sähkötuvallisuuskurssit

mitä saa kytkeä mitä ei

Miten nuo sähkötuvallisuuskurssit menevät? Todella sekavat noi sfs ja seskon sivut. Viitsikö joku kertoa kurssit "suoritus" järjestyksessä ja mihin luvat riittää.

Onko esim rasia vetojen tekeminen mahdollista turvakurssin jälkeen jos on kissansähkökoulutus?

4

276

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loooordi

Siis meinasit näitä tukesin kursseja? Pelkän kurssin suorittamisella et saa vetää mitään rasioita seinään (voi tosin olla että omaan kämppään saa jotakin laittaa, en jaksa tarkistella), vaan sen lisäksi pitää hankkia luvat setiltä, joita taas ei saa, ellei ole riittävää työkokemusta sähköasennuksista.

Katso kurssit tukesin sivuilta www.tukes.fi ym. infot. Sanoisin kuitenkin, että melko turhaa hommaa pelkkien rasioiden vetoa varten toi kokonaisuudessaan.

• Loooordi

Niin lisäystä tuohon edelliseen tietysti, että jos saat jonkin firman, jolla luvat tarkistamaan kytkennät niin käsitykseni mukaan ei tarvitse käydä mitään kursseja eli kitusähköasentajakin saa tehdä rasiavetoja ym. esim. urakointifirmassa. (Tarvikohan ees olla sähköasentaja)

• jooseppi11

ei ratkaise.
      Jos haluat asennusoikeudet alle 1000V:n systeemiin tarvitset 3v:n ammattikoulun 3v:n työkokemuksen ja sähköturvallisuustentin. Tämän jälkeen voit anoa urakointilupaa. Insseille ja teknikoille on vähä eri työkokemusvaatimukset, mutta periaate on, että 6 vuotta opintoja työkokemusta tentti. Eri asia on, että milloin voit tehdä ITSENÄISESTI sähkötöitä firmassa, jossa on sähkötöiden johtaja, joka vastaahommasta.

• Sercap

Itse olen käynyt sähkötyöturvallisuuskoulutuksen ja nyt viimeisimpänä sähköturvallisuustutkinto 3:n. Minulla on 3v ammattikoulutus RTV-alalle, sekä työkokemusta laitehuollosta.

Sain SETI:ltä rajoitetun "kolmosoikeuden" tentin läpäisyn jälkeen, eli saan toimia elektroniikkahuollon töiden johtajana. Vahvavirtapuolen töitä en edelleenkään saa itsenäisesti tehdä, koska työkokemukseni ei riitä. TUKES:lle tehdyn ilmoituksen jälkeen olen tehnyt itsenäisesti elektroniikan huoltoa.

Mikäli itse tekee sähköasennuksia täytyy tosiaan saada joku yritys / sähkötyönjohtaja hyväksymään asennukset ja siinä voi olla haastetta.

Asennukset hyväksyvä taho nimittäin kantaa vastuun hyväksymistään asennuksista, että ne ovat määräysten mukaiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe