Läskit tyhmiä?

zyöbbö

Olen todella ylipainoinen ja olen siitä syystä joutunut käymään lääkärillä, ravitsemusneuvojalla ja diabeteshoitajalla. Onko todella niin, että olen läski siksi, etten osaa laittaa ruokaa enkä tajua, että liikunta laihduttaa? Miksi lääkärillä patistaa minua laihdutusryhmään, jossa liikutaan ja tehdään yhdessä ruokaa? Kun kuitenkin olen käynyt kolme vuotta ammattioppilaitosta ja valmistunut ravitsemustyöntekijäksi. Harrastan omatoimisesti mm. uintia, kuntosalilla käyntiä, pilatesta ja pyöräilyä. Vuodenajan ja tilanteen mukaan muutakin ja kävelen paljon (vaikkakin hitaasti). Tiedostan, että olen lihava, mutta en tiedä miksi. Mielialani vaihtelevat tosi paljon. Välillä olen onnellinen ja intoa täynnä, mutta muutaman kerran viikossa iskee suunnaton vitutus ja haluaisin kuolla. En välitä mistään ja syön suklaata ja kermamunkkeja.

Normaalisti syön ihan tavallista kotiruokaa, joka ravitsemusneuvojan seurannan (ruokapäiväkirja) on ihan terveellistä, eikä hän nähnyt siinä muutettavaa.

Ratkeaisivatko ongelmani ja laihtuisin, jos menisin laihdutusryhmään? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ja varsinkin, jos joku on ratkaissut ne, olisi ihana kuulla kokemuksia. Mistä muuten tietää, jos on syömishäiriö?

13

1424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan itsekuri puuttuu kokonaan

siinä se suurin syy onkin.

• Pieni pyöreä

• en läski olekaan

niin sana itsekuri saa minut näkemään punaista.
        Se tuntuu olevan ratkaisu kaikkeen, varsinkin lihavuuteen.
        Olen ollut lievästi ylipainoinen.
        Laihdutin siihen painoon jonka pistin tavoitteeksi.
        Ei sillä ollut mitään tekemistä itsekurin kanssa.
        Sillä kertaa vain onnistuin saamaan hyppysiin sen punaisen langan jota ainakin minä tarvitsen.

Nimittäin aina ei laihduttaminen onnistu vaikka olisi ns. itsekuria.
        Minulle tulee aika usein iltaisin aivan hirveä nälkä, on pakko syödä vaikka ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla nälkä.
        Minä syön, mutta olen vielä pystynyt pitämään sen painon jonka saavutin.
        Nyt on vuosi tullut tavoitteeseen pääsystä.

• pohtivainen

Ongelmasi on, että syöt määrällisesti liian paljon ja uskot voivasi laihtua liikunnalla. Tuo kermamunkkien mässyttely varmasti liittyy vähän siihen, että palkistet itseäsi ruoalla liikunnan jälkeen. Eli liikut sen vuoksi, että voisit syödä etkä siksi, että se on terveellistä.

Luultavasti olet laiska tunnesyöppö. Luonteen laatu ja halu mukavaan elämään on pitkälti synnynnäistä ja ajan kanssa kehittynyttä. Eli mikä jäi lapsena oppimatta, sitä ei vanhana taida. Aina kannattaa kuitenkin yrittää ja pohtia, mitä oikeasti haluat. Haluatko nauttia liian suurista ruokamääristä ja herkuttelusta? Vai sittenkin terveellisestä ja hyvästä olosta sekä kauniista ja hoikasta kropasta?

Kyllä ihmisen kroppa kertoo paljon siitä, kuinka paljon hän oikeasti arvostaa itseään.

• Omark

Itse kiinnitin kirjoituksessasi huomiota ainostaan yhteen lauseeseen, joka käsitteli tunteiden voimakasta vaihtelua. Hukkuuko mieliala-asia sen alle, että sinua hoidetaan vain tyhmänä/laiskana ylipainoisena ihmisenä? Aika vaikeaa varmaan hallita painoa, jos elämä ei ole muutenkaan hallinnassa. Oletko kertonut lääkäreille innostus- ja masennusoireista? Suosittelisin ehdottomasti kertomaan. Laihdutusryhmät ovat hyödytöntä näpertelyä, jos perusongelmia ei huomioida lainkaan. Eli kannattaisi lähestyä asiaa kokonaan toisesta näkökulmasta, huomioida sinut kokonaisuutena. Nykyinen hoito tuntuu yhtä järkevältä, kuin eläintarhaan tehtäisiin hevosista seeproja maalaamalla niille raidat.

• yritänsanoanätisti

Et varmaankaan ole tyhmä, mutta viestisi perusteella sanoisin että ongelma on seuraavanlainen:

Ensinnäkin, terveellinenkin ruoka lihottaa jos sitä syö liikaa. Toisekseen kermamunkit yms lihottaa todella paljon. Kolmanneksi, minkään maan liikunta ei kompensoi ylensyöntiä, ja kävelyn kohdalla mainitsit käveleväsi hitaasti. Rauhallinen kävelylenkki (tai edes kaksi tai kolmekaan rauhallista kävelylenkkiä) ei polta edes kermamunkin verran kaloreita. Kuntosalilla "käyminen" ei myöskään kulutua energiaa jos siellä ei tee töitä niin että hiki lentää. Sama pätee uintiin, ja pilates on varmasti monin tavoin terveellistä ja hyödyllistä mutta kalorinkulutus normi-pilatestunnilla ole kummoinen.

• maiqqqu

Ihmiset yhdistää aivan liikaa luonteenpiirteitä ja muita ominaisuuksia (varsinkin) toisen ihmisen kehonkuvaan. Liekö sitten hoikan ihmiset helpompi tuudittautua olemaan "parempi" ihminen kun saa pelkän painon perusteella tuomita ihmisen tyhmäksi, laiskaksi...jne.

Aloittajaa kehoittaisin takaisin lääkäriin otattaan kunnon verenkuvat ja poistamaan mahdolliset kilpirauhassairaudet kuvioista. Ja etsimään lääkärin joka ottaa myös masennuksen/syömishäiriön mahdollisuuden huomioon. Jos on noin paha olo henkisesti niin et pysty laihduttamaankaan...

• maiqqqu
        maiqqqu kirjoitti:

Ihmiset yhdistää aivan liikaa luonteenpiirteitä ja muita ominaisuuksia (varsinkin) toisen ihmisen kehonkuvaan. Liekö sitten hoikan ihmiset helpompi tuudittautua olemaan "parempi" ihminen kun saa pelkän painon perusteella tuomita ihmisen tyhmäksi, laiskaksi...jne.

Aloittajaa kehoittaisin takaisin lääkäriin otattaan kunnon verenkuvat ja poistamaan mahdolliset kilpirauhassairaudet kuvioista. Ja etsimään lääkärin joka ottaa myös masennuksen/syömishäiriön mahdollisuuden huomioon. Jos on noin paha olo henkisesti niin et pysty laihduttamaankaan...

Ja aloittajan (kuin myös muiden jotka haluavat OIKEATA tietoa) kannattaisi siirtyä laihdutusaiheisille sivustoille keskustelemaan niin laihdutuksesta kuin henkisistä hommista. Siellä on vähemmän idiootteja ja enemmän ihmisiä joilla on omakohtaista kokemusta asioista. Esim www.pudottajat.fi
        www.terhi.net

• ruokavaliostani

Itseäni askarruttaa maitoproteiiniallergia. Kaikki viittaa siihen, sekin että mahdollisesti lähisukulaisista suuri osa luultavasti myös sairastaa samasta vaivasta. Joskus lääkärille puhuin, kuittasi vain että ei kannata jättää pois ravinnosta. Mahdollisesti myös vilja(vehnä, ruis, ohra) ei käy. Elimistössä tulehduksellinen tila, tärkeitten vitamiinien ym. imeytymisessä häiriöitä. (Kalorit kyllä imeytyy tehokkaasti). Aika mittavaa jättää maitotuotteet kaikki pois, samoin vilja, mutta kaikista näistä oireista olen kärsinyt yli 40v ja mitään selvyyttä ei ole löytynyt.

• kekseliäisyyttä

Maidon ja maitotaloustuotteiden poisjättäminen ei ole mikään ongelma, eikä myöskään viljatuotteiden poisjättäminen. Minua ne tulehduttavat myö, samoin liha, sokerit (teollinen sokeri) muutamat elintarvikkeiden lisäaineet.

Kehiin vaan luontaisia hyviä ravintolähteitä. Soijaa, siemeniä (auringonkukan, seesamin, pellavan yms. siemeniä) pähkinät. Esim. minua tulehduttavat maapähkinät, ja saksanpähkinät, mutta siedän chasew-pähkinöitä. Niistä arvokasta porteiinia.

Viljan tilalle tattaria, hirssiä yms. ruoka-aineita.
        Ei lääketiede ole kiinnostunut näiden asioiden tutkimiseksi. Eihän tulos myy lääkkeitä, joten eivät lääketehtaat myöskään rahoita tutkimushankkeita.

Minä olen tarjotunut tutkimusasiakkaaksi, koska elimistöni reagoi niin voimakkaasti tulehduttaville ruoka-aineille, mutta rahoitusta ei vaan ole kuulunut.

• juttu on

Niin läpipaistava keksitty juttu kuin olla voi. Taitaa kirjoittaja olla vain nettiriippuvainen.

• Pieni pyöreä

että kenelläkään meistä ylipainoisista ei ole mielialahäiriöitä, liikuntaharrastuksia tai makeanhimoa? No itse olen ollut maanis-depressiivinen 17-vuotiaasta, ylipainoinen 23-vuotiaasta kun psykoosilääkkeiden käyttö lihotti, viimeisen vuoden harrastanut säännöllisesti liikuntaa ja syksyllä 5 kertaa viikossa, ja eilen söin poikkeuksellisesti suklaata, koska iski PMS-masennus.

No niin, mikä näistä jutuista on läpikeksittyä?

• tunnut viisaalta!

Olet mielestäni fiksu. Itse pyysin lääkäriltäni jotain lähetettä/tietoa tms. laihdutusryhmästä. Kunnassani ei sellaista ollut, mutta hän sanoi, että voin mennä diabetekseen juuri nyt sairastuneille tarkoitettuun ryhmään. Menin. Olipa kamalaa juttua. En tiedä auttoiko se vain perheeni veetuilu läskeistäni. En puhunut kenellekään mitään laihduttamisestani, mutta aina kun varsinkin iltaisin tuli kamala nälkä muistin perheeni kommentit siitä kuinka vaikeaa heillä on kun minä olen niin lihavaa! Laihduin puolessa vuodessa noin 15 kiloa. Tämä ei taida sua auttaa, mutta yritä keksiä joku motiivi laihduttamiselle, vaikka terveys. Joka tapauksessa muista, että ole ihan hyvä semmoisena kuin olet!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      102
      6448
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      83
      4933
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      105
      3191
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      3032
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2235
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1616
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1211
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1192
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1106
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      884
    Aihe