Miksi psykologiaa??

Why?

Hei te kaikki alaa opiskelevat ja työtä tekevät!
Minua kiinnostaisi tietää MIKSI te olette halunneet valita juuri psykologian ammatiksi?
Onko kukaan kärryillä millainen työllisyys tilanne psykologeilla on?

Itse mietin myös psykologian alaa kun se niin kinnostais, mutta eniten mietityttää pitkä opiskeluaika (,palkka) ja työllisyystilanne..

5

3340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep...

      Itse opiskelen yhteiskuntatieteellisessä jotain muuta kuin psykaa ja ajattelin pyrkiä vaihtamaan pääainetta. Psykologia on aina kiinnostanut.

      Työtilanne ja palkkaus ovat hyviä, suurin vaikeus taitaa olla niistä pääsykokeistä läpipääseminen sillä ala on todella suosittu. Ihmisistä näyttää tulevan yhä hullumpia joten työurakkaa riittää, kannattaa tosin myös miettiä tarkkaan haluaako sitten näiden hullujen kanssa töitä tehdä. Äitini on mielenterveyspsykologi ammatiltaan ja vihaa työtään. Tosin onhan psykologian haaroja niin paljon muitakin kuin se mielenterveyspsykologian haara.

      • Psykol.yo

        Olen ensimmäisen vastaajan kanssa siinä määrin eri mieltä, että vaikka työtilanne onkin kyllä hyvä, psykologit eivät ole koulutuksen pituuteen nähden kovinkaan hyvin palkattuja. Tähän psykologiliitto onkin yrittänyt kovasti tarttua, ja tilanteen ongelmallisuudesta käydään mm. liiton foorumilla jatkuvaa keskustelua.

        Käytännössä palkkatilanne tarkoittaa sitä, että opiskelet sen 5,5-6 vuotta johon sisältyy n. 5 kk harjoittelu, ja valmistuttuasi peruspalkka voi silti pahimmillaan olla siinä 2100 eur. Liiton vähimmäispalkan suositus taisi olla 2600 eurosta eteenpäin mitä viimeksi katsoin (viime syksynä, voi olla että on kohonnut tästä), eli aika perussummissa todella liikutaan.

        Palkkaus riippuu ymmärtääkseni myös todella paljon paikasta sekä myös valitsemastaan sektorista. Tähän mennessä alinta palkkaa ovat muistaakseni nostaneet mm. ammatinvalintapsykologit. Kannattaa seurailla ilmoittelua lehdissä ja netissä, etsiä mol.fi:stä psykologipaikkoja ja tutustua Tilastokeskuksen taulukoihin, jos jotain kattavaa kuvaa haluaa.

        Minulle psykologia oli aivan itsestäänselvä valinta, sillä olin ja olen hyvin kiinnostunut ihmisen käytöksestä, mielen toiminnasta sekä niihin liittyvästä tutkimus- ja interventiotyöstä. En ollut lukiossa mitenkään erityisen kiinnostunut psykologiasta, vaan mielenkiinto heräsi myöhemmin aika ei-eeppisesti, elämää elämällä. Menin avoimeen yliopistoon katsomaan vastaisiko psykologian opiskelu mielikuviani alasta ja sen opiskelusta, ja sen verran hyvin natsasi, että lähdin sitten opiskelemaan psykaa ihan pääaineena. Tuntuu todella omalta alalta.

        Psykologiassa viehättää myös työmahdollisuuksien laajuus ja se, että opinnot valmistavat ammattiin -- ei tarvitse paljon tutkintopaperin saatuaan miettiä, että niin mikä musta tulikaan tämän myötä.

        Kaiken kaikkiaan olen ollut todella tyytyväinen. Psykan opiskelijat ovat aika kunnianhimoista ja motivoitunutta porukkaa, joille menestyminen elämässä on tärkeää, eivät siis mitään wannabe drphilejä. Samalla porukka on osoittautunut myös empaattiseksi ja ihmisistä välittäväksi, ja monen etsiytyminen alalle on lähtenyt yleisen kiinnostuksen lisäksi myös halusta auttaa muita ihmisiä.


    • Scholl

      Psykologian suosio perustuu yläaste- ja lukioiässä omien identiteettipohdintojen pyörteissä syntyviin kuvitelmiin että tieteenalalla olisi jotakin annettavaa itsensä ja muiden läheisten ymmärtämisen kanssa. Siihen yhdistyy mielikuvat ihmisläheisyydestä ja auttamisesta. Opiskelujen myötä nämä ajatukset karisevat ja itse työhän on hyvin kuluttavaa ja rasittavaa, ei nyt niin hyvinpalkattua ja liittyy enemmän kyykyttämiseen ja neuvottomaan edelleenluukuttamiseen joihinkin muihin palveluihin joita nyt ei edes enää ole.

    • psy. yo.

      On vaikea sanoa yhtä yksittäistä syytä miksi olen hakeutunut opiskelemaan alaa. Psyka tieteenä on erittäin kätevä:

      1) Välitön sovellettavuus - "normaalia" työtä on olemassa kuten lääkikiksessä tai oikiksista valmistuvillakin, lisäksi jos sellainen työ kiinnostaa niin alalla on täystyöllisyys

      2) Oikea tiede - toisin kuin edellä mainitut sekä vaikka kauppatieteet, psykologia ei ole kokoelman erilaisia oppeja vaan se täyttää tieteen kaikki kriteerit. Tämä tarkoittaa että ala kehittyy jatkuvasti. Uteliaille ja tutkija mielisille on näin ollen paljon tarjolla.

      3) Psykassa esiintyviä kysymyksiä on laajasti läpikäymättä. Vuoden sisään olemme nähneet paljon psykologisia ilmiöitä, joita ei ole aidosti vielä psykologisesti käsitelty - tällaisia ovat mm. koulusurmat, mielenterveys ongelmat, mutta myös esimerkiksi kuluttajien ostokäyttäytminen ja tarpeiden muuttuminen taloudellisen taantuman aikana

      4) Psykologian sovellutus on vielä alkutekijöissään, lähes kaikilta aloilta (tekniikka, talous jne.) löytyy sovelluskohteita psykologialle. Tämä ilmiö odottaa läpilyöntiä Suomessa, mutta maailmalla on menty pidemmälle, konkreettisena esimerkkinä voidaan todeta, että mm. 2002 Psykologi vei taloustieteen Nobelin (mikä ei ole mitään uutta, psykologit ovat vieneet juuri kyseisen alan nobeleita ennenkin).


      Psykologi ammattina on dinosaurus. Toki valtaosa Psykologian maisterin suorittaneista toimii edelleen "psykologin"- tehtävissä, mutta tosiasia on, että toimenkuvat ovat viimevuosina laajentuneet todella nopeasti. Yhä useampi psykologi mm. valmentaa yritysjohtajia johtamaan, rekrytoi työntekijöitä, toimii henkilösöjohtajina, tekee testejä, toimii tuotekehittäjänä vain joitakin yleisempiä nimikkeitä mainitakseni. Psykologi ei siis ole pelkkä kallonkutistaja.

      Sen verran voin sanoa, että psykan opiskelijoiden keskuudessa ei ole yhtä yhteistä nimittäjää miksi alalle pyritään. Ominaisuuksista puolestaan voisi sanoa, että psykan opiskelijat vaikuttavat keskimääräistä kriittisimmiltä, arvioivemmilta mutta myös avoimemmilta ja ajattelevemmilta, kuin muut opiskelijat. On tavallista, että viiden psykan pääaineopiskelijan keskuudessa kaikilla on eri sivuaineet, esim. kauppatieteet, oikeustieteet, sosiologia, valtio-oppi, psykiatria tai aikuskasvatus. Usein psykologian opiskelijat ovat myös todella laaja-alaisesti kiinnoistuneita eri tieteistä ja aloista.

      Kannattaa tutustua psykologiaan selaamalla vaikkapa ihan tenttikirjoja jotka löytyy kunkin laitoksen opinto-oppaasta. Jos asiat kiinnostavat ja huomaat pohtivasi näitä asioita muutenkin, niin tiedät olevasi jäljillä.

      Psykologi ei koskaan lepää laakereillaan, tieteenä psykologia kehittyy älytöntä vauhtia joten on tietynlainen uteliaisuus on kyllä psykan opiskeluun hyväksi. Lisäksi hyvät matematiikan sekä englannin kielen taidot ovat tarpeen. Laskea on pakko osata ja käytännössä kaikki ajantasainen kirjallisuus on englanniksi.

      Istumalihakset pitää myös olla kunnossa. Sen lisäksi että opiskelu kestää normaali korkeakoulututkintoa pidempään, ovat kurssit todella työläitä verrattuna esim. kauppakorkean peruskursseihin, joita olen itse sivuaineena lukenut.

      Palkka ei kunnissa ole mitenkään mainittava, nousee tällähetkellä kokemuksen mukaan n. 3000e:stä 4000:n. Yksityisellä sektorilla palkat 1,5-3 kertaisia, mutta silloin osaamistakin pitää olla, ts. kiinnostus, sivuaineet ja suuntautuminen, jotta psykologiaa pystyy kunnolla soveltamaan. Eniten palkkaa nostava psykologin koulutuksen saanut henkilö Suomessa tällä hetkellä lienee Raisio Oyj:n toimitusjohtaja Matti Rihko, joka tosin ei toimi psykologin tehtävissä, mutta tulipa nyt laitettua esimerkki siitä mihin PsM-rahkeet ainakin voivat riittää.

    • mainitut..

      Edellä onkin jo mainittu paljon hyviä syitä. Siinä tosiaan kannattaa olla tarkka, ettei lähde opiskelemaan alaa vain ja ainoastaan sen takia, että haluaa vastauksia omiin ja läheisten ongelmiin. Eihän se mitään haittaa, jos niihin tulee vastauksia siinä samalla :D

      Työllisyystilanteesta:
      -esim. vuonna 2008 syksyllä kunnissa oli n. 90 psykologin paikkaa avoinna, joihin ei saatu päteviä hakijoita (Psykologi-lehti)
      -kannattaa seurata mol.fi-sivustolta avoimia työpaikkoja, laittaa vain silloin tällöin hakuun "psykologi" niin aika hyvin löytyy paikkoja :)

      Kannattaa myös tosiaan muistaa, että psykologia on niiiiiiiiiiiiiiin paljon muutakin kuin mielenterveystyötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe