Onko kenelläkään kokemusta miten nopeasti lapsi oppii juomaan vettä/maitoa pullosta tai nokkamukista, jos ei saa nestettä enää muualta?
Meillä vuoden ikäinen tyttö, joka syö kiinteitä todella huonosti. Paino oli jopa tippunut 100grammaa kahdessa kuukaudessa. Nyt neuvolan suosituksesta lopetan imettämisen, jotta lapsi oppisi sitä kautta syömään "oikeaa" ruokaa nälkäänsä. Tämä vieroitus on todellinen tuskien taival, koska tyttö on todellinen "tissintissuttelija". Eli söisi tissiä ihan koko ajan ja aina nälkäänsä vain tissiä.
Yritin kaksi kuukautta sitten lopettaa imetyksen, mutta lapsi tuli siitä niin apaattiseksi..luuli kai, että hänet hylätään, että jatkoin. Nyt kun selvisi, ettei paino nouse ja olen itse todella väsynyt ja puhki kiinteiden syöttämisyrityksiin, niin päätin, että imetys on pakko lopettaa.
Lapsi tietysti huutaa tissinperään, koska se on turva ja tietysti nälkäänsä.
Tästä tuli vuodatus, mutta onko kellään vastaavaa kokemusta ja miten se loppujen lopuksi sujui?
Tissistä vieroitus?
25
2779
Vastaukset
- valois*
meillä poika kasvoi pelkällä tissimaidolla oikeastaan ekan vuoden. No 10 kuisena söi leipää ja maissinaksuja sekä jogurttia...
Imetin 1v4kk:n ikään, sit lopetin, kun olin aivan kyllästynyt siihen, ettei poika kertakaikkiaan ymmärrä, että nälkä lähtee muullakin, kuin maidolla, mutta suurin syy lopetukseen oli mun väsymys, kun olin uudelleen raskaana. Silloin poika jo söi jonkunverran muutakin.
Tuntuisi aika hurjalta lopettaa imetys, jos lapsi ei vielä kunnolla syö. Kieltämättä se kävi minunkin mielessä toisinaan.Pikkuhiljaa ruokaa rupes menemään ja Lopetin ensin päiväimetyksen, sitten satunnaiset yötissittelyt, pari yötä raivos mulle ja se oli sitten siinä.
Ruokahalu kasvoi puolella ja pikkuhiljaa rupes maistumaan kaikki ruoat. Ohitimme siis kokonaan soseet ym vauvanruoat ja siirryimme suoraan samaan ruokaan, mitä me aikuisetkin söimme.
Tosi surullista oli lopetus, mutta tais olla vaikeempaa mulle, kuin pojalle :)
Meidän poika oli kans kyllä todella kiintynyt tissittelyyn, se oli ruoka ja lohtu ja koko elämä, ei juonut ikinä pullosta eikä syönyt tuttiakaan, silti tosi helpolla loppui, nyt on reipas 2,5 vuotias, syö lähes kaikkea paitsi karkkia ja raakaa sipulia :)
Meillä notkahti painokäyrä, kun lopetin imetyksen, onhan äidinmaito aika tuhtia kamaa, jos sillä kasvaa vuoden ikään :))- Aileena
Kiitos vastauksesta. Vertaistuki auttaa kummasti jaksamaan.
Juttelin tänään asiasta tutun terveydenhoitajan kanssa, minkä tuloksena päätin jatkaa vielä imetystä. Lapsi on normaalisti virkeä, iloinen ja touhukas. Kun vähensin imetystä hän tuli sanallasanoen apaattiseksi. Tissi on meidänkin tytölle todella kaikki kaikessa. Emme ole edes tarjonneet tuttia ikinä, eikä pulloa paitsi nyt viime kuukausina vettä.
Tämä tuttu terveydenhoitaja sanoi, että jos tissi on noin tärkeä voi lapsi oikeasti tulla depressiiviseksi, jos se imetys vain lopetetaan. Toinen huolen aiheeni oli se, ettei lapsi saa riittävästi nestettä.
Ja jos tyttö ei nyt rupea syömään kiinteää ruokaa ja rupeaa olemaan väsynyt ja voimaton täytyy mennä verikokeisiin ja tarkistaa hemoglobiini yms. Mutta tähän asti siis ollut todella tyytyväinen tyttö, vaikka painoa ei ole tullut. Tosin, pituutta oli tullut 3 cm kahdessa kuukaudessa. Eli ei asiat nyt niin huonosti ole:) - huoleen
Aileena kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Vertaistuki auttaa kummasti jaksamaan.
Juttelin tänään asiasta tutun terveydenhoitajan kanssa, minkä tuloksena päätin jatkaa vielä imetystä. Lapsi on normaalisti virkeä, iloinen ja touhukas. Kun vähensin imetystä hän tuli sanallasanoen apaattiseksi. Tissi on meidänkin tytölle todella kaikki kaikessa. Emme ole edes tarjonneet tuttia ikinä, eikä pulloa paitsi nyt viime kuukausina vettä.
Tämä tuttu terveydenhoitaja sanoi, että jos tissi on noin tärkeä voi lapsi oikeasti tulla depressiiviseksi, jos se imetys vain lopetetaan. Toinen huolen aiheeni oli se, ettei lapsi saa riittävästi nestettä.
Ja jos tyttö ei nyt rupea syömään kiinteää ruokaa ja rupeaa olemaan väsynyt ja voimaton täytyy mennä verikokeisiin ja tarkistaa hemoglobiini yms. Mutta tähän asti siis ollut todella tyytyväinen tyttö, vaikka painoa ei ole tullut. Tosin, pituutta oli tullut 3 cm kahdessa kuukaudessa. Eli ei asiat nyt niin huonosti ole:)Mietihän maailman laajuisesti!Suurin osa lapsisat imee tissiä yli 2v ja kehitysmaissa jopa 5vuoteen saakka ruuan ohella,että mikähän hysteeriä täällä on lopettaa silloin kun terkka sanoo? Itse olen sh ja imetuin 13kk.lpetus tuli kun oli jo töissä takaisin 100prosenttisesti ja oli itselle vaikeeta....teet juuri niinkuin teidän perheelle ja lapselle sopii!!!vinkkinä voin sanoa että se velli täyttää...alahan pumppaamaan äidin maitoa siihen sekaan niin aloitus ei ole niin viakeeta.Kukaan ei oel tietääkseni kuolut janoon sivistybeissä maissa....kyllä se siitä.Onhan toki henkisesti raskasta lopettaa se vauvaaika!Itse pidin vuoden vanhasta 2 vuotiaaseen sylissä kun tyttö joi sen vellin että sai kuunnell asitä vauvan tuhinaa kennes mies tumasi että lapsi pärjää varmaan ilman nokkamukia jo..sitten siirryttiin soijamaitoon lämmitettynä.Nyt lapsi on 4,5 v ja vielä illalla sa soijamaitoa kupista lämpimänä illalla vanhemman sylissä ennen nukkumaan menoa
- Aileena
huoleen kirjoitti:
Mietihän maailman laajuisesti!Suurin osa lapsisat imee tissiä yli 2v ja kehitysmaissa jopa 5vuoteen saakka ruuan ohella,että mikähän hysteeriä täällä on lopettaa silloin kun terkka sanoo? Itse olen sh ja imetuin 13kk.lpetus tuli kun oli jo töissä takaisin 100prosenttisesti ja oli itselle vaikeeta....teet juuri niinkuin teidän perheelle ja lapselle sopii!!!vinkkinä voin sanoa että se velli täyttää...alahan pumppaamaan äidin maitoa siihen sekaan niin aloitus ei ole niin viakeeta.Kukaan ei oel tietääkseni kuolut janoon sivistybeissä maissa....kyllä se siitä.Onhan toki henkisesti raskasta lopettaa se vauvaaika!Itse pidin vuoden vanhasta 2 vuotiaaseen sylissä kun tyttö joi sen vellin että sai kuunnell asitä vauvan tuhinaa kennes mies tumasi että lapsi pärjää varmaan ilman nokkamukia jo..sitten siirryttiin soijamaitoon lämmitettynä.Nyt lapsi on 4,5 v ja vielä illalla sa soijamaitoa kupista lämpimänä illalla vanhemman sylissä ennen nukkumaan menoa
Ei tässä nyt ole mitään hysteriaa imetyksen lopetuksen suhteen. Hysteria iskee ehkä välillä päälle, kun lapsi ei ole syönyt muuta kuin tissiä muutamaan päivään ja silti sitä ruokaa täytyy vaan jaksaa tarjota tasaisin välein...Imetyksen lopetuste harkitsin ja melkein lopetin, koska neuvolassa sitä on suositeltu. Neuvolan tätienhän pitäisi olle ns. asiantuntijoita. Ja tietysti punnitsen eri vaihtoehtoja, koska hivenen huolestuttavaa on se, että tytön paino on pudonnut.
Täällä Suomessa ja muissakin länsimaissa on vallalla käsitys ja ihanne, että vauvan pitää olla makkarainen ja pyöreä. Ja painon alakäyrälle menosta syntyy heti haloo, vaikka tiedeteään, että ihmiset on yksilöitä jo sikiöstä asti.
Ja ennenkaikkea, vaikka lapsi pirteä, iloinen ja reipas.
Satuin näkemään vauvojen painokäyriä 70-luvulta ja huomasin, että meidän tyttö olis noiden käyrien mukaan ihan normi painoinen. Myöskin vauvojen -kuten aikuisten- painot on siis nousseet muutamassa kymmenessä vuodessa. No viis käyristä, ite inhoan koko käyriin tuijottelua...
Mitä tulee neuvolan neuvoihin vielä, niin olemme harkinneet ettemme enää käy neuvolassa ollenkaan nyt, kun käyntejä alkaa olemaan enää kerran vuodessa.
Tiedämme ite parhaiten mikä meille sopii muun muassa nukkumajärjestelyjen kanssa, vaikka siellä neuvolassa jaksetaan vihjailla, ettei lapsen "kuulu" nukkua vanhempien sängyssä tai nukahtaa tissille enää 10kk jälkeen.
Ylipäätänsä tuntuu, että lasten ja jopa vauvojen pitäisi itsenäistyä hirmu aikaisin...jättää nyt esim. 10kk vauva omaan huoneeseen yksin sänkyyn nukahtamaan itsekseen.
Ja joo, itse vuoden ns. kehittyvässä maassa asuneena tiedän, että ainakin ko. maassa on normaalia, että vielä 3-4-vuotiasta imetetään, mitään sössöruokia ei tarjota ollenkaan ja hyvin menee. Mutta tuttavapiirissäni olemme enemmänkin poikkeus täällä Suomessa. Lähes kaikki tuntemani äidit antavat esim. lisämaitoa imetyksen ohella.
Mielelläni tässä tilanteessa tietysti kuulen muiden kokemuksia ja neuvojakin ja mietin ja kokeilen sitten itse mikä meille sopii.
Siksi kyselin asiasta täällä ja olen saanut vain asiallisia vastauksia. Mahtavaa! - ison vauvan äiti
Aileena kirjoitti:
Ei tässä nyt ole mitään hysteriaa imetyksen lopetuksen suhteen. Hysteria iskee ehkä välillä päälle, kun lapsi ei ole syönyt muuta kuin tissiä muutamaan päivään ja silti sitä ruokaa täytyy vaan jaksaa tarjota tasaisin välein...Imetyksen lopetuste harkitsin ja melkein lopetin, koska neuvolassa sitä on suositeltu. Neuvolan tätienhän pitäisi olle ns. asiantuntijoita. Ja tietysti punnitsen eri vaihtoehtoja, koska hivenen huolestuttavaa on se, että tytön paino on pudonnut.
Täällä Suomessa ja muissakin länsimaissa on vallalla käsitys ja ihanne, että vauvan pitää olla makkarainen ja pyöreä. Ja painon alakäyrälle menosta syntyy heti haloo, vaikka tiedeteään, että ihmiset on yksilöitä jo sikiöstä asti.
Satuin näkemään vauvojen painokäyriä 70-luvulta ja huomasin, että meidän tyttö olis noiden käyrien mukaan ihan normi painoinen. Myöskin vauvojen -kuten aikuisten- painot on siis nousseet muutamassa kymmenessä vuodessa. No viis käyristä, ite inhoan koko käyriin tuijottelua...
Mitä tulee neuvolan neuvoihin vielä, niin olemme harkinneet ettemme enää käy neuvolassa ollenkaan nyt, kun käyntejä alkaa olemaan enää kerran vuodessa.
Tiedämme ite parhaiten mikä meille sopii muun muassa nukkumajärjestelyjen kanssa, vaikka siellä neuvolassa jaksetaan vihjailla, ettei lapsen "kuulu" nukkua vanhempien sängyssä tai nukahtaa tissille enää 10kk jälkeen.
Ylipäätänsä tuntuu, että lasten ja jopa vauvojen pitäisi itsenäistyä hirmu aikaisin...jättää nyt esim. 10kk vauva omaan huoneeseen yksin sänkyyn nukahtamaan itsekseen.
Ja joo, itse vuoden ns. kehittyvässä maassa asuneena tiedän, että ainakin ko. maassa on normaalia, että vielä 3-4-vuotiasta imetetään, mitään sössöruokia ei tarjota ollenkaan ja hyvin menee. Mutta tuttavapiirissäni olemme enemmänkin poikkeus täällä Suomessa. Lähes kaikki tuntemani äidit antavat esim. lisämaitoa imetyksen ohella.
Mielelläni tässä tilanteessa tietysti kuulen muiden kokemuksia ja neuvojakin ja mietin ja kokeilen sitten itse mikä meille sopii.
Siksi kyselin asiasta täällä ja olen saanut vain asiallisia vastauksia. Mahtavaa!Minulle taas jossakin vaiheessa päiviteltiin tuon vauvan isoa kokoa. Eli tulee mieleen että oli miten päin vain päivittelyä löytyy.
Kyllähän sen ymmärtää, että painoa seurataan siksi, että mahdolliset sairaudet huomattaisiin, mutta tosiaan vauvoja on hyvin erinlaisia.
meillä taas kyseltiin, että jaksaakohan se vauva kääntyä kun on niin painava. ( Kääntyili jo)
Tuntui, että neuvolatäti hiukan pelkäsi, että vauvantahtinen imetys ei olekkaan vauvalle hyväksi. Sukulaiset jotkut arvelivat että ei varmaan jaksa edes kontata.
Höh, vauvassa oli voimaa sitten senkin edestä. Tuossa se nyt omilla jaloillaan seisoskelee ja nyt kuulee palautetta, että komiasti on vauva kasvanut rintamaidolla.
Mutta jotenkin vain tulee mieleen, että niinkuin joku täällä sanoi, että jos vauva voi muuten hyvin niin ei ne käyrät kaikkea kerro. - jamare
Aileena kirjoitti:
Siksi kyselin asiasta täällä ja olen saanut vain asiallisia vastauksia. Mahtavaa!"Imetyksen lopetuste harkitsin ja melkein lopetin, koska neuvolassa sitä on suositeltu. Neuvolan tätienhän pitäisi olle ns. asiantuntijoita."
Valitettavasti viimeisimmän selvityksen mukaan (v. 2007) imetysohjaajakoulutuksen oli saanut vain n. kolmasosa (32%) äitiys- ja lastenneuvolaterveydenhoitajista. Käytännössä siis 68 prosenttia vauvaperheiden parissa työskentelevistä terveydenhoitajista eivät ole millään tavalla asiantuntijoita imetykseen liittyvien asioiden suhteen. Suurin osa näistä 68 prosentista ei joko tiedä tarvitsevansa imetysohjaajakoulutusta tai eivät halua sitä. Valitettavasti.
Entä, jos haavanhoito olisi yhtä huonosti hallittua sairaanhoitajien keskuudessa? Montakohan sepsistä siitä seuraisi? Ja ihan turhaan.
- kokeilisit
antaa maitoa pullosta aina välillä siinä imetyksen ohella (olet jo ehkä yrittänytkin), jos lapsi sitten joku kaunis päivä huolisikin pullosta maidon ja tajuaisi sen kuinka helposti siitä saa maitoa! =) Toisaalta tuossa iässä ei kai kannata enää pulloa ottaa kehiin, vaan muki. Jos tavallinen tai nokkamuki tuntuu vaikeilta, niin niitähän on kaiken maailman taikamukeja, joista imetään kuin pullosta, mutta se on kuitenkin mukimainen!!
Meillä tyttö ei huolinut ihan vauvan pulloa ollenkaan, mutta hän ei kasvanut tissimaidolla ja maito herui helkutin huonosti, niin aloin olemaan ihan puhki ja stressaantunut (se ei ainakaan auttanut herumista), joten yritin pulloa viikottain. Kokeilin varmaan kaikki pullomallitkin. ;D No, lopulta se eka jota oltiin kokeiltu eli Mam-koliikkipullo, jossa on rinnan mukaan muotoiltu tutti, kävi. Siitä imetys hiipuikin aika nopsaa, kun pääsi pullon vauhtiin. Paino lähti nousuun ja elämä hymyilee!!
Tosin meijän tyttö on nyt 9kk ja sille maistuu se pullo/korvike niin hyvin, että kiinteät ei oikein uppoa! Eli meillä voi olla samantapainen ongelma vielä edessä kuin teillä, paitsi että tuo tyttö on pullossa kiinni. =)- valois*
että imetys pitäis korvata vellillä, kun lapsi oli 7kk, että velli olis muka parempaa, kuin äidinmaito. ... että muka rupeasi syömään kiinteitä paremmin..
Nyökytin vaan päätäni neuvolassa ja kotimatkalla tajusin, että ei oo mitään järkeä. Velliä joi kyllä, mutta miksi olisin lopettanut imetyksen?
Onneks vaihtui neuvolassa hoitaja, tuo edellinen oli jotenkin tosi imetys- neutraali, kun olis kaivannut tukea ja neuvoja, niin olikin ihan sama mitä lapsi syö ja juo...
Toi mun imetyksen lopetusajankohta oli lapsen kannaltakin aika hyvä, ei oikeastaan enää päivällä välittänyt koko hommasta.
Nyt meidän kuopus on 7 kk ja on tosi vauhdikas ruokailija, mieluiten söis jo itse, jos antais, sormiruoka uppoaa ja puurot ja soseet. Syö yhtä paljon, kuin esikoinen 1,5 vuotiaana :) Silti paino ja pituus on aivan samassa kummallakin, vaikka toinen joi vain maitoa. Kuopus haluaa tissiä päivällä, ennen päikkäreitä ja sit kun herää, sit illalla pari kertaa ja nukkuumaan mennessä. Vähän vähissä on kerrat, mutta saa niin paljon kuin haluaa.
esikoinen rupes syömään itse 1,5 vuotiaana ja oikeasti innostui vasta 2 vuotiaana.
- meillä näin
Edessä meilläkin imetyksen lopetus.
Oma jaksamiseni alkaa olla tiukilla.
Vauva pian 1- vuotias. Hän on kanssa oikea tissuttelija, tissuttelee yöt läpeensä ja päivällä ruoka ei tietenkään sitten maita. Tai ei maittanut aiemmin. Ei millään meinannut alkaa syömään kiinteitä. Tein niin, että annoin sormiruokaa sitten. Lättäsin pöydälle vain eri vaihtoehtoja ja annoin vauvan syödä ja heittää niitä lattialle. Banaaniakin söin vain näin.
Ajattelin, että pääasia, että vauva syö.
No oppi hyvin käyttämään suutaan ja sellaiset sössö purkkiruuat jäikin väliin.
Seuraavanlaiset jutut auttoivat myös meillä kun tuosta sormiruokailusta mentiin eteenpäin.
Ruoka on alkanut maistumaan kun saa itse myös lusikan käteen ja saa kauhoa lautasta tai pilttipurkkia lusikalla samalla kun minä tarjoan toisella lusikalla samaista ruokaa.
Homma on sotkuista, mutta toimii loistavasti.
Lisäksi huomasin, että ruuassa on oltava isompia paloja, pelkkää mössöä ei halua syödä.
Luulen, että näin syömisestä tulee mielenkiintoisempaa.Lisäksi maut jotka jo tuttuja äidinmaidosta maistuu paremmin ( maustettu ruoka) On alusta asti inhonnut sellaisten mauttomien mössö purkkiruokien syöntiä.
Kun saa itse syödä ja järsiä niin maistuu.
Siis vauvamme syö nyt todella hyvin, mutta SILTI tissiä haluaa juoda. Ongelma nyt se, että vauva aavistuksen lihava..ei tissuttele nälkäänsä vaan tissuttelun ilosta. Lienee saavan siitä turvaa ja läheisyyttä. Olen yrittänyt antaa läheisyyttä muutenkin, mutta lopettamisesta tulee rankka.
Tai luulen niin.
En kykene lopettamaan itse pikkuhiljaa, nytkin olin jo lopettamassa, mutta kun vauva tuli kipeäksi niin lohtua sitten tarvi enemmän.
Öisinkin ( nukkuu perhepedissä) lankean antamaan tissiä koska näin vauva nukkuu ja minäkin saan nukkua.
Mutta siis toivottavasti jotain apua on tästä.
Niin tuosta juomisesta, kokeile antaa pelkkää vettä niin jospa vauva ei silloin vertaa sitä äidinmaitoon vaan juo pelkkään janoonsa.
Näin meillä. Kun tottuu juomaan vettä ehkä tottuu paremmin maitoonkin.- Kukan äiti
Teillähän tuntuu menevän mukavasti, kun vauva syö
kiinteitä hyvin ja saa vielä äidinmaitoakin päälle.
Nykysuosituksen mukaanhan imetystä kannnattaa jatkaa sinne 2-vuoden ikään,
jos äiti jaksaa imettää ja lapselle maistuu (muun ruoan ohessa tietenkin).
Turha kiirehtiä sitä imetyksen lopettelua, monelle
1-vuotiaalle lehmänmaito
ei vielä sovi (vatsavaivoja) ja korvikkeelle on turha vaihtaa ja
opettaa pullolle tuossa iässä enää.
Nokkamuki ja luomumaito sitten 1,5 vuoden iässä.
Mutta tosiaan ap'lle vihjeeksi sormiruoka ja nokkamuki sekä imetyksen jatkaminen vielä.
Itse muistelen, että jos tyttö oli liian väsynyt ja nälkäinen
ruoka-aikaan niin eturuoka (tai ns. oikea ruoka) jäi helposti syömättä,
ja piti vaan päästä tissille äkkiä.
Mutta tsemppiä ja jaksamista myös AP'lle.
Joskus on hyvä todeta, ettei kukaan lapsi ole lihapatojen ääreen koskaan kuollut ;-)
Ja jos pituutta oli kuitenkin tullut hyvin, niin sehän on merkki, että lapsi kasvaa. - Aileena
Kukan äiti kirjoitti:
1-vuotiaalle lehmänmaito
Mutta tosiaan ap'lle vihjeeksi sormiruoka ja nokkamuki sekä imetyksen jatkaminen vielä.
Joskus on hyvä todeta, ettei kukaan lapsi ole lihapatojen ääreen koskaan kuollut ;-)
Ja jos pituutta oli kuitenkin tullut hyvin, niin sehän on merkki, että lapsi kasvaa.Kiitos kaikille vastauksista!
Olemme antaneet sormiruokaa lapselle nyt kuukauden verran. Leivät ja hedelmät menee suuhun, mutta heti kun yrittää jotain lämmintä, "oikeaa" ruokaa tulee stoppi (myös vaikka sitä tarjoaisi kylmänä). Luulen, että lapsi on todella nirso:) Ei siis oikein tunnu tykkäävän mistään ruuasta, naama menee irvistykselle heti kaikesta ei-makeasta. Ja kaikkea on kokeiltu ja kaikkia aikoja...nälkäisenä, ei-nälkäisenä, maitoa saaneena, juuri heränneenä jne..! No hyvä, että syö edes hedelmiä. Tosin, ei niitäkään mene suuria määriä.
Sotkun olen oppinut kestämään. Aluksi olin aivan kauhuissani...Lapsi tykkää hieroa ruokaa pitkään tukkaansa.
Ja meillä myös lapsi nukkuu perhepedissä, jossa on liian helppo vaan tyrkätä tissi suuhun. Viime viikot tosin mies on hyssytellyt lapsen uudelleen uneen potalla käynnin jälkeen. Lapsi herää yöllä pari kertaa potalle, koska juo maitoa niin paljon.
Pari päivää sitten keksin, että tyttö ottaa vettä parhaiten lasin reunasta. Kylläkin 1-2 hörppyä vain. Nokkamukia ja pulloa oikeasti inhoaa, koska ollaan yritetty korvata niillä tissiä.
Oma kärsivällisyys tässä kasvaa koko ajan.
Imetystä siispä jatkan vielä. Ihanne olisi tietysti lapsentahtinen lopetus. Tiedän kyllä erään, joka imetti vielä 4-vuotiasta. Itse en tohon pyri.. - omat voimat loppuu
Kukan äiti kirjoitti:
1-vuotiaalle lehmänmaito
Ja jos pituutta oli kuitenkin tullut hyvin, niin sehän on merkki, että lapsi kasvaa.Siis minulla (jolla tuo vauva syö hyvin sekä kiinteitä, että nokkamukista että juo sitten oikein paljon äidinmaitoakin)omat voimat hupenee.
Selkeästi vauva myös juo maitoa liikaa, toki tämä kuluisi myöhemmin kun kävelee enemmän mutta nyt pulskistunut taas. Ja minulla pyörryttää ja vauvan allergian takia joudun rajoittamaan syömisiäni liikaa. Tämän takia haluan lopettaa pikkuhiljaa. Mutta ei se niin helppoa todellakaan ole. - näin siis
Aileena kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista!
Olemme antaneet sormiruokaa lapselle nyt kuukauden verran. Leivät ja hedelmät menee suuhun, mutta heti kun yrittää jotain lämmintä, "oikeaa" ruokaa tulee stoppi (myös vaikka sitä tarjoaisi kylmänä). Luulen, että lapsi on todella nirso:) Ei siis oikein tunnu tykkäävän mistään ruuasta, naama menee irvistykselle heti kaikesta ei-makeasta. Ja kaikkea on kokeiltu ja kaikkia aikoja...nälkäisenä, ei-nälkäisenä, maitoa saaneena, juuri heränneenä jne..! No hyvä, että syö edes hedelmiä. Tosin, ei niitäkään mene suuria määriä.
Sotkun olen oppinut kestämään. Aluksi olin aivan kauhuissani...Lapsi tykkää hieroa ruokaa pitkään tukkaansa.
Ja meillä myös lapsi nukkuu perhepedissä, jossa on liian helppo vaan tyrkätä tissi suuhun. Viime viikot tosin mies on hyssytellyt lapsen uudelleen uneen potalla käynnin jälkeen. Lapsi herää yöllä pari kertaa potalle, koska juo maitoa niin paljon.
Pari päivää sitten keksin, että tyttö ottaa vettä parhaiten lasin reunasta. Kylläkin 1-2 hörppyä vain. Nokkamukia ja pulloa oikeasti inhoaa, koska ollaan yritetty korvata niillä tissiä.
Oma kärsivällisyys tässä kasvaa koko ajan.
Imetystä siispä jatkan vielä. Ihanne olisi tietysti lapsentahtinen lopetus. Tiedän kyllä erään, joka imetti vielä 4-vuotiasta. Itse en tohon pyri..Oletko kokeillut antaa sormiruokana jonkun kananliha siivun t.m.s ? Vai onko niin, että ei maistu se.
Niin ja tuo mukista juominen kuullostaa hyvältä.
Jospa lapsi kaipaa vähän haastetta ;) ja haluaa matkia sinua.
Mitä väliä se tyyli tuossa ruokailussa, pääasia, että saa vitamiinit, hiilihydraatit ja proteiinit.
Uskon, että ajan kanssa sitten menee " normaaliksi". - valois*
omat voimat loppuu kirjoitti:
Siis minulla (jolla tuo vauva syö hyvin sekä kiinteitä, että nokkamukista että juo sitten oikein paljon äidinmaitoakin)omat voimat hupenee.
Selkeästi vauva myös juo maitoa liikaa, toki tämä kuluisi myöhemmin kun kävelee enemmän mutta nyt pulskistunut taas. Ja minulla pyörryttää ja vauvan allergian takia joudun rajoittamaan syömisiäni liikaa. Tämän takia haluan lopettaa pikkuhiljaa. Mutta ei se niin helppoa todellakaan ole.Mä sain vertaistukea ja uusia ideoita imetyksen tuki ry:n maitolaituri keskustelufoorumista. Siellä tästä aiheesta keskustellaan usein.
Muistan olleeni tosi stressaantunut, kun poikamme ei syönyt. Pari kuukautta yritin syöttää, kun poika oli 7 kk, annoin pelkkää äidinmaitoa kuukauden ja sit aloitettiin uudelleen... Siihen päälle vielä anoppi, joka jaksoi soitella harvasen viikko, että syökö se poika ja mitä se syö ja mitä sille pitäis antaa (anopin neuvot oli, että suolaa ja voita ruokiin, että liian mautonta ruokaa tarjoan... ja sokeria... vispattua kermaa ja pullaa...)
Kun kyse ei ollut ruoan maussa vaan siinä, että ei niellyt mitään. Panttas vaan suussa niin kauan, että ei enää jaksanut ja kuolas pois. Aivan sama mitä ruokaa oli ja millainen koostumus.
Sit se vaan pikkuhiljaa rupes sujumaan...
- maalismamma
Meillä on myös ollut oikea tissitakiainen. En olisi vielä vuoden ikäisenä pystynyt lopettamaan imetystä. Tosin yöimetys meillä loppui itsestään siinä 1 vuoden paikkeilla. Sitten kun 1,5 vuotta tuli täyteen, tissin merkitys väheni huomattavasti ja pystyin aloittamaan lapsentahtisen vieroituksen, eli vähensin yhden imetyskerran kuukaudessa.
Meillä tyttö on ollut myös aina huono syömään kiinteitä ja monesti tuntui, että hän eli maidolla. Sormiruokia minäkin käytin hyväksi, jotta sain jotain menemään alas.
En siis lopettaisi vielä imetystä. Voihan sitä toki vähentää ja katsoa vaikutusta, mutta äidinmaito on kuitenkin lapselle hyvää ravintoa, jos on muutenkin huonosyömäinen lapsi. Kansainvälinen imetyssuosituskin on 2 vuotta. - annastiina xx
koska lapsi ei taida olla siihen valmis. Sanokoot neuvolassa mitä haluavat, mutta meillä tissuteltiin lähes kaksivuotiaaksi.(ei käytetty tuttia). Mielestäni lapsen turvallisuudentunne on todella tärkeää.
Anna lapsen itse ottaa "kiinteitä", leivänpaloja jne. Oletko antanut hänen syödä itse lusikalla lautaselta esim. puuroa?- Aileena
Olen antanut ja joskus harvoin tyttö laitta lusikan suuhunsa. Yleensä hän ottaa lusikan ja ojentaa sen mulle tai isälleen. Hän siis haluaisi syöttää meitä. En tiedä onko tytöllä vaan hyvä huumorintaju ja yrittää ironisesti syöttää meitä, jotta tajuttais ettei se ole kivaa:D Mutta sen jälkeen hän yleensä heittää lusikan lattialle...
- töihinkin mentävä
Aileena kirjoitti:
Olen antanut ja joskus harvoin tyttö laitta lusikan suuhunsa. Yleensä hän ottaa lusikan ja ojentaa sen mulle tai isälleen. Hän siis haluaisi syöttää meitä. En tiedä onko tytöllä vaan hyvä huumorintaju ja yrittää ironisesti syöttää meitä, jotta tajuttais ettei se ole kivaa:D Mutta sen jälkeen hän yleensä heittää lusikan lattialle...
kun voi vuositolkulla tissutella...
- Aileena
töihinkin mentävä kirjoitti:
kun voi vuositolkulla tissutella...
Kuulosti vähän katkeralta...
Joo, hoitovapaalla mennään. Tyttö aika tarkkaan vuoden vanha. Ja elämä on valintoja täynnä. Taloudellisesti kirpasee, mutta lapsen on hyvä olla vielä kotona tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Tietty jos olis ottanut ylisuuren asuntolainan täytyis mennä töihin, mutta kuule vuokrakaksiossa elellään.
- kolmen äiti
rintamaidossa on paljon ravintoaineita 1-vuotiaallekkin kuin myös rasvaa. oletko lisännyt öljyä ruokaan? esim. rypsi öljy.
vauva voi innostua paremmin ruuasta jos hän aina syö muun perheen kanssa yhteisillä aterioilla ja saa itse syödä ns. sormiruokia itse.
en tiedä auttaako paino ongelmaan todella imetyksen lopetus. usein lääkärit ovat sitä mieltä, että imetyksen lopetus on ratkaisu kaikkeen.
näitkö lapsesi paino käyrää? kuinka huolestuttava notkahdus käyrällä on?
mitä mieltä itse olet, että onko painon tippuminen vain vauvan pulleuden tasoittumista vai onko vauva oikeasti liian hoikaksi käymässä?
jos esim. vauvasi on alkanut juuri liikkumaan paljon, niin voi olla ihan tavallista ettei ehdi syömään ja sitten vielä hampaiden tulot yms.
voisit miettiä mihin painon lasku liittyy ja auttaako imetyksen lopetus oikeasti. voi se auttaakin, mutta jos se sinusta ja vauvasta tuntuu liian raaalta, niin saa vauvan painon muutenkin nousuun kun imetyksen lopettamalla.
toiseksi juuri liikkumaan oppivilla vauvoilla paino usein tasaantuu. paino laskee käyrästöllä ja ehkä etsii uuden tason.
kunhan paino ei suhteessa pituuteen laske liikaa ja vauvalla piituutta tulee. näkee vauvan ulkonäöstä ja voinnista myös miten vauva voi.
terve lapsi ei kuitenkaan itseään nälkiinnytä.
sen takia kyselen ongelman vakavuudesta koska itselläni on kolme lasta joilla kahdella paino ei ole noussut 6kk-1.5-vuoden välillä ja esikonen on aina ollut hyvin hoikka.
neuvolassa ei meillä ole puuttuttu siihen ettei paino aina nouse tai voi jopa laskea.
luulen, että siksi koska vauvaa pitää katsoa kokonaisuutena. joku lapsi on vilkas eikä malta syödä ja on siro aina vaikka ehkä söisikin.
taas vauvan pulleus voi karista kun aloittaa liikkumisen ja normaali paino taaperolle voi ollakkin suhteessa käyrillä vähemmän.
et sano paljonko lapsesi painaa tai on pitkä, mutta tässä on meidän mittoja:
poika 6kk 69.1cm 9kg, 8kk 70.7cm 9.4kg, 1-vuotta 73.5cm 9.655kg, 1.5-vuotta 78.4cm 9.84kg.
poika 6kk 67.6cm 7.7kg,8kk 71.5cm 8.3kg, 10kk 73cm 8.9kg, 1-vuotta 76cm 8.9kg.
poika 6kk 66.3cm 8.18kg, 8kk 69cm 8.58kg, nyt 11kk ja oma vaaka näyttää 9kg.- Aileena
Tyttö nyt vuoden ja painaa 8100g, pituutta 76cm.
10 kuisena painoa 8180g, pituus 73cm.
Reisissä ja käsissä on joitain makkaroita, ja masu on hiukan pullea (ei proteiinin-puutos-pullea). Hoikka on, muttei tippaakaan nälkiintyneen tai kuivuneen näköinen. Jotkut housut ei pysy ylhäällä ilman vaippaa.. Hän rupesi liikkumaan 5 kuisena, jolloin käyrällä tapahtui notkahdus. Oppi konttaamaan ja kävelemään puita pitkin 6 kuukautta vanhana. Eli liikkunut kovasti ja nyt jo kävelee. Ei ole hetkeäkään paikallaan:)
Ja tottakai liikkuminen kuluttaa paljon energiaa, mutta silloinhan sitä myös tarvitsee paljon. Tuntuu niin uskomattomalta, että tyttö jaksaa tästä olemattomasta ruokamäärästä huolimatta touhuta niin paljon..
Hampaita rupesi tulemaan vasta kuukausi sitten ja se on ihan selkeästi verottanut syömistä.
En itse nyt asiaa paljon ajateltuani usko, että imetyksen lopetus auttaa. Se on tuki ja turva myös henkisesti.
Enkä edes halua itse lopettaa. Joten se siitä:)
Ja nyt, kun olen jutellut ihmisten kanssa ja kuullut tarinoita, niin tää huono ruokahalu on aika yleistä lapsilla! Ja silti kaikki ne lapset on virkeitä ja hyvinvoivia. Siellä neuvolassa vaan aina voivotellaan sitä, että ei ole ennen tullut tälläistä tapausta vastaan. Tuntee lapsensa kummajaiseksi.. - valois*
Aileena kirjoitti:
Tyttö nyt vuoden ja painaa 8100g, pituutta 76cm.
10 kuisena painoa 8180g, pituus 73cm.
Reisissä ja käsissä on joitain makkaroita, ja masu on hiukan pullea (ei proteiinin-puutos-pullea). Hoikka on, muttei tippaakaan nälkiintyneen tai kuivuneen näköinen. Jotkut housut ei pysy ylhäällä ilman vaippaa.. Hän rupesi liikkumaan 5 kuisena, jolloin käyrällä tapahtui notkahdus. Oppi konttaamaan ja kävelemään puita pitkin 6 kuukautta vanhana. Eli liikkunut kovasti ja nyt jo kävelee. Ei ole hetkeäkään paikallaan:)
Ja tottakai liikkuminen kuluttaa paljon energiaa, mutta silloinhan sitä myös tarvitsee paljon. Tuntuu niin uskomattomalta, että tyttö jaksaa tästä olemattomasta ruokamäärästä huolimatta touhuta niin paljon..
Hampaita rupesi tulemaan vasta kuukausi sitten ja se on ihan selkeästi verottanut syömistä.
En itse nyt asiaa paljon ajateltuani usko, että imetyksen lopetus auttaa. Se on tuki ja turva myös henkisesti.
Enkä edes halua itse lopettaa. Joten se siitä:)
Ja nyt, kun olen jutellut ihmisten kanssa ja kuullut tarinoita, niin tää huono ruokahalu on aika yleistä lapsilla! Ja silti kaikki ne lapset on virkeitä ja hyvinvoivia. Siellä neuvolassa vaan aina voivotellaan sitä, että ei ole ennen tullut tälläistä tapausta vastaan. Tuntee lapsensa kummajaiseksi..Lueskelin just tuossa vauva- ajan päiväkirjaa. Huvitti muistiinpano, minkä olin kirjoittanut neuvolan jälkeen. Olin juuri puhunut lapsen syömättömyydestä, oli n. 8 kk:n ikäinen. Neuvolan hoitaja sanoi, että lapsen olisi hyvä saada lihaa ja tai kalaa 2 kertaa päivässä, olin vain miettinyt mielessäni, että on tuo lapsi vissiin vahingossa kerran elämässään nielaissut lusikallisen jotain kalaa tai lihaa sisältävää ruokaa... :)))
Tuntuu, että mua ei uskottu ollenkaan, kun lapsi kasvoi kuitenkin suht hyvin, että ei syö mitään.
poika painoi vuoden ikäisenä 8470 ja oli 72cm
Painoa tuli 8-10 kk:n välillä 100g... Liikkui aika verkalleen, 10 kuisena oppi konttaamaan ja kävelemään vasta 1v4kk..
Persoonia ovat ihmiset, jo lapsenakin, sen kun neuvolan käyrienkyttääjät ymmärtäisivät. Hyvää jatkoa ja ressittömiä ruokailuhetkiä!
- mamma´08
mie lopetin imetyksen seinään kun ei ollu enää ns, hyvä asia. lapsi ei juonu koskaan pulloa ja jaksoi 11 pitkää ja tuskallista tuntia taistella vastaan kunnes leppyi ja joi pullosta. minä monta kuukautta muka yritin ja yritin. kunnes tuli se päivä että tein päätöksen ja sen jälkeen en tissiä lapsen suuhun laittanut. lapsi oli tuolloin 8½kk. ja olen tähänkin päivään mennessä miettiny miten helposti ja kivuttomasti se kävi. kun piti vaan oman pään. pari päivää oli sellaista vähä kupista ja vähä pullosta. nyt ollaan oltu noin kuukausi pullolla ja meil menee tosi hyvin=)
- Aileena
Meillä toi ei toiminut. Olin pisimmillään 15 tuntia imettämättä...
- nihkeät soseet..
Meillä poika oli myös tosi kiintynyt tissiin. Loppuaikoina otti maitoa aina nukkumaan mennessä. 1,5 vuotiaana päätin kuitenkin lopettaa ja lopetus meni sitten oikein hyvin. Yhden illan itkeskeli ennen nukkumaan menoa n. 15min.
Meilläkään ei soseet meinannut kunnolla mennä..no sain joka päivä pikkusen menemään ja pidinkin sitä ns. harjoitteluna/totutteluna. Itse poika oppi syömään n. 1,5v, mutta vasta 2v niin että saa itse koko lautasellisen menemään...no okei itseasiassa vieläkin saa joskus, harvoin kylläkin syöttää, kun ei millään malta istua ja lusikoida :)
Nyt on kohta 2,5v ja edelleen ottaa lohtua tisseistä, nyt ei enää ime, mutta sylissä ollessaan puristelee niitä... :D
Semmonen tuli vaan mieleen että saatko d-vitamiinit annettua kuitenkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750