Käyn muutaman kerran viikossa hoitamassa n.2,5v tyttöä joka ei ole hoidossa. Haluaisin keksiä jotain kehittävää tekemistä päiviksi kun tähän asti meidän yhteiset päivät on koostuneet ulkoilusta, syömisestä ja videoiden katselusta. Ymmärtääkseni näin kuluu päivät muutenkin tytöllä. Toki tyttö leikkii ja "laittaa ruokaa" yms. ja mä olen siinä leikissä mukana, muutta olis kiva keksiä jotain sellaista "kehittävää" tekemistä.. Askartelua tms.
mitä puuhata 2,5v kanssa?!
11
957
Vastaukset
- asari
Meillä samanikäinen tyttö nauttii just askartelusta, piirtämisestä ja maalaamisesta. Tykkää kovasti myös kapteeni käskee ja muista saman tyyppisistä leikeistä.
Uiminen on ihan huippua, tosin vie aikaa hiukan enemmän. - piilosta.
Meillä on piilos leikki suosiossa. Välillä piilotan myös sellaisia siirrettäviä sisustustarroja, joita lapsi tykkää etsiä.
Muovisilla aidon näköisillä eläimillä tykkää leikkiä ja samalla harjoitellaan mitä ne on (en muuten itekkään kaikkia tiedä, onneksi on google..). Eläimet leikkivät myös piilosta :)
Askartelussa meillä on sormivärit, liidut ja muut kynät sekä muovailuvaha. Värityskirjaa ollaan myös väritelty.
Kirjojen lukeminen ja palapelien tekeminen on myös kehittävää. - ehdotuksia
piirtämistä/maalaamista, palapelejä, muovailua, laululeikkejä, legojen rakentelua
- kotiäitee
itse hoidan lapsia kotona (3v, 1v); monesti maalataan vesiväreillä tai sotkemistahan se sen ikäisellä vielä on,
tehdään taikataikinaa mistä muovailla jos kaupan muovailuvaha on loppu, piirretään, askarrellaan jotain sellasta mihin voi pienet liimata jotain itsekin, rämpytetään kitaraa tai muita soittimia, kuunnellaan musiikkia jonka tahdissa tanssitaan ja kaikkee hassun hauskaa mistä lapset tykkää ja ruokaakin yhdessä voi laittaa esim. salaattia repiä yms muuta helppoa. aika paljon meidän lapset tykkää "hulluttelusta"; kuperkeikoista ja piiloleikistä.- ???
Hei! Miten toi taikataikina oikein tehtiinkään? Meidän tyttönen on 1v 4kk ja luulen, että tykkäisi jo vähitellen muovailuvahamöykkyä pyöritellä. Kuitenkin tuon ikäinen vielä tykkää tunkea kaiken mahdollisen suuhun, joten kaupan muovailuvahaa en haluaisi käteen antaa. Tuo taikataikina olisi varmasti mukava ja turvallinen tapa harjoitella muovailemista...
- leivotaan
??? kirjoitti:
Hei! Miten toi taikataikina oikein tehtiinkään? Meidän tyttönen on 1v 4kk ja luulen, että tykkäisi jo vähitellen muovailuvahamöykkyä pyöritellä. Kuitenkin tuon ikäinen vielä tykkää tunkea kaiken mahdollisen suuhun, joten kaupan muovailuvahaa en haluaisi käteen antaa. Tuo taikataikina olisi varmasti mukava ja turvallinen tapa harjoitella muovailemista...
tästä tulee melko paljon taikinaa (tiiviissä rasiassa säilyy jonkun päivän??)
ohjeita on muitakin mut tässä se mitä meillä tehdään. (ja sitä voi värjätä elintarvikeväreillä!)
TAIKATAIKINA:
6 dl vehnäjauhoja
3 dl suolaa
3 dl kylmää vettä
2 ruokalusikallista ruokaöljyä
aineet sekoitetaan. valmiit työt voi kuivattaa uunipellillä 125 asteessa noin tunnin verran. kuivuvat myös huoneenlämmössä.
kuivat työt voi maalata vesiväreillä (ja voi myös lakata askartelulakalla).
:) - ???
leivotaan kirjoitti:
tästä tulee melko paljon taikinaa (tiiviissä rasiassa säilyy jonkun päivän??)
ohjeita on muitakin mut tässä se mitä meillä tehdään. (ja sitä voi värjätä elintarvikeväreillä!)
TAIKATAIKINA:
6 dl vehnäjauhoja
3 dl suolaa
3 dl kylmää vettä
2 ruokalusikallista ruokaöljyä
aineet sekoitetaan. valmiit työt voi kuivattaa uunipellillä 125 asteessa noin tunnin verran. kuivuvat myös huoneenlämmössä.
kuivat työt voi maalata vesiväreillä (ja voi myös lakata askartelulakalla).
:)Kiitos reseptistä! Me tässä joku päivä kokeillaankin tuota muovailemista. Ja tuo onkin kiva juttu, että ne voi kuivattaa, sillä neiti tykkää kovasti ihastella kättensä jälkiä ;)
- päivät..
kuluu mm piirtäen, vesiväreillä tai sormiväreilläkin, käydään joskus uimassa, opetellaan saksien käyttöä ...
- jeena*
Itellä tyttö 2v ja oon hämmästyny kuinka paljon kaikenlaista hänen kanssa voi jo touhuta! varmasti tiedät jo, mistä juuri oma hoitolapsesi innostuu, joten koita kehitellä jotain siihen liittyvää. Meillä riittää yhteinen puuhailu, mukana oleminen ja eläytyminen. Piilonen, hippa, piirtäminen, lukeminen, musiikin kuuntelu ja tanssiminen, hassuttelu, ulkona puuhaaminen ym.ym. Mielestäni mitään "extreme-erikoista" ei tarvii keksiä, vaan olla läsnä ja kuunnella mitä lapsi itse ehkä haluaisi tehdä. Jos lapsi jo muutenkin katsoo tv:tä paljon, koita sinä välttää sitä... Monet muut puuhat voi olla paljon antoisampia! Anna lapsen osallistua myös niihin "aikuisten puuhiinn"; pyykin ripustamiseen, ruoan laittamiseen ja leivontaan. Tee hänestä tärkeä :)
- vinkkejä
-maja peitoista ja tuoleista
- auto pahvilaatikosta
-tarpeeton tapettirulla lattialle johon maalausta/piirtämistä
-hamahelmet,muovailu,askartelu(liimaus ja rypistelyjuttuja esim)
pulkkamäki,pulkkailu,kelkkailu,potkuttelu,lumiukkojen ja lumikakkujen teko (meillä tällä hetkellä pop "älä tule paha kakku tule hyvä kakku" ja ikää 1v10kk)
-vauva ja ruokailuleikit
-lukeminen,palapelit,leegot,pallottelu
-musiikin kans jumppaaminen ja tanssiminen
- kylpyleikit punkassa (en tiedä soveltuuko hoidossa olevalle )- ja tietysti...
leipominen, se on ihan must :) Ja tämän jälkeen tietysti läärätään tiskeillä ja taikinakupilla altaalla tuolilla seisten...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894