Elikkäs juu, olen ollut nykyisen miesystäväni kanssa yhdessä vajaat pari vuotta. Ikää meillä 25 ja 27. Aluksi seurusteluhuumassa kävimme paljon ulkona juhlimassa. Itse olin jo valmis kuitenkin rauhoittumaan ja näin käsitin miesystävänikin olevan. Aloin tässä kuitenkin yksi päivä ajattelemaan, että taitaa olla vain 2-3 selvää viikonloppua miehelläni ollut koko seurusteluaikanamme. Jos joskus yritän ehdottaa raitista viikonloppua, hän suorastaan suutuu, joten en ole pitkään aikaan enää vaivautunut. Lisäksi hän myös juo usein arkena 2-8 olutta. Ja taisipa olla kerta, kun ei ollut olutta kaapissa, lantrasi hän vodkaa mustikkakeittoon. Jotenkin tuntuu vain, ettei tämä aivan normaalia ole. Mitä pitäisi tehdä? En haluais alkaa miksikään nalkuttavaksi ämmäksi mutta alkaa jo hävettämään kantaa viikottain sellaiset määrät tölkkejä ja pulloja kauppaan. Vai olenkohan vain suurennellut asiaa päässäni?
onko mieheni
21
1504
Vastaukset
- ...
kehittää itselleen vahvempaa alkoholiriippuvuutta..
- Nykäs
Riippuvuus pahenee ja kohta kaikki rahat menevät viinaan. Eli nyt raitistumaan ja keinoja löytyy, mutta yhtä en suosittele. Eli antabus, sen kanssa ryypätessä tulee ihan kaamea olo
- kuka hullu
Kuka hullu 27.v syö antabusta.
Ei siitä ole edes mitään hyötyä, tulee vaan kaamee olo, mut alkoholisti ei siitä välitä vaan kärsii sen tunnin pari, mitä kaamee olo kestää ja sitten juo yhtä reippaasti kuin ennenkin.
Näin ainakin meillä mitä olen miestä surannut, naama vähän punottaa ja sydän hakkaa, mut juoda vaan pitää.
Antabus pitäis lailla kieltää, jos on vähääkään sydänvika tms. niin se on sitten menoa. - Raitis
kuka hullu kirjoitti:
Kuka hullu 27.v syö antabusta.
Ei siitä ole edes mitään hyötyä, tulee vaan kaamee olo, mut alkoholisti ei siitä välitä vaan kärsii sen tunnin pari, mitä kaamee olo kestää ja sitten juo yhtä reippaasti kuin ennenkin.
Näin ainakin meillä mitä olen miestä surannut, naama vähän punottaa ja sydän hakkaa, mut juoda vaan pitää.
Antabus pitäis lailla kieltää, jos on vähääkään sydänvika tms. niin se on sitten menoa.En suosittele antabusta kenellekään koska sen kanssa ryypätessä tulee ihan kaamea olo.
- menee
sit aika reilusti.jääkö mieheltäsi hommia tekemättä juomisen takia?kuika olet ajatellu saada miehesi rauhoittuun.asutte varmaan jo saman katon alla?jos niin kyl luulis miehesikin kuuntelevan jos sanot vaan ettei homma niin vetele.
- kirjoittaja
Olen yrittänyt ehdottaa, että tehtäisiin jotain muuta vaihteeksi, käytäisiin leffassa, teatterissa, ulkoilemassa, keilaamassa ja vaikka pelaamassa bilistä. Ja kaikki kuuleman käy, mutta niihin pitää aina jotenkin liittää se olut. Viimeksi, kun oltiin kävelyllä niin jo puolen tunnin jälkeen kysyi, että mentäisiinkö lähibaariin oluelle. Sanoin, ettei voi olla tosissaan ja kai jotenkin ymmärsi, kun ei sitten sen enempää vonkunut sille kaljalle. Mutta tämä on siis lähes aina, kun käydään kävelyllä. Ja sitten kun sanon, et jos nyt ei mentäis, niin äijä vaan murjottaa.
Seksikin alkaa jo ahdistamaan, kun aina on se oluen haju hengityksessä. Niinä harvoina kertoina, kun on selvin päin viikkonloppua viettänyt, niin olen kyllä pitänyt huolen, ettei ole aika ainakaan makuuhuoneen puolella päässyt pitkäksi, mutta ei se taida osata laskea yhteen 1 1. En viitsisi seksillä ihan kiristämäänkään alkaa.
Muutaman kerran olen sanonut, että voisiko se vähän rajoittaa mutta ei se taida oikeesti itse uskoa, et se on mikään ongelma.
Työt se kyllä vielä hoitaa ja hyvin, päivät ovat vähintään 12 tuntia pitkiä. Sanoo, et rankka työ, rankat huvit. Eli uskokaa pois, ei juurikaan tee mieli toiselle nalkuttaa. Silti häiritsee tuo alkoholin käyttö, enkä tiedä, missä vaiheessa olisi aika ottaa järeämmät aseet käyttön? :( - Wilperi.
kirjoittaja kirjoitti:
Olen yrittänyt ehdottaa, että tehtäisiin jotain muuta vaihteeksi, käytäisiin leffassa, teatterissa, ulkoilemassa, keilaamassa ja vaikka pelaamassa bilistä. Ja kaikki kuuleman käy, mutta niihin pitää aina jotenkin liittää se olut. Viimeksi, kun oltiin kävelyllä niin jo puolen tunnin jälkeen kysyi, että mentäisiinkö lähibaariin oluelle. Sanoin, ettei voi olla tosissaan ja kai jotenkin ymmärsi, kun ei sitten sen enempää vonkunut sille kaljalle. Mutta tämä on siis lähes aina, kun käydään kävelyllä. Ja sitten kun sanon, et jos nyt ei mentäis, niin äijä vaan murjottaa.
Seksikin alkaa jo ahdistamaan, kun aina on se oluen haju hengityksessä. Niinä harvoina kertoina, kun on selvin päin viikkonloppua viettänyt, niin olen kyllä pitänyt huolen, ettei ole aika ainakaan makuuhuoneen puolella päässyt pitkäksi, mutta ei se taida osata laskea yhteen 1 1. En viitsisi seksillä ihan kiristämäänkään alkaa.
Muutaman kerran olen sanonut, että voisiko se vähän rajoittaa mutta ei se taida oikeesti itse uskoa, et se on mikään ongelma.
Työt se kyllä vielä hoitaa ja hyvin, päivät ovat vähintään 12 tuntia pitkiä. Sanoo, et rankka työ, rankat huvit. Eli uskokaa pois, ei juurikaan tee mieli toiselle nalkuttaa. Silti häiritsee tuo alkoholin käyttö, enkä tiedä, missä vaiheessa olisi aika ottaa järeämmät aseet käyttön? :(Vähintään 12-tuntiset työpäivät vapaa-ajat aina kaljaa - yhtälöä ei useiden vuosien aikaperspektiivissa kestä Erkkikään.
Yhtälössä luuraa myös jatkuva hidas toleranssin kasvu, ja sen myötä määrien kasvu. Se taas johtaa työväsymykseen ja stressiin, ja siitä seuraa lisääntyvä helpotuksen haku juomalla, joka taas syventää väsymystä ja stressiä...ja taas otetaan kaljaa, ja ehkä myöhemmin vahvempaa. - sanoa muuta
kirjoittaja kirjoitti:
Työt se kyllä vielä hoitaa ja hyvin, päivät ovat vähintään 12 tuntia pitkiä. Sanoo, et rankka työ, rankat huvit. Eli uskokaa pois, ei juurikaan tee mieli toiselle nalkuttaa. Silti häiritsee tuo alkoholin käyttö, enkä tiedä, missä vaiheessa olisi aika ottaa järeämmät aseet käyttön? :(kuin voi voi, alkoholi tahtoo olla semmonen myrkky joka vie mennessään (minutkin on vienyt, vaikka tässä koitan toista neuvoa). Itekkin otin ens ryypyt yli 50 vuotiaana, ja tässä sitä ollaan, joka päivä pitää jotain kuppia tehdä, vaikkakin illasta, mutta kun aina päivällä joutuu Autoa kuljettaa ,ja Vaimoa käyttää kaupassa (hän on fiksu ihminen, ei käytä alkoholia), että koetetaan kuitenkin jotenkin tuon viinan kanssa pärjätä tässä kurjassa maailmassa.
t. Veikko
- niin kohta on
Kyllä siinä vaara vaanii, itekkin aikoinaan kävin kerran vuodessa Alkossa..sitten kerran puolessa vuodessa..sitten kerran kuukaudessa..sitten pari kertaa kuukaudessa..sitten kerran viikossa.. ja nykyään muutaman kerran viikossa, mutta jos ite olen tehnyt sahtia/kiljua(30ltr), niin silloin ei tarvi mennä niin tiukkaan häiritsemään tympeitä/epäkohteliata Alkon myyjiä...)))))
t. vaari 45v - AlAnnoniin.
Opettele asioiden jäsentäminen sekä kappalejako.
Muuten ihan hyvä provo, etenkin tuo "mustikkakeitto".- ...kirjoittaja
Olisihan se pitänyt arvata, että heti on joku kielioppipoliisikin kommentoimassa :) Usko pois, ei sen kumppanin tarvitse olla rapajuoppo, että se alkoholin käyttö haittaa yhteiseloa.
Mutta juu, kiitos kaikille asiallisille vastaajille. Taidan ottaa asian ihan rohkeasti puheeksi miesystäväni kanssa ja kertoa, mitä mieltä olen hänen päivittäisestä juomisestaan. Ehkä helpompi vielä tässä vaiheessa opetella kohtuullisempia juomatapoja. Tai näin ainakin toivon. - jos arvioit juomisen
...kirjoittaja kirjoitti:
Olisihan se pitänyt arvata, että heti on joku kielioppipoliisikin kommentoimassa :) Usko pois, ei sen kumppanin tarvitse olla rapajuoppo, että se alkoholin käyttö haittaa yhteiseloa.
Mutta juu, kiitos kaikille asiallisille vastaajille. Taidan ottaa asian ihan rohkeasti puheeksi miesystäväni kanssa ja kertoa, mitä mieltä olen hänen päivittäisestä juomisestaan. Ehkä helpompi vielä tässä vaiheessa opetella kohtuullisempia juomatapoja. Tai näin ainakin toivon.vähentyvän pysyvästi. Joksikin aikaa vahvasti riippuvainen voi pelätessään vähentää tai olla ilmankin.
Tutustu Al Anonin jäseniin ja heidän tapoihinsa elää alkoholistin rinnalla harkitsematta ensimmäisenä ratkaisuna eroa. - voi huhhuh
jos arvioit juomisen kirjoitti:
vähentyvän pysyvästi. Joksikin aikaa vahvasti riippuvainen voi pelätessään vähentää tai olla ilmankin.
Tutustu Al Anonin jäseniin ja heidän tapoihinsa elää alkoholistin rinnalla harkitsematta ensimmäisenä ratkaisuna eroa.Miehiä riittää maailmassa, myös sellaisia, jotka osaa käyttää alkoholia normaali-ihmisten tapaan. Ei ole mitään järkeä mennä johonkin Al-Anoniin kuuntelemaan nyyhkytarinoita ja "elää alkoholistin rinnalla", kun vaihtoehtona on vapaus ja jossain vaiheessa onnellisempi suhde!
- elää!
So what? Anna miehellesi omaa rauhaa, ja vapaus ottaa! Jos hän hoitaa muut asiansa, ei lyö sinua tai muuten toilaile (petä jne) niin anna hänen tissutella!
Älä ala nalkuttavaksi akaksi, niitä on suomenniemi täynnä. Ota itsekin jos mieli tekee, tai tee samaan aikaan jotain muuta (käsityöt, joku muu mieliharrastus, tv, jne). Mutta pahinta on, jos alat kahlitsemaan miehesi ottamista.- Enzian
Nalkuttaa ei pidä eikä se kannata mutta jos yhdessä kuitenkin aiotaan asua niin ei sitä kaikkea tarvitse sietää.
Omasta, jo enemmän elämää nähneen naisen kokemuksesta kerron aloittajalle:
Itse olin vuosia sitten alkoholistin kanssa. Siihen aikaan käytin itse melko vähän alkoholia eikä se ollut minulle ongelma. Pikku hiljaa aloin huomata, että mieshän joi oikeastaan joka päivä ainakin muutaman kaljan. 3 vuotta kestäneen suhteen aikana se taisi minun tietojeni mukaan olla pari-kolme päivää raittiina. Meillä oli tosin omat asunnot, mutta olihan hän paljon mun luona kuitenkin. Jotenkin sitä aloitti itsekin ottamaan "siinä sivussa", koko homma alkoi tuntua normaalilta. Oli hänkin ns. "kiltti juoppo", ei ärhennellyt tms. ja juovuksissa ihan leppoisa. Ennemmin tuntui, että hänellä selvin päin vanne kiristi päätä. En tajunnut silloin, että sehän on alkoholistin merkki.
Lopetin sitten suhteen tästä ja eräistä muista syistä, mutta oma juomiseni ei loppunutkaan siihen - loput voikin lukea tältä palstalta. Asumme edelleen samassa kaupungissa ja pidämme yhteyttä toisiimme. Hänellä persmäki on sen kuin kiihtynyt, 3. rattijuoppotuomio tulossa, pitkä ajokielto, korttia tuskin hänen tuloillaan tulee koskaan saamaan enää takaisin.
Mieti siis ystävä hyvä nyt, mitä nuorella elämälläsi haluat tehdä. Ei se ukko valitettavasti raitistu noin vaan simsalabim, kun sitä haluat ja vaikka kuinka nalkuttaisit.
- ne tyhjät tölkit?
Voi naisparkaa, varo että selkäsi ei katkea.
- 30 v., raitis alkoholisti
Kysy mieheltäsi ihan vilpittömästi ilman syyttelyjä, miksi hän ottaa olutta niin usein kuin ottaa, ja osaisiko hän olla esim. arkisin ilman?
Jos kysymys aiheuttaa hänessä ärtymystä, puolustelua, välttelyä (puheenaiheen vaihtamista) tai hän alkaa syyttää sinua jostain, merkit ovat selvät. Alkoholista on muodostunut hänelle hyvin tärkeä asia, josta luopuminen ei oikein tule kysymykseen – etenkään jos joku lähimmäinen mainitsee asian. Alkoholiriippuvuus on luonteeltaan itsensä kieltävä ilmiö. Usein henkilö kieltää ongelmansa siinäkin vaiheessa, kun lähiympäristö on jo pitkään nähnyt tilanteen. Jotkut kieltävät ongelmansa hautaan saakka. Henkilö ei edes aina tee tätä tietosesti (ainakaan koko aikaa), vaan alkoholistisen vääristyneen ajattelumallinsa takia. Alkoholi vain merkitsee hänelle paljon enemmän kuin ei-ongelmaisille, mikään ei saa vaarantaa hänen mahdollisuuttaan juoda - jos ei juuri nyt joisikaan, niin mahdollisuus siihen pitää kuitenkin olla olemassa.
Tekosyitä juomiseen on miljoona, yleisimpänä halu rentoua ja irrottautua arjesta, tylsyys, vitutus jne. Kyse on pohjimmiltaan kuitenkin aina (henkisestä, fyysisestä) alkoholiriippuvuudesta ja siitä, että elämää ei osata / haluta käsitellä selvin päin. Pään sekoittaminen kemiallisesti ei ole ratkaisu mihinkään.
Moni pakenee ongelmia juomiseen, vaikka suurin osa ongelmista johtuu juuri juomisesta.- +++++
Allekirjoitan syväluotaavan mielipiteesi täysin.
- Kaiken kokenut
Aivan varmasti miehesi on alkoholisti.
Hän on riippuvainen viinasta ja viina on tiukan paikan tullen hänelle tärkeintä elämässä vaikka hän muuta väittäisikin.
Olen ollut ihmisiän naimisissa alkoholistin kanssa.
Joskus on ollut kuukakusi raittiutta, ei montaa kertaa reilun 40-vuoden aikana.
Paitsi nyt kun alkoholi turmeli terveyden.
Ei pysty edes syömään itse puhumattakaan mistään muusta.
Kädet ja jalat eivät enää toimi.
Olen hänen omaishoitajansa, vakuutan että hänen kanssaan on nyt normaalimpaa ja helpompaa elää kun ei pysty enää juomaan.
Saan tarvittaessa vapaata ja elän muutenkin itsenäisesti, hoitohommaan olen tottunut, teen sen koska olen terve ja haluan tehdä jotain vaikka eläkkeellä olenkin.
Mutta koska olet nuori, kehoittaisin sinua panemaan miehesi seinää vasten juonnin suhteen.
Mikäli hän ei pysy raittiina edes kuukautta niin suosittelen eroa.
Meikäläinen on vielä sitä ikäluokkaa että naimisissa yleensä pysyttiin, oli se yhteiselo millaista helvettiä hyvänsä. - tarpeeksi on kokemusta..
-te olette vielä nuoria , no joo kyllähän sitä alkuun juhlitaam sehän on selvä mutta tuo määrät mitä kirjoitit eihän ne vielä hirveitä ole mutta siitä se pikkuhiljaa koko ajan kasvaa näin on mutta sellanen pointti että jos ehdotat raitista viikonloppua ja jo siitä suuttuu niin ei todellakaan, ei todellakaan jatko tule sen paremmaksi miksei?- edes yksi viikonloppu kävisi...ei onnistu mullon ollu aikoinaan aviomies juuri sellainen että ei missään tapauksessa voinu olla juomata mutta tein niin että laitoin avioeron vireille lopuksi ja muutin erilleen, no sitten ukko tuli että on menny a-klinikalle ja olikin jotain puolivuotta(en muista enää) takasti juomata..ja no siitä se sitten alko takas se juominen ja sitten me erottiin!- en helvetissä elä alkoholistin paskariepuna koko elämääni ..jos edes kohtuukäyttö esim. perjantai olisi onnistunut mutta ei -elämää ei kannata laittaa sen varaan että se lopettaa! jos näyttää siltä että ainainen juhlinta vaan on se mitä hän haluaa miten sinä sen kanssa jaksat elää?ei oo muuta!- ei mustikkakeiton kanssa vodkaa oteta! -kyllä minä suosittelen sinulle lämpimästi...pakkaa tavarasi ja muuta erilleen ja annat kaverin näyttää kumpi on tärkeämpi sinä vai juomat ! ja se että teidän yhteiset raittiit viikonloput ovat kummallekkin vapaasta tahdosta ja tosi mukavia (eikä sellasii että se vieroitusoireilee tuskissaan selvinpäin olemisen "kipua". Mieti sinulla on kyse omasta elämästäsi sillä nuoresta iästä huolimatta kaverisi on alkoholisti! -itse asiassa on hyvä että sinulla alkaa kellot kilkattamaan päässä jo nyt tässä vaiheessa kysehhän on tosi suuresta asiasta!
- nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Niin olen itsekin alkoholisti, ja ex-mieheni myös. Exä käytti alkoholia kuvaamasi tavoin, se oli hänen elämäntyyli eikä nähnyt siinä mitään väärää. Minäkin ajattelin että ei kai tuo niin vakavaa ole, ja vedin samaa rataa -minulla tuo vaan meni överiksi.
Onneksi tajusin erota. Elin aikani yksin ja raitistuin, tapasin nykyisen rakkaan joka (naurakaa nyt) myös on alkoholisti. No, suuri ero tässä nykyisessä on, että hän ymmärtää alkoholin olevan ongelma, ja tahtoo elää ilman sitä. Yhdessä olemme, eikä viinalla ole sijaa.
Yritän tässä kertoa, että jos miehesi on elämäntapajuoppo joka ei näe metsää puilta, ei suhteessanne paljoa toivoa ole. Jos hän itsekin ymmärtää että juominen vie liikaa tilaa ja häiritsee sinua, ja TAHTOO tehdä asialle jotain, onnea.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1087070
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h945183Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1143443Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333342Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352484Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191826Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961461Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391412Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311316- 481084