Nämä ovat varmasti taas näitä ikuisuus kysymyksiä ,joihin kenelläkään ei ole oikeaa vastausta, mutta kunhan halusin purkaa ja saada mielipiteitä meidän uusperheen tilanteeseen.
Eli meillä siis tilanne: Minä ja minun lapseni 3 vuotias tytär,mieheni ja hänen 7 vuotias poikansa. Olemme asuneet noin vuoden päivät kimpassa. Mieheni ex-vaimo tapaa lastaan noin 1-2 krt/2kk. Tämä poika on asunut isänsä kanssa 1 vuotiaasta ja mieheni onkin hänet kasvattanut yksinään siitä asti. Pojan äidillä on ollut kuvioissa huumeet ja alkoholi,joka selittääkin varmasti monia asioita.
Lähes siitä lähtien,kun olemme muuttaneet yhteen, pojan äiti on tavalla tai toisella lyönyt meille kapuloita rattaisiin. Hän ei ole ennen yhteenmuuttoamme ollut juurikaan kiinnostunut lapsestaan, mutta nyt hänen äidinvaistonsa ovat heränneet jostain syystä uudestaan. Hän asuu 500 kilometrin päästä meistä,joten hänen jokapäiväinen läsnäolonsa ei ole siis mahdollista. Mieheni on poikansa huoltaja. Äidillä on tapana soittaa päivittäin ja jos emme satu olemaan puhelimen päässä samalla hetkellä,hänen hermonsa pettävät täysin. Alkaa suunnaton viestittely,että olemmeko tehneet hänen pojalleen jotain. Myös minä olen joutunut hänen viestiensä kohteeksi.
Hän yrittää 500 kilometrin päästä hallita elämäämme ja kertoo päivittäin miehelleni miten hänen lastaan tulisi kasvattaa ja miksei mies ole tehnyt sitä tai tätä.
Tuntuu jotenkin kummalta, koska minä elän hänen poikansa kanssa normaalia arkea päivittäin. Teen asioita hänen poikansa puolesta ja vietän aikaani hänen kanssaan enemmän,kuin hänen oikea äitinsä. Tämä poika tiedostaa kyllä oman äitinsä,enkä ole yrittänyt pojalle äidiksi alkaakkaan.
Mieheni on jonkinverran matkoilla työnsä puolesta ja tunnen jatkuvaa ahdistusta siitä jos en ehdikkään vastata puhelimeen,kun tämä äiti haluaa puhua pojalleen. Kuuluuko minun toimia "puhelunvälittäjänä" näissä tilanteissa,kun mieheni ei ole kotona?
Välillä tekisi mieleni sanoa tälle naiselle,että olisitpa ollut silloin paikalla,kun poikasi sinua tarvisti.
Onko oikeesti kaikkien exät aina ja ikuisesti yhtä kamalia ja hankalia?:)
Poika toki välittää ja puhuukin äidistään, mutta tunnen itseni jonkinnäköseksi välikappeleeksi tämän pojan elämässä. Hän kuitenkin kaipaa ja ikävöi äidillistä kosketusta ja toki sitä olen hänelle yrittänyt antaakkin. Mutta jotenkin tämä hänen oikea äitinsä kummittelee taustalla, joten kuuluuko minun siis täyttää tämän pojan äidilliset tarpeet hänen elämässään?
terrorisoiva etä-äiti
8
636
Vastaukset
- Äitipuoli myös minäkin
Ikuisuuskysymyksiä kyllä.
On aina "vaikeaa" kun perheessä asuu minun, sinun ja meidän lapset. Se vaatii jokaiselta pitkää pinnaa. Jotta perhe voisi olla onnellinen ja toimiva on kaikkien panostettava siihen yhtälailla. Koska teidän lapset niin "pieniä" niin tarkoitan nyt sinua ja miestäsi.
Oikeaa äitiä ei pidä hylätä ja sulkea pois lapsen elämästä, mutta jos hänen soittelu ja yhteydenpito haittaa teidän elämää teidän on tehtävä siihen rajat. Äiti voi soittaa vaikka kaksi kertaa viikossa ja te soitatte hänelle myös vaikka kerran. Jos te olette ja toimitte niinkuin vastuulliset aikuiset toimii, niin ehkä tämä äitikin tajuaa, että pojalla on teillä asiat paremmin. Hän tuntee itsensä varmasti ulkopuoliseksi ja pelkää, että poika ei pidä häntä äitinään.
Voit rakastaa ja halia poikaa, mutta tee selväksi myös hänelle, että hänen "oikea" äiti on toisaalla. Sinä olet se uhka, josta kiusaaminen johtuu. Voisit jutella vaikka äidille, ettet todellakaan ole hänen paikkaansa ottamassa.
Minä en voi muuta kuin toivoa teille hyvää jatkoa ja toivottavasti asiat ratkeaa. Muista, että olet pojalle lahja. :)- ohjeet
nämä!
- että on aina olemassa
niitä hankalia ihmisiä jotka eivät muiden puheista välitä..he kun kuvittelevat aina ja vain olevansa oikeassa ja tietävänsä kaiken paremmin.
Joten,epäilenpä että ap.n on turhaa puhua lapsen äidille "järkeä"..jos se nainen on jo muutenkin hankala/yrittää manipuloida ja pompottaa toisia mielin määrin.
Sanoisinpa että ap.n tapauksessa lasta pitää suojella omalta äidiltään,ettei hän enempää vahinkoa tee lapsen tunne-elämään.Kaikista ei vaan ole vanhemmiksi omille lapsilleen,se on hyväksyttävä!
Kun ihminen juo,tai käyttää huumeita..hän on silloin todellinen manipuloinnin mestari.
Osaa tosiaankin juonitella,ja kääntää kaiken omaksi edukseen..ja vikaahan on aina vain niissä muissa ihmisissä..hänhän se kaiken tietää parhaiten(muka).
Ei ole mitenkään vaikeaa asua/elää Uusperheessä,kun lopettaa jaottelun "sun/mun lapset sitä tai tätä"vaan ajattelee heitä kaikkia VAIN perheenjäseninä ja jättää ne muut ulkopuoliset henkilöt perheen ulkopuolelle.
- wilma60
Ei me kaikki ex:t noin kamalia olla. Tosin itse olen lähiäiti mutta tuskinpa etä-äitinäkään häiriköksi muuttuisin. Edellinen kirjoittaja ehdotti jo soittoaikaa. Minusta se olisi hyvä ajatus. Äiti soittaisi tiettynä päivänä, tiettynä kellonaikaan ja silloin olisitte puhelimen äärellä. Poika voisi soittaa myös tiettynä päivänä äidilleen. Muuna aikoina tuleviin puheluihin ette vastaisi.
- vielä...
että antakaa äidin ehdottaa soittoaikoja ja yrittäkää sitten rukata ne kaikille sopiviksi, muuten saatte ihan varmasti sieltä vastustusta eikä hän halua missään tapauksessa suostua teidän ehtoihinne. Yrittäkää esittää asia hänen kannaltaan, eli tyyliin "ajattelimme että haluaisitko soittaa tiettyinä päivinä ja aikoina ettei sinun tarvitsisi olla huolissasi..." tms. Jos ladotte ehdot pöytään ja kellonajat, voitte olla varma että vastustaa ajatusta pelkästään siksi että te määräsitte säännöt.
- Lapsen äiti se joka päättää
ja se on sinun hyväksyttävä ja katkeruutesi nieltävä.
- sister70
Olipas Sinulle ohje....lapsella on isäkin!
Mikä ihme matriarkaalinen yhteiskunta meillä
on kun naisen oikeudet äitinä menee jopa lapsen
etujen ohi. Lapsella on oikeus omiin vanhempiin, myös isään! Aikuisten pitäisi osata käyttäytyä näissä tilanteissa. Lapsi on määrätty aikanaan isälleen, eli isä virallinen huoltaja niin sinä kirjoitit "että lapsen äiti se joka päättää.." eli ÄITI on ammattinimike joka antaa luvan terrorisointiin ja kiusaamiseen? Missä tässä näkyy se lapsen etu? Ei kukaan ole viemässä äidin paikkaa tältä lapselta. Ei edes "äitipuoli"
joka huolehtii lapselle vaatteet ja ruuat. Eli sinun mielestä "äitipuoli" kelpaa ruuanlaittoon, pyykinpesuun, kuskaamiseen harrastuksiin yms. ja vaivan palkaksi saa lapsen äidin haukut ja vinoilut.
jos tuo oli todella kantasi niin pidä oma tietona
moinen asiattomuus. Miten me aikuiset ihmiset kehdataan valtataistella???? lapsetkin käyttäytyvät monesti paremmin!
Voimia kaikille uusioperheille!
- sister70
Hei Miuku75!
Uusioperheessä elävänä äitinä tiedän itsekin
että tilanteesi ei ole helppo. Olet hankalassa välikädessä, mutta olet toiminut oikein. Lapsi, oli se oma tai toisen on tärkein. Tuo etä-äidin käytös kääntyy häntä itseään vastaan vuosien kuluessa. Säilytä tuo suhtautuminen lapseen sillä te miehen kanssa ja lasten kanssa muodostatte "teidän perheen." Poika tykkää sinusta ja olla teillä, ja sehän on se punainen vaate exälle. Aikuisen pitäisi tajuta lapsen paras, myös biologisen äidin tulisi tajuta, että jos lapsi tykkää olla isän luona ja pitää isän puolisosta, niin se on lapsen etu ja myös hänen etu. Lapsen pahin vihollinen ei ole monesti se satujen "paha äitipuoli" vaan se OMA äiti, jonka itsekkyys ajaa ohi lapsen edun. Jos on katkeruutta avioerosta niin sitä ei pitäisi kohdistaa lapseen eikä miehen uuteen puolisoon. He ovat syyttömiä parisuhdeongelmiin. Apua tulee hakea muualta.
Toivon Sinulle voimia tuossa arjen pyörityksessä, uskon että onnistut hyvin. Teidän kannattaa sopia miehenne kanssa pelisäännöt exän suhteen, että terrorisointi saadaan loppumaan. Sinun ei ole pakko kestää tuollaista. Terrorisoivan etä-äidin käytöstä ei kannata "palkita". Hän vain nauttii kun saa teidät hyppimään pillinsä mukaan. Hän projisoi oman epäonnistumisensa äitinä sinuun ja mieheesi vaikka pitäisi katsoa peiliin. Hänkin voi muuttua, ellei ole luonnehäiriöinen narsisti.
Miehesi on onnekas kun on löytänyt tuollaisen naisen kuin Sinä, joka otat hienosti huomioon hänen poikansa. Ja poika aikuisenakin muistaa!
Äiti ei ole menettänyt poikaansa mutta "menettää" tuollaisella käytöksellään. Mitä kylvää, sitä niittää. Lapsen kasvattamiseen tarvitaan kokonainen kylä. Me ei voida omia lapsia koska he ovat lainaa. Ei kannata olla mustasukkainen lapsen ympärillä olevista muista aikuisista jos heillä on hyvä vaikutus lapsiin. Voi kunpa tämän tajuaisi katkera etä-äitikin....
mutta kaikkea HYVÄÄ Sinulle ja perheellesi Miuku!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella273019No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760