Vielä

rautatien alituksesta.

Minä en vieläkään ole tajunnut mitä hyötyä autoille tarkoitetusta rautatien alituksesta olisi. Meillähän on jo alikulku ja myöskin Savontien ylikulkusilta. Joku sanomalehti Kalajokilaakson kolumnisti kirjoitti taannoin, että uutta alikulkua tarvitsisivat muualta Ylivieskaan Savarin alueelle tulevat asiakkaat. Tuo nyt oli täyttä puppua, sillä ei kait nyt kukaan niin tyhmä ole, että kiertäisi pitemmän matkan vain alikulun käyttämisen ilosta. On myöskin puhuttu, että keskusta näivettyy ilman suoraa autoyhteyttä rautatien ali Savarin alueelle. Jos kaupungin keskusta palveluiltaan näivettyy, se kyllä johtuu siitä, ettei siellä ole sellaisia palveluja, joita haluttaisiin käyttää ja jotka vetäisivät asiakkaita. Keskustan ongelma on osittain myöskin hajanainen kaava, joka on sirotellut palvelut sinne sun tänne. On tosi, että keskustaan pitää saada kiireesti elämää ja palveluja jotka kiinnostavat ihmisiä, mutta ei niitä uudella alikululla tule. Alikulun vaatimat miljoonat olisi syytä käyttää keskustan liikenneolojen parantamiseen (liikennevaloja, kääntymiskaistoja mm.) ja muutenkin alueen elävöittämiseen ja uuden liikerakentamisen edistämiseen. Muuten, jos alikulku tulisi Torikadun jatkeeksi on Torikadun ja Valtakadun risteys aivan liian lähellä Savontien liikenneympyrää jo nytkin, miten sitten jos liikennemäärät kasvaisivat? Savontien ylkulkusiltaa tulisi leventää ja mahdollisesti rakentaa osittain lisää ajokaistoja Savontielle. Kevyen liikenteen alitus rautatien alitse on ihan ok. Eikö Ylivieskalla ole jo riittävästi kokemusta konsulttien neuvoista, vai pitäisikö nytkin iskeä päätä seinään muutaman jääräpään päähänpinttymän vuoksi?

18

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..puhut..

      ..asiaa.Tätä alitushöpinää ei ymmärrä moni muukaan.Jumaklavita, savarille keretään entisiäkin reittejä aivan mainiosti ja vielä pitkän aikaa.Ja Ylivieskahan(virkamiehet ja päättäjät) luottaa sokeasti noihin konsultteihin, voi sitä eurojen määrää mitä niille on syydetty ja syydetään.Palkkaisivat sillä rahalla yhden VIISAAN ihmisen kaupungille miettimään näitä asioita.

      Perkele, ali- ja ylikululla väliä muutama sata metriä ja pitää väliin saada vielä alitus??????
      Ei missään muualla tällaista hulluutta ole.

      Suoranaista hulluutta ja mammuttitautia sekä salaisia hyväveli sopimuksia........

      Täysin järjetön idea, kukahan valopää lienee sen "isä" ??

      Uusilla päättäjillä olisi nyt näytön paikka ja lopettaa tällainen hulluttelu alkuunsa.
      Ja jos tämä toteutetaan, lopettakoot samalla rahapulasta puhumisen.

    • ja ajankohta

      on sopiva.

      Tuleva kaksoisraide määrittää ajankohdan. Koska rata-alueella tehdään muutoksia on tulee säästöjä kustannuksissa contra myöhempi rakentaminen.

      Liikerakentamisen järkevin suunta on yhdistää keskusta ja savari.
      Radan takana oleva epämääräinen rakennuskanta poistetaan ja tilalle liiketiloja.
      Näin saamme elävän ja toimivan keskustan radan molemmin puolin.

      Pitää uskaltaa katsoa tulevaisuuteen. Taantumasta on aina noustu ja tullaan aina nousemaan.

      • Ei radanalituksi,talou muut...

        Joku taas yrittää isotella velaksi,selvitystilan aikanakin.Vain henkilökulkuyhteus ratapihalla väliraiteiden välille.Sitäkään ei ole ajoissa tehty,saati sitten ylivelkaantuneessa ylivieskassa
        ei ole varaa autotien radanalitukseen.Ei kannata viisastella velaksi tulevien sukupolvien laskuun.


      • repäisee

        pitkän ruman ammottavan haavan Ylivieskan keskustaan, jota emme todellakaan tarvitse. Palkatkaapa vielä yksi konsultti tekemään suunnitelma keskustan elävöittämiseksi ilman uutta alikulkua. Varmasti löytyy sellainenkin, jos päättäjillä ei itsellä oikein "raksuta".


      • se kyllä
        Ei radanalituksi,talou muut... kirjoitti:

        Joku taas yrittää isotella velaksi,selvitystilan aikanakin.Vain henkilökulkuyhteus ratapihalla väliraiteiden välille.Sitäkään ei ole ajoissa tehty,saati sitten ylivelkaantuneessa ylivieskassa
        ei ole varaa autotien radanalitukseen.Ei kannata viisastella velaksi tulevien sukupolvien laskuun.

        merkillistä jos vajaan kilometrin matkalla tarvittaisiin kaksi rautatien alitusta ja yksi ylikulku.


      • nyt ole

        kysymys taantumasta, vaan järjen käytöstä. Radan itäpuolen aluetta ja kaupungin keskustaa voi ja pitääkin kehittää, mutta alikulkua siihen ei kyllä tarvita. Alikulusta tulisi vain ruma haava keskustan alueelle.


    • kadunrakentaja

      noin 99% minun,tavallisen kaduntallaajan tuttavista on sitä mieltä, että uutta alikulkua ei tarvita.Itse ajattelin mielessäni,eikö vanhaa alikulkua voisi leventää,eli keskustasta savariin yksi kaista lisää.purkaisi aika paljon ruuhkaa ja eikä maksas paljon.

    • rullalle niin ollaan asialinjalla.

      • kahtomaan

        Wittu-Jussi junia Ylivieskaan.


    • mita tehda?!

      Ylivieskan "keskustalle" tulis kyllä tehdä jotain. Se on jotenkin niiiiin masentava ja kuollut. Esimerkiksi Kokkolan keskusta on ihastuttava kävelykatuineen ja kauppoineen. Kesäisin kukkaistutukset ja live-bändit, terassit ja kojut elävöittävät keskustaa. Niin ja oletteko käyneet Kokkolan iltatorilla keskiviikkoisin?

      Jottei tämä mene liian Kokkola-ihannoinniksi mainittakoon, että kävelykadut ovat sekottaneet keskustassa ajamisen aika mahdottomaksi ja Rautatienkatu on hirveässä ruuhkassa. Sinne on vissiin oikeasti tulossa alikulkusilta junaradan ali Prismaan tai vastaavaa ja Rautatienkadulle tulossa uusi kaista.

      Kuitenkaan en Ykaan suosittelisi sitä alikulkusiltaa, sillä ei sen nyt ainakaan ankeaa keskustaa pelastaisi. Eihän lisäautot auta yhtään. Ja jotkut liiikennevalopuheet on naurettavia, kun ei niitä edes tarvita. Muutenkin liikennevalot vain ottavat pattiin. Ajatteletteko te vaan että Yka tuntuis enenmmän kaupungilta jos sielä välkkyisi punasia, keltasia ja vihreitä valoja :D ?

      • siellä Ylivieskassa

        muutama risteys jotka vaativat järjestelyjä esim. liikennevaloin. Ei kysymys ole kysymys siitä miltä tuntuu, onhan liikennevaloja hyvin monenlaisissa paikoissa muuallakin kuin keskustoissa. Kysymys on vain liikenteen sujumisesta, eihän Ylivieska toki mikään suurkaupunki olekaan, mutta saa sielläkin olla toimivat liikennejärjestelyt. Mielestäni nykyaikaiset "älykkäät" liikennevaöot ovat hyviä.


    • päivän

      sanomalehti Kalajokilaaksosta lukemani perusteella olin ymmärtävinäni, että konsultti työstää radan alitusvaihtoehtoja päätöksentekoa varten. Jos mukana selvityksessä ei ole vaihtoehtoa liikennejärjestelyihin ilman autoille tarkoitettua radan alitusta sanoisin mielipiteenäni, että meidän päättäjät ja asioita valmistelevat johtavat virkamiehet ovat tehneet tai tekemässä melkoisen mokan.

      • ei ne opi ikinä..

        Eipä ole ensimmäinen moka eikä varmaan viimeinenkään.Asiahan on jo käytännössä päätetty, vielä pitää vain saada kymmenien,ellei satojen tuhansien lasku tehtyä konsultoinnista.Tästä tulee loistava aloitus uusille päättäjille, samalla idioottilinjalla jatketaan.Ja kohta nämä puuhastelijat ja amatöörit valittaa lehdissä että lama tulee ja rahat loppuu.Ei perkele.
        Jos joku voisi selittää mihin tätä alitusta oikeasti tarvitaan.Kuka sinne savarille ei pääse eikä ehdi nykyisiä reittejä pitkin.Ja ketkä on ne suuruudenhullut kusipäät jotka ovat tämän tyhmän idean keksineet?

        Tätä voisi katsoa ehkä 20 vuoden päästä uudelleen, epäilen että vielä silloinkin keskustasta pääsee savarille nykyisiä reittejä.


      • puhut kyllä.
        ei ne opi ikinä.. kirjoitti:

        Eipä ole ensimmäinen moka eikä varmaan viimeinenkään.Asiahan on jo käytännössä päätetty, vielä pitää vain saada kymmenien,ellei satojen tuhansien lasku tehtyä konsultoinnista.Tästä tulee loistava aloitus uusille päättäjille, samalla idioottilinjalla jatketaan.Ja kohta nämä puuhastelijat ja amatöörit valittaa lehdissä että lama tulee ja rahat loppuu.Ei perkele.
        Jos joku voisi selittää mihin tätä alitusta oikeasti tarvitaan.Kuka sinne savarille ei pääse eikä ehdi nykyisiä reittejä pitkin.Ja ketkä on ne suuruudenhullut kusipäät jotka ovat tämän tyhmän idean keksineet?

        Tätä voisi katsoa ehkä 20 vuoden päästä uudelleen, epäilen että vielä silloinkin keskustasta pääsee savarille nykyisiä reittejä.

        Täällä riittäisi parantamista liikennejärjestelyissä muutenkin ilman rahojen viskaamista "kankkulan kaivoon". Tuntuu todella typerältä, että pieneen ydinkeskustaan repäistäisiin moinen rotko pilaamaan maisemallisesti iso alue, sillä alikulut ovat todellakin rumia, eikä Ylivieskan keskustan ja Savarin välinen liikenne edes alikulkua kaipaa.


      • tarvitaan
        ei ne opi ikinä.. kirjoitti:

        Eipä ole ensimmäinen moka eikä varmaan viimeinenkään.Asiahan on jo käytännössä päätetty, vielä pitää vain saada kymmenien,ellei satojen tuhansien lasku tehtyä konsultoinnista.Tästä tulee loistava aloitus uusille päättäjille, samalla idioottilinjalla jatketaan.Ja kohta nämä puuhastelijat ja amatöörit valittaa lehdissä että lama tulee ja rahat loppuu.Ei perkele.
        Jos joku voisi selittää mihin tätä alitusta oikeasti tarvitaan.Kuka sinne savarille ei pääse eikä ehdi nykyisiä reittejä pitkin.Ja ketkä on ne suuruudenhullut kusipäät jotka ovat tämän tyhmän idean keksineet?

        Tätä voisi katsoa ehkä 20 vuoden päästä uudelleen, epäilen että vielä silloinkin keskustasta pääsee savarille nykyisiä reittejä.

        Ainoa Savarin liikennejärjestelyä koskeva parannus mikä tarvittaisiin olisi Ollilanojankadulle tehtävä levennys. Nykyisin Kärkkäiselle kääntyvät autoilijat eivät osaa ryhmittyä ja tukkivat tarpeettomasti tien S-Markettiin meneviltä autoilta.


      • pohdinnan
        ei ne opi ikinä.. kirjoitti:

        Eipä ole ensimmäinen moka eikä varmaan viimeinenkään.Asiahan on jo käytännössä päätetty, vielä pitää vain saada kymmenien,ellei satojen tuhansien lasku tehtyä konsultoinnista.Tästä tulee loistava aloitus uusille päättäjille, samalla idioottilinjalla jatketaan.Ja kohta nämä puuhastelijat ja amatöörit valittaa lehdissä että lama tulee ja rahat loppuu.Ei perkele.
        Jos joku voisi selittää mihin tätä alitusta oikeasti tarvitaan.Kuka sinne savarille ei pääse eikä ehdi nykyisiä reittejä pitkin.Ja ketkä on ne suuruudenhullut kusipäät jotka ovat tämän tyhmän idean keksineet?

        Tätä voisi katsoa ehkä 20 vuoden päästä uudelleen, epäilen että vielä silloinkin keskustasta pääsee savarille nykyisiä reittejä.

        tuloksena olen tullut siihen tulokseen, että kottikärryt tulee saada kolmipyöräisiksi ja pelikortteihin varret. Ja kun tiedän, että päättäjät eivät taida paljon kansan ääntä kuunnella, niin he voisivat palkata asiaa selvittämään konsultin, kuten on Ylivieskassa tapana ollut. Eikä tästä selvityksestä tulisi juuri muuta tappiota kuin konsultin palkkiot, sen lupaan.


    • Ali Tus.

      Yrittäjät näyttävät ajavan tätä asiaa oikein antaumuksella.Kuvittelevat että asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista kun on alitus ylityksen ja alituksen välissä.Äly hoi äläpä taas jätä.
      Ei kai ne perkele asiakkaat kenelläkään lisäänny yhden alituksen takia.

      Varmasti moni ajaisi savarille alituksen kautta jos on asioimassa rautatieaseman nurkilla, mutta se ajaisi sinne myös ilman alitusta vanhoja reittejä, jos ja kun on sinne asiaa.Ja hyvin ehtii ja mahtuu.

      • on aikoihin

        eletty, kun jotkut yrittäjät uskovat autoille tarkoitetun rautatien alikulun lisäävän keskustan vetovoimaa. Olet kyllä ihan oikeassa ja minä uskonkin, ettei vetovoima lisäänny muuta kuin tarjoamalla sellaisia palveluja joilla on kysyntää ja silloin ne kyllä haetaan nykyisiä väyliäkin käyttäen. Alitus Torikadun jatkeena todella typerä visio, kannattajat katsokaa katukarttaa ja ajatelkaa hieman terveellä järjellä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe