Mistä apua unirytmin korjaukseen?

uneton laskee lampaita

Eli ongelmani on se, että unirytmini on ihan pilalla, tai itse ainakin luulisin tämän unen epäsäännöllisyyden olevan ongelma. Tiedä sitten olenko vain luentaaltani yökukkuja, mutta uskoisin tämän olevan ennemmin opeteltu tapa kuin unettomuutta, vaikka en vielä tätäkään vaihtoehtoa pois sulje.

Unirytmini alkoi menemään sekaisin n. vuosi sitten, kun viimeiset kirjoitukset lukiossa olivat ohi. Koska en käynyt töissä, minulla ei ollut mitään tekemistä päivisin. Aluksi nukuinkin pitkään vain nukkuakseni univelkoja pois, ja toisaalta oli taas kiva valvoa myöhempään illalla leffakanavaa katsoen, kun aamulla ei tarvinnut nousta mihinkään. Sitten pikkuhiljaa aloin valvomaan myöhempään ja myöhempään, ja lopulta nukkumaanmenoajaikani vakiintui kello yhteen yöllä ja herääminen 10-11 välille.

Sitten sain kesätöitä kaupasta, mikä ei toisaalta auttanut tilannettani yhtään. Jo tässä vaiheessa minun oli vaikea nukahtaa ennen yhtä, ja oli hirveän vaikeaa nousta klo 5, jos minulla oli aamuvuoroon meno. No, tässä oli etuna se, että illalla tuli nukahdettua lyhkäisiksi jääneiden yöunien takia aiemmin. Mutta sitten iltavuorot vaikuttivat kielteisesti unirytmiini. Olin koulumaailmassa tottunut, että kun koulu loppuu, jää aikaa tehdä muuta; tämä vaikutti iltapäivällä alkavaan työvuorooni siten, että joko nukuin sinne asti, että piti viimeistään ruveta valmistautumaan töihin lähtöön tai jos heräsinkin ''aikaisin'', niin en osannut aloittaa minkään tekemistä, kun työpäivä oli vasta edessä. Toisaalta taas olin iltavuorosta yhdeksän jälkeen vielä niin pirteä, että nukkumisesta ei olisi tullut mitään, vaikka en kaikkia tekemisiäni olisi jättänytkään sinne, että pääsen töistä kotiin.

Nyt on tilanne se, että nukuttamaan alkaa yleensä klo 1-3 aamulla, ja nukun helposti puoleen päivään, eli 9-10 tuntia, kun aikuiselle ihmiselle riittävä unimäärä olisi se 7-8 tuntia. Pitkät yöunet voivat olla ihan hyvin myöskin opittu tapa. Tosin, ei se minua haittaisi jos nukkuisinkin vaikka 12 tuntia vuorokaudessa, kunhan se olisi iltakymmenestä aamukymmeneen, kuin kolmesta yöllä myöhään iltapäivään. Lisäksi asun vielä syksyyn asti kotona, ja olen jo oppinut menemään viimeisenä nukkumaan, enkä osaa yksinkertaisesti enää nukahtaa, jos muut ovat hereillä; milloin kajastavat valot oven alta tai milloin katsotaan vielä telkkaria...

Nykyisin tilanne on kutakuinkin se, että minun on lähes mahdotonta nousta sängystä ylös ennen klo 11, ellei minulla ole jotain oikeasti painavaa syytä, kuin vaikka töihin meno. Olen pitämässä välivuotta, mutta minulla on koulupaikka jo, aloitan opintoni tulevana syksynä, ja teen aina silloin tällöin sairaslomia. Tämä tuuraajana olo on hyvin stressaavaa, koska eihän sitä ikinä tiedä, milloin kukakin sairaaksi tulee, eli minun pitää olla koko ajan jonkinasteisessa valmiustilassa.

Jos nyt tilanne olisi se, että -uskomatonta- minua alkaisi nukuttamaan jo klo 22 ja menisin sänkyyn, en saisi nukahdettua kuin ehkä aikaisintaan klo 4. Joskus on mennyt myös puoli kuuteen. Ja muutenkin minulla on todella uupunut ja väsynyt olo, mutta en vaan saa nukahdettua. En sitten tiedä, johtuuko se siitä, että mieleni on niin virkeä vai enkö osaa yksinkertaisesti nukahtaa kuin vasta aamuyöstä, vai siitä että alan vasta kunnolla heräämään iltapäivällä ja olen virkeimmilläni puolenyön aikoihin.

Tämä unirytmi häiritsee minua aivan valtavasti, koska ei se ole enää (jos on ikinä ollutkaan) kivaa olla pirteä ja valvoa yksin silloin kun muut nukkuvat. Sitten ympäristö asettaa minulle aivan valtavat paineet. Ei ole kiva kuunnella kun muut ilkeilevät siitä, kun minua väsyttää niin paljon, että en yksinkertaisesti PÄÄSE enää sängystä ylös ennen puoltapäivää, vaikka sänkyyn olisin mennyt hyvissä ajoin.

Tätä on jatkunut jo niin kauan ja mennyt niin pahaksi, että enää tämä ei korjannu omin neuvoin. Kysyisinkin siis, että mistä minun pitäisi apua tähän hakea? Olen jo käynyt terveyskeskuksella, tulos: otettiin ihan älytön määrä ties mitä kokeita, ja osoittautui, että terveyteni on mitä mainioin. Unettomuuden hoidoksi lääkäri ehdotti muuttoa pois kotoa. En sitten tiedä neuvon toimivuudesta, mutta yhtäkkinen muutto pois lapsuudenkodista voisi vain stressata minua enemmän, ja pahentaa tilannetta entisestään (muutto on kyllä edessä syksyllä, mutta aikaisemmin en muuta, ellen sitten saa työpaikkaa opiskelukaupungistani ennen sitä. En halua muuttaa tyhjän päälle.)Yksityinen lääkäriasema on aika kallis vaihtoehto minulle, joka säästän opintoja varten.

Kannattaisiko minun varata aika psykologille tms. henkilölle? Osaisiko hän auttaa minua? Vai onko sitten olemassa joitain unispesialisteja, jotka voisivat auttaa minua?

Niille jotka jaksoivat tänne asti lukea, olisin todella kiitollinen hyvistä vastauksista ja neuvoista :) En voi kuvitella tällä hetkellä mitään ihanampaa, kuin säännöllinen unirytmi!

3

968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ___yökukkuja___

minulla myös samankaltaisia oireita.. tosin teen 3vuoro työtä ja sen takia unirytmi päin mäntyä..

kävin terveyskeskus lääkärin puheilla ja pyysin unilääkettä joka auttaa nukahtamaan.. sain Zopinox 7.5mg tarvittaessa lääkkeeksi ja se on auttanut..
      varsinkin kun lopetan yövuorojen tekemisen niin otan seuraavana yönä kun pitäisi nukkua yö aikaan ja kunnolla niin unilääkkeen ja saan sillä rytmin käännettyä.. ainoa huono puoli noissa unilääkkeissä on se että ne koukuttaa jonkin verran.. itse koukutuin niihin hetkellisesti mutta sain itseäni niskasta kiinni ja lopetin vähäksi aikaa niiden käytön.. nyt tarvitsen niitä vain silloin tällöin kun teen vähemmän yövuoroja.. mutta unilääkkeet on ihan hyvä vaihtoehto..

toinen hyvä vaihtoehto on se että ulkoilee iltapäivällä n.klo.18.20 välillä n.puoli tuntia, käy lämpimässä suihkussa ja tyyliin lukee kirjaa tai tekee jotain muuta rauhoittavaa.. eli periaatteessa valmistelet itseäsi pikkuhiljaa nukkumaan menoon.. sitten meet n.klo.22-23 sänkyyn ja pidät vaan silmät kiinni..

eli älä häslää kaiken näköistä illalla vaan rauhoita itsesi jo hyvissä ajoin nukkumaan.. tietysti iltavuoro iltana asia on vähän toisin mutta esim minä kun tykkään lukea niin teen normaalit ilta rutiinit (jätän lenkin siltä illalta väliin) ja menen sängyn pohjalle lukemaan.. kaikkein parhainta lukemista on tylsät koulukirjat:) (nyt kun olen pienen kamppailun jälkeen saanut unirytmin muutettua niin mun ei tarvii muuta ku mennä sänkyyn, ottaa kirja käteen, lukea vartti kirjaa ja sammahdan)

Tsemppiä ja jaksamista, kyllä se rytmi vielä kääntyy (älä kuitenkaan ota turhia paineita asian suhteen) Enempi vain itsekuria ja itseään perseelle potkimista.. mutta jos päädyt unilääkkeisiin niin sanot vain suoraan tk lääkärille että haluat sellaisia, kyllä se sitten kyselee sen jälkeen että miksi, kuin ja mitä varten..

• Kivuton

Herkästi häiriintyvä unirytmi voi johtua siitä, että kehon vireystila pysyy korkeana kovin pitkään. Syy tähän löytyy todennäköisesti huonosti toimivasta tasapainoaistista. Se aiheuttaa kehossa kroonista lihasjännitystä, jolloin samalla adrenaliinin (ponnistushormonin) eritys lisääntyy. Väsymyksestä huolimatta
      nukahtaminen voi olla vaikeaa ja toisaalta herääminen saattaa olla vaikeaa pitkänkin yöunen jälkeen, koska keho ei ole rentoutunut ja lepääntynyt kunnolla.
      Tasapainoaistia hoidetaan asentohoidolla, liikesarjoilla, jotka matkivat tasapainoaistin kaarikäytävien muotoa. Hoidon vaikutus perustuu painovoiman hyväksikäyttöön ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen, jolloin on helpompi nukahtaa ja keho lepääntyy kunnolla unen aikana,joten herääminenkin onnistuu helpommin.

Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi

• scalinatella

Kun itse kävin lääkärillä uiongelmien takia sanoivat minulle että ennen kuin kokeilee mitään ns oikeita uni- tai nukahtamislääkkeitä, voi unirytmin saada korjattua melatoniinilla, joka on kehon oma hormoni, jota erittyy tavalllisesti illan tullen, silloin kun alkaa nukuttaa. Siinä on se hyvä puoli, että se on ainakin turvallinen eikä siihen jää koukkuun. Ilmeisesti käytetään aika yleisestikin esm kolmivuorotyössä tai opiskelijat koeviikoilla korjaamaan rytmiä ja auttamaan riittävien yöunien saannissa.
      Valmistetta löytyy apteekista mutta vaikka kyseessä ei olekaan varsinainen lääkeaine tarvitaan sitä varten resepti.

Toivottavasti löydät tavalla tai toisella avun ongelmaasi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4812
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3942
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3850
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      119
      2257
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1974
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1366
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1324
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      168
      1296
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      537
      1156
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1125
    Aihe