduttava heti työkkäriin.''
Et siis tiennyt siitä, että työsuhteen päättyessä maksetut lomarahat jaksotetaan?
Jaksotus tapahtuu siten, että lomakorvaus jaetaan päiväpalkalla ja jakojäännös osoittaa jaksotuspäivien määrän (5 pv/viikko, la-su ei lasketa mukaan).
Jos et olisi ilmoittautunut jaksotusaikana, niin et olisi mitään menettänyt. Ei työkkäriin tarvitse ilmoittautua heti työttömäksi jäätyä ja turhaa se on silloin, kun ei kuitenkaan saisi päivärahaa. Ei työkkärin kautta yleensä työllisty - ainakaan asiallisiin työsuhteisiin.
Työkkärissä kirjoillaolo on ihan vapaaehtoista. Jos tarjolla oleva työpaikka ei ole työkkärin osoittama ja työkkäri ei siitä vielä tiedä, niin saattaisi olla, että pelastaisit itsesi, jos katkaisit työnhaun. Työkkärin kirjoilla olo on näet ihan vapaaehtoista. Toinen on tilanne, jos työkkäri tietää tai työantaja työtarjouksesta työkkäriin ilmoittaa. Silloin ei karenssilta pelasta mikään.
''Ajattelin loogisesti että saan nyt vielä reissata, kun elän entisen työpaikan lomarahoilla, enkä ansiosidonnaisella.''
Jos olet työkkärissä työttömänä työnhakijana, niin sinua koskevat samat rajoitukset kuin muitakin työttömiä sait sitten päivärahaa tai et. Työttömällä on kerran vuodessa oikeus tehdä ulkomaanmatka, joka kestää max 6 maksupäivää. Mikään ei kuitenkaan estä tekemästä pidempää matkaa, mutta tästä on syytä ilmoittaa työkkäriin, jolloin katkaisevat työnhaun ja laittavat voimaan vasta, kun on matkan jälkeen ilmoittautunut työkkärissä. Tuo on ihan hyväksyttävää toimintaa. Ei siitä mitään sanktioita seuraa. - työtön tyttö
Ilmoittautuminen... kirjoitti:
''Luulin että minun on joka tapauksessa ilmoittauduttava heti työkkäriin.''
Et siis tiennyt siitä, että työsuhteen päättyessä maksetut lomarahat jaksotetaan?
Jaksotus tapahtuu siten, että lomakorvaus jaetaan päiväpalkalla ja jakojäännös osoittaa jaksotuspäivien määrän (5 pv/viikko, la-su ei lasketa mukaan).
Jos et olisi ilmoittautunut jaksotusaikana, niin et olisi mitään menettänyt. Ei työkkäriin tarvitse ilmoittautua heti työttömäksi jäätyä ja turhaa se on silloin, kun ei kuitenkaan saisi päivärahaa. Ei työkkärin kautta yleensä työllisty - ainakaan asiallisiin työsuhteisiin.
Työkkärissä kirjoillaolo on ihan vapaaehtoista. Jos tarjolla oleva työpaikka ei ole työkkärin osoittama ja työkkäri ei siitä vielä tiedä, niin saattaisi olla, että pelastaisit itsesi, jos katkaisit työnhaun. Työkkärin kirjoilla olo on näet ihan vapaaehtoista. Toinen on tilanne, jos työkkäri tietää tai työantaja työtarjouksesta työkkäriin ilmoittaa. Silloin ei karenssilta pelasta mikään.
''Ajattelin loogisesti että saan nyt vielä reissata, kun elän entisen työpaikan lomarahoilla, enkä ansiosidonnaisella.''
Jos olet työkkärissä työttömänä työnhakijana, niin sinua koskevat samat rajoitukset kuin muitakin työttömiä sait sitten päivärahaa tai et. Työttömällä on kerran vuodessa oikeus tehdä ulkomaanmatka, joka kestää max 6 maksupäivää. Mikään ei kuitenkaan estä tekemästä pidempää matkaa, mutta tästä on syytä ilmoittaa työkkäriin, jolloin katkaisevat työnhaun ja laittavat voimaan vasta, kun on matkan jälkeen ilmoittautunut työkkärissä. Tuo on ihan hyväksyttävää toimintaa. Ei siitä mitään sanktioita seuraa.Osaatko neuvoa, missä vaiheessam minun olisi pitänyt ilmoittaa työkkäriin, että aion lomailla tuon 7 vrk?
Voinko teihdä sen edelleen? Nimittäin jos en tule valituksi ko. työpaikkaan, niin onhan minun tehtävä se joka tapauksessa (jos olen lainkuuliainen kansalainen). Ja jos teen sen tänään, niin katsotaanko se työssäkieltäytymiseksi vai häh? - työtön tyttö
Ilmoittautuminen... kirjoitti:
''Luulin että minun on joka tapauksessa ilmoittauduttava heti työkkäriin.''
Jos olet työkkärissä työttömänä työnhakijana, niin sinua koskevat samat rajoitukset kuin muitakin työttömiä sait sitten päivärahaa tai et. Työttömällä on kerran vuodessa oikeus tehdä ulkomaanmatka, joka kestää max 6 maksupäivää. Mikään ei kuitenkaan estä tekemästä pidempää matkaa, mutta tästä on syytä ilmoittaa työkkäriin, jolloin katkaisevat työnhaun ja laittavat voimaan vasta, kun on matkan jälkeen ilmoittautunut työkkärissä. Tuo on ihan hyväksyttävää toimintaa. Ei siitä mitään sanktioita seuraa.Joo ja siis en tiennyt tästä lomarahajutusta. Mietin tässä nyt, että minunhan kannattaisi nyt jo lopettaa tuo työnhaku. Enhän siinä siis mitään menettäisi. Sen suhteen tarjolla oli asiallisia hommia, että kyseessä oli mikrobiologin viransijaisuus, mutta kun olen lukenut ihan eri alaa, vaikkakin työkokemuksen kautta saanut hieman tietoa mikrobiologiasta. En silti koe olevani edes pätevä ko. hommaan, ja kyseessä olisi tietynlaiset asiantuntijatehtävät, jossa minulta vaadittaisiin aika paljon tietoa, esim. minulle tulisi puhelintiedusteluja.
- **********'''
työtön tyttö kirjoitti:
Osaatko neuvoa, missä vaiheessam minun olisi pitänyt ilmoittaa työkkäriin, että aion lomailla tuon 7 vrk?
Voinko teihdä sen edelleen? Nimittäin jos en tule valituksi ko. työpaikkaan, niin onhan minun tehtävä se joka tapauksessa (jos olen lainkuuliainen kansalainen). Ja jos teen sen tänään, niin katsotaanko se työssäkieltäytymiseksi vai häh?Ei kannata paljon etukäteen sinun tilanteessasi lomasta kertoilla.
...Ja jos teen sen tänään, niin katsotaanko se työssäkieltäytymiseksi vai häh?...
Ei lomamatkasta ilmoittamista työstä kieltäytymiseksi voida katsoa. Vasta jos et ota työtä vastaan tai työnantaja ilmoittaa työkkäriin, että vaikutit haluttomalta ottamaan työtä vastaan (ei tarvitse vastata todellisuutta) tms., niin karenssi paukahtaa.
- Tehdä ...
työtön tyttö kirjoitti:
Joo ja siis en tiennyt tästä lomarahajutusta. Mietin tässä nyt, että minunhan kannattaisi nyt jo lopettaa tuo työnhaku. Enhän siinä siis mitään menettäisi. Sen suhteen tarjolla oli asiallisia hommia, että kyseessä oli mikrobiologin viransijaisuus, mutta kun olen lukenut ihan eri alaa, vaikkakin työkokemuksen kautta saanut hieman tietoa mikrobiologiasta. En silti koe olevani edes pätevä ko. hommaan, ja kyseessä olisi tietynlaiset asiantuntijatehtävät, jossa minulta vaadittaisiin aika paljon tietoa, esim. minulle tulisi puhelintiedusteluja.
...Mietin tässä nyt, että minunhan kannattaisi nyt jo lopettaa tuo työnhaku...
Voit tietysti tehdä tuon. Työnhakijana olo on ihan vapaaehtoista eikä työkkärin kirjoilta poissaolosta voida sanktioida, jos ei se jatku paljon yli 4 kk. Tuo johtuu siitä, että poissaolosta tulee karenssi vain, jos on ollut 6 kk:n aikana työkkärin kirjoilla vähemmän kuin 6 viikkoa.
Vaikka lopettaisitkin työnhaun, niin ei se karenssilta pelasta, jos kieltäydyt työstä tai työantaja saa sen vaikutelman, ettet ole kiinnostunut työstä ja ilmoittaa tästä työkkäriin. Jos työkkäri tietää työtarjouksesta, niin työkkärin virkailija saattaa myös soittaa työantajalle ja tiedustella asiaa.
Työnhaun katkaisemisella voitat tietysti sen, että sinä aikana, kun työnhaku on katki, työkkäri ei voi lähettää osoitusta humpuukikursseille, mitkä pääasiassa nykyisin sisältävät ilmaistyöntekoa. Koulutuksesi vuoksi sinä saattaisit olla aika haluttua työvoimaa.
Varmista kuitenkin se, minkä aikaa jaksotusaika kestää. Kannattaa tietysti miettiä, että minkä syyn katkaisulle työkkäriin ilmoittaa. Lomailu omalla kustannuksella on ihan laillista. - *''''''''''''''''''
Tehdä ... kirjoitti:
Voit tietysti tehdä tuon. Työnhakijana olo on ihan vapaaehtoista eikä työkkärin kirjoilta poissaolosta voida sanktioida, jos ei se jatku paljon yli 4 kk. Tuo johtuu siitä, että poissaolosta tulee karenssi vain, jos on ollut 6 kk:n aikana työkkärin kirjoilla vähemmän kuin 6 viikkoa.
Vaikka lopettaisitkin työnhaun, niin ei se karenssilta pelasta, jos kieltäydyt työstä tai työantaja saa sen vaikutelman, ettet ole kiinnostunut työstä ja ilmoittaa tästä työkkäriin. Jos työkkäri tietää työtarjouksesta, niin työkkärin virkailija saattaa myös soittaa työantajalle ja tiedustella asiaa.
Työnhaun katkaisemisella voitat tietysti sen, että sinä aikana, kun työnhaku on katki, työkkäri ei voi lähettää osoitusta humpuukikursseille, mitkä pääasiassa nykyisin sisältävät ilmaistyöntekoa. Koulutuksesi vuoksi sinä saattaisit olla aika haluttua työvoimaa.
Varmista kuitenkin se, minkä aikaa jaksotusaika kestää. Kannattaa tietysti miettiä, että minkä syyn katkaisulle työkkäriin ilmoittaa. Lomailu omalla kustannuksella on ihan laillista.Aina kannattaa myös miettiä, miten tunnistettavia tietoja itsestään nettiin antaa. Työkkäreissäkin kun luetaan työttömien keskustelupalstoja.
- työtön tyttö
Tehdä ... kirjoitti:
Varmista kuitenkin se, minkä aikaa jaksotusaika kestää. Kannattaa tietysti miettiä, että minkä syyn katkaisulle työkkäriin ilmoittaa. Lomailu omalla kustannuksella on ihan laillista.Jaksotusaika kestää vielä ensi viikon perjantaihin. Niin no. Lomailu omalla kustannuksella on ihan laillista, joten oletin että saan tänä aikana lähteä ihan laillisesti ja ilman mitään korvauksia lomalle viikoksi. Mutta kertooko minulle vielä joku sen, missä vaiheessa tuo lomailu pitää ilmoittaa työkkäriin? Edellisenä päivänä, vai? Entä jos 2 päivää aiemmin tarjotaan töitä? Kai se pitäis hyvissä ajoin sinne ilmoittaa? Ja jos ilmoitan nyt, niin saan karenssia, jos minut muuten oltaisiin ottamassa töihin... Joten en voi ilmoittaa lomailusta missään vaiheessa, vai häh?
- ***********''
työtön tyttö kirjoitti:
Jaksotusaika kestää vielä ensi viikon perjantaihin. Niin no. Lomailu omalla kustannuksella on ihan laillista, joten oletin että saan tänä aikana lähteä ihan laillisesti ja ilman mitään korvauksia lomalle viikoksi. Mutta kertooko minulle vielä joku sen, missä vaiheessa tuo lomailu pitää ilmoittaa työkkäriin? Edellisenä päivänä, vai? Entä jos 2 päivää aiemmin tarjotaan töitä? Kai se pitäis hyvissä ajoin sinne ilmoittaa? Ja jos ilmoitan nyt, niin saan karenssia, jos minut muuten oltaisiin ottamassa töihin... Joten en voi ilmoittaa lomailusta missään vaiheessa, vai häh?
...Mutta kertooko minulle vielä joku sen, missä vaiheessa tuo lomailu pitää ilmoittaa työkkäriin? Edellisenä päivänä, vai? Entä jos 2 päivää aiemmin tarjotaan töitä?...
Sinä voit ratkaista sen itse, milloin ilmoitat. Takaraja on kuitenkin edellisenä päivänä.
...Entä jos 2 päivää aiemmin tarjotaan töitä? Kai se pitäis hyvissä ajoin sinne ilmoittaa?...
Tuo on tietysti riski. Töitä voidaan kuitenkin tarjota riippumatta siitä, ilmoititko lomastasi ajoissa vai et. Riippuu paljon virkailijasta. Jos on inhimillinen virkailija, ei tee työtarjousta kaksi päivää ennen matkaa, jos on epäinhimillinen virkailija, niin tekee vaikka mistä sen paikan, mitä voi tarjota vaikkapa matkaa edeltävänä päivänä. Tuota on työttömän elämä.
...Ja jos ilmoitan nyt, niin saan karenssia, jos minut muuten oltaisiin ottamassa töihin...
Ei karenssia ratkaise se, ilmoititko lomasta missä vaiheessa, vaan se, tietääkö työkkäri työtarjouksesta ja siitä, ettet ole hakenut tai ottanut vastaan työtä. Uskoisin, että jos sinut hyväksytään työhön, niin työantaja voi viikon verran joustaa. Mutta se riippuu yksin työantajasta. Jos työantaja ei jousta ja työantaja ilmoittaa, ettei lomallelähdön vuoksi ottanut työhön, niin se on karenssi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse854614Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1103830Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1753620Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.582052Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1291114
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 57963
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27882