-Vuosien Univaje-

Nipsu87-

Moikka.

Mua kiinnostaisi tietää mitä
Terveyshaittoja tulee liiasta UNEN VAJEESTA??Siis vuosia kun nukkuu todella huonosti.
(Eikös ainakin näköhäiriöitä,
mielenterveyshäiriöitä..)

-Kiitokset etukäteen :)

7

1482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kivuton

      Pitkään jatkuessaan unettomuus voi haitata monella tavalla: ainakin kuormittaa sydäntä ja häiritsee ainenvaihduntaa. On todettu, että uneton yö vaikuttaa kehoon samaan tapaan kuin 0,5 promillen humalatila.

      Unettomuus liittyy usein tasapainoaistin toimintahäiriöön, joka aiheuttaa kehossa kroonista lihasjännitystä ja samalla lisääntyy adrenaliinin (ponnistushormonin) eritys.
      Tässä tilanteessa kehon vireystila pysyy liian korkeana, ja väsymyksestä huolimatta on vaikea
      nukahtaa tai uni on levotonta, katkonaista ja
      on vaikea nukahtaa uudelleen.
      Samasta syystä pitkäkään uni ei välttämättä anna lepoa, koska keho ei rentoudu ja lepäänny kunnolla unen aikana.
      Lihasjännitys nukkuessa voi ilmetä myös mm. hampaiden kirskutteluna, jatkuvana liikehtimisenä, unessa kävelynä tai puhumisena, katkonaisena hengityksenä tai erityisen vilkkaana aivotoimintana, esim. toistuvina unina kuluneen päivän tai tulevan päivän tapahtumista.

      Tasapainoaistia voidaan hoitaa asentohoidolla, liikesarjoilla, jotka matkivat tasapainoaistin kaarikäytävien muotoa. Asentohoidon teho
      perustuu painovoiman hyväksikäyttöön ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen.
      Samalla adrenaliinin eritys normalisoituu ja
      keho pääsee helpommin rauhalliseen, lepoa-antavaan uneen.

      Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi

      • Nipsu87-

        Kiitokset! :))


    • Julle 66

      Mulla ainakin vuodesta 2005 ollut univaje on aiheuttanut verenpainetta, lihonut vähän, masennusta ja kaikkea siihen liittyvää, erilaisia sydänoireita myös liika valvominen aiheuttaa kuulo- ja näköharhoja. Äskettäin totesivat jonkunlaisen aivovaurion olisi vielä mentävä tarkempiin tutkimuksiin nyt kevään aikana.

      • Nipsu87-

        Millaisia näköhäiriöitä/kuulohäiriöitä sulla on ollut??Tai millaisia muita vaivoja..

        Kiinnostaa..Kun itselläni ollut pienestä pitäen huno unen laatu ja uni vaikeuksia..Olen siis 21 v.


      • Julle 66
        Nipsu87- kirjoitti:

        Millaisia näköhäiriöitä/kuulohäiriöitä sulla on ollut??Tai millaisia muita vaivoja..

        Kiinnostaa..Kun itselläni ollut pienestä pitäen huno unen laatu ja uni vaikeuksia..Olen siis 21 v.

        Kuulee että joku puhuu vaikka ketään ei oo missään ja näkee olemattomia asioita sekä henkilöitä vähän niin kuin vakavissa psykiatrisissa sairauksissa.


    • univaje ei aiheuta

      ongelmia, jos on muuten tasapainoinen ihminen. Ja elämä järjestyksessä.

      Itse olen tehnyt 16 tunnin työpäivää jo 10 vuotta, ja nyt sitten pienin lapseni on 1,7 vuotta, eli hänkin on valvottanut väkisinkin.

      Olen yrittäjä, ja voinut tehdä osan töistä lapsi muuassani, mikä on helpottanut äiti-lapsisuhdetta.

      Nukkumattomuudesta ei ainakaan vielä ole seurannut mitään lieve-oireita.

    • vastustuskyvyn

      heikkenimisen ja siten paljon tulehdussairauksia. Viiden vrk:n valvominen nuoruudessa aiheutti näköhäiriöitä, esim. lamput liikkuivat. Menin itse lääkäriin ja hän vihainen etten tullut aikaisemmin. Tuollainen valvominen hänen mukaansa voi aiheuttaa myös palautumattomia fyysisiä juttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe