matka on thaimaahan 2 viikoksi ja kävin ottamassa a-hepatiitti rokotuksen havrix (tehosteen),mutta sitten mietin,että olisko mun pitänyt ottaa vielä b- hepatiitti rokotus? siinä toisessahan olis ollut a ja b,mutta mulle nyt vaan määrättiin tuo havrix jo viimevuonna,kun otin ekan tämän a- hepatiittirokotuksen silloin.. olen kyllä joskus vuosia sitten saanut b- hepatiitti rokotuksen,oli muistaakseni 3 kertaa piti se ottaa,onkohan nämä voimassa vielä? en hokannut kysyä tästä b:stä hoitajalta. mites tuo malariakuuri? hoitaja sanoi,että thaimaa ei ole riskialuetta.
rokotuksista
10
719
Vastaukset
- mutu mies
Olen antanut itselleni kertoa, että jos on ottanut täyden kolmen sarjan B-hepatiittirokotetta, on suoja nykyisen tiedon mukaan elinikäinen. Itse sain rokotteet v. 98 ja tuolloin puhuttiin 10 vuodesta. Nyt kun olin uusimassa, sanottiin ettei tartte.
A:n ja B:n ero noin muutenkin on melkoinen. Puhutaan aivan eri taudeista ja eri riskeistä. Kannattaa miettiä omaa käyttäytymistään ja sitä myötä tarvetta B:lle...- alkuperäinen kirjoittaja
Ok. rupesin sitten vaan tuota asiaa miettimään.. olen kyllä muistaakseni saanut joskus muutama vuosi sitten b- hepatiitti rokotukset. Kai ne on sitten voimassa.Ihan kunnolla ja asiallisesti mä olen kyllä thaimaan matkallani,että en mitenkään sen takia tuota b- hepatiittia kysellyt.
- tarvitse
Ei Thaimaaseen tarvitse B-hepatiitti rokotetta, mutta onhan se tyhmää maksaa Havrix kun samalla hinnalla saa Twinrixin (yksittäinen piikki itseasissa halvempi, mutta näitä tarvoitaan kolme eikä kahta kuten Havrixia) jossa on A ja B samassa piikissä.
A:n saa ruuasta, B:n saa huorista... näin suoraan sanottuna, että jokainen voi tarpeensa miettiä...- tarkennus
sillä ei A:ta nyt ruoasta saa. Sinulla on aukko tiedoissa ja otappa selvää paremmin.
- kysymässä
tarkennus kirjoitti:
sillä ei A:ta nyt ruoasta saa. Sinulla on aukko tiedoissa ja otappa selvää paremmin.
omalta lääkäriltäsi mistä se A ja E hepatiitti tulee jos et muuten usko :-) A ja E tulee paskasesta vedestä/ruuasta, B,C ja D veren väityksellä tai seksikontaktista. Aamen :-)
- hienommin
kysymässä kirjoitti:
omalta lääkäriltäsi mistä se A ja E hepatiitti tulee jos et muuten usko :-) A ja E tulee paskasesta vedestä/ruuasta, B,C ja D veren väityksellä tai seksikontaktista. Aamen :-)
jos ei muuten uppoa:
# Hepatiitti A- ja E-tartuntoja ehkäisee etenkin ulkomailla riittävä elintarvike- ja juomavesihygienia.
# Hepatiitti B- ja C-tartuntoja ehkäisee varovaisuus riskiammateissa sekä seksuaalisessa käyttäytymisessä. Hepatiitti C:n tärkein riskitekijä on i.v.-huumeiden käyttö.
# Hepatiitti A -profylaksi rokottamalla on aiheellinen ennen matkaa suuren riskin maihin. - sulle tietämättömälle
tarkennus kirjoitti:
Et voisimpa vaikka sanoa vaan sen kummemin selittelemättä, että paikkaapa omat aukkosi vaikka googlettamalla...
- mistähän
tarkennus kirjoitti:
Olisipa hauska tietää mistä tämä kirjoittaja kuvittelee A-hepatiitin tarttuvan? LOL
- sairaanhoitaja2
tarkennus kirjoitti:
Suora lainaus Havrixin pakkausselosteesta:
Hepatiitti A: Hepatiitti A on tartuntatauti, joka voi vaikuttaa maksaan. Sen aiheuttaa hepatiitti A
-virus. Hepatiitti A -virus voi tarttua ihmisestä toiseen ruoan ja juoman välityksellä tai uimalla
jäteveden saastuttamassa vedessä. Hepatiitti A:n oireet alkavat 3 - 6 viikon kuluttua
viruskosketuksesta. Niitä ovat pahoinvointi (huono olo), kuume ja kipu ja kolotus. Muutaman
päivän kuluttua silmänvalkuaiset voivat muuttua keltaisiksi (keltatauti). Oireiden vaikeusaste ja
tyyppi voivat vaihdella. Pikkulapsilla ei keltaisuutta ehkä esiinny. Useimmat toipuvat täysin,
mutta sairaus on yleensä niin vaikea, että se kestää noin kuukauden.
Että kannattaisi ottaa asioista selvää, ennenkuin tulee tänne huutelemaan. Paljastaa vaan tietämättömyytensä. - sinulla..
tarkennus kirjoitti:
Sinä se vain se aukko tiedoissa on! A:n saa nimenomaan ruuasta ja vedestä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475285Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511790Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1361707Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151619- 141355
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41240No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol26121981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171077Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771028Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60877