Sos. til. pelko on lottovoitto!?

eräs lottovoittaja

Eikös sos. til. pelkoisista tulisi helvetin hyviä kilpaurheilijoita fysiikkalajeissa? Meinaan, että tahtoo tuo "fight or flight"-reaktio antaa kivaa buustia suoritukseen?

Toinen seikka on, että eikös adrenaliini ole melko järeä stimulantti? Ainakin omalla kohdallani huomaan, että potkii perseelle oikein mukavasti. Olisiko mahdoton ajatus ruveta naatiskelemaan pelkoreaktiosta, kuin piristävistä huumeista konsanaan? Kelatkaas nyt, jotkut kiskoo kalliita ja epäterveellisiä stimulantteja, kun taas pahasti pelokas voi ottaa töötit käymällä maitokaupassa! Onkohan tällaisesta viihdekäytöstä terveydelle haittaa eli ei?

Taitaa olla ko. sairaus melkoinen lottovoitto?

T:Lottovoittaja itsekin

10

1476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin...

Huippu-urheilu vaatii ennenkaikkea hyvää keskittymistä. Jännittäminen melkonen on häiriötekijä suoritukselle kuin suoritukselle..

Tein joskus 12min juoksutestin "jännityksessä" ja meinasin joutuu keskeyttään kun meni sykkeet niin nopeesti ylärajoille. Voi toki olla jotain lajeja missä tosta "buustista" ois jotain hyötyäkin...mutta mikään voitto se ei ole!

• paikkaansa

tuo sinun juoksutestisi ei kyllä voi pitää paikkaansa. Jännitystilanteen paras laukaisija fyysinen suoritus (kunnolla energiaa kuluttava). Haloo!

• Yleinen vuodattaja

Muut numerot menivät väärin...

Kävin tänään keskustassa marketissa ruokaostoksilla. Pelotti niin perketisti. En ollut ottanut Opamoxia silloin. Minulla pelko ilmenee mm. katsekontaktien vähyytenä. Katson lähinnä vain appelsiineja yms. enkä juurikaan uskalla katsoa muita asiakkaita. Koen oloni uhatuksi kun ihmiset näkevät minut. Auttaisikohan jos menisi sosiaalisiin tilanteisiin paperipussi päässä? Aulat ja rullaportaat ovat myös vaikeita kohteita.

Mitenkähän niistä pelkotiloista voisi nauttia, saada kiksejä? Oikein odottaisi että pelko tulisi ja saisi vauhtia kuin pienessä pirinosteessa. Mulla ne pelkotilat saavat häpeämään itseäni ja vammauttavat.

• onnea matkaan

Hei,

Minä olen voittanut lotossa ainakin siinä määrin, että olen päässyt sos.peloistani eroon. En lähes täydellisesti, mutta olen tullut todella rohkeaksi jos vertaa aiempaan.

Mielestäni omalla kohdallani parhaiten toimi ns. siedätyshoito, aivan kuten terapeuttinikin neuvoi minua tekemään. Menin pikkuhiljaa pienille kävelylenkeille, mutta välttelin katsekontakteja jos katsoin ihmisiin sitten lainkaan. Lopulta huomasin, että eihän minulle kukaan tee mitään.

Ongelmani nykyään on ,että tunnen jääneeni näiden pelkovuosieni jälkeen sosiaalisesti vajaaksi. En ikinä keksi kellekään mitään juteltavaa vaikka haluaisinkin avata suuni. Jotenkin sellaiset arkisten asioiden höpöttelyt tuntuvat tekopyhältä tai turhalta eikä yhtään itselleni luonnollisilta.

Toivon, että sinäkin pystyt pikkuhiljaa lähtemään liikkeelle ja yrittää sietää tuollaisia kiperiä tilanteita. Minäkin olen joutunut tosi hankaliin tilanteisiin, mutta aina selvinnyt.
        Tsemppiä jos se yhtään lohduttaisi.

• paperipussista..

tuli mieleen, että sulle olis varmaan hyväksi pukeutua musliminaiseksi, kun menet ihmisten ilmoille:-)
        olen itse ajatellut joskus, että on siinä muslimi naisten burkhassa(= se kaapu)jotain hyvääkin. Ujot voisivat piileksiä sen suojassa.

• Yleinen vuodattaja
        paperipussista.. kirjoitti:

tuli mieleen, että sulle olis varmaan hyväksi pukeutua musliminaiseksi, kun menet ihmisten ilmoille:-)
        olen itse ajatellut joskus, että on siinä muslimi naisten burkhassa(= se kaapu)jotain hyvääkin. Ujot voisivat piileksiä sen suojassa.

En ole koskaan ollut kiinnostunut naistenvaatteisiin pukeutumisesta, enkä halua muutenkaan häpäistä joidenkin uskontoon liittyviä tapoja. Olen kyllä miettinyt samaa, että ehkä se joillekin ujoille naisille voisi olla hyvä keino. Siinä ei sitten kannata (ainakaan arabimaissa) juoda siideriä...

• Yleinen vuodattaja
        onnea matkaan kirjoitti:

Hei,

Minä olen voittanut lotossa ainakin siinä määrin, että olen päässyt sos.peloistani eroon. En lähes täydellisesti, mutta olen tullut todella rohkeaksi jos vertaa aiempaan.

Mielestäni omalla kohdallani parhaiten toimi ns. siedätyshoito, aivan kuten terapeuttinikin neuvoi minua tekemään. Menin pikkuhiljaa pienille kävelylenkeille, mutta välttelin katsekontakteja jos katsoin ihmisiin sitten lainkaan. Lopulta huomasin, että eihän minulle kukaan tee mitään.

Ongelmani nykyään on ,että tunnen jääneeni näiden pelkovuosieni jälkeen sosiaalisesti vajaaksi. En ikinä keksi kellekään mitään juteltavaa vaikka haluaisinkin avata suuni. Jotenkin sellaiset arkisten asioiden höpöttelyt tuntuvat tekopyhältä tai turhalta eikä yhtään itselleni luonnollisilta.

Toivon, että sinäkin pystyt pikkuhiljaa lähtemään liikkeelle ja yrittää sietää tuollaisia kiperiä tilanteita. Minäkin olen joutunut tosi hankaliin tilanteisiin, mutta aina selvinnyt.
        Tsemppiä jos se yhtään lohduttaisi.

Olen itsekin saanut edes vähän rohkeutta, mutta minäkin olen huomannut jääneeni sosiaalisesti vajaaksi.

• foobikkonainen
        Yleinen vuodattaja kirjoitti:

En ole koskaan ollut kiinnostunut naistenvaatteisiin pukeutumisesta, enkä halua muutenkaan häpäistä joidenkin uskontoon liittyviä tapoja. Olen kyllä miettinyt samaa, että ehkä se joillekin ujoille naisille voisi olla hyvä keino. Siinä ei sitten kannata (ainakaan arabimaissa) juoda siideriä...

Olenkin miettinyt joskus tuota burkhaa, että olisi tavallaan hauska olla muslimi. Mutta niistämisestä voisi tulla ongelma, minulla kun nenä valuu talvella :D

Tosin päinvastainen siedätyshoito voisi olla kuntouttavampaa, esim. voisi vaikka liimata viikset nenän alle ja kuljeskella sitten kaupungilla...

• surimmaksi osaksi pois pelosta

Tiiäkkö mitä konstia minä käytin noissa ruokakauppajutuissa. Menin (harjoittelin) rohkeasti liikkeeseen ja seurasin muita. Tein ostoksiani siinä sivussa(ettei luultu varkaaksi). Mutta se juttu oli se, että kun minusta tuntui (ehkä vieläkin joskus), että kaikki seuraavat minua, minä päätin alkaa seurata muita. Ja yes! Se on ensinnäkin hauskaa. Ruokakaupassa monet nimittäin seuraavat toisiaan ja katselevat ihan röyhkeästi mitä muilla on kärryssä. JA minä seurasin. En tietenkään niin, että olisivat huomanneet. Mutta kun MINÄ olin se joka otti yliotteen muista, tietämällä missä muut ovat jne. Tiiäkkö se auttaa. Kokeilepa vaan! Ei sun tarvi silmiin tuijottaa, mutta kuitenkin sillai viistäen, että näet, mitä ihmisen ruumiin kieli kertoo, mikä on ilme. Se on hauskaa ja mielenkiintoista! Sitten vaan kassalle kuin kaupan omistaja. Ja jos kassalla ahdistaa, aloita juttu jollekin .Ihan mistä vaan.

• ilmeisesti
        surimmaksi osaksi pois pelosta kirjoitti:

Tiiäkkö mitä konstia minä käytin noissa ruokakauppajutuissa. Menin (harjoittelin) rohkeasti liikkeeseen ja seurasin muita. Tein ostoksiani siinä sivussa(ettei luultu varkaaksi). Mutta se juttu oli se, että kun minusta tuntui (ehkä vieläkin joskus), että kaikki seuraavat minua, minä päätin alkaa seurata muita. Ja yes! Se on ensinnäkin hauskaa. Ruokakaupassa monet nimittäin seuraavat toisiaan ja katselevat ihan röyhkeästi mitä muilla on kärryssä. JA minä seurasin. En tietenkään niin, että olisivat huomanneet. Mutta kun MINÄ olin se joka otti yliotteen muista, tietämällä missä muut ovat jne. Tiiäkkö se auttaa. Kokeilepa vaan! Ei sun tarvi silmiin tuijottaa, mutta kuitenkin sillai viistäen, että näet, mitä ihmisen ruumiin kieli kertoo, mikä on ilme. Se on hauskaa ja mielenkiintoista! Sitten vaan kassalle kuin kaupan omistaja. Ja jos kassalla ahdistaa, aloita juttu jollekin .Ihan mistä vaan.

muillakin fobioita kun toisten kärryjä tuijottaat ei katsekontakteja. Siinä tuntee olevansa rohkea toisten tilannetta katsellessa.Pälyileviä ihmisiä kaupat täynnä varkaaksihan niitä ensin epäilee. Kannattaa todella ympärilleen katsoa tai kävellä itsevarmasti muista piittaamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      287
      5427
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      5016
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4116
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3830
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3448
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      87
      3107
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      69
      2962
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      38
      2120
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2068
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      44
      2061
    Aihe