Onko millainen paikka asua? Vaaramaisemat ja -kylät kiehtoisivat. Onko töitä ja millä aloilla? Kertokaa Ilomantsista.
Kannattaako Ilomantsiin
23
2375
Vastaukset
- maalle
Jos muutto on mielessä, käy katso Ilomantsin kunnan nettisivut ja tämän palstan sivuilta löytyy meidän sivistyksen taso. Siispä päätös jää sinulle.
- veijarloita
Panehan pönkä ovelle ja lähe kalappimmaan kohti demarloihen juttutupia. Ne on sinnuu varten.
Muuten, kukahan se kävi tuossa toisella palstalla mollaamassa kunnon ilomantsilaisia!
Sinun touhut ovat tulleet jo aika ohuviksi ja läpinäkyviksi. Hyi hyi!- muuttaa?
Öh...? Minä kyllä ihan tosissani kysyin. Nyt en ihan ymmärtänyt. Oliko tämä tervetulotoivotus Ilomantsiin paikallisella tavalla? Keneksikähän minua luulit. Ei, minä en ole ilomantsilainen. Ihan kiinnostaa tuo seutu vaan. Mutta kiitos hauskasta kommentistasi. :)
- aikoja sitten muuttanut
muuttaa? kirjoitti:
Öh...? Minä kyllä ihan tosissani kysyin. Nyt en ihan ymmärtänyt. Oliko tämä tervetulotoivotus Ilomantsiin paikallisella tavalla? Keneksikähän minua luulit. Ei, minä en ole ilomantsilainen. Ihan kiinnostaa tuo seutu vaan. Mutta kiitos hauskasta kommentistasi. :)
Kyllä Ilomantsiin kannattaa muuttaa, jos vain itselleen leipäpuun keksii tai se on jo ennestään. Työpaikat ovat aika tiukalla, mutta kaikki muu onkin sitten plussan puolta. On puhdasta, kaunista, asuntoja löytyy, jollei mahdottomia vaadi, palvelut pelaavat, ihmiset ovat keskimäärin hyvin ystävällisiä ja helposti lähestyttäviä. Näitä kepulaisia änkyröitä, joita tämä Suomi24-palsta on pullollaan, on sittenkin aika pieni määrä, vaikka Ilomantsia Hoskosladiaksi haukutaankin. Hyvä täällä on olla ja elää. Itse muutin etelän isosta kaupungista yli 30 vuotta sitten. Katua ei ole ollut tarvis. Tervetuloa vaan!
- junan tuoma
Suosittelen, tänne kannattaa muuttaa. Työn saaminen on vaikeaa, paitsi jos olet sairaanhoitaja tai lääkäri tai jonkun kunnanpampun kaveri, sukulainen tai kumminkaimanserkku. Täälläkin nepotismi valitettavasti rehottaa, tosin se on kaikkien pienten kuntien ongelma.
Ilomantsi on rauhallinen ja turvallinen paikka asua, palvelut on siedettävät ja Joensuukin lähellä. Täällä ei ole ruuhkia, lukiokin vielä löytyy ja päivähoitopalvelut on hyviä. Lääkäriinkin pääsee melko mukavasti ja tk palvelut ovat hyviä, asiallisia ja ystävällisiä.
Tervetuloa tänne!- Totuus...
perusluonne epäluuloinen ja kaunainen, tarpeen tullen pettävän mielistelevä ja alamainen.
Päin naamaa ei kukaan sano epäkohdista, takanapäin purnataan ja panetellaan.
Mielikuvitus yltää suurenmoisiin korkeuksiin, kun on kyse mitä pahaa keksitään kanssaeläjistä.
Bunkkereihinsa kaivautunut jäänne muinaisilta "suuruuden" ajoilta (lue 70-80-luku)on ilomantsilainen! - kun täällä olet
Totuus... kirjoitti:
perusluonne epäluuloinen ja kaunainen, tarpeen tullen pettävän mielistelevä ja alamainen.
Päin naamaa ei kukaan sano epäkohdista, takanapäin purnataan ja panetellaan.
Mielikuvitus yltää suurenmoisiin korkeuksiin, kun on kyse mitä pahaa keksitään kanssaeläjistä.
Bunkkereihinsa kaivautunut jäänne muinaisilta "suuruuden" ajoilta (lue 70-80-luku)on ilomantsilainen!Mitä siinä älylläsi loihaat, sillä puntarissa sinut huomattiin alle 100, joten ooppa höpöttämättä taas.
Bunkkereihin taidat kaljoinesi asettunut ja huutelet turhia herjoja, kuten torinlaidan juopot.
Varo ettei akkas tule hakemaan
- "jännittää"
Toivottavasti kannattaa,sillä olen itse muuttamassa Ilomantsiin parin viikon päästä.
Ainakin tähän asti kaikki "viranomaiset" ovat olleet asiansa osaavia ja palvelu ystävällistä.
Tuossa ylhäällä oli viesti,että Pogostan ladut on avattu.Täytyypä ensitöikseen muutettuani hakea uudet sukset kylän urheiluliikkeestä niin pääsen ladulle.Kun vaan ei olisi liian jyrkkiä laskuja,ettei lakeuksien kasvatti heti telo itseään.Mutta kai siellä järvelläkin voi hiihdellä. Jostain luin,että teillä olisi siellä ristisaattokin hiihtäen.Rohkenisinkohan mukaan...
Vielä sellanen juttu,että uskokaa nyt hyvät ihmiset siellä,että teillä on mahtavia rikkauksia,joita kannattaa reilusti mainostaa ja hyödyntää - upea luonto antimineen,komeat maisemat,kunnon talvet karjalainen kulttuuri jne.Ne houkuttaa ihmisiä ja työmatka Joensuuhun on ihan siedettävä.- pahiten hakatut
metsät koko maakunnassa! Koko Suomessa!
Erämaat, matkailuliturgiaa, jonka todellisuus on pirunpellot, aukkohakkuut ja loputtomat tylsät mäntytaimikot.
Sinne vaan pohjalainen pällistelemään hiihtoristisaattoon ja oihkimaan miten onkaan eksoottista.
Minua tympii jo sanana eksotiikka. Täällä tuppukylässä ei ole mitään eksoottista! Täällä on tylsää mälsää ja miehetkin on niin rumia! - "jännittää"
pahiten hakatut kirjoitti:
Erämaat, matkailuliturgiaa, jonka todellisuus on pirunpellot, aukkohakkuut ja loputtomat tylsät mäntytaimikot.
Sinne vaan pohjalainen pällistelemään hiihtoristisaattoon ja oihkimaan miten onkaan eksoottista.
Minua tympii jo sanana eksotiikka. Täällä tuppukylässä ei ole mitään eksoottista! Täällä on tylsää mälsää ja miehetkin on niin rumia!En usko ainakaan tuohon viimeiseen väitteesees!Olen käynyt toki katsastamassa!Ihan ovat ihmisen näköisiä sekä miehet että naiset!
Kiitos vaan tervetulotoivotuksestasi!
En puhunut eksotiikasta mitään,vaan siitä mitä luonto ja kulttuuri tänään on.Ei menneitä vaan tätä päivää -ja ripaus huomista! - Raaka-ainevarasto
"jännittää" kirjoitti:
En usko ainakaan tuohon viimeiseen väitteesees!Olen käynyt toki katsastamassa!Ihan ovat ihmisen näköisiä sekä miehet että naiset!
Kiitos vaan tervetulotoivotuksestasi!
En puhunut eksotiikasta mitään,vaan siitä mitä luonto ja kulttuuri tänään on.Ei menneitä vaan tätä päivää -ja ripaus huomista!Tämähän on tätä päivää, että metsät ovat pelkkä monikansallisten yhtiöiden raaka-ainevarasto, jonka virkistys- ja kauneusarvon arvo on nolla.
Puut, sorat, turpeet riistetään maasta seurauksista välittämättä. Tulvikoot mutalietettä joet, järvet ja lammet. Kunhan hoskoslandiassa "kehitys" kehittyy.
Kunhan muutaman vuoden kuuntelet täällä sitä kotiseutujargonkia ja kanteleen pimputusta, oletkohan sitä mieltä että on kulttuuri tätä päivää.
Poikkeuksena näytelmähankkeet, myönnän.
Missään ei ole yhtä rumia miehiä kuin Ilomantsissa. Tämä on vertailevan tutkimukseni tulos. Sikasovinistisia toljakkeita vielä. - muinainen (kaunotar
Raaka-ainevarasto kirjoitti:
Tämähän on tätä päivää, että metsät ovat pelkkä monikansallisten yhtiöiden raaka-ainevarasto, jonka virkistys- ja kauneusarvon arvo on nolla.
Puut, sorat, turpeet riistetään maasta seurauksista välittämättä. Tulvikoot mutalietettä joet, järvet ja lammet. Kunhan hoskoslandiassa "kehitys" kehittyy.
Kunhan muutaman vuoden kuuntelet täällä sitä kotiseutujargonkia ja kanteleen pimputusta, oletkohan sitä mieltä että on kulttuuri tätä päivää.
Missään ei ole yhtä rumia miehiä kuin Ilomantsissa. Tämä on vertailevan tutkimukseni tulos. Sikasovinistisia toljakkeita vielä.Totta joka sana, ja miehet on tosi rumia ja pöteröitä juntteja, paitsi kaksi komeaa ja fiksua löytyy.
- En usko
muinainen (kaunotar kirjoitti:
Totta joka sana, ja miehet on tosi rumia ja pöteröitä juntteja, paitsi kaksi komeaa ja fiksua löytyy.
ennen kuin näen!
- ojfjgugi
Raaka-ainevarasto kirjoitti:
Tämähän on tätä päivää, että metsät ovat pelkkä monikansallisten yhtiöiden raaka-ainevarasto, jonka virkistys- ja kauneusarvon arvo on nolla.
Missään ei ole yhtä rumia miehiä kuin Ilomantsissa. Tämä on vertailevan tutkimukseni tulos. Sikasovinistisia toljakkeita vielä.painu saatana hellas ääreen... olet varmaan ite niin vastenmielinen,että ei miestä ilusta löydy.
- kylää ja miehiä
Minua tympii jo sanana eksotiikka. Täällä tuppukylässä ei ole mitään eksoottista! Täällä on tylsää mälsää ja miehetkin on niin rumia!Johan se olisikin ollut ihme jos Sinä kaikkitietä et olisi haukkunut omaa kuntaasi, maisemineen ja miehet tietenkin siihen päälle.
Kiitos taas aktivisuudestasi.
On se turvallista asua kun tietää, että Sinä valvot. - muuttaa?
Minua tympii jo sanana eksotiikka. Täällä tuppukylässä ei ole mitään eksoottista! Täällä on tylsää mälsää ja miehetkin on niin rumia!Varmasti monesti käy niin, että kun asuu samassa paikkaa niin se on itselle sitä tavallista arkea ja ympäristössä ei sitten enää omasta mielestä ole mitään ihmeellistä kun se on ollut monta vuotta siinä silmien edessä. Joku saattaa kaivata, että on vaan hiljaisuutta, puhdasta luontoa, väljyyttä, vapautta, metsää, ei mitään muuta:) Itse olen asunut monta vuotta ulkomailla melussa/ruuhkatungoksissa, ja tiedän sinun tunteesi siinä määrin, että jaksoin aina itsekin ihmetellä miksi etelän lomakohdetta niin ihannoidaan, kun itse en kyennyt näkemään palmuissa enää mitään hienoa. Kun käy tarpeeksi kaukana, sitä lopulta tietää mitä oikeasti haluaa. Suomi on hyvä maa, ja mahdollisesti Ilomantsi kaikkein paras paikka asua tässä maassa:)
- kannattaa ennemmin
muuttaa pois.Ei sinne kannata mennä asumaan.No,liiketiloja on mistä valita keskustasta jos nyt mikään yritys kannattaa enää siellä!toimintansa lopettaneita on surullisen paljon.Viikonlopun viettoon ei ole enää kuin kämänen monttu! mitenköhän 5vuoden kuluttua?
- ole sieniä syövä
erakko joka tykkää asua metsän keskellä.Sammalta saappaissa ja sissaria esarin alla..vailla huolia.
- Yksi kanta-asukas
Tervetuloa Ilomantsiin!
Täällä on vapautta, luontoa, tiet kunnossa ja palvelut kuin kaupungissa.
Älä välitä jos nuo parikymmentä näillä sivuilla purnaavaa tyhjäntoimittajaa sotkeutuu joka juttuun. Heillä ei ole mitään hyvää sanottavaa kun ovat itse elämänsä saattaneet nykytilaan.
Tutustu Ilomantsiin käymällä kirjastossa, kirkoissa, Pääskynpesällä ( ota uimapuku mukaan, siellä on myös uimahalli), Käenkosken Erämatkailukeskuksessa, Anssilan Maatilamajoituksessa, Möhkössä mm. ruukilla ja Rajakarjanossa ja Taistelijan Talokin aukeaa maaliskuussa.
Kesällä käy vaikka:
- Mutalahdessa, Naarvassa, Koitereella: Huhuksessa, Tyrjässä ja Kivilahdessa, Maukkulassa tanssimassa ja Haukivaarassa on kunnon kyläkauppa nauravine ihmisineen.
- Ilomantsissa on Suomen ainoa viinitorni, kannattaa tutustua.
Ja paljon on muita kohteita.
Kesän vapaa-ajat Sinulla meneekin laajaan pitäjään tutustumiseen.
Vielä kerran TERVETULOA!- muuttaa?
Kiitos kaunis kaikesta informaatiosta jo kaikille tähän mennessä kirjoittaneille! Sinulla oli pitkä lista hyviä juttuja. Juuri tätä ajattelinkin, että kun kysyy suoraan jo siellä asuvilta, saa varmasti suoraa kommenttia (olipa se nyt sitten laidasta laitaan niin kuin täällä näkyy olevankin:), mutta muuttokiinnostus on yhä kova. Minusta Ilomantsi vaikuttaa hienolta pitäjältä! Tykkään siitä luonnosta, olen luontoihminen (helppokulkuiset metsäpohjat, männyt, soita, erämaata), ja sitähän täälläkin on korostettu. Ja taitaa siellä olla aika puheliaita ihmisiäkin, p-karjalainen kulttuuri:) Ilomantsilla on todellakin myös paljon hyviä matkailullisia elementtejä.
Ihania vinkkejä siis! Otan kaikki kiitollisena ylös. - Suussa kuin hunajaa
muuttaa? kirjoitti:
Kiitos kaunis kaikesta informaatiosta jo kaikille tähän mennessä kirjoittaneille! Sinulla oli pitkä lista hyviä juttuja. Juuri tätä ajattelinkin, että kun kysyy suoraan jo siellä asuvilta, saa varmasti suoraa kommenttia (olipa se nyt sitten laidasta laitaan niin kuin täällä näkyy olevankin:), mutta muuttokiinnostus on yhä kova. Minusta Ilomantsi vaikuttaa hienolta pitäjältä! Tykkään siitä luonnosta, olen luontoihminen (helppokulkuiset metsäpohjat, männyt, soita, erämaata), ja sitähän täälläkin on korostettu. Ja taitaa siellä olla aika puheliaita ihmisiäkin, p-karjalainen kulttuuri:) Ilomantsilla on todellakin myös paljon hyviä matkailullisia elementtejä.
Ihania vinkkejä siis! Otan kaikki kiitollisena ylös.Ja kun nautit aitoja ilomantsilaisia käsintehtyjä piirakoita ja vatruskoja ihmettelet miten olet niitä ilman voinut elää.
Tervetuloa asumaan! - Omansa löytänyt
Suussa kuin hunajaa kirjoitti:
Ja kun nautit aitoja ilomantsilaisia käsintehtyjä piirakoita ja vatruskoja ihmettelet miten olet niitä ilman voinut elää.
Tervetuloa asumaan!Jos poikamiehenä aiot pysyä sitten ei Ilomantsi ole oikea paikka mutta jos haluat makean hymysuisen karjalanneidon tule pää kolmantena jalkana.
- muuttaa?
Omansa löytänyt kirjoitti:
Jos poikamiehenä aiot pysyä sitten ei Ilomantsi ole oikea paikka mutta jos haluat makean hymysuisen karjalanneidon tule pää kolmantena jalkana.
Hupaisaa, noh, ihan sinkkuneiti olen, joten mitään karjalan heilejä etsi:)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1257307Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden5135470Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1513375Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2162671Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512372Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681308Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431292En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771272Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111179- 1111153