Heips!
Miten PHKS:ssa sektio etenee, kävin infossa mutta ei jäänyt mitään käteen. Kätilö oli hyvin sekava. Saako isä olla kokoajan mukana? Saanko vauvan heräämöön mukaan jos haluan? Missä vaiheessa katetri laitetaan? Kiitos jo etukäteen.
Sektio PHKS:ssa
7
1164
Vastaukset
- santtura
joka paikassa saa isä olla suunnitellussa sektiossa mukana (myös kiireellisessä). Minulla mies oli koko ajan paikalla, myös alussa spinaalin laitossakin. Osassa sairaaloista mies saa tulla saliin vasta puudutteiden laiton jälkeen. Katetri laitetaan vasta kun puudutteet vaikuttavat, eli ei tunnu mitään :) Itse puudutteen laitto oli koko homman ikävin kohta...
Leikkauksen ajan mies oli pääni vieressä ja pääsi heti ihastelemaan vauvaa pikaisen puhdistuksen ajaksi. Sain itsekin vauvan heti syliin muutamaksi minuutiksi ja joku hoitajista räpsi meistä muutaman valokuvan. Tikkauksen aikana mies oli pesemässä ja punnitsemassa vauvaa kätilön kanssa ja mies saapui myöhemmin heräämöön luokseni, kun vauva oli hoitolassa, Toisissa paikoissa saa vauvan myös heräämöön. Itse emme sitä edes pyytäneet.
Puolentoista tunnin päästä pääsin omaan huoneeseen ja mies haki vauvan heti luoksemme.
Öisin vauva oli hoitolassa, kerran toisena ja kolmantena yönä toivat rinnalle, mutta ainakin ekan yön ajan pitivät vauvan hoidossa, koska sängystä nousu oli mahdotonta ja kääntyilykin hankalaa.Katetri poistettiin seuraavana aamuna(ei tuntunut missään) ja pääsin suihkuun, hoitajan avustuksella. Päivisin vauva oli koko ajan luonamme (mies oli aamusta iltamyöhään kans).
Ai niin, ihan ekana ennen leikkausta otetaan verikoe ja heti seuraavana aamuna kans. Kannattaa rohkeasti pyytää kipulääkkeitä, jälkisupparit on aika pirun ilkeitä kun haava-alue on jo valmiiksi arka. Ja kolmantena pvnä jouduin ottamaan pahoinvointilääkkeitä kun meinasi ihan huolella alkaa oksettamaan (spinaalin morfiinijämät aiheuttavat usein pahoinvointia), ja ei tod.ois ollut haavan kanssa kiva oksennella. Vatsa toimi liiankin hyvin toisena päivänä, vasta kotona tuntui lievää ummetusta.
Jo kolmantena pvnä pystyin kävelemään ihan normaalisti, ainoastaan äkkinäisiä liikkeitä ja kurottamista tulee välttää. Venyttely ja suora ryhti ovat tärkeitä, jotta kiinnikkeitä ei pääse syntymään haavakohtaan ja liikkeellä pysyminen auttaa toipumisessa.
Mielestäni en missään vaiheessa kokenut mitään ihmeempiä kipuja, ja toivuinparin viikon sisään melkolailla normaalikuntoon. Kotona en särkylääkkeitäkään enää tarvinnut. Niin ja maito nousi kunnolla kolmantena päivänä, sairaalassa olimme 5 päivää. Vauva oli täyden kympin terve poika.- PHKS
Mulle tehty kiireellinen sektio keväällä 2007, eikä mies saanut olla mukana. Eikä saanut tulla heräämöön.
- santtura
PHKS kirjoitti:
Mulle tehty kiireellinen sektio keväällä 2007, eikä mies saanut olla mukana. Eikä saanut tulla heräämöön.
tuo on kyllä todella harvinaista jos ei mies saanut tulla mukaan leikkaukseen eikä varsinkaan heräämöön. Kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla tietojeni mukaan aina kiireellisessäkin pääsee mukaan.
- aaspk
santtura kirjoitti:
tuo on kyllä todella harvinaista jos ei mies saanut tulla mukaan leikkaukseen eikä varsinkaan heräämöön. Kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla tietojeni mukaan aina kiireellisessäkin pääsee mukaan.
vissiin aina sairaala kohtaista, siksi juuri halusinkin kokemuksia nimenomaan PHKS:sta
- ei ole
santtura kirjoitti:
Ei ole niin harvinaista. Riippuu monesta asiasta.
t:kahdessa yliopistollisessa ja kolmessa keskussairaalassa leikkaussalissa työnskennellyt - mirjander
santtura kirjoitti:
ei ole harvinaista ollenkaan. Minulle kiireellinen sektio Päksissä myös ja mies ei saannut olla mukana. Siinä ei ole aikaa etsiä miehelle suojavaatteita tai missä istuu jne jne. Mutta ehkä se sitten riippuu tilanteesta. Minun sektioni oli kiirellinen/hätä. Eli olin itse hereillä mutta tapausta sanottiin hätäsektioksi.
Heräämöön sai kyllä tulla ja vauva oli hänellä ekat tunnit, tosin olin niin huonossa kunnossa etten juuri tajunnut kuka se mies oli. =)
- PHKS
Eli suunnitelluissa sectioissa isä saa tulla leikkaussaliin valmistelujen jälkeen. Kiireellisissä hieman riippuu tapauksesta eli jos kysymyksessä on esim. synnytyksen pysähtyminen ja vauvalla on kaikki hyvin, niin isä saa tulla mukaan. Siinä on aikaa opastaa isää. Mutta jos taas kysymyksessä on sectio, jossa on todellakin kiire, niin isää ei oteta mukaan. Hän on liiaksi tiellä ja henkilökunnalla ei ole aikaa opastaa häntä ja vauva vaarantuu "turhan takia". Hätäsectioon isät eivät saa tulla.
Section jälkeen vauva, isä ja kätilö lähtevät punnituksille ja pesuille. Leikkaus jatkuu vielä vauvan syntymän jälkeen pidempään kuin on kestänyt siihen mennessä eli siinä on hyvä sauma vauvan käydä tarkastuksessa.
Synnäriltä kätilöt sitten soittavat heräämöön, että voiko vauvan tuoda äitin luokse. Joskus on tilanteita, jolloin se joudutaan kieltämään. Jos esim. likellä on jokin infektiopotilas, josta voisi olla vauvalle haittaa. Mutta yleensä vauva voi huoletta tulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996013
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282823Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764