Synnytys Joensuussa

kokemuksia?

Onko teillä minkälaisia kokemuksia synnytyksestä Pohjois-Karjalan keskussairaalassa?

Odotan esikoistani, ja näyttää siltä että olisi aika isokokoinen vauva tulossa. Neuvolasta sanottiin, että sekin on mahdollista että synnytys jouduttaisiin käynnistämään vauvan koon vuoksi. Minkähänlaiset käytännöt täällä on, onko ne miten "vastahakoisia" käynnistämään? Minulla jo ennestäänkin pientä synnytyspelkoa ja nyt vielä tämä että vauva on isokokoinen:(.. Joten toivoisin ettei tarvitsisi mitään 5 kilon vauvaa ruveta alakautta ulos puskemaan..

Entäs välilihan leikkaus, olen lukenut että sekin vaihtelee eri sairaaloissa miten paljon sitä tehdään, tehdäänkö tätä toimenpidettä Joensuussa miten rutiininomaisesti?

7

1959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkusta jonnekin

En synnyttäisi toista lastani missään tapauksessa Joensuussa. Ensimmäisen kanssa saadut kokemukset eivät olleet mairitteleivia. Käynnistykseen ollaan vstaakoisia ja ollaan sitä mieltä, että on äidin heikkoutta, jos ei itse saa sitä käynnistettyä. Ison lapsen kohdalla III asteen repeämäkin on todennäköinen, ja automaattisesti ei mitään leikata.
      Itse olen kuullut paljon positiivista Paiholassa synnyttämisestä.

• Kaarina

Olen itse synnyttänyt Joensuussa, tosin siitä on jo 15 vuotta aikaa, ja se on kolmesta kokemastani synnytyksestä ehdottomasti paras. Kätilöt olivat ystävällisiä, rauhallisia ja asiantuntevia. Tosin synnytyskin oli ihmeellisen helppo ja leppoisa. Ehkä ongelmasynnytyksessä ongelmia voi pelätä ja tulla ihan riippumatta siitä missä synnyttää.

• omaparas

Oma paras synnytykseni oli Padasjoella. Sitä en unohta koskaan.

• tietenkin niin

paljon minkälaista henkilökuntaa sattuu olemaan paikalla! Voi sattua yhtä jos toistakin kamalaa, mutta voi sattua myös ihania, huolehtivia ihmisiä vastaan. Varmaankin näin on kaikkialla.

Ja joskus jollain voi olla huono päivä, jonka päättää sitten purkaa potilaaseen.. ja on niitäkin, jotka ei anna sen huonon päivän näkyä potilaalle lainkaan. Meitä on moneen junaan, niin potilaita kuin henkilökuntaakin..

Ja kun sinulle on kerran iso vauva tulossa, niin kerro peloistasi ym. pyydä lantiokuvausta ym. jos mitenkään mahdollista.. KÄy synnytyspelkopolilla, jos on synnytyspelkoa. Siellä pitäisi olla mukava henkilökunta ja voi sitä synnytystapaa/käynnistystä yms. miettiä tarkemmin.

Välilihanleikkauksen rutiineista en tiedä, minulta ainakin leikattiin, mutta eipä tuosta hyötyä ollut.

• Äiti minäkin

Hei, googletapas: pkssk synnytyspelkopoliklinikka, ehkä sieltä saat jotain tietoa ja ainakin varaamalla ajan pelkopolille. Parempi käydä juttelemassa kätilön ja lääkärin kanssa kuin kotona jännittää(ehkä turhaan.) Tietenkin lääkäri huomioi vauvasi painon suhteessa lantiosi mittoihin ja tarvittaessa synnytys käynnistetään tai varataan aika keisarileikkaukseen(jos epäillään, ettei vauva mahdu normaalisti syntymään.) Itse olen synnyttänyt alakautta ison vauvan ja synnytys käynnistettiin(kylläkin minun tapauksessani raskauden yliaikaisuus oli ensisijainen käynnistyksen syy, ei vauvan koko.) Rutiinisti välilihaa ei leikata, vain tilanteen niin vaatiessa. Käy juttelemassa ammatti-ihmisten kanssa, suosittelen! Onnea synnytykseen ja hyvää vointia sinulle ja masu-asukille :-) .

• ap...

Olen miettinyt ottaisinko tämän synnytyspelkoni puheeksi neuvolassa, en ole kuitenkaan ihan niin paniikissa mitä jotkut täällä palstoilla tuntuvat olevan, joten mietin että olenko sitten "tarpeeksi synnytyspelkoinen" että siitä kannattaisi tehdä isompaa numeroa. Kävin nyt katsomassa sen nettisivun (synnytyspelkopoliklinikka) ja päätin että varaan sieltä ajan. Minun oloa helpotti niin paljon kun luin että siellä tehdään lista minun toiveista synnytyksen suhteen, ja että ne myös sitoutuu noudattamaan sitä.. Silloin pystyn lähtemään paljon turvallisemmin mielin synnyttämään.
        Kiitos sinulle neuvoista ja kaikkea hyvää jatkossa myös sinulle ja perheellesi!:)

• nasu-09

Itse synnytin viime talvena esikoiseni joensuussa, ja todella hyvillä mielin olen menossa nyt keväällä sinne synnyttämään toista pienokaistani.
      Itselleni ainakin sattui ihanat kätilöt muu henkilökunta. Käynnistys touhusta ei ole kokemusta...
      Tietääkseni välilihan leikkaus ei ole kovinkaan yleistä. Itseltäni tosin leikattiin, koska apuna tarvittiin imukuppia. Vauva oli minun lantiolleni liian iso (3280g) mutta aivan ihana lääkäri tuli imukupin kanssa hätiin. Lantioni kuvattiin kaksi päivää synnytyksestä, että nyt tämän uuden tulokkaan kohdalla sitten ollaan tarkkaavaisia.
      Itselläni ei järin ole mitään huonoa sanottavaa! Ota ihmeessä pelkosi puheeksi, sekä neuvolassa, että sairaalassa!!!

Mukavaa loppu odotusta sinulle!! =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5050
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1219
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1159
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1113
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe