Annoin tälle meidän syntilistalle uuden termin, "emme halua"-lista.
Itsekin olen näin vl-kodin kasvattina oppinut käyttämään tätä "emme halua" sanaa. Esimerkiksi peruskoulussa opettaja saattoi tivata, miksen lähde sirkukseen, vaikka kysymyksessä on suuri venäläinen sirkus, jossa todella taitavia esiintyjiä. Sanoin, että emme halua mennä sellaisiin.
Myös mielenkiintoisista elokuvista ja teattereista tuli kiellettyä tuohon samaan syyhyn vedoten. Tosin videoiden kautta elokuvien katsominen koulussa ei kuulunut tähän listaan.
Elokuva oli heti eri, kun sen kävi katsomassa elokuvateatterissa, vaikka tänne mentiinkin koulun aikana.
Myös ehkäisyssä olen aina vedonnut "emme halua"-listaan.
Kuitenkin nyt viimeaikaiset rukkaukset ovat osoittaneet, että tätä listaakin päivitetään ajan mukaiseksi. Nykyisin kohdunpoisto tai sterilisaatio ei enää kuulu tähän listaan, mutta niiden nimitystäkin on muutettu. Niistä ei käytetä enää nimitystä ehkäisy, vaan ne on nyt hoitomuotoja. Ja nämä on käytettävissä vain silloin, jos on tarpeeksi painavat syyt. Ja syyt esittää itse lääkäri. Jos hän katsoo, että äiti ei kestä seuraavaa synnytystä, häntä saa nyt kuunnella ja ottaa "hoitomuodon" vastaan. Ennen piti henkensä kaupalla synnyttää. Moni äiti kuolikin tällaisessa tilanteessa.
"Emme halua"-listaan otetaan myös uusia asioita sitä mukaan, kun niitä tulee. Esimerkiksi televisiotahan ei ole aina ollut. Radiokin on ollut joskus tällä listalla. Moni musiikki-instrumentti on poistettu tältä listalta, kuten esimerkkinä viulu.
"Emme halua"-listaan on ehdotettu myös internetiä, mutta koska se ollaan nähty enemmän hyödylliseksi, kuin haitalliseksi, sitä ei ole sille listalle laitettu, ainakaan toistaiseksi.
"Emme halua"-listahan ei sisällä kieltoja, vaan asioita joita "emme halua" tehdä. Itse kuitenkin olen omalla kohdalla ruvennut kaventaa omaa "en halua" listaa. Minun listassa ei ole enää edes kaikkia maailmallisia musiikkikappaleita. Myös televsioon suhtaudun nykyään hiukan suopeammin. Eli vaikka koko yhteisöllä olisikin yhteinen "emme halua" lista ja sitä taotaan kaikkien uskovaisten päähän, silti loppukädessä jokaisella on ihan oma "en halua"-lista takaraivossaan. Jos tämä lista on lyhyempi, kuin koko yhteisöllä, tällaisia kutsutaan yleensä synnin luvallisuudessa eläviksi. Minäkin olen joidenkin mielestä synnin luvallisuudessa elävä, mutta elän tasan niin, kuin omatuntoni ohjaa. Jos jotain asioita ei mun "en halua" listalta löytyy, niin se ei luulis olevan toisten ongelma!
"emme halua"-lista
7
421
Vastaukset
- Luin kirjoituksesi
Hienoa että jaksoit kirjoittaa suhteellisen pitkän kirjoituksen. Lyhyesti kommentoin, että paljonhan se oli noinkin ja on. Itselläni on erilaiset kasvatusmetodit.
- kirjoitus
voisihan tuon "listan" nimetä oikeinkin eli "MINÄ haluan -lista".
Ja sitten vaan "halut" prioriteettijärjestykseen, ja ei kun vaan toimeksi ja menoksi tukka putkella...- olemattoman
kappalejaon
- wendy
ovat koirat ja velhot.
*Ennen piti henkensä kaupalla synnyttää. Moni äiti kuolikin tällaisessa tilanteessa. *
Kuinka moni? Onko tietoa vai luuloa....vai peräti kuulopuhetta? Isäni ensimmäinen vaimokin kuoli synnytykseen.Neljäs lapsi oli tulossa. Siihen aikaan kuoli aika moni muukin nainen synnytykseen kuin vl-.40-luvulla.
Kuinka monta naista tiedät kuolleen 70-80-90-2002-luvulla? Pelkkä mutu ei oikeuta suurentelemaan ko asiaa.
*mutta elän tasan niin, kuin omatuntoni ohjaa. Jos jotain asioita ei mun "en halua" listalta löytyy, niin se ei luulis olevan toisten ongelma! *
Omatunto paatuu synnin luvallisuudessa. Sen jälkeen "en halua" lista tyhjenee kokonaan. Usko on sammunut jo kauan ennen sitä.
Vielä on armon aika. Vielä on ovet katua vasten auki. Tiedät mitä tehdä?- Mtson...
Sinun kirjoituksesi ovat asiallisia ja erittäin hyviä. Osaat pukea hyvin sanoiksi sanasi toisin, kuin minä :(. No sulle on annettu kirjoittamisen lahja, mulle ehkä jotain muita lahjoja.
- ovat
fariseukset ja kirjanoppineet.
"Omatunto paatuu synnin luvallisuudessa. Sen jälkeen "en halua" lista tyhjenee kokonaan. Usko on sammunut jo kauan ennen sitä."
Hmmm...usko sammunut jo kauan ennen sitä.....
Onko tietoa vai luuloa....vai peräti kuulopuhetta? Kerro tarkemmin. - kuoli 80-luvulla
synnytyksen aiheuttamiin ongelmiin ja jäi liki 10 lasta. VOin vain kuvitella kuinka katkeria (kyllä, katkeria!) lapsensa ovat kun menettivät äitinsä sairaan ehkäisykiellon takia ja varsinkin kun näyttää nyt siltä, että ehkäisykieltoa ollaan löysäämässä. Mikä taas on tietty hyvä juttu, mutta aika kova pala läheisensä menettäneille.
Mummo oli myös sitä mieltä, että ei ole järkeä synnyttää henkensä kaupalla, hänen mielestään se oli lähes itsemurha ja sellaista ei tietentahtoen hänen aikanaan kuulemma tehty. Ja kyllä kuolleen tädin sisaruksetkin paria poikkeusta lukuunottamatta ovat sitä mieltä, että täti toimi tyhmästi.Ja moni ihmettelee myös miehensä osuutta asiaan, että laittoi vaimonsa raskaaksi riskeistä huolimatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964754Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2073800Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1012205Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621226- 531095
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4771022